دره دبد، گردش یک روزه از ایروان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
دره دبد، گردش یک روزه از ایروان

چند جای عالی در اطراف ایروان وجود دارد که در تور ارمنستان، می‌توانید برای سفر یک روزه رویشان حساب کنید. اما امروز ما می‌خواهیم، یک جای خاص و عالی در فاصله‌ی کم‌تر از دو ساعت از ایروان را به شما معرفی کنیم که از جمله مناطق طبیعی محبوب و بسیار زیباست و جاذبه‌ها و تفریحات مختلفی را در این محل می‌توانید، امتحان کنید. همراه ما باشید با معرفی دره دبد (Debed Canyon):

 

دره دبد کجای ارمنستان قرار دارد؟

دره دبد جایی بین مسیر ایروان و تفلیس واقع شده و کم‌تر از دو ساعت از پایتخت فاصله دارد. این دره که کم‌تر از طرف توریست‌های خارجی بازدید می‌شود، بین افراد محلی بسیار محبوب بوده و جدا از چشم‌اندازهای معرکه و زیبایی‌های طبیعی، فعالیت‌های گردشگری و تفریحی مختلفی را برای بازدید کنندگان به همراه دارد. در این منطقه، چندین دهکده‌ی تاریخی از جمله دهکده دبد وجود دارد و به همین دلیل، کلیساها و صومعه‌های متعددی را در آن‌جا مشاهده خواهید کرد که دو تا از آن‌ها، جزو میراث محلی یونسکو در ارمنستان به حساب می‌آیند. موقعیت جغرافیایی دره دبد به گونه‌ای بوده که مسیر رفتن به آن‌جا در کل ساده است و البته تورهای مختلفی نیز به این محل برگزار می‌شود.

بهترین زمان برای بازدید از دره دبد در ارمنستان

اگر چه که مناظر برفی دره دبد، واقعا شگفت‌انگیز هستند، اما بسیاری از افرادی که به این منطقه می‌روند، دوست دارند فعالیت‌های ماجراجویانه را امتحان کرده، در مناطق طبیعی بگردند و البته به دیدن صومعه‌های تاریخی بروند. برای چنین فعالیت‌هایی و همچنین برای این که به راحتی در کنار رودخانه دبد بنشینید، بهتر است در ماه‌های گرم سال به آن‌جا برودی. اواسط بهار تا اواسط پاییز، بهترین زمان ممکن برای رفتن به دره دبد است. در واقع، حتی اگر به دنبال مناظر برفی باشید، این محل، با توجه به این که مسیر رسیدن به آن‌جا در روزهای سرد سال، سخت می‌شود، انتخاب مناسبی نخواهد بود.

 

چطور از فرودگاه ایروان به مرکز شهر برویم؟

درباره دره دبد در ارمنستان، بیشتر بدانیم

اولین چیزی که درباره دره دبد باید بدانید این است که این محل، تنوعی چشم‌گیر از مناظر زیبا را پیش پای شما می‌گذارد و عکاسی از این چشم‌اندازها و البته دهکده‌های تاریخی و زیبا، یکی از اصلی‌ترین کارهایی‌ست که باید در دره دبد و محیط اطرافش انجام دهید. این منطقه که از گذشته میزبان جمعیت ارامنه بوده، جاذبه‌های تاریخی متعددی نیز در خود دارد و همچنین فعالیت‌های تفریحی و ماجراجویانه زیادی را نیز می‌توانید در آن‌جا به انجام برسانید، به همین دلیل، فعالیت‌ها در این محل را در دو دسته تقسیم کرده و هر کدام را به صورت مجزا برایتان اسم می‌بریم:

فعالیت‌های توریستی محبوب در دبد ارمنستان

بازدید از دره، قدم زدن کنار رودخانه، پیک نیک زدن و طبیعت گردی، صد در صد جزو اولین کارهایی خواهد بود که اکثر گردشگران تور ارمنستان در این منطقه به انجام می‌رسانند، اما جاذبه‌های گردشگری بسیار بیشتری در نزدیکی دره دبد وجود دارد که می‌توانید به سراغشان بروید. یکی از این موزه‌های عجیب و جال، موزه جعبه‌های کبریت است که در آن‌جا، بیش از ۱۰ هزار جعبه با طرح‌های متنوع از کشورهای مختلف از جمله ژاپن و هند نگهداری می‌شود. این موزه در تومانیان (Tumanyan) قرار گرفته است. اما شاید بد نباشد بدانید که برادران میکویان (Mikoyan) که طراحان اولیه جت‌های جنگی میگ بودند نیز در این منطقه به دنیا آمده و به پاس خدمتشان، موزه‌ای به نام آن‌ها در نزدیکی صومعه ساناهین (Sanahin) درست شده است. در این موزه یک میگ ۲۱ سالم هم به نمایش گذاشته شده است. موزه هنرهای زیبای واندازور (Vanadzor Fine Arts Museum)، خانه موزه استفان زوریان (Stepan Zoryan House-Museum) و موزه هنر آلوردی (Alaverdi Art Gallery) از دیگر موزه‌های جذاب ارمنستان در این محدوده هستند.

 

جذاب‌ترین کارها در ارمنستان

اما نمی‌شود به جایی در ارمنستان بروید و از صومعه‌ها و کلیساهای تاریخی ارمنستان دیدن نکنید! مهم‌ترین کلیسا در این منطقه، آکاتالا (Akhtala) نام دارد که تاریخ ساخت آن به قرن دهم میلادی بر می‌گردد. این صومعه حتی زمانی برای دفاع از دهکده‌های اطراف، مدتی به عنوان قلعه جنگی خدمت کرده است. صومعه هورومایری نیز که تنها یک کیلومتر از اوزدون (Odzun) فاصله دارد، از جاهای بسیار دیدنی در نزدیکی دره دبد به شمار می‌رود. این صومعه بر لبه‌ی صخره دره دبد ساخته شده و شما از کنار رودخانه می‌توانید به دیدن آن‌جا بروید. کوبیات، هاقپات، ساناهین و خیلی صومعه‌های دیگر هم هستند که دیگر نمی‌خواهیم یک به یک از آن‌ها اسم ببریم و این دو از معروف‌ها و نزدیک‌ترین‌ها به خود دره به شمار می‌آیند.

جدا از چند بنای تاریخی که همگی از جاذبه‌های گردشگری ارمنستان به حساب می‌آیند همچون پل ساناهین یا قلعه لوری، اگر اواخر تابستان به دره دبد بروید، می‌توانید در فستیوال خورواتس (Khorovats Festival) در آکالتا شرکت کنید. این فستیوال عموما اوایل شهریور ماه انجام می‌شود و تاریخ آن بسته به وضعیت آب و هوایی، چند روزی نسبت به سال قبل متفاوت خواهد بود. در این روز، خیلی از ارامنه و توریست‌ها در این منطقه شروع به کباب کردن می‌کنند و انواع گوشت‌ها روی زغال می‌گذارند که از ماهی تا گوشت قرمز متنوع است.

بهترین چشم‌اندازها برای عکاسی در دره دبد ارمنستان

همان‌طور که گفتیم، یکی از بهترین فعالیت‌ها در دره دبد، عکاسی از مناظر مختلف طبیعی در این منطقه است و تقریبا در هر جایی که باشید، می‌توانید تصاویری جذاب به ثبت برسانید. با این وجود، بد نیست به مسیر معروف کوه‌پیمایی گیکور (Giqor) در دره دسق (Dsegh) بروید. در آن‌جا، وقتی به لبه‌ی صخره بروید، همه چیز به بهترین شکل جلوی شما به تصویر کشیده شده و کافی است قاب دوربین خود را به سمت جلو بگیرید و شاتر را فشار دهید.

یکی دیگر از بهترین مکان‌ها برای عکاسی در ارمنستان، قلعه و صومعه آختالا (Akhtala) است. این مکان که از جاهای مهم و دیدنی در منطقه است، در مکانی جادویی نیز واقع شده و عکاسی از آن‌جا، بسیار لذت بخش خواهد بود. برای عکاسی از دهکده‌های تاریخی نیز، هیچ جایی بهتر آردوی (Ardvi) نخواهد بود. دهکده‌ای زیبا و بسیار محبوب که حتی خیلی‌ها برای تماشای آن، در تور ارمنستان به این منطقه از کشور می‌روند. جایی که چندین جاذبه‌ی تاریخی وجود دارد و امکان عکاسی از همه‌ی آن‌ها را خواهید داشت.

 

دیدنی‌ترین کلیساهای ایروان

فعالیت‌های ماجارجویانه در دره دبد ارمنستان

یکی از اولین‌ چیزهایی که از دره دبد، در ذهن توریست‌ها ثبت شده است، قایق سواری در رودخانه خروشان دبد است. در واقع اصلی‌ترین فعالیت تفریحی و ماجراجویانه در این منطقه، قایق سواری در گروه‌های ۸ نفره همراه با مربی بوده که البته بسته به نوع قایق‌ها، این تعداد کم و زیاد می‌شود. فعالیتی فراموش نشدنی که تقریبا همه می‌توانند، آن را انجام دهند. دیگر کاری که می‌توانید در آن‌جا انجام دهید، اجاره‌ی دوچرخه و زدن به مسیرهای کوهستانی و جنگلی و گشت و گذار در آن‌جاست. همچنین اگر به مرکز توریستی یونیک (Tourism Unique Center) که در ادامه آن‌جا را به شما معرفی می‌کنیم، بروید، می‌توانید یک سری ورزش‌ها و فعالیت‌های تفریحی دیگر را نیز با گردشگران به انجام برسانید.

از دیگر فعالیت‌های ماجراجویانه در این منطقه می‌توان به کوه‌پیمایی، اسب سواری و کمپینگ اشاره کرد که مخصوصا برای اسب‌سواری و کمپینگ، امکاناتی عالی در نزدیکی دره دبد مهیاست و در روزهای گرم سال، حتما از این کارها لذت خواهید برد و در سایت‌های کمپینگ، می‌توانید، شب را در این طبیعت جذاب سر کنید.

 

تعطیلاتی خاطره‌انگیز در ارمنستان

مرکز توریستی یونیک ارمنستان

این مرکز که با حروف اختصاری TUC شناخته می‌شود، یک مجموعه قدیمی در منطقه است که فاصله‌ی چندانی تا دره دبد و جایی که گردشگران به آن‌جا مراجعه می‌کنند، ندارد. این مرکز جدا از رستوران و امکانات رفاهی همچون سرویس بهداشتی، یک مجموعه تفریحی نیز به حساب می‌آید. جایی که می‌تونید انواع ورزش‌ها و بازی‌ها را به صورت جمعی انجام دهید و همه در هر سن و سالی در آن‌جا خوش خواهند گذراند. در این مکان، تورهای پیاده روی برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی نیز برگزار می‌شود.

دهکده‌هایی که در طول سفر به دره دبد ارمنستان، بهتر است از آن‌ها بازدید کنید

بعضی از دهکده‌های تاریخی در این منطقه، تاریخی ۲ هزار ساله دارند و بازدید از آن‌ها، حتما نقطه عطفی در سفر به ارمنستان را برایتان رقم خواهد زد، اما برای این که خیلی مطلب امروزمان طولانی نشود، لیست وار به ۵ دهکده مهم در نزدیکی دره دبد می‌پردازیم:

  • دهکده اودزون (Odzun): قدیمی‌ترین دهکده در منطقه و در کل ارمنستان که از زیبایی چشم‌نوازی بهره می‌برد
  • دهکده دبد (Debed): این دهکده درست در کنار رودخانه قرار گرفته و از جمله پربازدترین دهکده‌ها در این منطقه محسوب می‌شود.
  • دهکده آردوی (Ardvi): این دهکده زیبا درست در لبه‌ی دره‌ی دبد و در یک شرایط دراماتیک قرار داشته و همچنین فاصله‌ی کمی هم با دهکده اودزون دارد.
  • دهکده دسق (Dsegh): زینت این منطقه که به خاطر خانه‌های زیبایش معروف است و حال و هوایی دوست داشتنی و عالی دارد.
  • دهکده پامباک (Pambak): این دهکده بین واندازور و آلاوردی قرار گرفته و دستسری به آن‌جا ساده است. دهکده‌ای بسیار کوچک که مملو از خانه‌های قدیمی و خاص بوده و شدیدا دیدن از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ارمنستان

چطور به دره دبد در ارمنستان برویم؟

می‌توان در مسیرهای چند پاره، شیوه‌ی رفتن با وسایل نقلیه عمومی ارمنستان را برایتان شرح داد اما در عمل، تنها و بهترین راه برای رفتن به دره دبد، کرایه ماشین است. اما یک نکته بسیار مهم این است که حتما تا جای ممکن، هزینه‌ی تاکسی را از قبل با راننده طی کنید یا این که از او بخواهید، تاکسیمتر را روشن کند!

منبع

 

۲۵ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران