چطور از ایروان به تاتو برویم؟

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
چطور از ایروان به تاتو برویم؟

اگر به دنبال یک گردش برون شهری در تور ارمنستان می‌گردید، بازدید از صومعه تاتو یک انتخاب عالی برای شما خواهد بود. جایی نمادین برای مردم ارمنستان که با مناظر زیبایش، به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در این کشور بدل شده و خیلی‌ها از آن‌جا بازدید می‌کنند. برای رفتن به این محل، شما راه‌های متفاوتی را می‌توانید انتخاب کنید که ما ۴ روش مختلف را با جزییات به شما معرفی خواهیم کرد.

 

صومعه تاتو، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان

هر کسی که قصد سفر به ارمنستان را دارد و به خوبی در مورد جاهای دیدنی این کشور تحقیق کرده، می‌داند که صومعه تاتو باید بین لیست جاهایی که از آن بازدید می‌کند، باشد. یک مکان نمادین که نه تنها در ارمنستان، بلکه در کل منطقه قفقاز جزو مهم‌ترین صومعه‌ها به شمار می‌رود.

این صومعه که بر روی صخره‌ای در دل کوهستان قرار دارد، قرن ۹ میلادی ساخته شده و یکی از شاهکارهای معماری در منطقه محسوب می‌شود. البته با توجه به شرایط آب و هوایی، همیشه نمی‌توان از آن‌جا بازدید کرد، مخصوصا در فصول سرد سال که تقریبا بازدید از صومعه تاتو غیر ممکن می‌شود. برای رفتن به این محل -بعد از این که از ایروان به منطقه رسیدید- باید توسط یک تله کابین بسیار بلند به نام "بال‌های تاتو" به صومعه بروید. بال‌های تاتو بلندترین تله کابین بدون توقف در دنیا بوده و خود یکی از جاذبه‌های این‌جا به شمار می‌رود.

 

گشت و گذار در خیابان شمالی ایروان

صومعه تاتو کجاست و چطور باید به آنجا رفت؟

این صومعه در ۳۵ کیلومتری گوریس درست در کنار دهکده‌ای کوهستانی با همان نام تاتو واقع شده است. این مکان حدود ۲۰ کیلومتر از ایروان دور بوده و حدود ۴ ساعت و نیم طول می‌کشد تا از ایروان به پای تله کابین برسید. البته به خاطر هزینه‌های پایین حمل و نقل عمومی در ارمنستان، این سفر خرج زیادی روی دست شما نمی‌گذارد و با توجه به این که ساعات خیلی زیادی در تاتو نمی‌مانید، حتی با این مسافت طولانی نیز، رفتن به این مکان یک سفر یک روزه محسوب می‌شود.

برای رفتن به صومعه تاتو ۴ روش مختلف را به شما معرفی خواهیم کرد که بسته به هزینه‌ای که می‌خواهید کنید، یکی از آن‌ها را باید انتخاب نمایید:

مارشروتکا (وَن)

این روش ارزان‌ترین راه برای رفتن به تاتو است، اما متاسفانه به خاطر این که مسیر مستقیمی برای مارشروتکاها به تاتو وجود ندارد، شما می‌توانید به نزدیک‌ترین شهر، یعنی گوریس بروید و از آن‌جا باید باید با ماشین‌هایی که وجود دارد و قیمت زیادی نیز نمی‌گیرند، خود را به تاتو برسانید. برای این کار در ایروان باید خود را به ترمینال جنوبی برسانید که درست پشت ایستگاه مترو Sasuntsi Davit واقع شده است. ماشین‌ها ساعت ۹ صبح حرکت می‌کنند که زمان مناسبی برای رفتن به تاتو خواهد بود و شما سپس از گوریس، ساعت ۴ بعد از ظهر می‌توانید برگردید. هزینه‌ی بلیط مارشروتکا برای رفتن به گوریس، نفری حدود ۵ دلار است.

 

۷ نکته کاربردی سفر به ایروان

تاکسی

ساده‌ترین راه برای رفتن به تاتو با ماشین‌های حمل و نقل عمومی، تاکسی است که شما را در مسیری مستقیم به خود صومعه می‌رساند. برای این مسیر، شما هم می‌توانید از تاکسی‌های محلی استفاده کنید و هم این که از طریق تاکسی‌های بی‌سیم اقام نمایید. این مسیر حدود ۵۰ دلار برایتان هزینه در پی خواهد داشت که اگر به صورت گروهی به تاتو بروید، خیلی بیشتر از هزینه‌ی مارشروتکا نیست.

اجاره‌ی ماشین

اجاره ماشین در ارمنستان هم هزینه‌ی زیادی برایتان ندارد، پس می‌توانید خودتان یک ماشین تهیه کرده و به سمت تاتو برانید. البته این کار جدا ازمشکلات اجاره‌ی ماشین، مسئولیت‌ خود ماشین را نیز در پی دارد که اگر مشکلی برایش پیش بیاید، باید هزینه‌ی آن را نیز پرداخت کنید. غیر از این موارد، رفتن به تاتو با ماشین بسیار ساده بوده و شما به وسیله‌ی نقشه گوگل، خیلی راحت می‌توانید آن‌جا را پیدا کنید.

 

۳ تور شگفت‌انگیز در سفر به ایروان

تورهایی که از ایروان به مقصد تاتو برگزار می‌شود

این تورها با قیمت‌های مختلفی برگزار می‌شوند. مثلا یک تور خصوصی با نفرات کم و وسایل قلیه خیلی خوب، ۱۷۲ دلار به ازای هر نفر خواهد بود، در صورتی که شما می‌توانید در تورهای گروهی شرکت کرده و از چند جا در مسیر تاتو بازدید نمایید و در نهایت به ازای هر نفر ۵۴ دلار پرداخت کنید. تورهای دو روزه به این محل نیز برگزار می‌شود که شما به دیدن جاذبه‌های منطقه برده شده و در اقامتگاه‌هی یک شب را سر می‌کنید، اما این تورها از ۲۳۰ دلار به بالاست و هزینه‌ی نسبتا سنگینی برایتان خواهد داشت.

۰۶ شهریور ۱۴۰۰

نظرات کاربران