غذاهای گیاهی در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
غذاهای گیاهی در ارمنستان

اگرچه گوشت و لبنیات سنگین در بسیاری از غذاهای ارمنی خودنمایی می‌کنند، اما رستوران‌های گیاهی زیادی را نیز در این خطه شاهد خواهید بود. یافتن غذاهای گیاهی ارمنستان، در این کشور بسیار آسان بوده و تجربه شکم گردی بی نظیری را به مخاطبان هدیه می‌دهند.

این غذاها، عمدتا از گیاهان مختلف جمع آوری شده در کوهستان‌ها و علفزارها تهیه می‌شوند و می‌توان آنها را به صورت تازه، پخته یا سرخ شده، با سیر و ماست ترش، همچنین با تخم مرغ سرخ شده مصرف کرد یا به صورت ترشی درآورد. ازطرفی غلات و حبوبات نیز، نقش مهمی در تهیه غذاهای گیاهی ارمنستان دارند. این خطه، طیف گسترده‌ای از غلات و حبوبات را ارائه می‌دهد. بلغور، گندم و سویا و انواع مختلف لوبیا، نخود و عدس در اینجا بسیار محبوبیت دارند.

 

پاسوس تولما

در ابتدای لیست برترین غذاهای گیاهی ارمنستان، به نام  Pasus Tolma یا دولما بر می‌خوریم که یک نوع دلمه بوده و یکی از محبوب‌ترین غذاهای ارمنی است که هر گیاهخواری در سفر با تور ارمنستان باید آنرا امتحان کند.

این غذا بسیار خوشمزه بوده و تهیه آن آسان است. این گزینه، بخشی جدایی ناپذیر از سفره سال نو ارامنه است. برگ کلم، ماده اصلی این غذاست. لازم است این برگ‌ها با چاشنی بدون چربی، عدس و رب گوجه فرنگی پخته و خورشتی، نخود، لوبیا قرمز، بلغور گندم، سبزیجات خشک، ادویه‌جات و طعم دهنده‌هایی نظیر آلو خشک پر می‌شوند. سپس آنها را در قابلمه‌ای چیده و می‌جوشانند. و بعد از آن، می‌گذارند تا سرد شود. گفتنی است این گزینه، یک پیش غذای سرد است که مزه آن در روز بعد، بسیار بهتر می‌شود.

 

جاهای دیدنی ایروان

عکس: rednur.com

 

قاپاما

در سفر با تور ایروان، با Ghapama آشنا خواهید شد که یکی دیگر از غذاهای مراسم جشن و از بهترین غذاهای گیاهی ارمنستان بوده و در عروسی‌ها، کریسمس یا عید پاک سرو می‌شود. برای تهیه این غذا، یک کدو تنبل با اندازه متوسط استفاده می‌شود. کافی است قسمت بالای کدو تنبل را ببرید و گوشت آنرا خالی کنید. سپس کدو را با برنج نیم‌ پخته، میوه‌های خشک، آجیل، دارچین و عسل پر کرده و در فر بپزید. وگان‌ها، می‌توانند عسل را با شربت آگاو جایگزین کنند. این دسر سنتی ارمنی، در پاییز طبخ می‌شود و نماد فراوانی است.

عکس: commons.wikimedia.org

 

ژنگیالوف اتس

Zhengyalov ats، یکی از غذاهای خاص منطقه آرتساخ و در شمار محبوب‌ترین غذاهای گیاهی ارمنستان است. به طور سنتی این غذای گیاهی، از بیش از ۲۰ نوع سبزی محلی تهیه می‌شود که به صورت خیلی ریز خرد شده و روی خمیر نازکی قرار می گیرند. این خمیر در تابه یا روی منقل مخصوص پخته می‌شود. دستور تهیه خمیر نیز بسیار ساده بوده و کافی است به سادگی آب، آرد و نمک را مخلوط کنید.

اگر موفق به بازدید از آرتساخ نشدید، جای نگرانی نیست. رستوران‌های بسیاری را نیز در سفر با تور ایروان خواهید یافت که این غذای گیاهی و وگان را ارائه می‌دهند.

 

سفر به شهر زیبای ایجوان در ارمنستان

عکس: la.eater.com

 

مشوش

Mshosh، یک غذای بسیار پرکاربرد بدون چربی و سالم کلاسیک و یکی از قدیمی‌ترین غذاهای گیاهی ارمنستان است. اگرچه مشوش با مواد کمی درست می‌شود، اما می‌توانید آنرا به روش‌های مختلف بیابید: بعنوان یک غذای اصلی، یا بعنوان پیش غذا که معمولا در طول عید سرو می‌شود، بعنوان سالاد عدس سرد یا گرم و بعنوان سوپ سبزیجات.

برای تهیه این غذا، می‌توانید از هر نوع عدس از جمله عدس‌های قهوه‌ای، سبز و قرمز استفاده کنید. آنها نیازی به خیس شدن قبل از طبخ ندارند و خیلی سریع پخته می‌شوند. در نهایت کافی است عدس‌ها را داخل قابلمه بجوشانید و سپس زردآلو، گردو و پیاز سرخ شده را به آن اضافه نمایید تا ظرف ۱۵ دقیقه بجوشند. برخی افراد به جای عدس، از لوبیا استفاده می‌کنند. مشوش را می‌توان هم به صورت گرم و هم سرد و همراه با لواش ارمنی یا هر نان دیگری میل کرد.

عکس: youtube.com

 

ماتسناپرتوش یا اوکروشکا

Matsnaprtosh که با نام okroshka نیز شناخته می‌شود، یک سوپ سرد است که معمولا در روزهای گرم تابستان سرو می‌شود. این غذا که در شمار برترین غذاهای گیاهی ارمنستان است، شباهت زیادی به بامیه روسی دارد. اما معمولا با سبزیجات کمتری تهیه می‌شود.

برای تهیه آن، شیر تخمیری ملی ماتسون را با آب رقیق می‌کنند. سپس مقداری سبزیجات و صیفی جات عمدتا خام مانند خیار خرد شده، پیاز سبز، تربچه، شوید و نمک به آن اضافه می‌نمایند. می‌توان مقداری سیر یا سیب زمینی آب پز نیز به آن اضافه کرد. برای تهیه نسخه گیاهی، این شیر تخمیر شده را می‌توان با بادام هندی یا سرکه سیب جایگزین کرد.

 

سواحل تفریحی دریاچه سوان ارمنستان

عکس: willflyforfood.net

 

ایلازان

Ailazan، یک غذای باستانی ارمنی است که قدمت آن به قرن نوزدهم باز می‌گردد و جزو محبوب‌ترین غذاهای گیاهی ارمنستان محسوب می‌شود.  به طور سنتی، این غذا در تنور مخصوصی به نام Tondir طبخ می‌شود. ایلازان، نوعی خورش سبزی است که از سیب زمینی، بادمجان، فلفل دلمه‌ای، لوبیا سبز هویج، کدو سبز، پیاز و گوجه فرنگی تهیه می‌شود.

کافی است گوجه فرنگی و سایر گزینه‌های فوق را در دیگ بریزید و با جعفری، شوید، سیر و نمک و فلفل آنها را بپوشانید و کمی کره اضافه کنید. هر چند که می‌توان به جای کره، از روغن زیتون استفاده کرد و در نهایت به مدت یک ساعت با دمای ۳۵۰ درجه جوشاند. در ضمن اگر مخلوط خیلی خشک به نظر برسد، لازم است کمی آب به آن اضافه کنید. در این ترکیب هویج و سیب زمینی قابل حذف هستند. گفتنی است گیاهخواران آنرا بعنوان یک غذای مستقل سرو می‌کنند، اما سایرین آنرا بعنوان غذای جانبی در کنار گوشت استفاده می‌نمایند.

عکس: youtube.com

 

توپیک

Topik، یکی از برترین غذاهای گیاهی ارمنستان است که گاهی اوقات بعنوان یک کوفته گیاهی در نظر گرفته می‌شود. این میان وعده یا پیش غذای خوشمزه و سالم، به سادگی تهیه می شود و می‌توان آنرا تا یک هفته در یخچال نگهداری کرد.

این غذا، از خمیر نخود تشکیل شده که معمولا با سیب زمینی یا آرد مخلوط می‌شود و با پیاز، آجیل و مویز پر می‌شود. برای تهیه خمیر نخود، لازم است نخود را ۲۴ ساعت خیس کنید. بعد از یک روز، ۲ قابلمه بردارید و داخل آنها آب بریزید و بگذارید آب به نقطه جوش برسد.

نخود و سیب زمینی را به قابلمه‌های جدا اضافه کنید و بگذارید خوب بپزند. سپس آنها را در یک کاسه بزرگ ریخته و ورز دهید تا خوب ترکیب شوند. در نهایت، این خمیر را باید با مخلوطی از پیاز سرخ شده، آجیل، توت، ادویه و تاهینی مختلف پر کنید. خمیر پرشده را در یک قابلمه آب و نمک به مدت ۷ دقیقه بجوشانید و نتیجه نهایی را با روغن زیتون و در کنار آب لیموی تازه سرو کنید.

عکس: youtube.com

 

بوراگ

Boerag یا بورک، جزو مزه‌های کلاسیک و از پرطرفدارترین غذاهای گیاهی ارمنستان به شمار می‌آید. این گزینه را می‌توان با طیف وسیعی از پنیرها، گوشت‌ها و مواد شیرین پر کرد. فیلینگ‌های مورد استفاده، نسبتا سنتی و فوق العاده خوشمزه هستند و یک پیش غذای عالی یا ناهار سبک را شکل می‌دهند.

برای تهیه فیلینگ گیاهی، کافی است روغن زیتون را حرارت داده و پیاز و سیر را به مدت ۵ دقیقه در آن تفت دهید. سپس جوز هندی و زیره را اضافه کرده و هم بزنید. بعد اسفناج، جعفری، پنیر رودوپا، تخم مرغ، مخلوط پیاز و سیر خنک شده را مخلوط کرده و تفت دهید تا خمیری شکل شود. این ترکیب را در خمیر فیلوی چرب شده با کره ذوب شده بریزید و به مدت ۱۰-۱۲ دقیقه بپزید تا طلایی، پوسته پوسته و ترد شوند. گفتنی است این غذا، به صورت گرم سرو می‌شود.

 

مکان‌هایی عالی در ایروان برای خرید سوغات

عکس: seriouseats.com

 

سوپ‌ها

در نهایت و در میان برترین غذاهای گیاهی ارمنستان، می‌توان به سوپ های جذابی اشاره کرد که محبوبیت بالایی در این خطه دارند. در این میان سوپ سبزیجات با کدو تنبل، هویج، گوجه فرنگی و قارچ را تقریبا در هر کافه تریا یا رستوران ایروان می‌توانید پیدا کنید. و همچنین می‌توانید سبزیجات ارزان قیمت را در مغازه های کوچک خریداری کرده و به سلیقه خودتان این سوپ را ترکیب و طبخ نمایید.

مورد دیگر سوپ "اسپا" است که از ماست ترش و گندم تهیه می‌شود. شما می‌توانید در همه جای ارمنستان، آنرا پیدا کنید. همچنین سوپ aveluk را در اکثر رستوران‌ها و کافه‌ها که غذاهای سنتی ارمنی سرو می‌کنند، خواهید یافت. در آخر سوپ cornel و سوپ rose hip، از دیگر گزینه‌های پرطرفدار در ارمنستان به شمار می‌آیند. می‌توانید آنها را عمدتا در روستاهای ارمنستان جنوبی و آرتساخ امتحان کنید.

عکس: gastrovino.mediamax.am

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۹ آذر ۱۴۰۲

نظرات کاربران