چطور از فرودگاه ایروان به مرکز شهر برویم؟

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان

رسیدن به یک مقصد خارجی، اگر با برنامه‌ریزی درست انجام نشود، باعث استرس زیادی در همان بدو سفر می‌شود. یکی از چیزهایی که همیشه از قبل باید برایش برنامه داشته باشید، رفتن از فرودگاه به محل هتل است. برای تور ارمنستان، اکثر سفرها به فرودگاه بین‌امللی زوارتنوتس که با نام فرودگاه ایروان نیز شناخته می‌شود، انجام شده و شما انتخاب‌های مختلفی برای رفتن به هتل از محل این فرودگاه دارید. در نوشته‌ی امروز ما به مرور این انتخاب‌ها و بعضی امکانات فرودگاه می‌پردازیم.

 

معرفی کوتاهی درباره فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس ایروان، ارمنستان

پر رفت و آمدترین فرودگاه ارمنستان، از جمله فرودگاه‌های قدیمی این کشور است. فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس (Zvartnots International Airport) در سال ۱۹۷۱ میلادی ساخته شده اما نوسازی‌های اساسی که سال‌های بعد در این محل انجام گرفته، از آن‌جا یک فرودگاه مدرن در ۱۲ کیلومتری غرب پایتخت ساخته است. همان طور که گفتیم، این مکان به "فرودگاه ایروان" نیز معروف است و از بسیاری کشورهای جهان، پروازهای مستقیم به آن‌جا برگزار می‌شود. بعد از فرودگاه‌ حیدر علیف در باکو و فرودگاه تفلیس، این مکان، سومین فرودگاه پر تردد در منطقه قفقاز نیز به حساب می‌آید و برای صنعت گردشگری این کشور، اهمیت ویژه‌ای دارد.

گزینه‌های مختلف برای رفتن از فرودگاه زوارتنوتس ارمنستان به مرکز شهر

این فرودگاه که نسبتا بزرگ محسوب می‌شود، حدودا ۲۵ دقیقه از مرکز شهر دور است. بنای مدرن و جدید فرودگاه کنونی، جایگزین آن ساختمان نمادینی شده که زمان حکومت شوروی ساخته شده بود و درون ساختمان نیز امکانات خوبی برای مسافران مهیا شده است. اما از چه راه‌هایی می‌توانید به مرکز شهر بروید؟ در ادامه آن‌ها را توضیح داده‌ایم. با این حال در نظر داشته باشید که بعضی از پروازها در زمان‌های عجیب و غریبی به فرودگاه می‌رسند و از این گونه پروازها به فرودگاه ایروان، کم نیستند و در این حالت، چاره‌ای جز گرفتن تاکسی برایتان باقی نمی‌ماند.

 

بهترین هتل‌های ۳ ستاره ایروان

رفتن از فرودگاه زوارتنوتس ارمنستان به مرکز شهر با استفاده اتوبوس

یکی از بهترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای رفتن از فرودگاه بین‌المللی ایروان به مرکز شهر، استفاده از اتوبوس است. این اتوبوس‌ها با علامت ایرپورت اکسپرس (Airport Express)  مشخص شده‌اند و مخصوص مسیر بین فرودگاه تا ایستگاه‌هایی داخل شهر ایروان هستند. البته در نظر داشته باشید که این خط تنها بین ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب فعال بوده و اگر آخر شب به فرودگاه برسید، امکان استفاده از آن‌ها را ندارید و باید به سراغ گزینه‌ی بعدی، یعنی تاکسی بروید.

برای دسترسی به اتوبوس‌ها، ابتدا بعد از رسیدن به فرودگاه، از از خروجی به طبقه همکف بروید. همان‌جا می‌توانید تابلو شاتل باس (Shuttle Bus) را ببینید که به خوبی در فضای این سالن مشخص است. این مکان دقیقا بین جایی که تاکسی‌ها قرار گرفته‌اند و پارکینگ اصلی بوده و علامت‌های مختلف در بالایش قرار دارد. هزینه‌ی بلیط این اتوبوس‌ها ۳۰۰ درام ارمنی است که کم‌تر از یک دلار خواهد بود.

برای این که بخواهید از مرکز شهر به فرودگاه باز گردید، دوباره باید از همین اتوبوس‌ها استفاده کنید که بعد از پیاده کردن مسافران، مسیر مورد نظر را بر می‌گردند. ایستگاه آغازین اتوبوس‌ها برای مسیر برگشت، نزدیک به ایستگاه مترو یریتاسارداکان (Yeritasardakan) است که در نزدیکی مرکز خرید معروف مترونوم (Metronome) قرار دارد. در این‌جا نیز تابلوهای راهنما به خوبی محل قرار گیری اتوبوس‌ها را مشخص کرده‌اند. در کنار این گزینه، مینی‌بوس‌ها خط ۲۰۱ که از کنار میدان آزادی ایروان (Republic Square) حرکت می‌کنند نیز شما را به فرودگاه می‌برند. با این حال با توجه به ترافک در آن محل، بهتر است از اتوبوس برای برگشت استفاده کنید.

 

گشت و گذار در خیابان شمالی ایروان

رفتن از فرودگاه زوارتنوتس ارمنستان به مرکز شهر با استفاده تاکسی

در بیشتر فرودگاه‌های دنیا -مخصوصا شهرهای توریستی- تاکسی‌ها بسیار گران بوده و در بعضی موارد، به خاطر ترافیک بیش از حد، سوار شدن به آن‌ها، خیلی هم کار عاقلانه‌ای نیست، اما در مورد ایروان اوضاع فرق می‌کند و نه تنها گرفتن تاکسی، راحت‌ترین روش برای رفتن به مرکز شهر است، بلکه قیمت تاکسی نیز خیلی گران نخواهد بود و در همان ابتدای امر، جیبتان را خالی نخواهد کرد.

راحت‌ترین گزینه در این زمینه، ایروتاکسی (Aerotaxi) است که یکی از سرویس‌ دهنده‌های معروف بوده و دفتر آن‌ها را به راحتی در فرودگاه پیدا می‌کنید. مسیر رفتن به مرکز شهر با ایروتاکسی چیزی حدود ۵ هزار درام است که نزدیک به ۱۱ دلار می‌شود. این‌ها گزینه‌ی بهتری از تاکسی‌های خصوصی هستند که در فرودگاه حضور داشته و عموما هزینه‌ی بیشتری از شما می‌گیرند.

گزینه‌ی دیگر، استفاده از تاکسی اینترنتی است. خوشبختانه گزینه‌های متعددی به این منظور در ایروان وجود دارند که همگی آن‌ها، از فرودگاه نیز حرکت می‌کنند. معروف‌ترین آن‌های یاندکس (Yandex) و جی‌جی (GG) بوده که اپلیکیشن‌های آن‌ها نیز نسخه انگلیسی دارند و به خوبی کار می‌کنند.  اگر درگیر ترافیک نشوید و خیلی در راه معطل نشوید، این تاکسی‌های اینترنتی چیزی بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ درام هزینه در پی خواهند داشت که کم‌تر از تاکسی‌های فرودگاه می‌شود. حتی در ساعات خلوت، ممکن است با ۱۵۰۰ درام نیز این مسیر را بروید. با توجه به این که امکان پرداخت پول به صورت نقدی را دارید، تنها کافی‌ست که برنامه را نصب کرده و به اینترنت متصل باشید. حتی اگر نخواهید سیم کارت بگیرید، در فرودگاه ایروان، از اینترنت رایگان این مکان می‌توانید استفاده کنید. برای سفر به ارمنستان برنامه‌های کاربردی دیگری نیز مناسب شما هستند که پینشهاد می‌کنیم در این رابطه سری به مقاله در سفر به ارمنستان چه برنامه‌هایی روی گوشی نصب کنیم؟ بزنید.

تمام این گزینه‌ها که برای تاکسی ذکر کردیم، برای مسیر برگشت نیز صادق است. همان طور که در مورد اینترنت فرودگاه گفتیم، شما می‌توانید از اینترنت رایگان هتل‌ استفاده کنید تا بدون سیم کارت نیز بتوانید تاکسی اینترنتی به مقصد فرودگاه بگیرید.

گزینه‌های دیگر برای رفتن به داخل شهر از مبدا فرودگاه زوارتنوتس ارمنستان

ایستگاه قطار یا مترو در این فرودگاه وجود نداشته و تنها راه‌های دیگر شما برای رفتن از محل فرودگاه بین‌امللی ایروان به مرکز شهر، اجاره‌ی ماشین یا استفاده از خدمات ترانسفر خصوصی فرودگاهی است. برای اجاره‌ی ماشین که باید مراحل اداری این کار و هزینه‌های سنگینی پرداخت کرده و بیشتر برای آن‌هایی مناسب است که می‌خواهند در طول تور ارمنستان، از جاهای دیگر کشور غیر از پایتخت هم دیدن کنند.

ترانسفر فرودگاهی نیز هم از سوی هتل تامین می‌شود (بعضی از هتل‌ها این خدمات را رایگان و بعضی دیگر با گرفتن هزینه‌ی اضافی انجام می‌دهند)، خود فرودگاه نیز ماشین‌های مدرن و مجللی برای این کار دارد اما هزینه‌ی این کار، عموما چیزی نزدیک ۴۰ تا ۸۰ دلار خواهد بود. ترانسفر فرودگاهی هم با ماشین‌های کوپه و هم ون‌های لوکس بوده که برای گروه‌های بزرگ‌تر با بار بیشتر مناسب هستند.

 

حقایقی درباره زبان ارمنستان

تهیه سیم کارت در فرودگاه زوارتنوتس ارمنستان

یکی از واجباتی که در حال حاضر در تمامی سفرهای خارجی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تهیه سیم کارت و اینترنت همراه در مقصد خواهد بود و خب در فرودگاه ایروان نیز به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. در کل سه کمپانی هستند که به فروش سیم کارت‌های اعتباری پرداخته و این خدمات را به مشتریان خارجی و توریست‌ها نیز ارائه خواهند داد. هر سه این کمپانی‌ها به نام‌های ام‌تی‌اس ویواسل (MTS Vivacell)، بیلاین (Beeline) و یو‌کام (UCom) در خود فرودگاه نیز فروشگاه دارند و سیم کارت‌های خود را با بسته‌های مختلف اینترنت به فروش می‌رسانند. هزینه‌ی سیم کارت و اینترنت در ارمنستان به نسبت خیلی از کشورهای دیگر، مقرون به صرفه است.

همان طور که گفتیم، خود فرودگاه اینترنت رایگان نیز در اختیار مسافران قرار می‌‌دهد و بر خلاف جاهایی همچون فرودگاه جدید استانبول، برای استفاده از اینترنت، نیازی به وارد کردن شماره ارمنی یا گرفتن پسورد و تنها با متصل شدن به وای فای مربوطه، امکان بهره بردن از آن را خواهید داشت.

 

راهنمای عکاسی اینستاگرامی در ایروان

تاکسی رایگان به مرکز شهر از فرودگاه زوارتنوتس ارمنستان

اگر در سفر به ارمنستان، "کارت ایروان" (Yerevan Card) را تهیه کنید، می‌توانید از تاکسی رایگان از فرودگاه به هتل بهره ببرید.  کارت ایروان، برای گردشگران تهیه شده و با تهیه آن می‌توانید به صورت رایگان از ۴۰ موزه بازدید کرده، در تورهای شهری بازدید کنید، سیم کارت رایگان همراه با مقداری اینترنت همراه در اختیار بگیرید و برای بازدید از نقاط مختلف گردشگری و یا حتی بعضی رستوران‌ها، تخفیف بگیرید. این کارت‌ها به صورت یک روزه ۳۵ دلار و به صورت دو روزه ۴۵ دلار هستند و در کنار تمام مواردی که گفتیم، یک تاکسی رایگان از فرودگاه به هتل نیز به شما هدیه داده می‌شود.

برای خرید کارت، یک بادجه نسبتا کوچک در فرودگاه وجود دارد که در کنار خروجی سالن ورودی قرار داشته و بعد از خرید، از همان‌جا می‌توانید درخواست تاکسی رایگان خود را انجام دهید. این گزینه، مخصوصا برای شب‌های دیر وقت که به فرودگاه می‌رسید، گزینه‌ای عالی خواهد بود.

انبار فرودگاه زوارتنوتس ارمنستان

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است در فرودگاه، به انبار برای نگهداری چمدان و ساک خود احتیاج داشته باشید. این انبار نیز در نزدیکی بادجه کارت ایروان قرار داشته و با تابلو مشخص شده است. هزنیه نگهداری از چمدان برای هر روز ۱۵۰۰ درام است که نزدیک به ۳ دلار می‌شود. فضایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد نیز بزرگ بوده و چمدان‌های مسافری، به راحتی در آن جا می‌شود. در کل اگر در زمان برگشت، زود به فرودگاه رسیدید، اصلا نگران نباشید، چون این مجموعه، امکانات خیلی خوبی از جمله رستوران، کافه و حتی فروشگاه را در اختیار شما می‌گذارد. البته با توجه به فاصله‌ی نه چندان زیاد از مرکز شهر و همچنین گزینه‌های متنوع برای رفتن به محل فرودگاه، نیازی نیست که چند ساعت زودتر خود را به آن‌جا برسانید.

 

سفری تکرار نشدنی به ارمنستان در فصل بهار

منبع

 

۲۹ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران