کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر ارمنستان

طبق تاریخ کشور ارمنستان اولین کشوری می‌باشد که به دین مسحیت روی آورده است. به همین دلیل کلیساهای قدیمی اولین جاذبه‌های تاریخی در این کشور محسوب می‌شوند. اگر شما نیز تصمیم به سفر با تور ارمنستان گرفته‌اید توصیه می‌کنیم تا از کلیساها و صومعه‌های قدیمی این کشور دیدن کنید. ما نیز در این مقاله سعی کرده‌ایم تا یکی از معروفترین کلیساهای این کشور را به نام کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر ارمنستان معرفی کنیم. پس اگر دیدن این بنای تاریخی و آشنا شدن با آن برای شما جذاب است حتما مطالب این مقاله را تا انتها بخوانید.  

 

معرفی کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر ارمنستان

یکی از بایدهای سفر به کشور ارمنستان بازدید از کلیسای جامع سنت گریگور است. چرا که به عبارتی این کلیسا سنبل مسیحیت و بزرگترین کلیسا در ارمنستان می‌باشد که به پاپ وابسته است.

 

 بال‌های تاتو، طولانی‌ترین تله‌ کابین جهان در ارمنستان

کلیسای جامع سنت گریگور

 

اولین اقدامات برای ساخت کلیسای سنت گریکور ارمنستان در سال ۱۹۹۷ میلادی آغاز شد. در اصل پروژه ساخت این کلیسا جهت بزرگداشت مسیحیت در ارمنستان بود که در این سال ۱۷۰۰ ساله شده بود. نام این کلیسا نیز از اولین رهبر دین مسحیت در ارمنستان گرفته شده است. سنت گریگور اولین کسی بود که مردم این کشور را به دین مسحیت دعوت کرد. همچنین او مردی بسیار دین‌دار و خیر خواه بود که به دلیل کارهای خیریه‌اش در طول تاریخ به عنوان شخصیت محبوبی در تاریخ ارمنستان از او یاد می‌شود.

 

معماری کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر ارمنستان

تقریبا ۴ سال طول کشید تا کلیسای سنت گریگور در کشور ارمنستان و در شهر ایروان ساخته شود. در حالت کلی این کلیسا از سه کلیسای دیگر با نام‌های مادر سی، سنت کوئین آشکهن و سنت کینگ تردات که زیرمجموعه‌های آن محسوب می‌شوند تشکیل شده است. این کلیسا بزرگترین کلیسای ارمنستان محسوب می‌شود. به طوری که مساحت آن تقریبا ۳۸۰۰ متر مربع و ارتفاع آن تقریبا ۵۵ متر می‌باشد. سالانه زوج‌های زیبادی این کلیسا را برای مراسم ازدواج خود انتخاب می‌کنند. این مراسم در یکی از کلیساهایی که زیرمجموعه کلیسای سنت گریگور می‌باشد برگزار می‌شوند. این مکان برای ۱۷۰۰ عبادت کننده ظرفیت دارد. همچنین برای ساخت آن مثل سایر بناهای امروزی از آهن و بتن استفاده شده است. برای نمای این کلیسا سنگ توفای نارنجی را انتخاب کرده‌اند که ظاهر بسیار زیبایی به آن داده است.

 

  دانستنی‌های جالب از فرهنگ ارمنستان 

 کلیسای جامع سنت گریگور

 

نکاتی در مورد کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر ارمنستان

مثل هر بنای تاریخی دیگر کلیسای سنت گریگور نیز یکسری ویژگی‌هایی دارد که آن را برای بازدیدکنندگان جذاب‌تر کرده است. از جمله این نکات عبارتند از:

  • در زیر ستون‌های این کلیسا شمش طلا گذاشته شده است. این شمش‌ها باعث حیرت بازدیدکنندگان می‌شود.
  • در این مکان می‌توان مجسمه‌ها و یادبودهایی از افراد مهم کشور ارمنستان را از جمله گریکرلوساوریچ و زوراوار آندرانیک مشاهده کرد.
  • یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کلیسای سنت گریگور کتابخانه جامع آن است که شامل کتاب‌های بسیار قدیمی و تاریخی می‌باشد. این کتاب‌ها در دسترس بازدیدکنندگان قرار داده می‌شود.
  • طریقه ساخت و مکان این کلیسا به صورتی می‌باشد که از تمامی قسمت‌های شهر ایروان می‌توان ساختمان آن را دید.

 

 بهترین هتل‌های ۴ ستاره در ایروان 

 کلیسای جامع سنت گریگور

 

مسیر دسترسی به کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر ارمنستان

ایروان به عنوان پایتخت این کشور مقصد اکثر مسافرانی است که تور ارمنستان را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. از آنجایی که کلیسای سنت گریگور در این شهر واقع شده است این مسافران می‌توانند به راحتی از آن دیدن کنند.

دقت کنید که اگر در برنامه خود بازدید از این کلیسا را دارید حتما بین ساعت‌های ۹ صبح تا ۷:۳۰ عصر از آن دیدن کنید. در ساعاتی بغیر از این اجازه ورود و بازدید از آن را نخواهید داشت. سعی کنید در آن روز لباسی تمیز و آراسته بپوشید. همچنین تمیز بودن کفش‌هایتان در حین ورود به کلیسا بسیار مهم می‌باشد. برای بازدید از کلیسای سنت گریگور نیازی به تهیه بلیط نیست و به صورت رایگان می‌توانید از آن دیدن کنید.

 

کلیسای جامع سنت گریگور

 

برای رسیدن به این کلیسا کافی است از یکی از وسیله‌های نقلیه شهر ایروان استفاده کنید. ما در این مقاله استفاده از مترو را برای شما پیشنهاد می‌کنیم. پس به نزدیکترین ایستگاه مترو بروید و از آنجا خود را به ایستگاه متروی ژنرال آندرانیک برسانید.اگر جز افرادی هستید که تمایلی به استفاده از مترو ندارید از طریق یکی از خیابان‌های تیگرن، متس، خانجیان و هراچیاکوچار می‌توانید مسیر کلیسای سنت گریگور را در پیش بگیرید. آدرس دقیق این کلیسا عبارت است از:

  • ایروان، ناحیه کنترون، خیابان تیگران متس (Tigran Mets)

 

۱۰ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران