سوغات ارمنستان چیست؟

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
سوغات ارمنستان چیست؟

ارمنستان کشوری کوهستانی و توریستی بین دریای سیاه و دریای خزر است که امروزه به محبوبیت بالایی در بین گردشگران ایرانی رسیده است. بدون شک در کنار بازدید از مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری ارمنستان یکی از ضروریات هر سفری خرید سوغاتی و یادگاری برای اقوام و دوستان است. خوشبختانه ارمنستان به عنوان یکی از کشورهای قدیمی سوغات متنوعی از خوراکی‌ها، صنایع دستی و ... دارد که همه آن‌ها با قیمت‌های مناسبی به فروش رسیده و شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از انواع سوغاتی‌ها را خریداری کنید. اما معروف‌ترین سوغات ارمنستان کدام‌ها هستند؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه به معرفی سوغاتی‌های ارمنستان می‌پردازیم تا با دست پر از سفر به این کشور برگشته و یادگاری‌های بسیار خوبی را خریداری کنید.

 

سوغاتی‌های ارمنستان

ارمنستان یکی از دیدنی‌ترین کشورهایی است که علاوه بر جاذبه‌های گردشگری متنوع خود با سوغاتی‌های جذابی که نشان از ذوق هنری و خلاقیت مردم این کشور دارند نیز توانسته مورد توجه همگان قرار بگیرد. به طوری که حتی اگر قصد خرید نیز نداشته باشید سوغاتی ارمنستان به قدری برای شما جذاب خواهد بود که در گشت و گذارهای خود برای خرید یک یا دو مورد از آن‌ها برای یادگاری وسوسه خواهید شد. در حالت کلی سوغاتی‌هایی که در تور ارمنستان امکان خرید آن‌ها را خواهید داشت را می‌توان در سه دسته صنایع درستی، خوراکی‌ها و لباس قرار داد که در ادامه به بررسی تک تک آن‌ها خواهیم پرداخت:

عکس: tripadvisor.com

 

سوغات ارمنستان : صنایع دستی

اصلی‌ترین سوغاتی که در سفر به ارمنستان و به خصوص تور ایروان می‌توان خریداری کرد مربوط به صنایع دستی این کشور است. چرا که مردم ارمنستان بسیار هنرمند و خوش ذوق بوده و از همین رو در تمامی بازارهای محلی و حتی دستفروش‌های کنار خیابان می‌توانید سوغاتی‌هایی را از نوع صنایع دستی پیدا کرده و این کادو ارزشمند را به دوستان خود هدیه دهید. از جمله معروف‌ترین سوغات صنایع‌دستی در ارمنستان عبارتند از:

 

یک روز خوشمزه در بازار گوم ایروان

عکس: visityerevan.am

 

انار‌های زینتی ارمنستان

یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی که از دیرباز توسط مردمان محلی ارمنستان تولید شده و امروزه به نمادی از سوغات این کشور تبدیل شده، آثاری با طرح‌هایی از انارهای زینتی هستند. به طوری که شما می‌توانید این طراحی‌های زیبایی از این انارها را بر روی ظروف سرامیکی، تابلوهای دیواری، زیورآلات با طرح انار و ... را پیدا و خریداری کنید. اشیا متنوع با طرح انار به قدری در ارمنستان زیاد است که در چمدان هر مسافر این کشور در مسیر برگشت حتما یکی از آن‌ها وجود دارد.

عکس: central-asia.guide

 

جواهرات نقره ارمنستان

از دیگر سوغات ارمنستان که می‌تواند هدیه‌ای ارزشمند برای کسانی که دوستشان دارید باشد، اکسسوری‌هایی از جنس نقره هستند. جالب است بدانید که به دلیل تنوع و فراوانی نقره در این کشور، جواهرات نقره ۲ تا ۳ برابر ارزان‌تر هستند. به همین دلیل جواهرات نقره یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌هایی است که در تور ارمنستان می‌توانید خریداری کنید.

 

سفر به شهر زیبای ایجوان در ارمنستان

عکس: buyarmenian.com

 

لباس‌های سنتی ارمنستان

اگر به دنبال یک سوغاتی ارمنستان هستید که بیش از هر چیز دیگری فرهنگ و هنر مردم آن را نشان دهد، هیچ گزینه‌ای بهتر از لباس‌های سنتی مردم محلی این سرزمین نخواهد بود. جالب است بدانید که این لباس‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی به صورت دستی تهیه می‌شوند که هر کدام از آن‌ها مفهوم خاص خود را دارند. به عنوان مثال لباس‌های سفید نشان دهنده آب و خلوص، رنگ زرد نشان دهنده خاک، نارنجی نشان دهنده فروتنی، قرمز نشان دهنده شجاعت و خون و آبی نشان دهنده عدالت است. نکته جالب‌تر اینکه هر یک از روستاها و شهرهای ارمنستان لباس‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت دارند که در سفر به این کشور فرصت آشنایی با آن‌ها را نیز خواهید داشت.

عکس: armenia.travel

 

فرش ارمنستان

فرش ارمنی یکی دیگر از صنایع دستی معروف ارمنستان است. قالی بافی یکی از فعالیت‌های قدیمی این کشور بوده و به گفته ارمنی‌‌ها نمادهایی از صلیب، نور و حقیقت را می‌توان در طراحی این فرش‌ها دید. بدون اغراق فرش ارمنی یکی از با ارزش‌ترین سوغاتی‌هایی است که می‌توانید از این کشور خریداری کنید.

عکس: inyourpocket.com

 

سنگ‌های خاچکار ارمنستان

خاچکار (Khachkar) یکی دیگر از سوغات ارمنستان است که در دسته صنایع دستی این کشور قرار گرفته و پیشینه‌ای بسیار قدیمی دارد. خاچکار به قطعات کوچک سنگی گفته می‌شود که طرح صلیب بر روی آن نقش بسته و به اعتقاد ارمنی‌ها این سنگ‌ها مقدس هستند.

 

جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید در ارمنستان

عکس: buyarmenian.com

 

عروسک های چوبی و پارچه‌ای ارمنستان

امکان ندارد با تور ارمنستان سفر کنید و در حین گشت و گذار در خیابان‌های آن عروسک‌های چوبی و پارچه‌ای مخصوص این کشور را نبینید. این عروسک‌ها که این روزها به نمادی از فرهنگ و هنر این کشور تبدیل شده یکی از جذاب‌ترین آیم‌های سوغاتی ارمنستان در بین توریست‌ها است که از قیمتی مناسب برخوردار بوده و می‌توانید به عنوان یادگاری با خود به ایران بیاورید. نکته جالب اینکه لباس این عروسک‌ها بر اساس لباس سنتی زنان ارمنی دوخته شده و از جذابیت‌ بسیار خاصی برخوردار هستند.

عکس: armenia-tour.com

 

آلت موسیقی چیمنی ارمنستان

چیمنی (Chimney) یک لوله ساز سنتی ارمنستان است که قدمتی بیش از هزار سال داشته و امروزه به یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار این کشور تبدیل شده است. این ساز از جنس چوب بوده و شما می‌توانید با خرید آن هدیه‌ای ارزشمند از فرهنگ ارمنی را به دوستان و آشنایان خود تقدیم کنید.

 

شنا در بهترین استخرهای روباز در ارمنستان

عکس: allinnet.info

 

سوغات ارمنستان : خوراکی‌های خوشمزه

اگر تصمیم برای سفر با تور ایروان را گرفته‌اید خبر بسیار خوبی برای شما داریم و آن اینکه ارمنستان یکی از محبوب‌ترین مناطق گردشگری برای عاشقان شکم‌گردی است. به طوری که در قدم به قدم آن شاهد رستوران‌های متنوع و غذاهای خوشمزه‌ای خواهید بود که می‌توانید شکم خود را با آن‌ها سیر کنید. علاوه بر آن حتی در حین گشت و گذار در بازارهای محلی آن می‌تواندی غرفه‌های فروش خوراکی‌های خوشمزه‌ای را پیدا کرده و برخی از آن‌ها را به عنوان سوغاتی با خود به ایران بیاورید. از جمله پرطرفدارترین خوراکی‌های سوغاتی در این کشور عبارتند از:

عکس: feelarmenia.com

 

قهوه و شکلات ارمنستان

یکی از بهترین نمونه‌های قهوه در جهان بدون شک در ارمنستان یافت می‌شود. در این کشور می توانید کافی شاپ‌های زیادی را پیدا کنید که دانه‌های قهوه را بلافاصله بعد از سفارش مشتریان آسیاب کرده و با عطر و بویی مست کننده سرو می‌کنند. پس اگر کسی که قصد خرید سوغاتی برای او را دارید، اهل قهوه است هیچ سوغاتی ارمنستان بهتر از دانه‌های تازه و خوش عطر قهوه نخواهد بود. همچنین شکلات یکی دیگر از خوراکی‌های محبوب این کشور است که در طعم‌های مختلف در ارمنستان تولید و به فروش می‌رسد.

 

تفریح‌های زمستانی در سفر به ارمنستان

عکس: buyarmenian.com

 

مربای گردو ارمنستان

یکی از متفاوت‌ترین خوراکی‌هایی که در ارمنستان به عنوان سوغات در بین توریست‌ها محبوبیت بالایی دارد، مربای گردو است. این مربا رنگ تیره و طعم ملسی دارد که قطعا مورد پسند با هر سلیقه و ذائقه‌ای است. شما می‌توانید این مربا را از تمام فروشگاه‌های شهر خریداری کنید. البته بهترین آن در روستاهای گاغارت و گارنی پیدا می‌شوند.

عکس: commons.wikimedia.org

 

میوه‌های خشک ارمنستان

از دیگر خوراکی‌های محبوب در این کشور میوه‌های خشک آن مانند زردآلو هستند که تقریباً در همه فروشگاه‌ها و شهرها یافت می‌شوند. این میوه‌ها را در هر کشوری می‌توان یافت، اما میوه‌های خشک ارمنستان یکی از باکیفیت‌ترین‌هایی هستند که می‌توانید به عنوان سوغاتی‌ خریداری کنید. میوه‌های خشک تنوع بسیار زیادی در این کشور تهیه شده و گاها نیز برای طعم‌دار کردن آن‌ها را در شکلات و آب نبات آغشته می‌‌کنند که هرگز از خرید آن‌ها پشیمان نخواهید شد.

 

مهم‌ترین پارک‌ها و فضاهای طبیعی در ایروان

عکس: willflyforfood.net

 

سوغات ارمنستان : لباس

اگر به دنبال لباس برای دوستان و آشنایان و حتی خودتان هستید، باز هم ارمنستان حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن خواهد داشت. چرا که در این کشور به خصوص کلان شهر ایروان مراکز خرید و فروشگاه‌های متنوع بسیار زیادی وجود دارند که لباس‌هایی از معروف‌ترین برندهای دنیا مانند مانگو، آدیداس، پوما و غیره را به فروش می‌رسانند. پس اگر به دنبال اجناس اصل و برند هستید تور ایروان یکی از بهترین فرصت‌ها را در اختیار شما قرار خواهد داد. پس هر برندی را که دوست دارید و شعبه آن در ایران وجود ندارد را در مراکز خرید مدرن این کشور می‌توانید پیدا کرده و به عنوان سوغات ارمنستان با قیمتی مناسب خریداری کنید.

عکس: foursquare.com

 

منبع

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ (به‌روز رسانی شده در: 08 شهریور 1402)

نظرات کاربران