۱۰ دلیل برای سفر به ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
۱۰ دلیل برای سفر به ارمنستان

ارمنستان به مرور در حال تبدیل شدن به کشوری محبوب در میان گردشگران جهان است. کشوری که با سفر به آن‌جا، جاذبه‌های فرهنگی و باستانی متعدد، غذاهای خوشمزه و البته مردمی بسیار خون گرم را می‌بینید که با ساخت یک محیط دوستانه و گرم، سفری بسیار خوب را برایتان می‌سازند. البته در سال‌های اخیر، ویژگی‌های متنوعی از جمله امکان انجام تفریحات هیجان انگیز و ماجراجویانه نیز در تور ارمنستان فراهم شده و تغییراتی در این کشور به وجود آمده است. بیایید  به مرور دلایل سفر به ارمنستان در سال ۲۰۲۲ بپردازیم.

 

گشت و گذار در اولین کشور مسیحی در جهان

آیا می‌دانستید که ارمنستان اولین کشوری در جهان است که مسیحیت را به عنوان دین رسمی برگزیده؟ این اتفاق در سال ۳۰۱ میلادی و به دست گریگوری روشنگر و پادشاه تردات سوم رخ داده. بعد از این رخداد، کشور شروع به پاک سازی ادیان باستانی و بسیاری از معابد قدیمی کرد و به جان آن‌ها کلیساهای مختلف به وجود آمدند.

یکی از اولین کلسیاهای ساخته شده در ارمنستان، اچمیازدین نام دارد که لقب اولین کلیسای جهان را به دوش می‌کشد و هنوز هم می‌توانید از آن‌جا بازدید کنید. یکی از جاذبه‌های تاریخی ارمنستان، وجود کلیساهای متعدد در این کشور است که از سده‌های مختلف به جا مانده می‌توان آن‌ها را در جای جای این سرزمین زیبا مشاهده کرده. مخصوصا این که بعضی از کلیساها در نقاطی خاص قرار دارند و جدا از اهمیت تاریخی، مناظری شگفت‌انگیز را به وجود آورده‌اند. برای دیدن این کلیساهای تاریخی، حتی نیاز نیست خیلی از پایتخت دور شوید و در تور ایروان نیز امکان بازدید از خیلی‌هایشان را دارید.

لذت بردن از منظره‌ی زیبای کوه آرارات

امکان ندارد که به پایتخت زیبای ارمنستان، ایروان بروید و منظره‌ی زیبای کوه آرارات چشمان شما را به خود خیره نکند. این کوه زیبا در هر فصلی از سال زیباست، مخصوصا اگر در تور بهار ایروان بروید که در این صورت، قله‌های هنوز برفی با خنکای دلچسب شهر، ترکیبی عالی را پدید می‌آورد.

با این که کوه آرارات از هر جای شهر پیداست، اما پیشنهاد می‌کنیم، برای دیدن منظره‌ای بهتر به کاسکاد بروید یا این که سراغ پارک ویکتوری رفته و از آن‌جا، تصویری زیباتر را مشاهده کنید. البته برای دیدن بهترین چشم‌انداز ممکن، کمی از مرکز شهر دور شده و به دیدن صومعه‌ی دیدنی خور ویراپ رفته و از آن‌جا کوه آرارات را نیز از زاویه‌ای جذاب تماشا نمایید.

 

خیابان‌گردی، بهترین تفریح در ایروان

طولانی‌ترین تله کابین جهان را تجربه کنید

برای بازدیدِ یکی از زیباترین شاهکارهای معماری دوران قرون وسطا در امنستان، باید سوار طولانی‌ترین مسیر تله کابین جهان شوید که ۵.۸ کیلومتر طول داشته و شما را به نزدیکی صومعه تاتف می‌برد. صومعه‌ای که بر روی لبه‌ی صخره درست شده و یکی از خاص‌ترین ابنیه قرون وسطایی نیز به حساب می‌آید.

این تله کابین مسیر زیبا و چشم نواز در زیر خود دارد اما اگر ترس از ارتفاع دارید، سوار شدن بر آن را اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم . ارتفاع این تله کابین در بالاترین نقطه، ۳۲۰ بالاتر از سطح است و از لحظه سوار شدن تا پیاده شدن در مقصد، ۱۲ دقیقه طول خواهد کشید. از آن بالا هم می‌توانید رودخانه‌ی ووروتانم را مشاهده کنید هم این که نهایتا، از صومعه و جاذبه‌های اطراف آن بازدید کنید و عکس‌هایی زیبا در این محیط کوهستانی بگیرید.

دریاچه‌ی زیبای سوان

دریاچه‌ی سوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در ارمنستان است که در فاصله‌ای کم از پایتخت قرار گرفته و در سفر به ایروان، خیلی راحت می‌توانید به سراغ این دریاچه‌ی کوهستانی بروید. جایی که به نظر خیلی‌ها، زیباترین دریاچه  در منطقه قفقاز به حساب می‌آید.

یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از دریاچه سوان، در طول تابستان است. ارمنستان دارای مناطق ساحلی نیست اما این دریاچه در طول تابستان، به یک مقصد ساحلی عالی بدل شده که گردشگران و حتی مردم خود ارمنستان، برای انجام انواع تفریحات آبی به آن‌جا مراجعه می‌کنند و به همین دلیل مردم محلی به آن لقب "دریای ارمنی" داده‌اند. اطراف دریاچه سوان جاذبه‌های گردشگری مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها، مجموعه مذهبی سواناوانک بوده که ساخت آن به سال ۸۷۴ میلادی بر می‌گردد.

 

آشنایی با باغ وحش ایروان

غذاهای خوشمزه ارمنی

غذاهای ارمنی از جمله قدیمی‌ترین غذاها در اروپا و جنوب قفقاز به حساب می‌آیند. این غذاها تنوع بسیار خوبی داشته و از ادویه جات مختلف، انواع گیاهان معطر و حتی گل‌های وحشی در آن‌ها استفاده می‌شود و همین طعمی منحصر به فرد و مختص به ارمنستان را به این غذاها می‌دهد. اگر در سفر به ارمنستان به ایروان می‌روید، حتما سری به رستوران‌های غذاهای محلی خوب این شهر زده و غذاهای خوشمزه‌ای همچون اسپاس یا کوفته‌های مخصوص این کشور را سفارش دهید.

یکی از چیزهایی که ارمنستان به آن معروف است، محصولات لبنی، مخصوصا پنیرهای ارمنستان و البته نوشیدنی‌های مخصوصی است که از باغات انگور این کشور به دست می‌آید. مجموع همه‌ی این موارد باعث شده تا ارمنستان از نظر غذایی کشوری عالی برای سفر باشد. این را هم فراموش نکنید که از نظر فرهنگ غذایی، مردم ارمنستان از بسیاری جهات شبیه به ما هستند و از این نظر، سفر به این کشور برای مسافران کشور ما نسبت به بعضی دیگر از مقاصد محبوب همچون جنوب شرق آسیا، راحت‌تر خواهد بود.

تنوع جذاب میوه‌ها و سبزیجاتی که در بازارهای ارمنستان می‌بینید

شاید برای خیلی‌ها این نکته مهم نباشد اما آن‌هایی که از کشورهای سرد سیر اروپایی به ارمنستان می‌روند، از وجود چنین تنوعی به وجد می‌آیند. با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای بسیار خوب ارمنستان برای کشاورزی، باغات میوه و سبزی متعددی در این کشور فعال بوده و در نهایت محصولات زیادی در طول سال روانه بازار می‌شود. بهترین زمان اما برای دیدن تنوع واقعی میوه و سبزیجات در ارمنستان، فصول تابستان و پاییز است، زمانی بازارها مملو از میوه‌های مختلف شده و هر چیزی که فکرش را کنید در این بازارها پیدا خواهید کرد.

البته همین تنوع در فصول یاد شده به غذاهای محلی نیز رخنه کرده و طعم بهتری را از غذاها خواهید چشید. همچنین تا زمانی که در ارمنستان هستید، حتما از بازار برای خود ادویه جات و گیاهان مختلف معطر خریداری کرده تا وقتی به خانه برگشتید، بتوانید از آن‌ها در غذاهای خود استفاده کرده و تا حدی طعم غذاهای محلی این کشور را بازسازی کنید.

 

تجربه چشیدن طعم قهوه‌هایی عالی در ایروان

خرید فرش‌ها و گلیم‌های زیبا

شاید در ارمنستان، کم‌تر فرش‌های با جزییات و زیبایی فرش‌ها ایرانی ببنید اما در این کشور، انواع فرش‌های خاص متعلق به این خطه و گلیم‌های زیبا دوخت می‌شود که در نوع خود فوق‌العاده زیبا بوده و قیمت خیلی بالایی هم ندارند. این محصولات بین مردم اروپا بسیار محبوب بوده و اکثر گردشگران برای سوغات ارمنستان، به سراغ این محصولات می‌روند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم، در سفر به ایروان، سری به کارگاه مگرینکارپت بزنید و در گالری این مجموعه، فرش‌هایی از قرون ۱۶ تا ۱۹ را مشاهده کنید. آثار بسیار ارزشمندی در این مکان وجود دارند که هر کدام به نحوی خاص و زیبا بوده و سیر تحول فرش‌های ارمنی را نشان می‌دهند. در کنار فرش و گلیم، صنایع دستی دیگر ارمنستان از جمله کارهای سرامیک، سفالگری، سازهای محلی و خیلی چیزهای دیگر هستند که امکان تهیه آن‌ها را خواهید داشت.

 طبیعت بسیار زیبای ارمنستان

ارمنستان کشوری کوهستانی به حساب می‌آید که بیش از ۱۲ درصد از مساحت آن را مناطق جنگلی تشکیل می‌دهند. این کشور یکی از مقاصد عالی برای آن‌هایی‌ست که به دنبال جایی جذاب برای طبیعت گردی و کوه‌پیمایی بوده و دوست دارند، روزهای سفر خود را به ماجراجویی در دل طبیعت بپردازند.

از خوبی‌های ارمنستان این است که طبیعت آن تنوع بسیار بالایی داشته و بیش از ۳۲۰۰ گونه گیاه و گل مختلف در آن رشد می‌کند که ۱۰۶ گونه‌ی آن محلی بوده و در هیچ کجا دنیا نمونه‌اش را نخواهید دید. از دیگر جذابیت‌های طبیعت ارمنستان، حضور ۳۷۲ گونه پرنده‌ی مختلف، لا به لای درختان و در کنار دریاچه‌های این کشور است. در واقع خود این دریاچه‌ها، یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت کشور به شمار می‌آید. قبل از دریاچه‌ی سوان برایتان گفته‌ایم اما اگر فرصت داشتید، سری به دریاچه‌ی کوهستانی آرپی هم بزنید که جایی بسیار زیبا به حساب می‌آید. آبشارهای مختل، دره‌های زیبا، چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز کوهستانی و بسیاری چیزهای دیگر هستند که طبیعت ارمنستان برایتان به نمایش می‌گذارد.

 

معرفی رویدادهای تابستانی ارمنستان

فعالیت‌های هیجان انگیز

در سال‌های اخیر، پارک‌های بازی مجهزی در ایروان افتتاح شده اما اگر اهل فعالیت‌های هیجان انگیز و خاص هستید، در ارمنستان چند گزینه‌ی بسیار خوب در پیش رو دارید که یکی از پرطرفدارترینِ آن‌ها، پاراگلایدر سواری در کوهستان است که گردشگران زیادی، همراه با مربیان کاربلد ارمنی آن را امتحان می‌کنند.

همچنین در طول زمستان نیز، پیست‌های برفی برای انواع ورزش‌های زمستانی در دسترس خواهد بود. خطوط مختلف زیپلایت، کوه‌پیمایی در جاهایی خاص و تفریحات آبی در دریاچه‌ی سوان، دیگر گزینه‌ها برای فعالیت‌های هیجان انگیز در ارمنستان به حساب می‌آیند.

چشمه‌های آب گرم و اسپاهای جرموک

چون ایروان، محبوب‌ترین گزینه برای تور ارمنستان به حساب می‌آید، ما بیشتر نوشته‌مان را درباره این شهر گفتیم. اما یکی از جاهای دیدنی ارمنستان جرموک است که در کنار طبیعت زیبای خود، دارای چشمه‌های آب گرم مختلف و ریزورت‌های متعدد است که استخرهای مخصوص با آب این چشمه‌ها در آن‌ها آماده شده است.

در دوران شوروی، این محل خیلی پرطرفدار بود و اگر چه بعضی از ریزورت‌ها دیگر فعال نیستند، اما هنوز هم جاهای معرکه‌ای می‌توانید پیدا کنید که در آن‌جاها تن خود را به آب‌های شفابخش سپرده و کمی آرامش کسب نمایید. جرموک البته خیلی از ایروان دور نیست و اگر برنامه ریزی کنید، می‌توانید طی یک روز به این محل رفته، ساعاتی در آن‌جا باشید و دوباره به پایتخت برگردید.

 

راهنمای سفر به گارنی ارمنستان

۰۸ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران