تورهای لحظه آخری

درباره تورهای لحظه آخری

تورهای لحظه آخری

از اوایل دهه‌ی نود شمسی مفهومی در گردشگری و تورهای ایرانی وارد شد که تا پیش از آن صرفا در کشورهای دیگر می‌شد آن‌را مشاهده کرد. یکی از خدمات مورد توجه آژانس مقتدرسیر که تلاش کرده تا همیشه به مسافران خود عرضه کند تور لحظه آخری بوده است و تلاش می‌کند تا همیشه این شیوه را برای مسافران و همراهان خود ادامه دهد.

تور لحظه آخری چیست؟

شاید برای شما سوال باشد که تور لحظه آخری اساسا از کجا وارد بازار عرضه می‌شوند. با گسترش عرضه‌ی تورهای گردشگری به مسافران و رونق گرفتن گردشگری خارجی بسیاری از ایرلاین‌ها و آژانس‌های مسافرتی اقدام به برگزاری تور برای مسافران خود می‌کنند. با توجه به این فراوانی عرضه و عمده بودن خدمات امکان خرید ارزان‌تر برای آژانس‌ها فراهم می‌گردد و به تبع آن تور ارزان نیز به مسافران عرضه می‌شود. در حقیقت عامل اصلی کاهش قیمت‌ها در مورد تورها وجود رونق در بازار و فراوانی عرضه و تقاضاست. در کنار این رونق روزهایی در هر فصل وجود دارد که ممکن است به دلایل مختلف میزان استقبال از آن‌ها مانند سایر روزهای عادی نباشد، بنابراین در این روزهای پایانی منتهی به برگزاری آن تور ممکن است آن تور به صورت تور لحظه آخر عرضه شود.

 

مهم‌ترین مسیرهای تورهای لحظه آخری

از عوامل مهم عرضه‌ی تور لحظه آخری وجود چارتر در آن مسیر است که این مسئله نیز رابطه‌ی مستقیمی با میزان استقبال مخاطبان در آن مسیر دارد. مشخصا پرطرفدارترین مسیر گردشگری ایرانیان تور استانبول است و از این جهت تور لحظه آخری استانبول معمولا در اکثر مواقع سال نیز وجود دارد. در کنار این مسیر سایر مسیرهای مرتبط با تور ترکیه نیز ممکن است به صورت لحظه آخری و در مسیرهایی نظیر تور لحظه آخری آنتالیا یا تور لحظه آخری کوش آداسی عرضه می‌شود اما میزان عرضه تورهای لحظه اخر در این مسیرها به شدت از مسیر اصلی تور لحظه آخری ترکیه یعنی تور ارزان استانبول کمتر است. از دیگر مسیرهایی که تور لحظه آخری در آن به اندازه‌ی زیادی رونق دارد تور لحظه آخری گرجستان است. در سال‌های اخیر استقبال از تور گرجستان بالا رفته و همین امر باعث گسترش تور ارزان گرجستان شده است. سایر مسیرها مانند تور لحظه آخری دبی، تور لحظه آخری ارمنستان، تور لحظه آخری مالزی و تور لحظه آخری تایلند از تورهای خارجی هستند که این گونه تورها در آن‌ها عرضه می‌شوند. در کنار این مسیرها تورهای داخلی نیز در برخی موارد به صورت تور آفر عرضه می‌شوند که ۳ مسیر اصلی تور لحظه آخری مشهد، تور لحظه آخری کیش و تور لحظه آخری قشم از مهم‌ترین آن‌ها هستند. بنابراین اگر به دنبال تور ارزان مشهد یا تور ارزان کیش هستید همیشه باید در انتظار عرضه چنین تورهایی باشید.

 

زمان عرضه‌ی تورهای لحظه آخری

عرضه‌ی تور لحظه اخری در مسیرهای مختلف متتفاوت است. برای مثال تور لحظه اخری استانبول معمولا در نیمه‌ی دوم فروردین ماه، مهر و آبان و در برخی موارد اسفند ماه بیشتر عرضه می‌شود. هر چند ممکن است که تور استانبول لحظه آخری را در تابستان هم پیدا کنید اما معمولا در میان هفته‌هایی که هیچ تعطیلی در آن وجود ندارد چنین اتفاقی روی خواهد داد و طبیعتا در زمان‌های اوج سفر چنین شرایط عرضه‌ای وجود ندارد. تور آنتالیا لحظه آخری نیز عمدتا در فصول غیر از تابستان عرضه می‌شود، از آن‌جا که پروازهای تور آنتالیا بسیار محدودتر از پروازهای تور استانبول است بنابراین قیمت‌های آن در فصل اوج چندان دچار تغییر نمی‌شود. همین زمان‌بندی برای تور گرجستان لحظه آخری و تور ارمنستان لحظه آخری نیز وجود دارد و عمده‌ی عرضه‌ی آن‌ها در فصول غیر از تابستان صورت می‌گیرد. اما در مورد مسیرهای جنوب شرق آسیا معمولا شرایط متفاوت است زیرا بهترین فصل سفر به این مقاصد پائیز و زمستان است بنابراین برای خرید تور مالزی لحظه آخری و تور تایلند لحظه آخری احتمالا تابستان زمان بهتری خواهد بود.

 

شرایط تور لحظه آخری

همان‌طور که قبلا هم گفته شد تورهای لحظه اخری معمولا در روزهای پایانی منتهی به برگزاری عرضه می‌شود، پس برای کسانی‌که به دنبال تورهای ارزان هستند زمان تصمیم‌گیری کمی وجود دارد و باید به سرعت تور لحظه اخر خود را انتخاب و خریداری کرده و بار سفر را ببندند، بنابراین معمولا زمانی برای برنامه‌ریزی بلندمدت برای این نوع تورهای وجود ندارد. برخی افراد اما با این فکر که همیشه این‌گونه تورها وجود دارند برای خود برنامه‌ریزی می‌کنند و خرید خود را موکول به روزهای پایانی می‌کنند که این‌‌گونه تصمیم‌گیری بسیار ریسک بالایی دارد، چون در بسیاری موارد نه تنها تور ارزان نصیب فرد نمی‌شود بلکه ممکن است تور با رقمی بسیار بالاتر از رقم معمول بوده یا به کل ظرفیت پروازها به اتمام رسیده باشد و فرد فرصت سفر را از دست دهد.

نکته‌ی مهم دیگری که در مورد تورهای لحظه آخر می‌توان ذکر کرد، ظرفیت محدود این‌گونه تورهاست. از آن‌جا که این نوع تور به واسطه ماهیت خود در روزهای انتهایی عرضه می‌شود عمده ظرفیت پرواز از قبل به فروش رفته و فقط تعداد اندکی برای فروش باقی‌مانده است و چون رقم تورهای لحظه اخری کمتر است به سرعت به فروش می‌رسد بنابراین این گزینه انتخاب خوبی برای مسافرت‌های گروهی نیست چرا که ممکن است بعد از هماهنگی‌های بسیار زیاد با تعداد افراد بالا نهایتا با کمبود ظرفیت مواجه شوید. پس توصیه بر آن است که در زمانی‌که قصد سفر با تعداد بالا را دارید ریسک خرید تور لحظه اخری را به جان نخرید.