اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در ارمنستان: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در ارمنستان: قسمت دوم

ارمنستان کشوری بسیار جالب با تاریخ فوق العاده قدیمی، غنی و پر حادثه، فرهنگی جذاب و طبیعتی زیبا و شگفت آور است. این کشور، که در محل تلاقی قاره‌ای جاده ابریشم واقع شده، تحت الشعاع همسایگان بزرگ‌تر اوراسیایی‌اش قرار دارد. این خبر خوبی برای مسافران فرهنگی است، زیرا تا حد زیادی از جاذبه‌های گردشگری تور ارمنستان دهکده‌ها و سکونت‌گاه‌های کوهستانی دست نخورده باقی مانده‌اند.

از این رهگذر، می‌توان لوکیشن‌های بکر و منحصر به فردی را در ارمنستان یافت که هر کدام به تنهایی، سوژه‌ای غنی برای ثبت عکس‌های متعدد به شمار می‌آیند. اگر از فعالان شبکه‌های اجتماعی هستید، خالی از لطف نخواهد بود که در ادامه مقاله قبل ما را همراهی کنید تا سری بزنیم به اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در ارمنستان.

 

صومعه خور ویراپ در ارمنستان (Khor Virap)

طراحی و معماری خور ویراپ در کنار چشم انداز بهشتی آرارات و مرز کنونی ترکیه که توسط رودخانه ارس متمایز شده، حسی خدایی را به مخاطبان القا می‌کند. علاوه بر عکس گرفتن، می‌توانید از فضای زیارتی و فرهنگی این مکان نیز بهترین بهره را بگیرید.

خور ویراپ، صومعه‌ای واقع در ارمنستان است که در سال ۶۴۲ پس از میلاد تاسیس شد. این صومعه، بر روی زنجیره‌ای از تپه‌ها در دشت آرارات واقع شده و از کلیسای سنت گئورگ، کلیسای سنت آستواتساتین، حیاط بزرگ و دیوارهای مستحکم تشکیل شده است. اینجا یکی از مقدس‌ترین و پربازدیدترین مکان‌های کشور است که عمدتا به خاطر افسانه قدیس گرگوری روشنگر شهرت دارد که دهه‌ اول قرن چهارم میلادی، به مدت ۱۳ سال در سیاه چال خور ویراپ به جرم پشت کردن به بت پرستی و طرح آیین مسیحیت زندانی بود. گفتنی است در قرون وسطی، خور ویراپ مرکز آموزش و یادگیری بود و با وجود زلزله‌ای مهیب در سال ۱۶۷۹ پس از میلاد، همچنان مکانی برای زیارت ارامنه امروزی محسوب می‌شد.

میدان جمهوری در ارمنستان (Republic Square)

چه جایی بهتر از میدان مرکزی جمهوری، برای گرفتن عکس‌های اینستاگرامی در سفر به ایروان؟ ساختمان‌های اینجا با توف صورتی ساخته شده‌اند. به همین دلیل است که فضا، همیشه مفرح و شاد است. چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها عکس بگیرید، از زره جنگجویان اورارتو گرفته تا فواره‌های آوازخوان.

میدان جمهوری ارمنستان در قلب ایروان واقع شده و توسط معمار مشهور ارمنی الکساندر تامانیان طراحی گشته است. این محدوده، به دو بخش تقسیم می‌شود: یک بخش بیضی شکل در مرکز و یک بخش حاوی فواره‌های موزیکال. بعلاوه این میدان، توسط پنج ساختمان احاطه شده است:

 

تعطیلاتی خاطره‌انگیز در ارمنستان

تمام ساختمان‌های اطراف میدان، نشان دهنده قطعات منحصر به فرد معماری هستند. بناهای طراحی شده با طاق‌ها، ستون‌ها و تزیینات ملی، عمدتا از سنگ‌های توف صورتی و زرد ساخته شده‌اند و مجموعه‌ای از طراحی تحسین‌برانگیزی را ارائه می‌دهند.

از طرفی، فواره‌های آوازخوان هر سال، در پایان ماه مارس روشن می‌شوند و شب‌های شادی را هم برای مردم محلی و هم برای گردشگران رقم می‌زنند.

ای میدان، همچنین به خاطر فواره‌های آبخوری‌اش نیز شهرت دارد. آب خوری میدان، در سال ۱۹۶۵ ساخته شد و از هفت فواره کوچک تشکیل شده است که به آن " Yot Ahpyur" می‌گویند و این عبارت در زبان ارمنی، به معنای "هفت چشمه" است.

 

تجربه فعالیت‌های متفاوت در سفر به ایروان

مخزن ازات در ارمنستان (Azat Reservoir)

زیبایی مخزن ازات نیز، شاهد دیگری بر زیبایی خارق العاده ارمنستان است که جلوه‌ای بسیار اینستاگرامی به آن می‌بخشد. ازات، آب انباری در ارمنستان است که در منطقه آرارات و در ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این محدوده، در نزدیکی روستای Lanjazat و بر روی رودخانه ازات شکل گرفته است. از این مخزن، برای آبیاری دره آرارات استفاده می‌شود که در آن کشاورزی آبی توسعه یافته است. مخزن ازت، از سال ۱۳۵۵ به بهره برداری رسیده و حجم آن ۷۰ میلیون متر مکعب است.

قلمرو این مخزن، بسیار زیباست. آسمان و ابرها در آب انعکاس می‌یابند و بسته به زمان روز، شکوهی بی‌نظیر به مخزن می‌بخشند. کوه‌های Yeranos نیز در اطراف، سر برافراشته‌اند.

 

هزینه اقامت و سفری ارزان به ارمنستان

رودخانه ازات که مخزن بر روی آن ساخته شده، از دامنه جنوب غربی کوه اسپیتاکاسار در کوهستان جغما آغاز می‌شود. این مخزن و تنگه ازات، مقصد مناسب و جالبی برای دوچرخه سواری است. اگر دوچرخه سوار باتجربه ای هستید، قطعا از این گزینه لذت خواهید برد و از موانع سنگی، مسیرهای جالب و مناظر زیبا عبور خواهید کرد.

همچنین می‌توانید در این منطقه، پیاده روی کوچکی انجام دهید. در عین حال از صومعه معروف گغارد و معبد گارنی دیدن کنید و سپس به سمت تنگه آزات بروید و "سمفونی سنگ‌ها" را با چشمان خود ببینید. یکی دیگر از گزینه‌های عالی، سواری روی تخته پارویی است که به سرعت در ارمنستان محبوبیت پیدا کرده است.

البته باید برای شرایط آب و هوایی که ممکن است در مخزن ازات در انتظارتان باشد، آماده باشید. از آنجایی که تقریبا هیچ گونه پوشش گیاهی و درختی در این قلمرو وجود ندارد، در هوای گرم جایی برای در امان ماندن از نور خورشید وجود نخواهد داشت. بنابراین، یک چادر کوچک همراه داشته باشید. استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید. همچنین هیچ منبع آب آشامیدنی در قلمرو مخزن وجود ندارد، بنابراین حتما آب کافی با خود بیاورید. اگر می‌خواهید مدتی را در کنار ازات بگذرانید، این کار را دور از ساحل انجام دهید. زیرا زمین نزدیک به ساحل نرم و گل آلود است، حتی در هوای خشک.

گالری هنر دالان در ارمنستان (Dalan art gallery)

پس از صرف ناهار در این کافه گالری جذاب ارمنی، باید زمانی را به تحسین محیط اطراف خود اختصاص دهید. به دلیل وجود دیوار جالب در حیاط، می‌توانید بهترین تصاویر اینستاگرامی را در گالری هنری دالان بگیرید. این مکان با پیروی از طراحی اصیل معماری قرن ۱۹، با قطعات رنگی سرامیکی جذاب طراحی شده است.

از سال ۲۰۱۱، گالری هنر دالان در ایروان، آثار ۲۶ هنرمند با استعداد معاصر مطرح و هم هنرمندان نوظهور دوره پس از شوروی را تبلیغ کرده است. بدین ترتیب، به این هنرمندان فضایی برای نمایش آثارشان در ایروان داده می‌شود. اما همچنین این فرصت را خواهند داشت تا به مجموعه‌داران، موزه‌ها و گالری‌های جهانی دسترسی پیدا کنند.

اینجا نه تنها شهروندان محلی، بلکه گردشگران تور ارمنستان را نیز به سوی خود جذب می‌کند. گالری هنر دالان که اکنون به یکی از شلوغ‌ترین و زنده‌ترین سکوهای هنری در شهر بدل شده، در قلب شهر ایروان قرار دارد. بنابراین، پربازدیدترین مکان این منطقه بوده و در طول سال بیش از ۳۰ نمایشگاه محلی و بین المللی، گروهی و انفرادی در آن برگزار می‌شوند.

 

هزینه‌ بازدید از جاذبه‌های گردشگری ارمنستان

جرموک در ارمنستان (Jermuk)

شهر جرموک، یکی از زیباترین مکان‌های ارمنستان است که نام آن، از نام چشمه‌های آب گرم معدنی گرفته شده است. در دهانه رودخانه آرپی که شهر را به دو نیمه تقسیم می‌کند، آبشار زیبای ۷۰ متری جرموک پدیدار شده و در تنگه رودخانه، صخره‌ای منزوی به ارتفاع ۱۰۰ متر، با دیوارهای شیب دار به چشم می‌خورد.

فلات‌های دشت و صخره‌های زیبا در جای جای این منطقه، چمن‌زارهای آلپ و جنگل‌های سبز انبوه، محیطی شگفت‌انگیز برای استراحت، درمان و عکس گرفتن در ارمنستان را رقم می‌زنند. در سفر به این منطقه شما می‌توانید در بهترین هتل‌های جرموک ارمنستان نیز اقامت داشته باشید.

ویرانه‌های کلیسای جامع زوارتنوتس در ارمنستان (Zvartnots cathedral ruins)

به نظر می‌رسد کلیسای جامع زوارتنوتس، اثری ماورایی باشد و بسیاری از مردم محلی، آنرا "معبد ارواح مراقب" می‌نامند. خرابه‌های اینجا خیره‌کننده هستند و در یک روز صاف، چشم اندازی از کوه آرارات این مجموعه را کامل کرده و امکانی عالی برای ثبت عکس‌های اینستاگرامی خارق العاده را رقم می‌زند.

ویرانه‌های کلیسای جامع زوارتنوتس در دشتی هموار، در فلات آرارات، بین شهرهای ایروان و اچمیادزین در استان آرماویر ارمنستان و در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس قرار دارند. این کلیسا که در اواسط قرن هفتم پس از میلاد، به دستور کاتولیکوس نرسس سوم ساخته شد، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کلیساها در ارمنستان باستانی به شمار می‌آید. طراحی آن به شدت بر ساخت و سازهای بعدی دیگر کلیساهای ارمنی با تالارهای متقاطع گنبدی مرکزی تاثیر گذاشت و نشانی ماندگار از معماری و هنر در ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و شرق ترکیه امروزی به جا گذاشت.

اگرچه کلیسای جامع زوارتنوتس در یک زلزله در قرن دهم میلادی تخریب شد، اما بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۷ پس از میلاد، با کاوش باستان شناسان دوباره کشف شد و بخشی از آن، در دهه ۱۹۴۰ میلادی بازسازی گشت. گفتنی است یونسکو در سال ۲۰۰۰ میلادی، ویرانه‌های کلیسای جامع زوارتنوتس را به فهرست میراث جهانی خود اضافه کرده است.

 

گشت و گذاری خانوادگی در ایروان همراه با کودکان

باغ ال در ارمنستان (El Garden)

ال گاردن، یکی از مکان‌های مورد علاقه گردشگران تور ایروان است و حال و هوای حضور در طبیعتی بی نظیر را به مخاطبانش هدیه می‌دهد. اگر از علاقمندان محیط زیست هستید، مطمئنا این مکان قلب شما را می‌دزدد و عکس‌های اینستاگرامی که در آنجا می‌گیرید، احتمالا از بهترین عکس‌ها خواهند بود.

فضای سبز، چادرهای شفاف، تماشای اردک‌ها و خرگوش‌ها که آزادانه در کل منطقه قدم می‌زنند، خدمات دوستانه، منوی غنی و البته هوای تازه و پاک، از مهمترین ویژگی‌های این باغ به شمار می‌آیند. اینجا در هر فصلی از سال، حتی در  زمستان نیز شگفت انگیز است.

اگر با فرزند خردسال به این خطه سفر کردید، بدون شک این باغ یکی از جذابیت‌های گشت و گذار برای کودک‌تان نیز محسوب می‌شود. می‌توانید آنها را با خیال راحت، در منطقه بازی کودکان رها کنید. تیم حرفه‌ای انیماتورهای این باغ، تعدادی بازی را برای سرگرم کردن آنها ترتیب می‌دهند.

مسجد آبی در ارمنستان (Blue Mosque)

این مکان منحصر به فرد، نقطه برجسته سفر شما خواهد بود. گنبد نمادین با تزئینات کاشی و سرامیک آبی و پنجره‌های قوسی شک، مسجد آبی را بهترین گزینه برای پس زمینه عکس‌های اینستاگرامی‌تان بدل خواهند کرد. در واقع مسجد آبی ایروان، یکی از محبوب‌ترین و زیباترین دیدنی‌ها در سفر با تور ارمنستان به شمار می‌آید.

این مسجد ایرانی، در دهه ۱۷۶۰ میلادی بنا شده است. علاوه بر عکس گرفتن، در اینجا می‌توانید پس از یک روز طولانی قدم زدن و گردش، از سکوت لذت ببرید. اینجا یکی از مکان‌های تاریخی اصلی ارمنستان است.

مسجد آبی که با نام‌های مسجد ایرانی، مسجد آبی آسمان و گوک جامی نیز شناخته می‌شود، بیش از ۷۰۰۰۰ فوت مربع زمین را پوشش می‌دهد. این بنا دارای یک حیاط داخلی پوشیده از فضای سبز، سالن اجتماعات و حوزه علمیه بوده و در حال حاضر، تنها مسجد باقی مانده در کل ارمنستان محسوب می‌شود.

 

۱۰ دلیل برای سفر به ارمنستان

دریاچه پارز لیچ در ارمنستان (Parz Lich)

به طور کلی در تابستان که دمای هوا بالاست، بهترین زمان برای حرکت به سمت دریاچه ها و مناطق آبی مشابه است. دریاچه Parz Lich، یکی از گزینه‌های پیشنهادی در این رابطه بوده و این اثر طبیعی، از بهترین مکان‌های عکاسی در ارمنستان به شمار می‌آید. اینجا دریاچه‌ای کوچک در ارتفاعات کوه‌های کشور، در پارک ملی دیلیجان و در شمال شهر دیلیجان، در ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا است. بعلاوه این دریاچه، از نزدیک توسط جنگل‌های انبوه احاطه شده و آب آن نیز بسیار شفاف است.

مساحت این دریاچه ۲ هکتار و عمق آن ۵ تا ۱۰ متر، طول آن ۳۸۵ متر و عرضش ۸۵ متر است. اگرچه این دریاچه کوچک است، اما در اطراف آن می‌توان از تفریحات و جاذبه‌های بسیاری برخوردار شد از جمله سواری با موتورهای چهار چرخ، قایق سواری، تماشای صنایع دستی، ماهیگیری و کمپینگ. در ضمن در فاصله‌ای نه چندان دور از دریاچه نیز، می‌توان به دیدار صومعه‌های معروف هاغارتسین، گوشواناک، جوختک و ماتوساوانک رفت.

رستورانی درجه یک، در کنار دریاچه وجود دارد که غذاهای لذیذ ارمنی سرو می‌کند. صندلی‌ها و میزهای چوبی، به هر بیننده‌ای حس آرامش و شکم گردی در طبیعت را القا می‌کنند و موسیقی دل انگیز آب دریاچه، با این شرایط هماهنگ است. این رستوران با ظاهر و دکوراسیون معمولی‌اش، مانند یک خانه روستایی معمولی ارمنی به نظر می‌رسد.

در فصل بهار، زمانی که هوا نسبتا گرم است و خورشید به شدت در آسمان می‌تابد، می‌توان به گشت و گذار در دریاچه، لذت بردن از قدم زدن‌های طولانی و گرفتن عکس‌های خاطره انگیز از این نقطه بهشتی پرداخت. دریاچه در تابستان، بیش از هر زمان دیگری شگفت انگیز به نظر می‌رسد، زیرا در رنگ‌های کامل خود، همراه با قوهای خیره کننده شناور بر روی سطح شفاف دریاچه ظاهر می‌شود.

در ادامه پاییز، جادوی غیرقابل توضیحی را ارائه می‌دهد و درختان مزین به برگ‌های زرد و قرمز همراه با دریاچه‌ای که هنوز یخ زده نیست، به چشمگیرترین نقاشی مادر طبیعت بدل می‌شوند. در زمستان که جنگل پوشیده از برف است، دریاچه از آرام‌ترین مکان‌های روی زمین است.

 

سفری تابستانه به ارمنستان

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۱۸ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران