بهترین نقاط ارمنستان برای سفر

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
بهترین نقاط ارمنستان برای سفر

ارمنستان کشوری کوچک اما غنی از تاریخ است که در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یکی از نقاط توریستی پرطرفدار است. ارمنستان نه تنها به خاطر مناظر فوق‌العاده دیدنی و زیبایش شناخته شده است بلکه چون اولین کشوری بود که در تاریخ مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرده مورد توجه قرار دارد. همچنین کوه آرارات در افق این کشور نماد ملی ارمنستان است. اگرچه این کوه در مرز ترکیه واقع شده اما به دلیل ذکر آن در کتاب مقدس جایی که کشتی نوح فرود آمد برای مردم مقدس است. به علاوه ارمنستان میزبان صومعه‌های تاریخی بی‌شماری است و ایروان یکی از شهرهای در حال توسعه اروپا محسوب می‌شود. به خاطر تمام دلایل بالا تور ارمنستان تبدیل به یکی از مقاصد برجسته اروپا و آسیا شده است.

 

ایروان

بزرگترین شهر ارمنستان پایتخت آن ایروان است که مکانی عالی برای شروع برای کشف ارمنستان محسوب می‌شود. این شهر میدان بزرگ جمهوری را در خود جای داده در حالی که بالا رفتن از آبشار برای دیدن بنای یادبود پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم ضروری است. ایروان شهری عمیقاً تاریخی است و بازدید از بنای یادبود نسل کشی ارامنه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گذشته آشفته این کشور یکی از کارهای مهمی است که توریست‌ها انجام می‌دهند. همچنین بازار دستفروشی Vernissage که آخرهفته‌ها فعال است ارزش بازدید دارد در حالی که پیاده روی در تنگه هرازدان نیز به شدت توصیه می‌شود. بسیاری از چیزهایی که ارمنستان ارائه می‌دهد را می‌توان در سفرهای یک روزه از ایروان که به شهر کافه‌ها معروف است، کاوش کرد. ایروان همچنین خانه مسجد آبی است که تنها مسجد در کل کشور بوده و همچنین دنیای زیرزمینی شگفت انگیز Levon که یکی از غیرمعمول‌ترین جاذبه‌های اروپا است.

ذخیره‌گاه دولتی شیکاهوق

دومین ذخیره‌گاه بزرگ جنگلی در ارمنستان ذخیره‌گاه دولتی شیکاهوق به قدری دست نخورده است که بخش‌های زیادی از آن تا به امروز کاوش نشده باقی مانده است. طبق گفته‌ها این جنگل خانه حیواناتی از جمله پلنگ، خرس، بز وحشی و افعی بوده و همچنین تصور می‌شود که ذخیره‌گاه دولتی شیکاهوق حدود ۱۱۰۰ گونه گیاهی دارد، اگرچه جانوران آن هنوز به طور کامل کشف نشده است. این ذخیره‌گاه توسط یک بزرگراه برنامه‌ریزی شده در سال ۲۰۰۵ مورد آسیب و تهدید قرار گرفت اما خوشبختانه برای حفاظت از جنگل‌ها تدابیر درستی اندیشیده شد تا از خطرات احتمالی آینده جلوگیری شود. این منطقه همچنین دارای تعدادی آبشار بسیار زیبا برای لذت بردن است.

 

جشن‌های زمستانه ارمنستان

دریاچه سوان

دریاچه سوان که در قلب ارمنستان واقع شده، بزرگ‌ترین دریاچه این کشور و مکانی زیبا برای استراحت در طبیعت محسوب می‌شود. همچنین این دریاچه توسط صومعه‌های خیره‌کننده احاطه شده است  که مهم‌ترین آن‌ها صومعه سواناوانک است که پس‌زمینه منظره‌ای باشکوه را برای یک سفر آرامش‌بخش فراهم می‌کند. موج سواری از جمله فعالیت‌های تفریحی موجود در دریاچه بوده و همچنین انتخاب گسترده‌ای از رستوران‌های غذاهای دریایی عالی در امتداد ساحل وجود دارد که گردش شما را تکمیل می‌کنند. دریاچه سوان دارای تعدادی سواحل محبوب است و از آنجایی که این کشور خط ساحلی ندارد، این بهترین مکان در ارمنستان برای آفتاب گرفتن است. خلیج سوان و کوه‌های اطراف آن مناظر دیدنی برای تماشا و عکاسی ارائه می‌دهند.

پارک ملی دیلیجان

ارمنستان دارای چهار پارک ملی است که پارک ملی دیلیجان زیباترین آن‌ها است. این پارک که تنها در سال ۲۰۰۲ تأسیس شده است، به خاطر چشمه‌های آب معدنی دارویی و همچنین آثار طبیعی خود مشهور است. بسیاری از مکان‌های فرهنگی مهم ارمنستان مانند صومعه هاغارتسین، صومعه گشاوانک و جوختاک وانک، و همچنین صومعه ماتوساوانک و کلیسای آخنابات را می‌توان در محوطه پارک پیدا کرد. حوضه رودخانه آغستف و گتیک نیز هر دو در محدوده پارک ملی دیلیجان قرار دارند.

کوه آراگاتس

کوه آراگاتس یکی از خیره کننده‌ترین مناظر طبیعی ارمنستان و آتشفشانی خاموش در شمال این کشور است. این قله مرتفع‌ترین کوه ارمنستان است و هنرهای صخره‌ای زیادی در اطراف پایه آن وجود دارد که به صورت نقاشی‌هایی از حیوانات و پیکره‌های انسان‌مانند متعلق به صدها سال پیش می‌توانید ببینید. برف تقریباً در تمام طول سال قله را می‌پوشاند، اما می‌توان به کوه آراگاتس صعود کرد که بهترین زمان‌های سال برای پیاده‌روی و صعود به آن جولای، آگوست و سپتامبر هستند. جنوبی‌ترین قله از چهار قله آسان‌ترین قسمت صعود است، در حالی که قله شمالی با حدود ۴۰۰۰ متر چالش برانگیزترین است.

 

معرفی توریستی‌ترین شهرهای ارمنستان

دریاچه آرپی

در حالی که دریاچه سوان می‌تواند در فصل اوج گردشگری بسیار شلوغ باشد، دریاچه آرپی احساس آرامش بیشتری دارد. این دریاچه که برای آبیاری و تولید برق آبی اهمیت بسیار بالایی دارد، سرچشمه رودخانه اخوریان هم هست. در سال ۲۰۰۹یک پارک جدید در اطراف دریاچه برای محافظت از محیط طبیعی ایجاد شد که در حال حاضر حدود ۱۰۰ گونه از پرندگان در این منطقه زندگی می‌کنند. دریاچه آرپی همچنین میزبان گیاهان و جانوران غنی و یک سایت حفاظت شده کنوانسیون رامسر است. دریاچه آرپی یکی از بزرگ‌ترین مستعمرات مرغان دریایی ارمنی است و فعالیت‌های تفریحی آن شامل کمپینگ و تورهای پیاده‌روی می‌شود.

نراوانک

صومعه‌ها یکی از ویژگی‌های بارز ارمنستان هستند و نوراوانک یکی از زیباترین صومعه‌ها در کل کشور است. صخره‌های قرمز آجری از صومعه محافظت می‌کنند که در قرن سیزدهم ساخته شده است. نوراوانک به خاطر کلیسای Astvatsatsin  (مادر خدا) مشهور است، در حالی که داستان از این قرار است که صومعه صدها سال پیش زمانی که ارمنستان توسط مغول‌ها فتح شد توسط خود خدا نجات داده شد. اگر در طول سفر به ارمنستان قرار باشد فقط یک صومعه را برای بازدید انتخاب کنید، نوراوانک انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. هزاران نفر هر ساله از آن بازدید می‌کنند.

گیومری

گیومری، دومین شهر بزرگ ارمنستان یکی از جاذبه‌های اصلی این کشور برای کاوش محسوب می‌شود. شاید بهترین مکان برای لذت بردن از مناظر گیومری، قلعه سیاه بر روی تپه ای باشد که مشرف به شهر است، در حالی که مجسمه عظیم مادر ارمنستان را نیز می‌توان در نزدیکی آن پیدا کرد. بسیاری از مهم‌ترین مؤسسات فرهنگی ارمنستان مانند موزه زندگی اجتماعی و معماری ملی جیومری و همچنین خانه-موزه خواهران اسلامازیان و خانه-موزه سرگئی مرکوروف در گیومری هستند. منطقه تاریخی Kumayri قدیمی‌ترین منطقه گیومری است که هزاران ساختمان باستانی در آن یافت شده است.

 

راهنمای اجاره‌ی ماشین در ارمنستان

وانادزور

سومین شهر بزرگ ارمنستان وانادزور است که در شمال این کشور واقع شده است. وانادزور یک پایگاه ایده‌آل برای کشف منطقه زیبای لری است که مطمئنا یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در ارمنستان محسوب می‌شود. باغ گیاه‌شناسی وانادزور یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر است، در حالی که بازدیدکنندگان باید موزه هنرهای زیبای ونادزور را نیز بررسی کنند. چشمه‌های معدنی فراوان منطقه لری امکان انتخاب بین طیف گسترده‌ای از اسپاها برای لذت بردن در داخل و اطراف وانادزور را در اختیار شما قرار می‌دهند. اگرچه ونادزور عمدتا یک شهر صنعتی است، اما تئاترهای زیادی مانند تئاتر مجلسی بوهم و تئاتر عروسکی وانادزور را نیز در خود جای داده است.

قلعه آمبرد

قلعه آمبرد که قدمت آن به قرن هفتم بازمی‌گردد، یکی از خیره‌کننده‌ترین مکان‌ها برای بازدید در ارمنستان است. این قلعه که قبلا جزو نقاط دفاعی نظامی اولیه پادشاهی ارمنستان بود، در حدود یک ساعت از شهر ایروان، قابل دسترسی است. با این حال، بارش برف می‌تواند قلعه را در طول ماه‌های زمستان غیرقابل دسترس کند و آب و هوا معمولا در اواخر ماه مه بهتر می‌شود. حالی که خود ساختمان نیز خیره کننده است، منظره از بالای قلعه واقعا نفس گیر است. قلعه آمبرد به صورت یک سفر کوتاه از روستای بیوراکان، محل رصدخانه بیوراکان انجام می‌شود.

تساغکادزور

مناظر کوهستانی ارمنستان آن را برای ورزش‌های زمستانی ایده‌آل کرده که بهترین پیست اسکی این کشور را می‌توان در تساغکادزور در قلب آن یافت. همچنین بالابرهای پیست اسکی از لحاظ هزینه ارزان‌ترین در کل اروپا هستند. تساغکادزور دارای برخی از بهترین هتل‌های کشور است، در حالی که این اقامتگاه دارای یکی از بزرگ‌ترین مراکز تفریحی کشور به شکل مجموعه کازینوی Senator Royale نیز هست. شما در سفر به این شهر همچنین می‌توانید از صومعه Kecharis بازدید کنید که یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های مذهبی ارمنستان محسوب شده و قدمت آن به آغاز قرن یازدهم باز می‌گردد.

دره ازات بالایی

دره آزات بالایی یکی از مکان‌های میراث جهانی ارمنستان است، البته تا حدودی به خاطر صومعه باورنکردنی گغارد این منطقه مشهور شده است. در حالی که کلیسای اصلی ۸۰۰ سال پیش ساخته شد، اما تاریخچه این صومعه به قرن چهارم، زمانی که توسط گریگوری روشنگر تأسیس شد باز می‌گردد. بر اساس افسانه یکی از نیزه‌هایی که برای مصلوب کردن عیسی مسیح استفاده شده بود زمانی در صومعه گغارد قرار داشت که توسط تادئوس به ارمنستان آورده شده بود. به همین دلیل هم هست که این صومعه یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی ارمنستان محسوب می‌شود. دره آزات بالایی همچنین خانه کلیسای سنت استواتساتسین (مادر مقدس) است که تا حدی از صخره کنده شده است.

 

بهترین هتل‌های جرموک ارمنستان

رصدخانه کاراهونج

کاراهونج که اغلب در سطح بین‌المللی به عنوان نسخه ارمنستانی استون هنج بریتانیا از آن یاد می‌شود، یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی است که در طول گشت و گذار در ارمنستان باید از آن بازدید کرد. کاراهونج که در نزدیکی شهر سیسیان در استان سیونیک قرار دارد، از بیش از ۲۰۰ مقبره سنگی عظیم تشکیل شده در حالی که منطقه اصلی شامل ۴۰ سنگ است که به شکل دایره‌ای ایستاده‌اند که ظاهرا به افتخار خدای اصلی ارمنی آری به نام آری (بعد از خورشید) درآمده است. همچنین یک موزه کوچک در سیسیان به یافته‌هایی اختصاص دارد که در کاراهونج به دست آمده است، که ادعا می‌شود قدیمی‌ترین رصدخانه در نوع خود در جهان است.

خور ویراپ

در سرتاسر ارمنستان می‌توان از مناظر کوه آرارات لذت برد، اما شاید بهترین مناظر کوه را بتوان در صومعه خور ویراپ پیدا کرد که قطعا ارزش دیدن را دارد. این مکان یکی از مهم‌ترین نقاط تاریخی در ارمنستان است زیرا گریگوری روشنگر به مدت ۱۴ سال در آن زندانی بود تا این که بیماری شاه تردات را درمان کرد سپس پادشاه به مسیحیت گروید و راه را برای آینده مذهبی ارمنستان هموار کرد. به این ترتیب، خور ویراپ امروزه یک مکان محبوب برای عروسی‌های ارمنی است، در نتیجه خور ویراپ یکی از پربازدیدترین مکان‌های زیارتی ارمنستان است که باید از آن بازدید کرد.

۲۸ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران