اچیمیادزین، نمادین‌ترین کلیسای ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
اچیمیادزین، نمادین‌ترین کلیسای ارمنستان

همه ما ارمنستان را به عنوان کشوری مسیحی می‌شناسیم که کلیساهای باشکوه از جمله اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌‌روند. اغلب این کلیساها قدمتی طولانی داشته و برخی دیگر در سال‌های اخیر بنا شده‌اند. در هر صورت همه آن‌ها جذابیت خاص خود را دارند. در میان تمامی این موارد کلیسای اچیمیادزین به عنوان قدیمی‌ترین کلیسای ارمنستان بیشترین جذابیت را داشته و سالانه مورد بازدید گردشگران بسیاری در تور ارمنستان قرار می‌گیرد. پس چنانچه شما نیز قصد سفر به این کشور زیبا را داشته و از طرفی علاقه‌مند به بازدید از کلیساهای دیدنی آن هستید، توصیه می‌کنیم برای آشنایی با این کلیسای نمادین ارمنی تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

آشنایی با کلیسای اچیمیادزین ارمنستان

همان طور که گفته شد یکی از جاذبه‌های اصلی ارمنستان، کلیسای جامع اچمیادزین (Etchmiadzin Church) است. این بنای مذهبی به عنوان قدیمی‌ترین کلیسای مسیحیت در ارمنستان و البته یکی از اولین‌ها در کل جهان شناخته شده و به همین دلیل از اهمیت دوچندانی برخوردار است. شواهد و نشانه‌های تاریخی حاکی از آن هستند که این کلیسا در سال ۳۰ پس از میلاد توسط اولین کاتولیکوس ارمنی ساخته شده است. البته ناگفته نماند که ساخت بنای اصلی در طول سال‌ها انجام شده و مدام قسمت‌های مختلفی به آن اضافه شده تا شکوه و عظمت امروزی را به دست آورد. به طوری که در بخش‌های مختلف آن می‌توان نشانه‌هایی از قرن‌های چهارم، پنجم و حتی هجدهم را پیدا کرد. از اهمیت این بنای مذهبی قدیمی می‌توان به نگهداری یادگارهای سنت گرگوری روشنگر در آن نیز اشاره کرد. داستان از این قرار است که در سال ۲۰۰۱، هنگامی که ارمنستان ۱۷۰۰ امین سالگرد پذیرش مسیحیت را جشن می‌گرفت، پاپ ژان پل دوم یادگارهای اولین کاتولیکوس ارمنی را به آنجا آورد. در حالی که تا قبل از این زمان به مدت برای پانصد سال، تمامی این یادگاری‌ها در ناپل نگهداری می‌شدند؛ اما اکنون در کلیسای جامع اچمیادزین قرار دارند.

عکس: traveltoarmenia.am

 

تاریخچه کلیسای اچیمیادزین ارمنستان

ساخت معبد اصلی ارمنیان اچیمیادزین در قرن چهارم آغاز شده و برای مدت طولانی ادامه یافت. به طوری که طبق گفته بالا کلیت کلیسا در چندین قسمت ساخته شد و به مرور زمان الحاقاتی مانند شبستان‌های اضافی و نقاشی‌های دیواری و همچنین برخی از صلیب‌های حکاکی شده در دیوارها به آن اضافه گردید. علاوه بر آن این کلیسا بارها مورد بازسازی‌های اساسی قرار گرفته است. به طوری که گفته می‌شود در اصل، کلیسای جامع اچمیادزین از چوب به شکل بازیلیکا ساخته شده بود؛ اما در سال ۴۸۳ بازسازی و به ساختمانی صلیب شکل با گنبد تبدیل شد. بعدها ساختمان آن ،در قرن هفتم، توسط سنگ بازسازی گردید. سپس در قرن هفدهم گنبد موجود و ناقوس سه طبقه‌ای که امروزه دیده می‌شوند به آن اضافه شدند. در نهایت نیز در قرن هجدهم روتونداهای شش ستونی از سه طرف کلیسای جامع ساخته شدند.

دکوراسیون داخلی کلیسای جامع در قرن هجدهم به پایان رسید که به عنوان نمونه‌ای چشمگیر از تجملات بیزانسی و تزئینات گل‌های مختلف از سایه‌های نارنجی، قرمز و آبی یاسی شناخته می‌شود. در میان تمامی این موارد نقاشی‌های دیواری جدیدتری نیز دیده می‌شوند که توسط صنعتگران ارمنی انجام شده است. نقاشی‌های دیواری با الهام از داستان‌های مقدس نقل شده در انجیل و همچنین پرتره قدیسان و حواریون ترسیم شده‌اند. هر چند که در طول سال‌ها بسیاری از نقاشی‌های دیواری از بین رفته‌اند اما در نتیجه مرمت‌های انجام شده در قرن بیستم بسیاری از آن‌ها از نو به تصویر کشیده شدند. جا دارد اشاره کنیم که کلیسا اچیمیادزین به عنوان مرکز مسیحیت ارمنی، نه تنها از نظر مذهبی، بلکه از نظر سیاسی و فرهنگی نیز مکان مهمی در ارمنستان است. به طوری که می‌توان آن را یکی از زیارتگاه‌های مهم و همچنین پربازدید در کشور دانست. برای پی بردن به ارزش و اهمیت این بنای مذهبی تاریخی می‌توان به ثبت شدن نام آن در لیست میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۰۰ اشاره کرد.

 

سواحل تفریحی دریاچه سوان ارمنستان

عکس: wikipedia.org

 

سبک معماری کلیسای اچیمیادزین ارمنستان

البته که تاریخچه غنی و معرفی آن به عنوان قدیمی‌ترین کلیسای دنیای مسیحیت تنها دلیل برای جذب گردشگران به بازدید از کلیسای جامع اچیمیادزین نیست. چرا که این بنای قدیمی دارای سبک معماری زیبا و جذابی بوده از همین رو توانسته مورد توجه بسیاری از مسافران در تور ارمنستان قرار بگیرد. قبل از هر چیزی این کلیسا با ساختمان بزرگ خود جلب توجه می‌کند. به این صورت که کلیسای جامع به طول ۳۳ متر، عرض ۳۰ متر و ارتفاع بیش از ۲۰ متر دارد. همچنین در نتیجه بازسازی و مرمت‌های مختلف در طول قرن‌ها، نمای بیرونی کلیسای جامع اچمیادزین ترکیبی از سبک‌های معماری و هنری متنوع ارمنی است. نقوش برجسته دیوار شمالی کلیسای جامع که قدیس پل رسول و سنت تکلاس  را نشان می‌دهد که قابل توجه است. در کنار آن شواهد باستان شناسی از داخل سرداب ساختمان حاکی از آن است که این کلیسا به طور عمدی در محل یک محراب آتش بت پرستان ساخته شده است. همچنین حفاری‌های باستان شناسی در سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۹ پس از میلاد، خرابه‌های یک کلیسای قدیمی مسیحی را با دیوارهای داخلی سنگی و چوبی نشان دادند. این بنا به احتمال زیاد همانی بوده که در اوایل قرن چهارم میلادی توسط سنت گرگوری روشنگر دستور ساختش داده شد.

در سال ۴۸۳ پس از میلاد مسیح واهان مامیکنیان، فرماندار وقت ارمنستان، اولین بنای ساخته شده توسط سنت گرگوری روشنگر را بازسازی کرد. البته بازسازی‌های بیشتری در قرن هفتم پس از میلاد انجام شد و سنگ را جایگزین چوب‌های استفاده شده در ساخت آن کردند. در قرن‌های بعد، معماران در سال ۱۶۵۳ پس از میلاد، ناقوسی را به کلیسای جامع اضافه کردند و در سال ۱۸۶۸ پس از میلاد، زیارتگاهی به آن اضافه شد. مدارس، سفره‌خانه‌ها، خوابگاه و سازه‌های دیگر در کنار کلیسای جامع بین قرن‌های ۱۹ تا ۱۷ پس از میلاد ساخته شدند. در نهایت نیز طرح کلی و شکل معاصر کلیسای جامع، که امروزه گردشگران فرصت بازدید از آن را دارند، به قرن بیستم تعلق دارد.

عکس: alluringworld.com

 

آدرس و زمان بازدید از کلیسای اچیمیادزین ارمنستان

کلیسای جامع اچمیادزین در شهری که با همین نام در ارمنستان قرار دارد. این شهر با نام واغارشاپات (Vagharshapat) نیز در بین مردم شناخته می‌شود. واغارشاپات، چهارمین شهر بزرگ ارمنستان است که در حدود ۱۸ کیلومتری غرب ایروان واقع شده است. راه‌های دسترسی به این شهر دیدنی از پایتخت ارمنستان، ایروان، توسط تاکسی و اتوبوس ممکن است. به این صورت که توسط اتوبوس‌های مخصوص (خط ۲۰۲) حدود ۳۵ دقیقه و توسط تاکسی حدود ۲۰ دقیقه در مسیر خواهید بود. کرایه اتوبوس برای هر مسافر در این مسیر ۱ دلار و تاکسی بین ۷ الی ۹ دلار است. علاقه‌مندان به بازدید از این بنای تاریخی و مهم ارمنی می‌توانند در تمامی ایام هفته به بازدید از آن بروند. فقط باید توجه داشته باشید که زمان بازدید از این کلیسا به ساعات بین ۷ صبح الی ۸ شب محدود است.

  • آدرس: 576 R+PGF, Vagharshapat, Armenia

 

دانستنی‌هایی درباره کاسکاد ایروان

عکس: armenia-tour.com

 

هزینه بازدید از کلیسای اچیمیادزین ارمنستان

مثل اغلب جاذبه‌های گردشگری ارمنستان در بازدید از کلیسای جامع اچیمیادزین نیز باید هزینه‌ای بابت ورود به آن پرداخت شود. البته این هزینه چندان زیاد نبوده و علاقه‌مندان می‌توانند تنها با پرداخت ۱۳۰۰ درام تجربه بازدید از قدیمی‌ترین کلیسای دنیا را در تور ارمنستان داشته باشند. در حال حاضر به تاریخ تیر ۱۴۰۲ هر درام ارمنی معادل ۱۲۹ تومان است. بنابراین هزینه ورود به این کلیسا به پول ایران ۱۶۸ هزار تومان خواهد بود.

 

آشنایی با شهر زیبای ایروان، پایتخت ارمنستان

عکس: onewaytour.com

 

منبع ۱

منبع ۲ 

منبع ۳

۲۲ مرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران