رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان

تعداد گردشگران ایرانی که از ارمنستان دیدن می‌کنند، به طور سالیانه در حال افزایش بوده و دو کشور، برنامه‌هایی برای امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه گردشگری امضا کرده‌اند. خصوصا هجوم توریست‌های ایرانی در ماه مارس برای جشن نوروز، یک رویداد اقتصادی بزرگ برای تجارت در ایروان، پایتخت ارمنستان به شمار می‌آید. در این میان، رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان بسیار صمیمانه بوده تا آنجایی که حتی تعداد زیادی از رستوران‌ها و کلوپ‌ها در شهر، تابلوهایی را به زبان فارسی به نمایش می‌گذارند.

 

سفر از ایران به ارمنستان

قبل از هرچیز در بررسی رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان، باید بگوییم فاصله مکانی اندک بین این دو کشور، نقشی مهم در صمیمیت و همدلی مردمان آنها داشته است. در واقع ارمنستان به ایران بسیار نزدیک است، بطوری که بسیاری از ایرانی‌ها با ماشین شخصی یا اتوبوس به این کشور سفر می‌کنند.

سفر از تهران به ایروان با اتوبوس، در عرض ۱۰-۱۱ ساعت امکانپذیر است. پروازهای ارزان ایران به ایروان نیز، ۲-۳ بار در هفته انجام می‌شود. اما در واقع، بخشی از دلایل افزایش ورود گردشگران ایرانی به ارمنستان را می‌توان به لغو شرایط روادید ارمنستان برای شهروندان ایرانی نسبت داد. زیرا از آگوست ۲۰۱۶ قانونی تصویب شد که بر اساس آن، شهروندان ارمنی و ایرانی برای اقامت کمتر از ۹۰ روز در کشور همسایه، دیگر نیازی به ویزای ورود ندارند.

 

هتل های ارمنستان

عکس: techrato.com

 

تاریخچه روابط ایران و ارمنستان

در ادامه بررسی رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان، باید بگوییم روابط دوجانبه‌ای بین ارمنستان و ایران وجود دارد. علیرغم اختلافات مذهبی و ایدئولوژیکی، ارتباط بین دو کشور همچنان صمیمانه پیش می‌رود. ارمنستان و ایران، هر دو کشورهای همسایه در غرب آسیا هستند و مرز زمینی مشترکی به طول ۴۴ کیلومتر دارند.

در رابطه با رفتار مردم ارمنستان با ایرانیا،ن باید درنظر داشته باشید که این دو ملت از اشتراک تاریخی و فرهنگی باستانی هزاران ساله برخوردارند که قدمت آن به قبل از امپراتوری ماد باستان بازمی‌گردد. و اقلیت ارمنی در ایران، از جمله بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین جوامع جهان به شمار می‌آید و در ایران به رسمیت شناخته شده است. از طرفی با توجه به تاریخ درهم تنیده دو ملت و حضور بومی ارامنه در شمال غربی ایران امروزی در طول قرون، بسیاری از قدیمی‌ترین کلیساها و صومعه‌های ارمنی در ایران شکل گرفته‌اند.

جالب است بدانید ایران، همیشه در بزنگاه‌های تاریخی از ارمنستان دفاع کرده است. هم آن زمانی که ارمنستان جزئی از خاک ایران بود و هم دورانی که به دلیل قرارداد ترکمانچای، از ایران جدا شد و تحت حکومت کمونیستی شوروی درآمد. حتی زمان نسل کشی ارامنه به دست عثمانی‌ها نیز، ایران هرگز پشت ارمنستان را خالی نکرد. از این رهگذر، رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان تحت تاثیر وقایع تاریخی قرار دارد. ارامنه بسیار ایرانی دوست هستند و این گذشته را فراموش نکرده‌اند. در نهایت ارمنستان و ایران، از روابط گردشگری و تجاری گسترده‌ای برخوردارند.

عکس: phoenixtour.org

 

رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان

فرهنگ ارمنستان و آداب و رسوم آن، به تاریخ بسیار دور برمی‌گردد. ارمنستان از جمله کشورهایی است که از گذشته همواره دوست و همسایه ایران بوده و مردمانش با ایرانی‌ها همدل بوده‌اند.

در سفر با تور ارمنستان درخواهید یافت ارمنی‌ها اغلب افرادی مهمان نواز، خونگرم، صلح طلب و مهربان هستند که به بزرگترها احترام می‌گذارند، رفتار ملایمی نسبت به کودکان دارند و ارزش‌های خانوادگی را پاس می‌دارند. آنها معمولا لباس‌هایی با رنگ‌های شاد به تن می‌کنند که از گلدوزی‌هایی زیبا برخوردارند.

همچنین در بررسی میان رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان، متوجه می‌شوید که مردمان ارمنی چندان اهل پنهان کاری و محدودیت فضای شخصی نیستند. مردمان محلی، صادق و ساده بوده و دوست دارند رو در رو صحبت کرده و مستقیما به چشمان طرف مقابل نگاه کنند. همچنین مرسوم است که سوالات شخصی و دقیق بپرسند که یک کار کاملا عادی در فرهنگ این کشور بوده و بی‌ادبی تلقی نمی‌شود.

درست مانند هر کشوری در قفقاز، ارمنی‌های مهمان نواز دوست دارند در خانه‌های خود مهمان داشته باشند. به خصوص از خارجی‌ها به گرمی استقبال می‌کنند و با سفره‌ای پر از غذاهای محلی لذیذ از مهمانانشان پذیرایی می‌نمایند. رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان نیز، از این قاعده مستنثی نیست.

بنابراین اگر بعنوان یکی از گردشگران تور ارمنستان به این خطه سفر کردید و در منزل یکی از مردمان محلی مهمان شدید، "مجبور" خواهید شد که همه غذاها را امتحان کنید. اجتناب از خوردن خوراکی‌هایی که میزبان تدارک دیده، رفتاری توهین آمیز تلقی می‌شود. در نتیجه قبل از رفتن به یک میهمانی شام ارمنی، بهتر است کاملا گرسنه باشید!

 

سوغات ارمنستان چیست؟

عکس: iarmenia.org

 

احترام به قوانین در ارمنستان

همانطور که پیشتر اشاره شد ارامنه بر این باورند که ایران، استقلال آنها را به رسمیت شناخته و مرزهایش را همیشه به روی ارمنستان گشوده و از آنها حمایت کرده است. اما به هر حال رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان، تا حدودی تحت تاثیر رفتار گردشگران ایرانی در این کشور نیز قرار می‌گیرد.

بنابراین از جمله مواردی که باید در سفر با تور ارمنستان درنظر داشته باشید، احترام به قوانین این خطه است. حقیقت این است که ارامنه بسیار به قوانین و مقررات پایبند هستند. بعنوان مثال هنگام عبور یک عابر پیاده از خط کشی‌های خیابان، تمامی رانندگان طبق اصول رفتار کرده و حتی در چند متری خطوط توقف می‌کنند تا آرامش عابرین حفظ شود.

عکس: mediamax.am

 

هنر و فرهنگ ارمنستان

در رابطه با رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان، باید گفت ارمنی‌ها ایران را وطن دوم خود می‌دانند و ایران جمعیت ارامنه بسیاری را در خود جای داده است. از این رهگذر، می‌توان رد پای ارامنه را در بخش‌هایی از فرهنگ و هنر ایران از جمله در موسیقی و معماری شاهد بود. به همین ترتیب ارمنستان نیز به دلیل ارتباط تنگاتنگش، از فرهنگ و تاریخ ایران در جنبه‌های مختلف بهره برده است، اما بر خلاف ایران فاقد محدودیت‌های مذهبی است.

در نتیجه ایرانیان بسیاری تمایل دارند به این کشور جذاب سفر کنند، خصوصا در فصول فستیوال‌ها و نوروز باستانی که در ارمنستان نیز جشن گرفته می‌شود. در این هنگام، رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان بیش از پیش تحت تاثیر ارتباط حسنه دو کشور قرار گرفته و به خلق خاطراتی خوش برای مسافران ایرانی منجر می‌شود.

و حال که صحبت از جشن و فستیوال به میان آمد، خالی از لطف نیست کمی راجع به فرهنگ موسیقی ارمنستان بدانید. حقیقت این است که هنرهای مرتبط با موسیقی و رقص، عمیقا در فرهنگ ارمنی ریشه دوانده‌اند. سنگ نگاره‌های باستانی در ارتفاعات ارمنستان، چهره‌های رقصنده را به تصویر می‌کشند. جالب است بدانید رقص‌های ویژه‌ای در مراسم مختلف از جمله مراسم‌ نظامی، عروسی‌ها، خاکسپاری‌ها و سایر رویدادهای مهم اجرا می‌شوند. و البته حرکات آنها نمادین است و مفاهیمی خاص را به بینندگان منتقل می‌کند. موسیقی سنتی نیز با قدرت در این خطه خودنمایی می‌کند و اغلب، دارای خط آهنگین قوی و غنایی است.

 

دنج‌ترین کافه‌ها برای مطالعه و کار در ایروان

عکس: advantour.com

 

نکاتی برای سفر به ارمنستان

اگر عازم سفر با تور ارمنستان هستید، بهتر است قبل از سفر با برخی نکات و قوانین آشنا شوید تا در رابطه با رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان، از احترام و آرامش بیشتری برخوردار شوید:

  • حمل داروهای کدئین‌دار به ارمنستان ممنوع بوده و حکم حمل مواد مخدر را دارد، مگر اینکه نسخه معتبر پزشک را در این رابطه همراه داشته باشید.
  • دعواهای خیابانی در ارمنستان جرم بوده و توصیه می‌کنیم از درگیری به شدت بپرهیزید. زیرا در صورت دستگیری توسط پلیس، پاسپورت شما توقیف شده و اجازه بازگشت به وطن را نخواهید داشت تا زمانی که پرونده قضایی شما مورد بررسی قرار گیرد. ضمن اینکه، هزینه گرفتن وکیل در این کشور بسیار بالاست.
  • اگر می‌خواهید با ماشین شخصی به ارمنستان سفر کنید، حتما باید گواهینامه بین المللی رانندگی اخذ نمایید.
  • احترام به بانوان بسیار حائز اهمیت بوده و لازم است از زیرپا گذاشتن حقوق آنها قویا خودداری کنید.
  • آواز و رقص در مکان‌هایی مشخص انجام می‌شود و از آوازخواندن با صدای بلند، در اماکن عمومی باید اجتناب کنید.
  • در نهایت در مقاله رفتار مردم ارمنستان با ایرانیان، به این نکته اشاره می‌کنیم که هنگام ورود به اماکن مذهبی لباس مناسب و پوشیده به تن داشته باشید. در واقع هرگونه توهین به مقدسات یا کوچک شمردن مکان‌های مذهبی و شوخی و مسخره کردن این موارد، پیگرد قانونی دارد.

عکس: kiwi.com 

۲۶ مرداد ۱۴۰۲ (به‌روز رسانی شده در: 26 مهر 1402)

نظرات کاربران