کلیسای گریگور لوساووریچ در ایروان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
کلیسای گریگور لوساووریچ در ایروان

کشور ارمنستان، اولین سرزمینی است که مردمان آن به دین مسیحیت روی آوردند. امروزه نیز اغلب مردم این کشور به مسحیت اعتقاد بسیاری دارند. به همین دلیل کلیساهای متعددی در طول تاریخ در آن بنا شده‌ و مردمان آن در نگه‌داری این کلیساها نهایت تلاش خود را کرده‌اند. به همین دلیل کلیساها جز جاذبه‌های گردشگری در تور ارمنستان به حساب می‌آیند. اکثر کلیساهای معروف در شهر ایروان پایتخت ارمنستان قرار دارند. از جمله معروف‌ترین این کلیساها، کلیسای گریگور لوساووریچ نام دارد. در صورت تمایل به بازدید از این کلیسا در سفر با تور ارمنستان شما را به همراهی ما تا انتهای این مقاله دعوت می‌کنیم.

 

آشنایی با کلیسای گریگور لوساووریچ

کلیسای گریگور لوساووریچ بزرگترین کلیسای حواری در کشور ارمنستان و حتی در کل دنیا است. به همین دلیل از اهمیت بسیار زیادی در جامعه مسیحیت برخوردار است. این کلیسا به عنوان کلیسای جامع ایروان نیز شناخته می‌شود و سالانه افراد بسیاری برای بازدید و همچنین عبادت مسیر کلیسای گریگور لوساووریچ را در پیش می‌گیرند. بنای این کلیسا به قدری باشکوه طراحی شده که می‌توان گفت از اکثر بخش‌های شهر ایروان دیده می‌شود. از لحاظ موقعیت مکانی این کلیسا تقریبا در مرکز شهر ایروان قرار دارد و گردشگران می‌توانند از هر نقطه شهر دسترسی آسانی به آن داشته باشند. گریگور لوساووریچ در طول تاریخ مکانی برای برگزاری مراسم مهم مسیحیت بوده است. امروزه نیز مراسم مذهبی بسیاری در آن برگزار می‌شود که اگر خوش شانس باشید می‌توانید در سفر به ایروان، در یکی از این مراسم‌ها حضور داشته باشید.

 

تاریخچه کلیسای گریگور لوساووریچ

پروژه ساخت کلیسای گریگور لوساووریچ در سال ۱۹۸۰ میلادی آغاز شد. دستور ساخت این بنای مذهبی در این سال توسط اسقف اعظم زاون اول و به مناسبت ۱۷۰۰ ساله شدن مسیحیت داده شد. ساخت این کلیسا تقریبا ۲۰ سال به طول انجامید و در نهایت در سال ۲۰۰۱ تکمیل شد. بعد از اتمام ساخت کلیسای گریگور عنوان کلیسای جامع ایروان را از آن خود کرده و به مکانی برای برگزاری مراسم مهم مذهبی تبدیل شد. امروزه درهای این کلیسا به عموم مردم باز بوده و تمامی افراد می‌توانند به بازدید از این بنای باشکوه مذهبی بروند.

 

آشنایی با کلیسا اجمیازین ایروان

سبک معماری کلیسای گریگور لوساووریچ

در کنار ارزش تاریخی و البته مذهبی که کلیسای گریگور لوساووریچ دارد، سبک معماری زیبا و منحصر به فرد آن نیز سبب شده تا در بین توریست‌ها محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند. طراحی بنای این کلیسا توسط استپان کورکچیان که یکی از معماران معروف ارمنی بود، صورت گرفته است. سنگ‌ دوف از جمله مصالح اصلی در طراحی و معماری گریگور است. همچنین بکارگیری طلا در تزیین زیر پایه ستون‌ها شکوه و جلوه بیشتری به آن داده است. در بخش شرقی این کلیسا ناقوس‌های زیبایی قرار دارند که قطعا در بازدید مورد توجه شما قرار خواهند گرفت.

در قسمت پایینی کلیسای لوساووریچ کتابخانه‌ای غنی و قدیمی وجود دارد. در این کتابخانه می‌توان کلیکسیونی از یادبودهای لوساووریچ مقدس را مشاهده کرد. نکته جالب دیگر اینکه در کلیسای جامع گریگور ۳ کلیسای کوچک قرار دارد. بزرگترین این کلیساها که در اصل کلیسای مادر نام دارد ظرفیتی در حدود ۱۷۰۰ نفر را دارا می‌باشد. دو کلیسای دیگر دارای وسعتی کوچکتر بوده و با نام‌های شاه تیرداد و ملکه اشخن نامیده می‌شوند.

 

کلیسای سنت آستواتساتین ایروان

 

مسیر دستیابی به کلیسای گریگور لوساووریچ

کلیسای گریگور لوساووریچ در مرکز شهر ایروان واقع شده است. بنابراین تمامی کسانی که قصد بازدید از این کلیسا را دارند می‌توانند از هر نقطه شهر دسترسی آسانی به آن داشته باشند. آسان‌ترین راه به منظور دستیابی به کلیسای گریگور رفتن به میدان جمهوری ایروان و سپس در پیش گرفتن مسیر خیابان جنوبی تیگران متس است. اگر این خیابان را تا انتها بپیمایید در سمت چپ خود بنای کلیسا را مشاهده خواهید کرد. علاوه بر آن کرایه تاکسی نیز گزینه‌ای بسیار مناسب برای مسافران در تور ایروان استو البته باید توجه داشته باشید که گشت و گزار در طول سفر با تاکسی گزینه‌ اقتصادی برای شما نخواهد بود. پس اگر به دنبال روشی ارزان هستید استفاده از مترو را پیشنهاد می‌دهیم. نزدیکترین ایستگاه مترو به کلیسا، ایستگاه مترو اندارنیک نام دارد.

از آنجایی که کلیسای گریگور لوساووریچ در مرکز شهر ایروان قرار دارد، توریست‌ها می‌توانند از جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در همان روز دیدن کنند. چند مورد از نزدیک‌ترین مکان‌های دیدنی در کنار این کلیسا می‌توان به کافه‌ها و رستوران‌های اطراف میدان جمهوری و گشت و گزار در بازارهای سنتی واقع در این حوالی مثل راسیا مال، بازار پتاک و بازار ورنیساژ اشاره کرد.

۱۱ مهر ۱۴۰۰

نظرات کاربران