زیباترین ابنیه مانده از دوران شوروی در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
زیباترین ابنیه مانده از دوران شوروی در ارمنستان

بین سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۹۱ میلادی، ارمنستان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی به حساب می‌آمد. جدا از تمام تغییرات سیاسی و فرهنگی که در طول این سال‌ها در این کشور به وجود آمد، ظاهر شهرها نیز به واسطه ساخت ابنیه مختلف به سبک معماری این اتحادیه تغییر پیدا کرد. سال‌های زیادی از فروپاشی شوروی نگذشته ولی بسیاری از آن ساختمان‌ها با ابنیه‌ای مدرن و جدید جایگزین شده‌اند. اما تمامی بناهای ساخت آن دوران خشک و بی‌روح نبوده و چندین معماری ارزشمند در کشورهای مختلف از جمله این کشور به جا مانده است.

اگر قصد سفر با تور ارمنستان را دارید، به لیست زیر نگاهی بیندازید. در این‌ مقاله، لیستی از زیباترین ابنیه به جا مانده از دوران شوروی در این سرزمین زیبا را برایتان لیست کرده‌ایم.

 

ایستگاه مرکزی قطار ایروان، ارمنستان

مسیرهای ریلی زیادی که در دوران شوروی کشیده شد، هنوز هم در ارمنستان به کار گرفته می‌شود و به همین رو، ایستگاه‌های زیادی نیز در این دوران ساخته شده است. اما یکی از اولین‌ ایستگاه‌ها و البته زیباترین ساختمان‌های ساخته شده در دوران مورد بحث در ایروان، ساختمان ایستگاه مرکزی قطار (Central RailwayStation) در پایتخت است که البته طراحی آن به عهده معماری ارمنی به نام ای تیگرانیان (E. Tigranyan) بوده است. این بنای نمادین ایروان در سال ۱۹۵۶ شروع به کار کرده و ظاهر آن ترکیبی از معماری نئوکلاسیک و سنتی ارمنی بود که به وضوح تاثیر ساختمان‌های دوران شوروی را می‌شد در آن مشاهده کرد.

 

چشمگیرترین کلیساهای ارمنستان

یکی از نشانه‌های بارز دوره ذکر شده در این بنا، نشان ملی اتحادیه بر بالای برج مرکز ایستگاه است که به شکل یک ستاره ۵ پر طراحی شده و در پس زمینه آن کوه آرارات دیده می‌شود. این ستاره از معدود نشان‌های ملی شوروی است که هنوز در ارمنستان باقی مانده و آن را بر نداشته‌اند. ایستگاه مرکزی قطار در میدان ساسون (Sasun Square) قرار گرفته که خود این میدان با مجسمه برنزی که در وسطش قرار گرفته، شدیدا ارزش دیدن دارد.

کسکید ایروان و مجسمه مادر ارمنستان

کسیکد (Cascade) یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در ایروان است و بسیاری از آن‌ها که تور ارمنستان را به مقصد پایتخت این کشور انتخاب می‌کنند، از این بنا و باغ اطراف آن دیدن می‌کنند. بنایی که از ۵۷۲ پله از سنگ‌های آهکی درست شده و متشکل از دور مسیر پلکانی است که باغی زیبا را در مقابل خود دیده و در بالای آن نیز، منظره‌ای دیدنی از شهر را مشاهده خواهید کرد.

 

گردشی در قلعه‌های زیبای ارمنستان

کمی دورتر از کسکید، در پارک پیروزی (Victory Park) مجسمه‌ی ۵۰ متری زیبایی قرار گرفته است که در گذشته قرار بود تندیسی از استالین رهبر شوروی باشد اما در سال ۱۹۶۷ به شکل زنی طراحی شد که در نهایت آن را مادر ارمنستان نامیدند. این مجسمه زیبا کاملا به شکل پیکر تراشی‌های مرسوم در آن دوران طراحی و اجرا شده است.

ریزورت نویسندگان سوان، ارمنستان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ارمنستان که در فاصله‌ی بسیار کمی از ایروان قرار گرفته و تابستان‌ها مملو از جمعیت می‌شود، دریاچه سوان است. در ساحل شرقی این دریاچه زیبای کوهستانی، می‌توانید بنای ریزورت نویسندگان (Writers' Resort) را مشاهده کنید که در گذشته برای اقامت اعضای اتحادیه و افراد برجسته ادبی و به عنوان استراحتگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

بازدید از پارک‌های ملی ارمنستان‌

این مکان افراد معروف زیادی همچون شاعر روسی اوسیپ ماندلستام، رمان نویس و فیلسوف فرانسوی ژان پاول سارتر و خیلی‌های دیگر را به خود دیده است و نمادی بر مدرنیسم شوروی بود و تصویر آن بر روی بسیاری از پوسترهای آن دوران نقش می‌بست. این ریزورت زمستانی در واقع از دو بنای مرتبط درست شده که یکی از آن‌ها واقعا زیباست و خیلی‌ها برای عکاسی از آن، به این بخش از دریاچه سوان ارمنستان می‌روند. البته در حال حاضر هم نویسندگان هم افراد عادی می‌توانند اینجا را برای اقامت انتخاب کرده و شبی را در این محل بمانند.

برج زوارتنوتس ایروان، ارمنستان

یکی دیگر از نمونه‌های مهم از ابنیه زمان شوروی که طراحی آن به دست هنرمندی ارمنی انجام شده، این برج جذاب است که در ترمینال اول فرودگاه بین‌المللی متروکه زوارتنوتس قرار گرفته است. این برج که برای کنترل ترافیک هوایی و در سال ۱۹۸۰ ساخته شده بود، یکی از بخش‌های مهم فرودگاه به شمار می‌رفت و به واسطه‌ی زیاد شدن ترافیک هوایی آن دوران به این بنا اضافه شد.

 

۱۷ عکس از توریستی‌ترین نقاط ارمنستان

خیلی‌ها تلاش کردند که این فرودگاه به همین شکل حفظ شود و آن را در هر حال یک بنای تاریخی و مهم برای ایروان می‌دانستند اما در نهایت دولت تصمیم به تخریب ترمینال اول گرفت، هر چند قرار شده که این برج در جای خود باقی بماند و هنوز هم گردشگران تور ارمنستان می‌توانند از دور از آن‌جا بازدید کنند.

رصدخانه اخترفیزیکی بیوراکان در کوه آرارات، ارمنستان

مهم‌ترین رصدخانه دوران اتحاد جماهیر شوروی در ارمنستان، رصدخانه اخترفیزیکی بیوراکان (Byurakan Astrophysical Observatory) نام دارد که در ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و در حال حاضر در اختیار "آکادمی دانشمندان ارمنستان" قرار دارد. این رصد خانه نزدیک به دهکده‌ای به نام بیوراکان واقع شده و نام گذاری آن‌جا نیز به همین دلیل است.

 

برگزاری جشن آب در ارمنستان

طراحی این بنای علمی ارزشمند را یکی از معماران مهم اتحادیه، ساموئل سافاریان به عهده داشت و کار ساخت آن در سال ۱۹۴۶ به اتمام رسید و در اختیار دانشمندان قرار گرفت. داخل این بنا بخش‌های مختلفی دارد با این حال بنای خیلی بزرگی به حساب نمی‌آید. رصدخانه اخترفیزیکی بیوراکان هنوز هم فعال است و جالب این که درهای آن برای بازدید عموم باز بوده و گردشگران در سفر با تور ارمنستان، می‌توانند از آن‌جا دیدن کنند.

سینما مسکو در ایروان، ارمنستان

در سال‌های اولیه، اتحاد جماهیر شوروی، بسیاری از کلیساها و صومعه‌ها را نابود کرد تا کشورهایی مثل ارمنستان را بیشتر به سمت یک حکومت سکولار سوق دهد و به جای چنین بناهایی، اقدام به ساخت مراکز فرهنگی می‌کرد. برای مثال، بنای تاریخی کلیسای سنت پاول و کلیسای سنت پیتر که متعلق به قرن پنجم میلادی بوده‌اند، نابود و به جای آن سینمای مسکو ساخته شد. این مجموعه سینمایی از سال ۱۹۳۶ شروع به کار کرد و هنوز هم به فعالیت خود ادامه داده و مردم کماکان برای تماشای فیلم به این محل مراجعه می‌کنند.

 

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ارمنستان

این مکان به دو بخش سالن اجراهای روباز و سالن سینما تقسیم بندی شده بود و حتی در سال ۲۰۱۰، دولت پیشنهاد کرد که سالن روباز تخریب و کلیسایی به همان شکل دوباره ساخته شود که مردم ایروان با راهپیمایی بزرگی، جلوی این کار را گرفتند و سینما مسکو و سالن روبازش را نجات دادند. این مجموعه بارها نوسازی شده و همان طور که گفتیم، هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آسایشگاه‌های جرموک، ارمنستان

مناطقی همچون جرموک (Jermuk) که دارای طبیعت زیبا و چشمه‌های آب گرم معدنی هستند، همیشه مورد توجه اتحادیه جماهیر شوروی بوده و با ساخت هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلف، محلی برای تعطیلات خانواده‌ها ساخته می‌شد. آسایشگاه‌های جرموک نیز دقیقا به همین دلیل ساخته می‌شدند که بعضی از آن‌ها واقعا جزو زیباترین بناهای به جا مانده در ارمنستان به حساب می‌آیند.

 

معرفی ۱۰ تفریح ارزان در ارمنستان

در سفر به جرموک ارمنستان، چندین و چند مورد از این اقامتگاه‌ها را مشاهده خواهید کرد که بعضی به جاهایی متروکه بدل شده و معدود مواردی هم هستند که با نوسازی هنوز مشغول به کارند. این ابنیه متروکه در سال‌های اخیر به عنوان محلی برای عکاسی شدیدا مورد توجه قرار گرفته‌اند.

موسسه ارتباطات ایروان، ارمنستان

موسسه ارتباطات (Institute of Communication) ایروان، از نظر بصری یکی از مکان‌های ویژه به جا مانده از دوران شوروی است. بنایی منحصر به فرد که در سال ۱۹۷۶ ساخته شده و هم از نمایی پیچیده و جالب توجه برخوردار است که نظرها را از دور به خود جلب می‌کند و هم این که مجسمه‌ها و نقش برجسته‌هایی زیبایی جلوی آن کار گذاشته که نمادهای کمونیستی را در خود دارند.

 

شرایط آب و هوایی کشور ارمنستان

این موسسه یکی دیگر از نمونه‌های استفاده از سبک‌های مدرن در معماری آن دوران بوده و البته از نمادهای چنین سبک خاصی در ایروان به حساب می‌آید.

فواره آهنی گیومری، ارمنستان

متاسفانه خیلی از بناهای مهم دوران شوروی به همان شکل سابق خود باقی نماندند که یکی از نمونه‌های بارز آن، فواره آهنی (Iron Fountain) است که از نمادهای شهری گیومری به حساب می‌آید. این بنای آهنی بزرگ و جالب توجه قبلا بخش بخش مرکزی دانشگاه پلی‌تکنیک گیومری به حساب می‌آمد اما بعد از زلزله بزرگی که در سال ۱۹۸۸ به وجود آمد، بخش زیاید از دانشگاه ویران شد و خود فواره نیز آسیب دید.

 

بازدید و اقامت در پارک ملی دیلیجان ارمنستان

اگر چه در نگاه کلی، فواره آهنی گیومری هنوز هم زیبایی خود را حفظ کرده اما سال‌هاست دیگر کار نمی‌کند و تنها یک بنای آهنی نمادین در این شهر باقی مانده است. زلزله بزرگ گیومری ارمنستان، آسیب‌های زیادی به خیلی از ابنیه تاریخی از دوران شوروی و قبل از آن وارد کرد و دولت در نهایت مجبور به پاک سازی و صاف کردن خیلی از قسمت‌های شهر شد.

تلسکوپ پاریس هرونی، ارمنستان

البته خیلی نمی‌توان این مکان را بنای شهری به حساب آورد اما بد ندیدیم در آخر نوشته‌مان از تسلکوپ پاریس هرونی (Telescope of Paris Heruni) نیز اسم ببریم که ساخت آن به ۱۹۸۶ برمی‌گردد و البته باعث کشفیاتی در طول عمر خود شده است. از اوایل قرن بیست و یکم، عمر استفاده از این تلسکوپ به پایان رسید و تبدیل به نمادی برای این بخش از کشور شد و حالا به مکانی برای بازدید گردشگران بدل شده است. جایی منحصر به فرد در کوهستانی سرسبز که بد نیست شما هم در تور ارمنستان، به دیدنش بروید.

 

معرفی توریستی‌ترین شهرهای ارمنستان

 

منبع ۱

منبع ۲

۱۶ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران