زیباترین نقاط ارمنستان برای بازدید

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
زیباترین نقاط ارمنستان برای بازدید

ارمنستان یکی از زیباترین مقاصد نزدیک و همسایه ماست که متاسفانه شدیدا دست کم گرفته شده و بین کشورهای منطقه مانند گرجستان و یا ترکیه دیده نشده است. این کشور اگرچه از دریا سهمی نبرده و دور تا دور مرزهایش در حصار زمین است اما بی‌نهایت کشوری غنی با طبیعتی به شدت زیبا و دیدنی است که الحق حیف است دیدن این کشور را حداقل یک بار در زندگی از دست دهیم. از طرفی ایران و ارمنستان همسایه هستند و برای ایرانی‌ها مقصدی به مراتب بسیار ارزان‌تر از مقاصد دیگر محسوب می‌شود. بنابراین اگر قصد سفر با تور ارمنستان به این کشور را داشتید باید از قبل زیباترین جاهای آن را بشناسید و با هدف‌گذاری درست در کشور بگردید.

 

ایروان در ارمنستان (Yerevan)

ایروان، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ارمنستان جایی است که به احتمال زیاد از آنجا سفر خود را به ارمنستان آغاز خواهید کرد. حتی اگر ایروان را قدیمی‌تر از رم در نظر بگیریم که اخیرا ۲۸۰۰ سالگی خودش را جشن گرفته است، اما شهری با ساختمان‌های قدیمی باشکوه و آنطور که به ذهن آدم خطور می‌کند نیست. با اینهمه هنوز هم جاهای زیادی برای بازدید دارد. ظاهر مدرن ایروان توسط الکساندر تومانیان در آغاز قرن بیستم طراحی شد، او به دقت مرکز شهر را با خیابان‌های وسیع، میدان‌ها و فضاهای سبز طراحی کرد که امروز هم می‌توانید این را به خوبی ببینید. در هنگام بازدید از این شهر، نمی‌توانید میدان جمهوری ارمنستان (با فواره‌های موزیکال)، مجموعه آبشار پلکانی و Tsitsernakaberd مجموعه یادبود نسل کشی ارامنه ایروان را از دست بدهید. اما بهترین کارها در ایروان این است که فقط در اطراف پرسه بزنید، از یک یا پنج کافه دیدن کنید و از فضای پر جنب و جوش شهر لذت ببرید. ایروان از آن دسته مقاصدی است که عاشق فرهنگ و زیبایی‌اش می‌شوید و آرزو می‌کنید هرچه زودتر به آن بازگردید.

 

تعطیلاتی خاطره‌انگیز در ارمنستان

دریاچه سوان در ارمنستان (Lake Sevan)

بزرگ‌ترین دریاچه قفقاز با ارتفاع ۱۸۹۹ متر از سطح دریا یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌های واقع در جهان است. این بخشی از پارک ملی سوان ارمنستان، یکی از چهار منطقه حفاظت شده در این کشور است. دریاچه سوان ۳ درصد کشور را به خود اختصاص داده است، و ۲۸ رودخانه به دریاچه می‌ریزد اما تنها یک رودخانه به نام هرازدان از آن خارج می‌شود. این دریاچه به خاطر انواع گیاهان و جانوران از جمله معروف‌ترین قزل آلای سوان شناخته شده است و در طول سال هزاران نفر به آن سر می‌زنند. اما طبیعت زیبا و مناظر تنها دلیل بازدید از دریاچه سوان در ارمنستان نیست، شما می‌توانید بناهای شگفت‌انگیزی را نیز در اینجا بیابید. همچنین قبرستان نوراتوس متعلق به قرون وسطی را از دست ندهید که برخی از زیباترین خاچکارها (سنگ‌های صلیب حکاکی شده ارمنی که هر کدام داستان شخصی که در آنجا دفن شده را روایت می‌کند) را در آنجا خواهید یافت. این در واقع بزرگ‌ترین گورستان با خاچکارها در جهان و مکانی واقعا جذاب است. در اطراف دریاچه سوان نیز باید از صومعه‌های زیبا به ویژه هایراوانک و سواناوانک دیدن کنید. هر دو به زیبایی بالای دریاچه قرار گرفته‌اند و مناظری شگفت‌انگیز از دریاچه سوان را ارائه می‌دهند. هایراوانک بین قرن نهم تا دوازدهم ساخته شد و مجموعه سواناوان (دو صومعه و سومین صومعه ویران شده) در سال ۸۷۴ تأسیس شد. در نزدیکی سواناوانک نیز می‌توانید یکی از بهترین نمونه‌های معماری بروتالیستی یعنی خانه نویسنده در ارمنستان را پیدا کنید.

دیلیجان در ارمنستان (Dilijan)

دیلیجان که در ۱۰۰ کیلومتری شمال ایروان، در قلب پارک ملی دیلیجان ارمنستان قرار دارد، اغلب به عنوان "سوئیس ارمنی" نامیده می‌شود. این شهر آبگرم معروف و مهم در سال ۱۵۴۴ تأسیس شد، با این حال، این منطقه قبلا در اواخر عصر برنز و اوایل عصر آهن نیز مسکونی بود. دیلیجان به خاطر جنگل‌های سرسبز اطراف شهر که برای استراحت و پیاده‌روی طولانی مناسب است شهرت دارد، اما چند جاذبه دیگر نیز وجود دارد. از شهر می‌توانید برای پیاده‌روی کوتاهی به جوختک وانک بروید، صومعه نیمه متروک قرن یازدهم، که در جنگل‌های اطراف شهر پنهان شده است. نه چندان دور از آن، ویرانه‌های صومعه دیگری به نام ماتوساوانک متعلق به قرن سیزدهم نیز وجود دارد، اما یافتن این صومعه دشوارتر است. به علاوه صومعه دیگری به نام هاغارتسین وجود دارد که قدمت آن به قرن سیزدهم می‌رسد. این در واقع مجموعه‌ای از سه صومعه با معماری ساده است، که ظاهر خیلی معمولی و بی آلایشی دارد اما در داخل هنوز هم بسیار چشمگیر است. از صومعه می‌توانید منظره زیبای اطراف را تحسین کنید. دلیل اصلی سفر به دیلیجان ارمنستان، استشمام هوای پاک و تازه و لذت بردن از طبیعت زیبای اطراف است.

 

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ارمنستان

گیومری در ارمنستان (Gyumri)

دومین شهر بزرگ ارمنستان، گیومری، در جریان زلزله سال ۱۹۸۸ به شدت ویران شد و حتی امروز هم می‌توانید ببینید که در آن زمان چقدر شهر ویران شده است. اما با وجود فاجعه‌ای که شهر هنوز از آن رنج می‌برد، گیومری ارزش دیدن را دارد. در سال ۱۸۳۷، روس‌ها قلعه‌ای را به نام الکسانروپل (به نام تزار) در اینجا ساختند که توصیه می‌کنیم حتما از آن دیدن کنید. قبل از زلزله، گیومری به عنوان زیباترین شهر ارمنستان شناخته می‌شد، که امروزه هنگام قدم زدن در مرکز شهر با میدان اصلی آن یعنی میدان وارتانانس، می‌توانید بقایای شکوه سابق را ببینید. ایروان به خاطر سنگ صورتی که شهر از آن ساخته شده است شهرت دارد، در حالی که در گیومری بیشتر ساختمان‌ها به لطف سنگ آتشفشانی که در اینجا استفاده می‌شد سیاه هستند. بعد از ایروان، مجسمه مادر ارمنستان، یکی دیگر را در اینجا خواهید یافت، این مجسمه ظاهری دوستانه‌تر از مجسمه پایتخت دارد. گیومری همچنین خانه موزه‌های جالب، کلیساها، بازار و مجسمه‌های جالب شوروی مانند فواره فلزی نمادین است.

معبد گارنی در ارمنستان (Garni Temple)

این احتمالا یکی از ساده‌ترین سفرهای یک روزه از ایروان است. معبد بت پرست وقف شده به خدای خورشید، این بهترین نمونه از بناهای تاریخی ارمنستان پیش از مسیحیت و تنها ساختمان به سبک کلاسیک در این کشور و اتحاد جماهیر شوروی سابق است. برخی منابع می‌گویند این معبد در قرن اول پس از میلاد ساخته شده و پس از تبدیل ارمنستان به مسیحیت در اوایل قرن چهارم، به عنوان خانه تابستانی خانواده‌های سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. منابع دیگر می‌گویند که این معبد نیست بلکه یک مقبره است و بنابراین در دوره مسیحیت جان سالم به در برده است. معبد گارنی ارمنستان در جریان زلزله قرن هفدهم ویران شد، اما از سنگ‌های اصلی آن در بازسازی استفاده شد. این مرکز اصلی نئوپاگانیسم در ارمنستان و یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی این کشور محسوب می‌شود.

 

معرفی بهترین هتل‌های ارمنستان

صومعه گغارد در ارمنستان (Geghard Monastery)

مجموعه صومعه متعلق به قرن چهارم یکی از دیدنی‌های ارامنه است که به فهرست میراث جهانی یونسکو در ارمنستان راه پیدا کرده است. چیزی که آن را خاص می‌کند این است که بسیاری از کلیساها و مقبره‌ها در صخره حکاکی شده‌اند و معماری قرون وسطایی ارمنی را در بهترین حالت خود نشان می‌دهد. از قرن دوازدهم، زمانی که بقایای حواریون اندرو و جان در صومعه دفن شد، این مکان به یک مقصد محبوب برای بازدیدکنندگان تبدیل گردید. کلیسای اصلی این مجموعه نیز کلیسای کاتوگیکه است در سال ۱۲۱۵ به شکل صلیب ساخته شده و توسط گنبدی با سوراخی در وسط پوشانده شده تا نور روز را به محیط داخلی هدایت کند. همچنین مجموعه صومعه گغارد در ایروان دارای موقعیت زیبایی است و توسط صخره‌های نفس گیر احاطه شده که بخشی از تنگه رودخانه ازات محسوب می‌شود. رسیدن به صومعه به خودی خود جالب است زیرا جاده منتهی به مجموعه نیز خیره‌کننده است و از تنگه عبور می‌کند. به علاوه شما می‌توانید بازدید از صومعه گغارد را با معبد گارنی ترکیب کرده و روزی سرشار از طبیعت و تاریخ را در سفر با تور ارمنستان تجربه کنید.

صومعه هاقپات در ارمنستان (Haghpat Monastery)

این صومعه زیبا که در نزدیکی شهر آلاوردی در استان لری و نزدیک به مرز گرجستان قرار دارد، بین قرن‌های ۱۰ و ۱۳ در زمان حکومت سلسله باگراطین ساخته شده است. در قرون وسطی به عنوان مرکز مذهبی، معنوی، آموزشی، فرهنگی و علمی نقش مهمی ایفا می‌کرد. برخی منابع می‌گویند که اولین صومعه در این مکان در قرن چهارم بر روی خرابه‌های معبد بت پرست ساخته شده است. مجموعه صومعه با دیوارهای قرون وسطایی احاطه شده و در داخل می‌توانید چهار کلیسا، کتابخانه، برج ناقوس، مقبره و خاچکارهای متعددی را بیابید. کلیسای اصلی، کلیسای جامع سورب نیشان، در اواخر قرن دهم تکمیل شد که معماری معمولی ارمنی آن دوره را نشان می‌دهد. مکان مجموعه هاقپات از عمد و در نیمه راه در دامنه تپه و مشرف به رودخانه دبد انتخاب شد. صومعه هاقپات یکی دیگر از جاذبه‌های ارمنستان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

 

شرایط آب و هوایی کشور ارمنستان

صومعه سناهین در ارمنستان (Sanahin Monastery)

مجموعه صومعه سناهین در نزدیکی صومعه هاقپات قرار دارد و با آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این صومعه در زمان مشابه و با هدفی مشابه با هاگپات ساخته شده است و یکی دیگر از شاهکارهای معماری در ارمنستان شناخته می‌شود. نام صومعه، ساناهین، به معنای "این یکی از آن یکی قدیمی‌تر است" ترجمه شده می‌شود. قبل از هاقپات در مجموعه صومعه ۱۶ بنا و اشیاء از جمله کلیسای سنت گرگوری و سنت هاروتون و همچنین خاچکارهای متعددی وجود دارد که بیشتر به نقوش گیاهی تزئین شده‌اند.

قلعه آمبرد در ارمنستان (Amberd Fortress)

نام این قلعه در زبان ارمنی به معنای دژی در ابرها ترجمه می‌شود. زیرا این مکان در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا و در دامنه کوه آراگاتس، بلندترین کوه کشور واقع شده است. این ارگ بین قرن ۱۰ و ۱۳ ساخته شده و یکی از مهم‌ترین نقاط دفاعی در خاک ارمنستان بشمار می‌رفته است. امروزه هنوز می‌توانید بقایای قلعه و همچنین کلیسای وهراماشن از قرن یازدهم، حمام و گذرگاه مخفی رودخانه آرکاشن را تحسین کنید.

 

گردشی در قلعه‌های زیبای ارمنستان

 

منبع

۲۴ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران