دانستنی‌هایی درباره کاسکاد ایروان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
دانستنی‌هایی درباره کاسکاد ایروان

در سفر به ایروان، جاذبه‌های گردشگری متعددی هستند که می‌توانید به تماشایشان بنشینید و نقاط مختلفی هستند که می‌توانید به دیدنشان بروید. با این حال، بنای پلکانی کاسکاد را می‌توان اصلی‌ترین نماد شهری و از جمله جاهایی به شمار آورد، که تمامی توریست‌های تور ارمنستان که به ایروان می‌روند، حداقل یک بار از آن‌جا بازدید به عمل خواهند آورد. بنایی زیبا که از چند بخش تشکیل شده و امروز قصد داریم، تمامی جزییات در رابطه با آن‌جا را برایتان ذکر کنیم.

 

کلیاتی درباره کاسکاد ایروان (Cascade)

سفر به ایروان بدون بازدید از پله‌های کاسکاد معروف کامل نخواهد بود. این مکان خود یک موزه روباز در مرکز شهر به حساب آمده و بخش‌های مخلتفی از جمله یک مرکز هنری در دل خود دارد و زیبایی آن‌جا نیز باعث شده، همیشه توریست‌های زیادی را ببینید که در حال عکاسی در نقاط مختلفش هستند.

این مکان از ۵۷۲ پلکان تشکیل شده و محل معروف قرارهای عاشقانه جوان‌های محلی و از پربازدیدترین نقاط کل ارمنستان توسط گردشگران خارجی که چیزهایی زیادی برای عرضه دارد. وقتی به بالای پلکان‌های کاسکاد می‌رسید، کوه آرارات از در افق به خوبی پیداست و نمای خوبی از ایروان پیش پاهای شما به تصویر کشیده می‌شود. از همین روست که بسیاری از افراد در این بخش از ایروان به عکاسی می‌پردازند. از نظر زیبایی نیز، کاسکاد در هر فصلی از سال زیباست، حتی در روزهای برفی سال که سفید پوش می‌شود و آرارات نیز پوشیده از برف در دور دست شهر را زیر نظر دارد.

همراه ما باشید تا بیشتر از این مکان، مرکز هنری و جاذبه‌های اطراف کاسکاد ایروان برایتان بگوییم.

تاریخچه کاسکاد، نماد شهری ایروان

طرح اصلی کاسکاد را معمار معروف ارمنی، الکساندر تامانیان (Alexander Tamanyan) طراحی کرده بود و به همین دلیل است که تندیس سنگی او را می‌توانید، با کمی فاصله در پایین بنای کاسکاد مشاهده کنید که با سنگ تیره و به شکلی زیبا ساخته شده است. او که بین سال‌های ۱۸۷۸ تا ۱۹۳۶ زندگی می‌کرده، آرزو داشت تا بنایی بسازد که بخش تاریخی شهر در شمال را به بخش فرهنگی آن متصل کند. او قصد داشت فضای سبزی بزرگ همراه با آبشارهای کوچک و باغ‌های متعدد بسازد و آن‌ها را به صورت پلکانی طراحی کرده بود تا به اجرا در بیاید و مکانی زیبا در پایتخت ارمنستان به وجود بیاورد.

متاسفانه نقشه او تا سال‌های ۱۹۷۰ ساکت ماند و خیلی‌ها آن را فراموش کرده بودند تا این که مدیر تکشل معماری ایروان، جیم توروسیان (Jim Torosyan) این پروژه را از نو زنده کرد. بخشی از طرح کلی کاسکاد از طرح تاماریان اتخاذ شده و سپس بعضی ایده‌ها را نیز خود در این پروژه دخیل کرد و بنایی به وجود آورد که هم نمای بیرونی آن نمادی برای ایروان باشد و هم این که یک فضای داخلی بزرگ داشته باشد. مجموعه‌ای از باغ‌های روباز را برایش در نظر گرفت و المان‌هایی را در آن‌جا لحاظ کرد که درباره تاریخ و فرهنگ این کشور باشد.

 

گشت و گذاری خانوادگی در ایروان همراه با کودکان

با این که از جاه طلبی موجود در ذهن طراح اصلی کم شده بود، با این حال ساخت کاسکاد آن‌قدرها هم ساده نبود. در سال‌های ۱۹۸۰ شوروی دستور ساخت این بنا را داد اما در سال ۱۹۸۸ به خاطر زلزله بزرگی که در ارمنستان به وقوع پیوست، پروژه نیمه کاره رها شد و در نهایت خود شوروی نیز چند سال بعد از هم پاشید و ارمنستان وارد دوران رکود شد و همین دوباره باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در ساخت کاسکاد شد.

سال‌های اولیه استقلال ارمنستان، از نظر اوضاع مالی بسیار بر مردم این کشور سخت گذشت تا این که در اوایل قرن بیست و یکم، فردی به نام کافسجیان (Cafesjian) به همراه کمک‌هایی که از طرف شهرداری و دولت ارمنستان به دست آورد، پروژه را از نو آغاز کرد و بعد از ۷ سال توانست ساخت و نوسازی بخش‌های ساخته شده را به اتمام برساند. بنایی که در حال حاضر مشاهده می‌کنید، همان چیزی است که در سال ۲۰۰۸ انجامش به پایان رسیده و از آن به بعد دیگر دخل و تصرفی در فضای بیرونی کاسکاد انجام نشده است.

بخش‌های مختلف کاسکاد ایروان

کاسکاد تنها یک پله کان بزرگ نیست و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و همچنین اطراف آن‌جا نیز، مکان‌های متعددی وجود دارد. یک پاسیو بزرگ دارد که درست پشت سر مجسمه الکساندر تامانیان قرار دارد. بخش‌های داخلی آن‌جا نیز شامل پله برقی، سالن‌های مختلف، چند کافه و مرکز هنری و موزه کافسجیان می‌شود.

کافسجیان -که بدون تلاش‌های او پروژه کاسکاد به پایان نمی‌رسید- در کنار تجارت، یک مجموعه دار هنری نیز به حساب می‌آمد و این موزه و مجموعه هنری که در کاسکاد وجود دارد، بخشی از آن به نمایش آثار مجموعه شخصی او اختصاص دارد و به مرور آثار هنری هنرمندان محلی و بین‌المللی به مجموعه اضافه شده است.

 

بهترین هتل‌های ایروان برای اقامتی خانوادگی

درباره مرکز هنری کاسفجیان در ایروان بیشتر بدانیم

مرکز هنری کافسجیان در سال ۲۰۰۹ و کمی بعد از افتتاح کاسکاد شروع به کار کرد و در حال حاضر، بهترین گالری هنری در ایروان و به نوعی در کل ارمنستان به حساب می‌آید. در این محل آثار برجسته‌ای از هنرمندان به نام همچون فرناندو بوترو، لین چادویک، بری فلانگان، استانیسلاو لیبنسکی، پاول کوکس و ... به نمایش گذاشته شده است.

بخشی از برنامه‌های مرکز هنری کافسجیان به پخش فیلم، گارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های آموزشی برای بزرگسالان و سنین پایین مربوط است که البته برای گردشگرانی که به آن‌جا می‌روند، اهمیتی نخواهند داشت. در کل با توجه به این که همه از کاسکاد بازدید می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم، در این گردش، سری هم به مرکز هنری کافسجیان بزنید و نگاهی به آثار برجسته این مجموعه بزنید.

ساختار کلی کاسکد ایروان

هر طبقه از کاسکاد، با آثار هنری مزین شده تا به زیبایی‌های این مکان اضافه کند. دقیقا این، همان چیزی است که بنا را از یک پلکان معمولی فراتر برده و به یک اثر هنری و نمادی برای شهر بدل کرده است. این آثار عموما ریشه در مسائل تاریخی و فرهنگی ارمنستان دارند و به شکلی هنرمندانه پیاده شده‌اند. همچنین استفاده از مجسمه‌ها در جاهای مختلف نیز دیده می‌شود.

گل کاری، استفاده از حوض‌های آب در بعضی از طبقات و چیزهایی از این دست را هم نباید نادیده گرفت. یکی از نکات جالب توجه این است که تمامی آثار به صورت مدرن طراحی شده‌اند و اگر چه کلیت بنا از یک طرح قدیمی برداشت شده اما حتی در مجسمه‌ها نیز می‌توان سبک‌ها نو را مشاهده کرد.

نکات فنی:

  • تعداد پله‌های کاسکاد ۵۷۲ عدد است
  • پهنای کاسکاد ۵۰ متر است
  • زاویه‌ی پله ها ۱۵ درجه است
  • ارتفاع بالا تا پایین به صورت عمودی ۳۰۲ متر و در راستای پلکان‌ها ۳۰۲ متر است

 

۱۰ دلیل برای سفر به ارمنستان

هزینه بازدید از نقاط مختلف کاسکاد ایروان

مسلما رفتن به کاسکاد و بازدید از خود بنا، قدم زدن روی پله‌هایش و عکاسی از آن‌جا، کاملا رایگان است اما نکته بسیار مهم این بوده که بازدید از داخل این بنا و حتی گشت و گذار در مرکز هنری نیز کاملا رایگان بوده و شما برای هیچ کدام از بخش‌های کاسکاد، نباید پولی پرداخت کنید. همین امر نیز باعث می‌شود تا کاسکاد، یکی از بهترین فعالیت‌های رایگان در سفر به ایروان به حساب بیاید.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به کاسکاد ایروان

بازدید از کاسکاد زمان خیلی زیادی از روز شما را به خود اختصاص نخواهد داد و احتمالا دوست دارید، بدانید که دور و بر آن‌جا، چه جاذبه‌هایی برای دیدن وجود دارند. کاسکاد درست در مقابل سالن اپرای ایروان واقع شده است، جایی که مهم‌ترین ارکسترها، نمایش‌های باله و اوپرا برگزار می‌شود. همچنین در همان نزدیکی اوپرا، تعدادی از بهترین کافه‌های ایروان وجود دارد که می‌توانید برای ساعتی در آن‌جاها بنشینید، از نمای کاسکاد و محیط اطراف لذت ببرید.

وقتی به بالای کاسکاد رفتید، پیشنهاد می‌کنیم، کمی در مسیر سربالایی پیش بروید تا به مجموعه یادبود پنجاهمین سالگرد شوروی در ارمنستان برسید. در این جا چند ماکت و بنای جالب توجه خواهید دید و در ادامه همین مسیر، به پارک پیروزی می‌رسید. همان پارکی که مجسمه معروف مادر ارمنستان در آن‌جا واقع شده است. این پارک از جمله جاهای آرامش بخش و زیبا برای گشت و گذار است و همچنین مجسمه مادر ارمنستان نیز از جاذبه‌های گردشگری مهم در پایتخت به حساب می‌آید.

۱۰ دقیقه پیاده اگر در مسیر خیابان آنتاریان پیش بروید، به موزه ماتناداران خواهید رسید که از جذاب‌ترین موزه‌های کل ارمنستان است. بنای اصلی این مجموعه بزرگ، فوق‌العاده زیبا طراحی شده و مجسمه‌های متعددی در جلوی آن قرار دارد. این موزه قدیمی‌ترین دست نوشته‌های کشف شده در کشور را در خود جای داده و به نوعی، یک پایگاه داده تاریخی برای زبان ارمنی به حساب می‌آید. زبانی که مردم این کشور به آن می‌بالند و دولت آن‌جا نیز شدیدا در حفظ و نگهداری و ساخت نمادهایی برایش در تلاش است.

 

بهترین هتل‌های دارای اسپا در ایروان

ساعات بازدید و موقعیت مکانی کاسکاد ایروان

همان طور که پیش‌تر گفتیم، کاسکاد تنها چند قدم دورتر از سالن اوپرا و در خیابان تامانیان واقع شده و دسترسی به آن‌جا از همه‌ جای ایروان ممکن خواهد بود. از محیط بیرونی کاسکاد، به صورت ۲۴ ساعته می‌توانید بازدید کنید و هیچ ورودی برای آن‌جا در نظر گرفته نشده است. حتی کافه‌هایی که اطراف این محل قرار گرفته‌اند نیز در بیشتر ساعات روز بازند. اما برنامه‌ی بازدید از محیط داخلی بین ساعات ۸ صبح تا ۸ شب بوده و تنها در روزهای تعطیل، درهای این مکان از ساعت ۱۰ صبح باز می‌شود و هیچ روزی آن‌جا بسته نخواهد بود.

منبع

 

۰۷ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران