جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید در ارمنستان

ارمنستان در سال‌های اخیر به یک جاذبه توریستی محبوب در بین تمامی گردشگران از سرتاسر دنیا تبدیل شده است. چرا که این کشور هر چند کوچک، جذابیت‌های متعددی برای ارائه به توریست‌ها دارد. از فرهنگ غنی گرفته تا تاریخ پر فراز و نشیبی که ارمنستان در طول سال‌ها داشته، آن را به مقصدی پرطرفدار تبدیل کرده است. ارمنستان به عنوان اولین کشوری که مسیحیت را به عنوان دین ملی خود اعلام کرد، برخی از خیره کننده‌ترین مناظر اروپا را به رخ می‌کشد و قله کوه آرارات بر خط افق کشور تسلط دارد. این کوه نماد ملی ارمنستان بوده و گفته می‌شود جایی است که کشتی نوح در آنجا فرود آمد. همچنین ارمنستان خانه تعداد زیادی صومعه‌های زیبا است که اغلب در مناطقی با زیبایی‌های طبیعی فوق‌العاده یافت می‌شوند. چنانچه تمامی این گفته‌ها دلایل کافی برای همراه شدن با تور ارمنستان است در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید در این کشور آشنا کنیم.

 

ایروان، ارمنستان (Yerevan, Armenia)

ایروان به عنوان پایتخت و بزرگترین شهر ارمنستان شناخته شده و مکانی عالی برای شروع برای کسانی است که مایل به سفر به این کشور برای اولین بار هستند. این شهر میدان بزرگ جمهوری و همچنین مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان را در خود جای داده است. به طوری که می‌توانید در آن به بازدید از بنای یادبود شهر برای پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم، بنای یادبود نسل کشی ارامنه، بازار ورنیساج (Vernissage)،  مسجد آبی و ده‌ها مورد دیگر بروید. البته که جذابیت‌های ایروان تنها در جاذبه‌های تاریخی ارمنستان خلاصه نشده و علاقه‌مندان رستوران‌ها، کافه‌ها، بارها و مراکز خرید متعدد بسیار زیادی را نیز در آن پیدا خواهند کرد. چنانچه تا به حال سفری با تور ارمنستان نداشته‌اید بهتر است این کار را با بازدید از ایروان آغاز کنید.

 

منطقه حفاظت شده دولتی شیکاهوق، ارمنستان (Shikahogh State Reserve, Armenia)

دومین ذخیره‌گاه بزرگ جنگلی ارمنستان، ذخیره‌گاه دولتی شیکاهوگ نام داشته و تا به امروز به صورت کاملا دست نخورده محافظت شده است. به طوری که همچنان بخش‌های زیادی از آن اکتشاف نشده است. گفته می‌شود که این جنگل خانه حیواناتی از جمله پلنگ، خرس، بز وحشی و افعی بوده و همچنین حدود ۱۱۰۰ گونه گیاهی را در خود جای داده است. البته تخمین زده می‌شود که جانوران متعدد بسیاری نیز وجود دارند که هنوز در این منطقه کشف نشده‌اند. قرار بر این بوده که در سال ۲۰۰۵ این ذخیره‌‌گاه با هدف تاسیس یک بزرگراه تخریب شود که با اعتراضات گسترده طرفداران محیط زیست همراه گردید. از دیگر نقطه عطف‌های این مکان دیدنی در ارمنستان چندین آبشار زیبا و دیدنی است که گردشگران علاقه‌مند به طبیعت و طبیعت گردی فرصت بازدید از آن‌ها را خواهند داشت.

 

دانستنی‌هایی درباره کاسکاد ایروان

 

دریاچه سِوان، ارمنستان (Lake Sevan, Armenia)

دریاچه سوان که در قلب ارمنستان قرار گرفته بزرگترین دریاچه این کشور بوده و مکانی زیبا برای بازدید گردشگران است. این دریاچه توسط صومعه‌های خیره‌کننده‌ای احاطه شده است که مهمترین آنها صومعه سواناوانک نام دارد. در کنار تماشای چشم‌انداز زیبای طبیعت در این مکان علاقه‌مندان می‌توانند از تفریحاتی نظیر موج سواری، شنا و حمام آفتاب نیز لذت ببرند. همچنین در سال‌های اخیر رستوران‌های متعددی در فضای اطراف آن تاسیس شده‌اند که فرصت خوردن غذاهای دریایی خوشمزه در امتداد ساحل را برای گردشگران فراهم می‌کنند. دریاچه سوان دارای چند ساحل دوست داشتنی بوده و از آنجایی که این کشور خط ساحلی ندارد، سواحل تفریحی دریاچه سوان ارمنستان بهترین مکان در ارمنستان برای آفتاب گرفتن است.

 

پارک ملی دیلیجان، ارمنستان (Dilijan National Park, Armenia)

ارمنستان دارای چهار پارک ملی است که پارک ملی دیلیجان به گفته بسیاری از گردشگران زیباترین آن‌ها است. این پارک که در سال ۲۰۰۲ تأسیس گردید و به خاطر چشمه‌های آب معدنی دارویی و همچنین آثار طبیعی که در خود جای داده مشهور است. شما می‌توانید بسیاری از مکان‌های فرهنگی مهم‌ ارمنستان را نظیر صومعه هاغارتسین، صومعه گشاوانک و جوختاک وانک و همچنین صومعه ماتوساوانک و کلیسای آخنابات را در محوطه این پارک پیدا کنید. البته که همه چیز محدود به این موارد نبوده و بازدیدکنندگان فرصت لذت بردن از منظره زیبای حوضه رودخانه آغستف و گتیک را نیز در محدوده این پارک ملی خواهند داشت.

 

سفر یک روزه از ایروان به صومعه تاتف و نوراوانک

 

کوه آراگاتس، ارمنستان (Mount Aragats, Armenia)

کوه آراگاتس به عنوان آتشفشان خاموشی در شمال این کشور واقع شده و یکی از خیره کننده‌ترین مناظر طبیعی ارمنستان را به نمایش می‌گذارد. این کوه مرتفع‌ترین قله ارمنستان محسوب می‌شود و هنرهای صخره‌ای زیادی در اطراف پایه آن وجود دارد. از جمله این موارد می‌توان نقاشی‌هایی از حیوانات و پیکره‌های انسان مانند را نام برد که قدمت آن‌ها به صدها سال می‌رسد. آنچه که این مکان را جذاب‌تر می‌کند، برفی است که تقریباً در تمام طول سال قله را می‌پوشاند. اگر به کوهنوردی علاقه‌مند هستید، ماه‌های آگوست و سپتامبر بهترین زمان‌های سال برای رفتن به این مکان هستند.

 

دریاچه آرپی، ارمنستان (Lake Arpi, Armenia)

در حالی که دریاچه سوان می‌تواند در فصل اوج گردشگری بسیار شلوغ باشد، دریاچه آرپی محیطی آرام‌ و دنج‌تری دارد. از همین رو دریاچه آرپی از دیگر زیباترین دریاچه‌های ارمنستان است که هر گردشگری باید در تور ارمنستان خود از آن بازدید کند. آب این دریاچه آرپی برای آبیاری و تولید برق آبی استفاده شده و منبع تعمین آب آن رودخانه اخوریان است. آنچه که بازدید از این دریاچه را در بین گردشگران محبوب‌تر کرده تاسیس پارکی زیبا و سرسبز در محوطه اطراف آن است که گفته می‌شود حدود ۱۰۰ گونه پرنده مختلف را در خود جای داده است. همچنین این دریاچه میزبان گیاهان و جانوران متعدد بسیاری بوده و به عنوان یک سایت حفاظت شده از لحاظ زیست محیطی شناخته می‌شود. نکته جالب اینکه دریاچه آرپی یکی از بزرگترین مستعمرات مرغان دریایی ارمنی بوده و فعالیت‌های تفریحی آن شامل کمپینگ و تورهای پیاده‌روی است.

 

معرفی تفریحات خاص ارمنستان

 

صومعه نوراوانک، ارمنستان (Noravank, Armenia)

همان طور که گفته شد ارمنستان اولین کشوری بود که مردم آن به مسیحیت روی آوردند. از همین رو نمی‌توان در لیست جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید در ارمنستان از کلیساها و صومعه‌های ان چشم‌پوشی کرد. صومعه نوراوانک یکی از این مکان‌ها بوده و از لحاظ زیبایی شهرت دارد. این صومعه توسط صخره‌های قرمز آجری که به قرن سیزدهم تعلق دارند، محافظت می‌شود که ابهت و جذابیت آن را دوچندان کرده است. نوراوانک با نام کلیسای Astvatsatsin نیز شناخته می‌شود و داستان‌ها بر این قرار هستند که این صومعه توسط خود خدا زمانی که ارمنستان توسط مغول‌ها فتح شد محافظت شده و از جنگ در امان ماند. اگر در طول سفر به ارمنستان فقط یک صومعه را برای بازدید انتخاب کنید، نوراوانک گزینه بسیار خوبی خواهد بود.

 

گیومری، ارمنستان (Gyumri, Armenia)

گیومری دومین شهر بزرگ ارمنستان بوده و برای گردشگرانی که برای اولین بار به این کشور سفر می‌کنند ارزش دیدن دارد. شاید بهترین مکان برای لذت بردن از مناظر گیومری، قلعه سیاه آن باشد که بر روی تپه‌ای مشرف به شهر قرار دارد. همچنین گردشگران می‌توانند مجسمه عظیم مادر ارمنستان را نیز در همین نزدیکی‌ها پیدا کرده و در کنار آن عکس‌های زیبایی به یادگار بگذارند. گیومری در ارمنستان جاذبه‌های متعدد دیگری را نیز در خود جای داده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موزه زندگی اجتماعی و معماری ملی جیومری، خانه-موزه خواهران اسلامازیان و خانه-موزه سرگئی مرکوروف را نام برد. منطقه تاریخی کومایری، قدیمی‌ترین منطقه گیومری بوده که هزاران ساختمان باستانی در آن یافت می‌شود.

 

چطور از فرودگاه ایروان به مرکز شهر برویم

 

وانادزور، ارمنستان (Vanadzor, Armenia)

سومین شهر بزرگ ارمنستان وانادزور نام دارد که در شمال این کشور واقع شده است. شهر وانادزور در ارمنستان یک پایگاه ایده‌آل برای کشف منطقه زیبای لری است که مطمئنا یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در ارمنستان از نظر گردشگران خواهد بود. باغ گیاه شناسی ونادزور یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری در این شهر بوده و در کنار آن علاقه‌مندان فرصت بازدید از موزه هنرهای زیبای ونادزور را نیز خواهند داشت. همه چیز در وانادزور محدود به این موارد نبوده و شما می‌توانید از چشمه‌های معدنی فراوان در منطقه لری برای یک آبدرمانی همه چیز تمام لذت ببرید. اگرچه ونادزور عمدتاً یک شهر صنعتی به حساب می‌آید، اما تئاترهای زیادی مانند تئاتر مجلسی بوهم و تئاتر عروسکی وانادزور را نیز در خود جای داده است.

 

قلعه آمبرد، ارمنستان (Amberd Fortress, Armenia)

قلعه آمبرد در ارمنستان که قدمت آن به قرن هفتم بازمی‌گردد، یکی دیگر از خیره‌کننده‌ترین مکان‌های دیدنی در ارمنستان است. این قلعه که قبلاً جزو نقاط دفاعی- نظامی اولیه پادشاهی ارمنستان بود امروزه به مکانی پرطرفدار برای بازدید گردشگران تبدیل شده است. برای دسترسی به این قلعه تنها کافی است رانندگی در حدود یک ساعت را پشت سر گذاشت. توجه داشته باشید که زمستان‌ها در این منطقه بسیار سرد و سخت بوده و گاهی اوقات مسیر دسترسی به آن به دلیل بارش برف مسدود می‌گردد. از همین رو اگر قصد بازدید از این قلعه و تماشای منظره چشم‌گیر اطراف را از بالای آن دارید، بهتر است ماه‌های خوش آب و هوای سال را انتخاب کنید.

 

تساغکادزور، ارمنستان (Tsaghkadzor, Armenia)

مناظر کوهستانی ارمنستان آن را برای ورزش‌های زمستانی ایده‌آل می‌کند. بنابراین جای تعجب نخواهد بود اگر بخواهیم بهترین پیست اسکی این کشور، یعنی تساغکادزور را در لیست جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید در ارمنستان قرار دهیم. Tsaghkadzor دارای برخی از بهترین هتل‌های کشور بوده و مراکز تفریحی متعددی را برای خدمت به گردشگران در خود جای داده است که از جمله بزرگترین و بهترین هتل‌های تساغکادزور می‌توان به مجموعه کازینوی  Senator Royale اشاره کرد. همچنین تساغکادزور دارای صومعه‌ای به نام کچاریش (Kecharis) است که یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های مذهبی ارمنستان با قدمتی متعلق به اوایل قرن یازدهم به حساب می‌آید.

 

جذاب‌ترین کارها در ارمنستان

 

دره ازت، ارمنستان (Azat Valley, Armenia)

دره آزات یکی از مکان‌های میراث جهانی ارمنستان است که صومعه باشکوه گغارد را در خود جای داده است. گفته می‌شود که کلیسای اصلی آن حدود ۸۰۰ سال پیش ساخته شد، اما تاریخچه صومعه کنونی به قرن چهارم باز می‌گردد. بر اساس داستان‌های نقل شده، صومعه گغارد زمانی یکی از نیزه‌هایی را که برای مصلوب کردن عیسی مسیح استفاده شده بود را در خود حفظ می‌کرد. همین موضوع سبب شد که به یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی ارمنستان تبدیل گردد. همچنین دره آزات محل کلیسای سنت آستواتساتسین (مادر خدا) نیز است.

 

رصدخانه کاراهونج، ارمنستان (Karahunj Observatory, Armenia)

کاراهونج که اغلب در بین گردشگران به عنوان نسخه ارمنستانی استون هنج بریتانیا شناخته می‌شود، یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی است که در طول سفر به ارمنستان باید از آن بازدید کرد. کاراهونج که در نزدیکی شهر سیسیان در استان سیونیک قرار دارد، از بیش از ۲۰۰ مقبره سنگی عظیم تشکیل شده است. به این صورت که منطقه اصلی شامل ۴۰ سنگ است که به شکل دایره‌ای ایستاده‌اند.

 

دیدنی‌ترین کلیساهای ایروان

 

خور ویراپ، ارمنستان (Khor Virap, Armenia)

مناظر کوه آرارات را می‌توان از سراسر ارمنستان تماشا کرد، اما شاید بتوان ادعا کرد که بهترین مناظر این کوه را صومعه خور ویراپ به نمایش می‌گذارد. بنابراین نمی‌توان از آوردن نام آن در لیست جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید در ارمنستان منصرف شد. این صومعه یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی در ارمنستان به شمار می‌رود و علت آن زندانی شدن گریگوری روشنگر به مدت ۱۴ سال قبل از درمان بیماری شاه تردات سوم در آن است. چرا که در ادامه این داستان پادشاه به مسیحیت گروید و راه را برای آینده مذهبی ارمنستان هموار کرد. امروزه بسیاری از جوان‌های ارمنی برای عروسی‌های خود این کلیسا را انتخاب می‌کنند که اگر خوش شانس باشید شاهد یکی از آنها در این مکان خواهید بود.

 

دوین، ارمنستان (Dvin, Armenia)

آخرین موردی که موفق شده در لیست جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید در ارمنستان در این مقاله راه یابد، شهر دوین است. دوین، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ارمنستان بوده و طبق تاریخ در دوران قرون وسطی به عنوان پایتخت این کشور انتخاب شده بود. البته که همه چیز در این شهر مربوط به آثار تاریخی و باستانی نبوده و گردشگران فرصت لذت بردن از مناظر و گزینه‌های مدرن‌تری را نیز خواهند داشت.

 

منبع

 

۲۹ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران