سفرهای یک روزه به جاذبه‌های اطراف ایروان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
سفرهای یک روزه به جاذبه‌های اطراف ایروان

آن‌هایی که اهل سفر به تور ارمنستان هستند، به خوبی می‌دانند که اگر چه ایروان فوق‌العاده زیبا و دوست داشتنی است، اما این کشور مناطق زیبای متنوعی دارد که حیف است در سفر به آن‌جا، آن‌ها را از نظر نگذرانید. به همین دلیل است که سفرهای یک روزه به نقاط مختلف اطراف ایروان، یکی از فعالیت‌های برای گردشگران محسوب می‌شود. در نوشته‌ی امروز شما را با بهترین مقاصد و شرایط آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

قبل از این که به معرفی مراکز گردشگری مختلف در اطراف ایروان بپردازیم، ابتدا به این موضوع اشار هکنیم که اجاره‌ی ماشین در ارمنستان هزینه‌ی خیلی زیادی روی دست شما نمی‌گذارد و اغلب اوقات برای آن‌هایی که می‌خواهند، زمان زیادی خارج از ایروان باشند، در هزینه‌ها صرفه جویی هم خواهد کرد. البته اگر قصد ماندن در خود ایروان را دارید، به خاطر ترافیک آن را پیشنهاد نمی‌کنیم. برای اجاره‌ی ماشین نیاز به معادل بین‌المللی گواهینامه و مبلغی به عنوان ودیعه خواهید داشت. یکی از جاهایی که می‌توانید برای اجاره‌ی ماشین به آن‌جا مراجعه کنید، این سایت است. هزینه‌ی یک ماشین کوپه معمولی برای هر روز در ایروان چیزی حدود ۱۷ دلار است.

 

واغارشاپات

این شهر حدودا ۱۹ کیلومتر ار ایروان فاصله دارد و به کلیساهای زیبایش معروف است که قدیمی‌ترین آن به قرن ۴ میلادی بر می‌گردد. در واقع کلیسای سنت هریپسیم که ساخت آن از سال ۳۹۵ میلادی آغاز شد و در نهایت در سال ۶۱۸ به پایان رسید و همچنین کلیسای اپمیادزین که بین سال‌های ۳۰۱ تا ۳۰۳ ساخته شده، جزو میراث جهانی یونسکو نیز به حساب می‌آید. بخش اعظمی از جذابیت واغارشاپات به همین کلیساهاست و رفتن به آن‌جا به کسانی توصیه می‌شود که اهل مراکز فرهنگی هستند.

برای رفتن به این شهر می‌توانید از ایستگاه اتوبوس کیلیکیا (Kilikia) در خیابان ایساکوف (Isakov)، سوار مینی‌بوس‌هایی به مقصد این شهر شوید که قیمت بلیط مینی‌بوس‌های قدیمی ۲۵۰ منار و مینی‌بوس‌های جدید ۳۰۰ منار است. همچنین شما می‌توانید این مسیر را با ماشین طی کنید که خیلی سریع‌تر و راحت‌تر می‌رسد اما هزینه‌ی این سفر برایتان ۲۵۰۰ منار (حدود ۶ دلار) آب خواهد خورد. پیشنهاد می‌کنیم، همیشه برای گرفتن ماشین از تاکسی‌های اینترنتی مثل GG استفاده کنید.

گارنی

گارنی کمی دورتر از واغارشاپات است و حدود ۲۶ کیلومتر از ایروان فاصله دارد. بهترین زمان برای بازدید از این شهر بهار بوده که آب و هوایی عالی را در آن‌جا تجربه خواهید کرد. طبیعت چشم نواز گارنی اولین چیزی است که به خاطرش باید به این شهر بروید اما خب جاذبه‌های تاریخی دیدنی نیز در این بخش از ارمنستان وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به معبد باستانی این شهر که در قرن یکم قبل از میلاد مسیح ساخته شده اشاره کرد.

برای رفتن به گارنی باید به ایستگاه اتوبوس نور نورک (Nor Nork) بروید که در خیابان گای (Gai) بروید و از آن‌جا سوار مینی‌بوس‌های مخصوص این شهر شوید. البته مثل همیشه امکان گرفتن تاکسی را هم دارید که در این حالت به جای بلیط ۲۵۰ درامی مینی‌بوس باید هزینه‌ی ۳۵۰۰ درامی پرداخت کنید.

 

۱۷ عکس از توریستی‌ترین نقاط ارمنستان

صومعه گغارد

صومعه گغارد در ۳۶ کیلومتری ایروان قرار گرفته و با توجه به مسیری که باید برای رسیدن به آن‌جا طی کنید، با تاکسی حدود ۱ ساعت راه را پیش رو خواهید داشت. بهترین زمان برای بازدید از این صومعه‌ی زیبا بهار و پاییز است. زمانی که طبیعت شگفت انگیز اطراف صومعه به زیباترین شکل خود در آمده و تصویری رویایی را برایتان خواهد ساخت. این صومعه که یکی از میراث جهانی یونسکو در ارمنستان به حساب می‌آید، نزدیک به گارنی بوده و در سفر به آن‌جا نیز می‌توانید به دیدنش بروید.

برای رفتن به صومعه گگهارد تنها را شما کرایه ماشین است که اگر از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید چیزی حدود ۳۸۰۰ درام برایتان هزینه در پی خواهد داشت. البته اگر در گارنی باشید با هزینه‌ی ۱۸۰۰ درامی و در فاصله‌ی ۱۵ دقیقه‌ای می‌توانید به دیدن این محل بروید.

خور ویراپ

صومعه‌ی زیبا و معروف خور ویراپ نیز فاصله‌ی چندانی تا پایتخت ندارد و در تور ایروان شما می‌توانید در حدود ۵۰ دقیقه به آن‌جا برسید. خوبی خور ویراپ این است که در هر زمانی از سال می‌توانید به آن‌جا بروید چون در هر فصلی زیبایی منحصر به فرد خود را دارد. این صومعه اما از نظر تاریخی بسیار مهم است و اتفاقات افتاده در آن‌جا را می‌توان دلیل اصلی تعیین شدن مسیحیت به عنوان دین رسمی ارمنستان دانست. همین هم باعث شده تا این محل به زیارتگاهی مهم برای مردم این کشور بدل شود.

دو راه برای رفتن به خور ویراپ است که یکی استفاده از تورهای گردشگری بوده که با توجه به وجود راهنمای انگلیسی زبان و اطلاعاتی که در زمینه‌های مختلف به شما داده می‌شود، گزینه‌ای مناسب خواهد بود. اما اگر خودتان با تاکسی بخواهید به این محل بروید، چیزی حدود ۵ هزار درام باید هزینه کنید. امکان رفتن به اتوبوس و مینی‌بوس را خواهید داشت ولی برای این کار باید چند بار مسیر عوض کنید که خیلی راحت نیست.

پارک ملی دلیجان

پارک ملی دلیجان که در ۹۵ کیلومتری از ایروان فاصله دارد، یکی از زیباترین پارک‌های ملی ارمنستان است که در سفر به ایروان می‌توانید به سراغش بروید. این پارک مملو از جاذبه‌های طبیعی مختلف از جمله چندین دریاچه، رودخانه‌های متعدد و مسیرهای طبیعت گردی محشر است. حتی در محیط همین پارک ملی نیز چند کلیسای قدیمی خواهید دید که می‌‌توانید از آن‌ها نیز بازدید به عمل آورید.

برای رفتن به این محل می‌توانی به سراغ ایستگاه اتوبوس شمالی بروید و با هزینه‌ی حدودا ۱۰۰۰ درام سوار مینی‌بوس‌هایی به مقصد این محل شوید. این ماشین‌ها بین ساعت ۹:۴۰ تا ۱۷:۳۰ طی چند نوبت حرکت می‌کنند اما بهتر است شما اول وقت سوار اولین ماشین شوید تا زمان کافی برای گشت و گذار در پارک ررا داشته باشید. همچنین اگر بخواهید تاکسی بگیرید و با ماشین مستقیم به پارک ملی دلیجان بروید، چیزی حدود ۱۰ هزار درام باید هزینه کنید.

 

آشنایی با جشن‌های محلی و ملی ارمنستان

دریاچه سوان

دریاچه سوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان در تابستان است چون جدا از زیبایی‌های دریاچه سوان، گردشگران می‌توانند از فعالیت‌های مختلف آبی در این پهنه‌ی آبی نیز لذت ببرند. در این فصل یک فستیوال موسیقی بزرگ و بین‌المللی نیز برگزار می‌شود که می‌توانید در آن نیز شرکت کرده و از نمایش‌های زنده لذت ببرید. با این حال تماشای دریاچه سوان در هر فصلی زیباست و همچنین جاذبه‌های گردشگری متعددی همچون کلیسای Sevanovank ‌نیز در اطراف دریاچه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید.

خوشبختانه اگر به ایستگاه اتوبوس شمالی ایروان بروید، می‌بینید که اتوبوس‌های مخصوص برای این محل وجود که شما را با هزینه‌ی پایین ۵۰۰ درام به نزدیکی دریاچه می‌برند و از شهر باید یک تاکسی با مبلغ کم بگیرید و به دریاچه برسید. اما هزینه‌ی تاکسی تا دریاچه سوان بالا بوده و حدود ۱۰ هزار درام خواهد بود.

نوراوانک

بین مقاصدی که تا این جا به شما معرفی کردیم، نوراوانک از همه دورتر بوه و ۱۱۸ کیلومتر از ایروان فاصله دارد و برای رسیدن به آن‌جا چیزی حدود ۲ ساعت با ماشین برانید. با توجه به شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی این منطقه، پیشنهاد ما این است که حتما یا در پاییز یا در بهار به آن‌جا بروید تا از تابستان‌های خیلی گرم و زمستان‌های سرد در امان باشید. مهم‌ترین دلیل برای رفتن به نوارانک، بازدید از کلیسای زیبا و صخره‌های قرمز رنگی است که آن را احاطه کرده و تصویری زیبا از این بنای تاریخی ارائه می‌دهد. همچنین در طول این سفر، بهتر است به دیدن رودخانه آرِنی در نزدیکی  نوراوانک رفته و از بودن در آن‌جا، کمال استفاده را ببرید. همچنین چند صومعه و کلیسای تاریخی دیگر متعلق به قرون ۱۳ و ۱۴ نیز در نزدیکی این محل واقع شده‌اند که پیشنهاد می‌کنیم از آن‌ها نیز دیدن نمایید.

یک سری تورهای گروهی به صورت ترکیبی برگزار می‌شود که شما را به خور ویراپ، نوراوانک و رودخانه و دشت آرِنی می‌برند. این تورها از ۲۶ تا ۸۰ یورو قیمت دارند و بازدید از این محل را برایتان ساده خواهد کرد. اما اگر بخواهید به صورت شخصی به دیدن نوراوانک بروید، حتما باید تاکسی بگیرید که هزینه‌ی آن حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ درام می‌شود که باز هم از این تورها پایین‌تر محسوب می‌شود. با این حال حتما به گونه‌ای برنامه ریزی کنید تا به دیدن آرِنی و باغ‌های انگور نیز بروید چون بازدید از خود صومعه زمان زیادی از شما نخواهد برد.

تساغکادزور

و اما در پایان نوشته‌مان، یک مکان ایده‌آل برای سفرهای یک روزه زمستانی در تور ایروان نیز معرفی کنیم. تساغکادزور در فاصله‌ی ۵۶ کیلومتری از پایتخت قرار گفته و در زمستان، حدود ۱ ساعت زمان می‌برد تا با تاکسی به آن‌نجا برسید. این محل تجهیزات بسیار خوبی برای انجام تفریحات و ورزش‌های زمستانی داشته و حتی یک اقامتگاه کوهستانی دارد که می‌توانید شب را نیز در آن‌جا سر کنید.

اگر بخواهید با هزینه‌ی پایین به تساغکادزور بروید، ابتدا باید از خیابان Azatutyun در ایروان، سوار مینی‌بوس‌هایی به مقصد شهر هارزدان (Hrazdan) شوید که این مهم ۵۰۰ درام برایتان هزینه در پی خواهد داشت. از آن‌جا با ۱۰۰ درام مینی‌بوس‌های مخصوص تساغکادزور شما را به این محل می‌برند. اما اگر بخواهید با تاکسی مستقیما به تساغکادزور بروید، باید مبلغ ۶ هزار درام پرداخت کنید. البته مسیری که با مینی‌بوس برایتان فرض کردیم، اصلا پیچیده و سخت نیست و با توجه به کوتاهی مسیر، خیلی راحت به آن‌جا خواهید رسید.

 

بهترین هتل‌های تساغکادزور ارمنستان

۱۴ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران