بهترین زمان سفر به ارمنستان (قسمت دوم)

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
بهترین زمان سفر به ارمنستان (قسمت دوم)

همانطور که در قسمت اول این بحث اشاره کردیم ارمنستان قدیمی‌ترین کشور مسیحی دنیاست که سراسر آن با کلیساهای باستانی و منحصر به فردی پوشیده شده که بازدید از آن‌ها تجربه‌ای بی‌تکرار خواهد بود. مخصوصا عکاسان و کوهنوردان با تور ارمنستان به این کشور سفر می‌کنند تا شانس تماشای مناظر بکر و زیبایی را داشته باشند که مختص به همین کشور کوچک است و در جای دیگر دنیا پیدا نمی‌شود. ارمنستان کشوری کوهستانی است و هر فصلی در آن را به خود می‌بیند و در هر فصلی زیبایی خودش را با چهره‌ای متفاوت به نمایش می‌گذارد. در اینجا ما به شرح جزئیات آب و هوا و کارهایی که می‌توانید در ماه‌های مختلف انجام دهید می‌پردازیم.

 

آگوست

درست مثل ماه جولای، آگوست یکی از گرم‌ترین ماه‌های سال به حساب می‌آید. با این حال، این کشور هنوز هم برای سرگرمی مردم محلی و بازدیدکنندگان، برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کند و می توان از راهنمای سفر تابستانه به ارمنستان استفاده کرد. در این ماه جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود و مردم زیادی به این جشنواره‌های فرهنگی شاد جذب می‌شوند. مثلا عاشقان فرهنگ از جشنواره تراز، روز ملی لباس لذت می‌برند. در حالی که شکمو و علاقه‌مندان به نوشیدنی در جشنواره نوشیدنی ایروان که در کنار دریاچه سوان برگزار می‌شود شرکت می‌کنند. این در حالی است عاشقان غذا و مخصوصا کباب یک سال تمام انتظار می‌کشند تا در نهایت بتوانند در جشنواره کباب آختالا شرکت کنند. در طول آگوست به طور متوسط دمای ارمنستان ۲۹ درجه سانتی‌گراد بوده و ۱۲ روز بارندگی به خود می‌بیند.

 

گردش در پارک ملی دریاچه سوان؛ ارمنستان

سپتامبر

اواخر سپتامبر زمان شگفت‌انگیز دیگری برای بازدید از ارمنستان است، زیرا دمای هوا خنک می‌شود و آنقدری دل‌انگیز و نشاط آور می‌شود که می‌توانید یک تور خوب را در سراسر کشور تجربه کنید و زیباترین نقاط ارمنستان را بشناسید. مانند ماه جولای، سپتامبر نیز ماهی پر از برنامه‌های جالب است که می‌توانید در آن‌ها شرکت کرده و تجارب منحصر به فردی را کسب کنید. مثلا جشنواره فرش که در تاریخ ۸ سپتامبر در دیلیجان برگزار می‌شود میعادگاه عاشقان هنر و فرهنگ محسوب می‌شود. از دیگر جشنواره‌های جاری در این ماه می‌توان به فستیوال هاریسا در ۱۵ سپتامبر در موسالر، و روز ملی بالون که در روزهای ۱۵ تا ۱۸ سپتامیر در ایروان برگزار می‌شود اشاره کنیم. روز ملی بالون یکی از جذاب‌ترین و رنگی‌ترین روزهایی است که ایروان به خود می‌بیند. جشن دسر سنتی ارمنی گاتا در ۲۲ سپتامبر در خاچیک، و جشنواره اربونی-ایروان (تولد شهر) در ۲۹-۳۰ سپتامبر از دیگر جشن‌های این ماه هستند. متوسط دمای هوا ۲۵.۹ درجه و روزهای بارانی آن ۴ روز است.

اکتبر

اکتبر از یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به ارمنستان است. پاییز رنگ‌های زیبایی را به شهرها می‌بخشد و چهره کشور را در این دوره به یکی از دیدنی‌ترین حالت‌ها تبدیل می‌کند. البته برخلاف ماه‌های دیگر در اکتبر خبری از جشن‌های مختلف نیست. به طور کلی تنها سه جشنواره برای این ماه در تقویم مشخص شده که یکی جشنواره نوشیدنی آرنی در تاریخ ۶ اکتبر، و دیگری جشنواره فیلم ReAnimania Yerevan International Animation Film و جشنواره Comics Art Festival است که در تاریخ ۲۸ ام اکتبر تا ۳ نوامبر در ایروان برگزار می‌شوند. اگر علاقه‌ای به این جشنواره‌ها ندارید می‌توانید برنامه سفرتان را برای بازدید از مناطق حومه شهر و برخی از بهترین نمادهای کشور برنامه ریزی کنید. سعی کنید حتما برای اکتبر یک ژاکت سبک یا یک پیراهن گرم بیاورید، زیرا شب‌ها کمی سرد می‌شود. در این ماه متوسط دمای هوا به ۱۶ درجه می‌رسد و حدودا ۲۰ روز باران می‌بارد.

 

خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های ارمنستان

نوامبر

در ماه نوامبر، دمای هوا افت می‌کند و کشور برای فرا رسیدن زمستان آماده می‌شود. هیچ جشنواره‌ای در این ماه برگزار نمی‌شود. با این حال، اگر برای سفری به دور از شلوغی برنامه‌ریزی می‌کنید تا با خیال راحت بتوانید شهرها را بازدید کنید، نوامبر زمان مناسبی برای انجام این کار است. هنگام راه رفتن در شهر یا مسافرت به مناطق دور افتاده، حتما لباس‌های گرم را بسته‌بندی کرده و از کاپشن و کفش گرم بپوشید. متوسط دمای هوا در نوامبر  ۹.۶ درجه سانتی‌گراد بوده و ۱۰ روز باران می‌بارد.

دسامبر

همچون ماه‌های زمستانی دسامبر ماه خلوتی از لحاظ گردشگری در این کشور است. متوسط درجه دمای کشور صفر تا زیر صفر درجه است و تردد در برخی از نواحی حومه شهر کمی دشوار می‌شود. با این حال، اواسط ماه دسامبر در پیست اسکی Tsaghkadzor که در فاصله ۶۰ کیلومتری خارج ایروان واقع شده عاشقان ورزش‌های زمستانی یکدیگر را ملاقات می‌کنند. شما نیز اگر در فصل زمستان وقت خود را در پیست‌های اسکی می‌گذرانید بی‌شک از سفر زمستانی به ارمنستان احساس رضایت با کلی خاطرات خود کسب خواهید کرد. در مجموع متوسط روزهای بارش باران در دسامبر ۸ روز است.

 

روزهای خاص در تقویم مردم ارمنستان

چه موقع نباید به ارمنستان سفر کرد؟

همه این‌ها را گفتیم تا بتوانید با توجه به سلیقه و روحیات خود زمان مناسب سفر به ارمنستان را برای خودتان مشخص کنید. مثلا اگر فردی سرمایی هستید و از گشت و گذار در هوای سرد لذت نمی‌برید قطعا نمی‌توانید در ماه‌های آن احساس رضایت مورد انتظارتان را کسب کنید. یا ماه‌های آوریل و می که بارندگی زیاد است نمی‌تواند برای آفتاب دوستان خوشایند باشد. هرچه ماه‌ها گرم‌تر می‌شوند ارمنستان هم مسافران بیشتری را پذیرا می‌شود. جولای گردشگری در ارمنستان به اوج خود می‌رسد. حتی در چنین زمانی هم افراد گرمایی و آن‌هایی که از شلوغی فراری هستند از سفر به این کشور احساس خوبی پیدا نمی‌کنند. بنابراین این که چه زمانی برای شما بهتر است و یا نامناسب است کاملا بستگی به ذائقه شخصی شما دارد.

۰۸ مرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران