راهنمای سفری جذاب به ایروان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
راهنمای سفری جذاب به ایروان

ایروان یکی از شهرهای مورد علاقه گردشگران و مکانی است که هرگز از دیدنش خسته نمی‌شوید. اگرچه ایروان شهری کوچک و قفقازی است اما به خوبی در شما حس خوب ایجاد کرده و با جاذبه‌هایش شما را برای دفعات بعد هم به سوی خود می‌کشاند. ایروان شهری از پارک‌ها و فواره‌ها، بارها و کافه‌های فضای باز، موسیقی و خنده، فروشگاه‌های مستقل و فضاهای خلاقانه، بازارهای وسیع و بوتیک‌های زیبا تشکیل شده و اصلی‌ترین مقصد تور ارمنستان است. اگر با همه این‌ها نمی‌دانید در سفر به این شهر جادویی چه کنید این مقاله شما را راهنمایی خواهد کرد.

 

بهترین زمان برای سفر به ایروان

ایروان شهری با آب و هوا چهار فصل است. تابستان‌ها اوج گردشگری است و قیمت‌ها افزایش می‌یابد به علاوه دما هوا بین ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد خواهد بود. زمستان‌های ایروان کاملا معتدل است و دما به ندرت به زیر صفر می‌رسد. ژانویه سردترین ماه است و میانگین دمای هوا در روز ۲ درجه است. به طور کلی اوایل بهار هوا به شدت مطلوب بوده و بهترین زمان سفر به ایروان و کل ارمنستان است. ماه می ممکن است کمی بارانی باشد، اما آوریل/مه به طور کلی از نظر دمایی بسیار مطبوع است. کافه‌های فضای باز شروع به بازگشایی می‌کنند و بازارهای گل زیبا را در هر پیاده‌روی مملو می‌بینید که انرژی فوق العاده‌ای دارند. همچنین پاییز (اواخر سپتامبر تا نوامبر) معتدل است و یکی دیگر از فصل‌های خوب سال برای بازدید از این شهر است.

چند روز در ایروان نیاز دارید؟

برای دیدن نقاط برجسته، تجربه فرهنگ کافه ایروان و لذت بردن از فضای شهر، توصیه می‌کنیم حداقل ۲ روز کامل را در ایروان سپری کنید و در صورت امکان ۳ روز. شما به راحتی می‌توانید بیشتر هم بمانید اگر شرایطش را دارید. شما می‌توانید در یک روز جاذبه‌های اصلی را ببینید اما به خاطر محدودیت زمانی آنقدر که باید از گردش لذت نخواهید برد. یکی از بهترین چیزها در مورد ارمنستان این است که می‌توانید تقریبا به هر نقطه از کشور از ایروان سفر کنید و هنوز هم برای یک شام دیروقت برگردید. بنابراین توصیه می‌کنیم برای سفرهای روزانه یکی دو روزی زمان اضافه در نظر بگیرید.

 

راهنمای گشت و گذار در شهر دیلیجان

کارهای عالی برای توریست‌ها

این فهرست انتخاب شده، کارهای رایگان برای انجام دادن در ایروان، جاذبه‌های جایگزین و موزه‌ها و گالری‌ها، و تجربیات کلاسیک ایروان گرد هم آمده تا شما گشت و گذار هدایت شده کاملی را در دسترس داشته باشید.

در اطراف میدان جمهوری قدم بزنید

میدان جمهوری که به عنوان یا هراپارک نیز شناخته می‌شود قلب و مرکز اجتماعی ایروان است. اینجاست که می‌توانید برخی از چشمگیرترین ساختمان‌های سنگی شهر از جمله موزه ملی را که در اطراف یک میدان باز بزرگ چیده شده‌اند، ببینید. در بهار و تابستان، گل‌های لاله و گل رز در اطراف لبه میدان شکوفه می‌دهند. این میدان زمانی که بین دهه‌های ۱۹۵۰ و ۷۰ ساخته شد، برنامه‌ریزان شهری شهر قدیمی ایروان را صاف کردند و میدان را درست در بالای آن برپا کردند. به همین دلیل است که ایروان یک منطقه «شهر قدیمی» تعریف شده مانند تفلیس ندارد. این میدان که در ابتدا میدان لنین نام داشت، زمانی محل راهپیمایی برای رژه نظامی بود. اکنون، میدان جمهوری محل تجمع ایروانی‌های پیر و جوان و مکانی بسیار محبوب برای خوردن یک بستنی یا یک فنجان قهوه در یک بعد از ظهر آفتابی است.

از پولپولاک آب بنوشید

فواره‌های آبخوری ایروان، معروف به پولپولاک، یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد برنامه ریزی شهری این شهر است. بیشتر فواره‌ها در دهه ۱۹۲۰ ساخته شده‌اند. به طور باورنکردنی، در مجموع بیش از ۱۵۰۰ مورد وجود دارد  هنگامی که بدانید چه چیزی را باید جستجو کنید، تقریبا در هر گوشه خیابان و در پارک‌ها و میادین همه جا متوجه آن‌ها خواهید شد. فواره‌ای با چشمگیرترین طراحی، یوت آغبیور "هفت چشمه" است که در ضلع غربی میدان جمهوری در نزدیکی موزه قرار دارد و از سال ۱۹۶۵ یکی از نقاط ثابت شهر بوده است. همانطور که مردم محلی آب می‌خورند شما هم انجام دهید و هر زمان که از کنار آن رد می‌شوید سریع و سالم آب سرد و یخی بنوشید  فقط مراقب باشید لب‌هایتان چشمه را لمس کند!

 

گشت و گذار در خیابان شمالی ایروان

قله آبشار ایروان را برای منظره ای از کوه آرارات ببینید

در طرف مقابل شهر از میدان جمهوری، پلکان عظیم آهکی که آبشار ایروان است به سمت بالا می‌رود تا قسمت‌های پایین و بالایی شهر را به هم پیوند دهد. یکی از بهترین کارها در ارمنستان بالا رفتن از آبشار برای دیدن منظره‌ای از ایروان و کوه آرارات است. از پله‌های آبشاری در فضای باز بالا بروید یا به موزه هنر کافسجیان بروید و با پله‌های برقی به سمت بالا بروید. با بالا رفتن از پلکان عظیم دامنه تپه، مناظری از نمای نزدیک از نقش برجسته‌های سنگی، فواره‌ها و مجسمه‌هایی به سبک شوروی به شما ارائه می‌دهد که هر طبقه را تزئین می‌کنند. همچنین در داخل پله‌ها، مجموعه‌ای از گالری‌ها وجود دارد که نمایشگاه‌های مختلف هنری و طراحی را به نمایش می‌گذارند. بازدید از چهار گالری از جمله گالری Sasuntsi Davit  رایگان است در حالی که بقیه به بلیط نیاز دارند. هنگامی که به بالای آبشار رسیدید، با مناظر شگفت انگیز غافلگیر خواهید گرفت. در یک روز صاف، کوه افسانه‌ای آرارات جایی که گفته می‌شود نوح کشتی خود را در آنجا فرود آورده قابل رویت است.

در بازار ورنیساج به دنبال عتیقه جات بگردید

بزرگترین بازار روباز ایروان، بازار ورنیساج، تمام میدان مرکزی شارل آزناوور را اشغال می‌کند. این بازار در دهه ۱۹۸۰ زمانی که گروهی از نقاشان محلی شروع به نمایش آثار خود در خارج از مؤسسه هنری در خیابان به نمایش گذاشتند شکل گرفت. امروزه این یک بازار بزرگ داخلی و خارجی است که همه چیز از بوم و فرش گرفته تا گنجینه‌های دست دوم و سوغاتی‌های دست ساز را می‌فروشد و مجموعه‌ای از قالی‌های قفقازی را به‌طور سرگیجه‌آوری به نمایش می‌گذارند که بر شاخه‌های درخت یا و روی کاپوت خودروهای قدیمی آویزان شده است. ردیف‌های غرفه‌ها را مرور کنید، صنعت‌گران را ملاقات کنید، قهوه‌دان‌های عتیقه و چیزهای زیبا را جستجو کنید، سپس چند بار در «ردیف فرش» بالا و پایین بروید.

از بازار گوم لواش بخرید

در ارمنستان، لواش یک همراه ضروری برای هر وعده غذایی است. تکنیک و آیینی که در ساختن و خوردن نان نازک کاغذی وجود دارد، چنان با میراث ارمنستان در هم آمیخته است که در سال ۲۰۱۴، یونسکو آن را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ناملموس این کشور به رسمیت شناخت. لواش در مجموعه‌ای خیره کننده از رنگ‌ها و بافت‌ها عرضه می‌شود که هر کدام ظریف‌تر و مطبوع‌تر از قبلی هستند. بهترین مکان برای دیدن ورق‌های بزرگ لواش در حال تهیه و فروش، بازار GUM در خیابان موسی خورناتسی است. لواش فروشی‌ها در امتداد دیوار سمت چپ تالار اصلی قرار دارند. در جلوی بازار میوه‌های شیرین و آجیل را می‌بینید. بخش پشتی که در آن محصولات تازه و ترشیجات زندگی می‌کنند را از دست ندهید!

 

بهترین رستوران‌های روفتاپ ایروان

 

در یک تور پیاده روی رایگان با تاریخ ایروان آشنا شوید

شهر ایروان نیز مانند کشور ارمنستان گذشته‌ای طولانی و پیچیده دارد. ایروان میزبان یک برنامه تور پیاده روی رایگان عالی است که هم برنامه های سفر عمومی و هم برنامه های فرهنگی متمرکز را ارائه می‌دهد. تورها ۲ تا ۲.۵ ساعت طول می‌کشند و معمولا از میدان جمهوری حرکت می‌کنند. با این همه اگر دوست دارید با سرعت تحت کنترل خودتان همراه با راهنما شهر را بگردید تور خصوصی شامل ترانسفر هتل هم می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

قدم به داخل کاتوقیکه، زیباترین کلیسای ایروان بگذارید

ده‌ها کلیسا در ایروان وجود دارد که بیشتر آن‌ها از جنس سنگ و در سایه‌ ساختمان‌های شهر ساخته شده‌اند که به راحتی می‌توان آن‌ها را از دست داد، به خصوص زمانی که در پای بلوک‌های آپارتمانی مرتفع قرار دارند. کلیسای مادر خدا مقدس کاتوگیکه در سال ۱۲۶۴ تقدیس شد و آن را به یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای شهر تبدیل کرد. این مجموعه حاصل چندین دهه الحاق و بازسازی است. یک کلیسای کوچک فقط به اندازه‌ای بزرگ که بتواند چند نمازگزار را در خود جای دهد با مجموعه ای از کلیسای‌های جدیدتر که آن را احاطه کرده‌اند. بخش‌هایی از این مجموعه (از جمله دیوار اصلی قرن سیزدهمی) از انواع سختی‌ها، تهدید برنامه‌ریزی شهری شوروی گرفته تا زلزله، جان سالم به در برده است. این مکان احترام خاصی دارد، به خصوص در اواخر بعد از ظهر که خورشید در پشت برج ناقوس فرو می‌رود و میدان را روشن می‌کند، درست زمانی که کلیسا همچون نگین می‌درخشد.

مسجد آبی آخرین مسجد فعال در ارمنستان

به عنوان اولین ملتی که مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفت، اکثریت قریب به اتفاق ارامنه از سال ۳۰۱ پس از میلاد مسیح را می‌پرستیدند. ایروان امروزی بسیار متنوع است و یهودیان، ایزدی‌ها، کردها و مسلمانان سوری همگی پایتخت را خانه می‌نامند. مسجد آبی که در قرن هجدهم ساخته شد، بزرگ‌ترین مسجد از هشت مسجد ایروان بود و آخرین عبادتگاه اسلامی باقی مانده در ارمنستان امروزی است که عمدتا توسط جامعه ایرانی شهر و کارکنان سفارت استفاده می‌شود. به نشانه حسن نیت، این مسجد در سال ۲۰۱۵ به سفارت ایران در ایروان اجاره داده شد. موزاییک‌های فیروزه‌ای، نیلی و زرد کره‌ای در نما و گنبد بیرونی بازسازی شدند و اکنون می‌توان از باغ‌های سرسبز جلویی آن نیز دیدن کرد. این مسجد به عنوان یک مرکز فرهنگی کلاس‌های آموزشی به زبان فارسی ارائه می‌دهد. مسجد آبی نماد رابطه صمیمانه ارمنستان و همسایه آن ایران است. دو کشور دارای ترتیبات گردشگری بدون ویزا هستند و ایران به ارمنستان اجازه داده است تا چندین کلیسای حواری را که در محدوده مرزهای جمهوری اسلامی قرار دارند حفظ کند.

 

راهنمای عکاسی اینستاگرامی در ایروان

۲۰ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران