آشنایی با شهر زیبای ایروان، پایتخت ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
آشنایی با شهر زیبای ایروان، پایتخت ارمنستان

ایروان، پایتخت ارمنستان، یکی از شهرهای مورد علاقه اغلب افراد برای گردش و سفر است. به خصوص مسافران ایرانی که قصد همراه شدن با تور خارجی دارند، سفر به ایروان بهترین گزینه برای آن‌ها خواهد بود. چرا که از لحاظ مسافتی نزدیک بوده و از طرفی هزینه‌های سفر به آن در مقایسه با دیگر مقاصد اروپایی پایین است. تور ارمنستان به مقصد ایروان در تمامی روزهای سال برگزار می‌شود. اما موضوع مهمی که بهتر است قبل از برنامه‌ریزی برای همراه شدن با این تور مورد توجه قرار بگیرد، آشنایی با شهر زیبای ایروان است. چنانچه شما نیز در حال برنامه‌ریزی برای سفر به ایروان به خصوص برای اولین بار هستید، توصیه می‌کنیم مطالب این مقاله را از دست ندهید.

 

ایروان کجاست؟

ایروان پایتخت و بزرگترین شهر ارمنستان است. این کشور محصور در خشکی در منطقه قفقاز قرار گرفته و در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود که در سال ۱۹۹۱ استقلال خود را دوباره به دست آورد. این کشور با گرجستان، ایران، ترکیه و آذربایجان همسایه است. بنابراین مسافران ایرانی می‌توانند هم به صورت زمینی و هم به صورت هوایی سفری ایده‌آل به ایران را تجربه کنند. شهر ایروان از لحاظ موقعیتی در بخش مرکزی کشور ارمنستان قرار گرفته و حدود ۱۷۰ کیلومتر با تفلیس (پایتخت گرجستان)، ۸۰۰ کیلومتر با تهران و ۴۵۰ کیلومتر با باکو (پایتخت آذربایجان) فاصله دارد. در نتیجه اگر قصد سفر زمینی به ارمنستان را دارید، می‌توانید فرصت بازدید از دو کشور دیگر را نیز داشته باشید.

 

زبان مردم ایروان

همان طور که گفته شد ایروان به عنوان پایتخت کشور ارمنستان شناخته می‌شود. از این رو زبان رسمی این شهر ارمنی بوده و الفبای مخصوص خود را دارد که توسط مسروپ ماشتوتس در سال ۴۰۱ ایجاد شد. این الفبا از ۳۹ حرف تشکیل شده و واقعاً زیبا است. چنانچه هیچ پیش زمینه‌ای در مورد زبان ارمنستان نداشته باشید، به هیچ وجه زبان و الفبای آن را متوجه نخواهید شد. البته این موضوع نباید باعث ایجاد نگرانی در گردشگران خارجی گردد. چرا که در اکثر مکان‌های توریستی مسئولین مربوطه به زبان انگلیسی مسلط هستند. همچنین اغلب جوانان این کشور می‌توانند به خوبی انگلیسی صحبت کنند؛ بنابراین هیچ مشکلی در ارتباط نخواهید داشت. در حین گشت و گذار نیز نام خیابان‌ها به دو زبان ارمنی و انگلیسی نوشته می‌شود.

 

سواحل تفریحی دریاچه سوان ارمنستان

 

واحد پول در ایروان

یکی از سوال‌هایی که ذهن گردشگران را در سفر اولیه با تور ارمستان به خود مشغول می‌کند این است که چه واحد پولی را باید به همراه داشته باشند. واحد پول رسمی در این کشور درام ارمنستان (AMD) است. در حال حاضر (بهمن ۱۴۰۱) هر یک درام ارمنستان معادل ۱۱۷ تومان است. توصیه می‌کنیم قبل از سفر به ارمنستان به اندازه بودجه‌ای که برای سفر کنار گذاشته‌اید، دلار تهیه کنید. البته پوند و یورو نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی به عنوان واحد پول در این سفر باشند. سپس به محض رسیدن به ایروان از نزدیک‌ترین صرافی برای تبدیل پول خود اقدام کنید. بهتر است کل پول خود را به صورت یکجا به درام تبدیل کنید. چرا که درام ارمنستان در ایران خریداری نداشته و تبدیل دوباره آن به ریال دشوار خواهد بود.

 

نحوه دریافت سیم کارت در ایروان

هر چند که تقریبا همه کافه‌ها، رستوران‌ها و ایستگاه‌های مترو در شهر ایروان مجهز به وای‌فای رایگان هستند اما بسیاری از گردشگران برای اینکه بتوانند از برخی اپلیکیشن‌های مسافرتی در هر لحظه از سفر استفاده کنند، نیاز به خرید سیم کارت ارمنستان دارند. بهترین گزینه برای خرید سیم کارت ارمنستان مراجعه به فروشگاه‌های MTS/VivaCell است. دو فروشگاه MTS/VivaCell در مرکز شهر ایروان یعنی خیابان امیریان ۳ (در نزدیکی میدان جمهوری) و خیابان شمالی ۶/۱۴ (نزدیک به سالن اپرا ایروان) وجود دارند. اولی به صورت ۲۴ ساعته باز بوده و دومی همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۲ بامداد آماده ارائه خدمات به مشتریان است. در هر دو مکان، کارکنان به زبان انگلیسی مسلط هستند و شما برای دریافت سیم کارت مشکلی نخواهید داشت. تنها چیزی که برای این منظور نیاز دارید یک پاسپورت است. هزینه تقریبی خرید سیم کارت ارمنستان با ۲ گیگ اینترنت تقریبا ۵ الی ۶ دلار است.

 

سنگ‌نگاره‌های ارمنستان

 

طریقه گشت و گذار شهری در ایروان

ایروان شهری بسیار مناسب برای پیاده‌روی است. به طوری که گردشگران تقریبا به اکثر جاذبه‌های گردشگری این شهر با پیاده‌روی دسترسی پیدا خواهند کرد. اما اگر اهل پیاده‌روی نبوده و قصد رفتن به مکان‌های دورتر را دارید، تاکسی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. البته این به معنای عدم در دسترس بودن وسایل حمل و نقل عمومی در ارمنستان مثل اتوبوس و مترو نیست. اما به دلیل نوشته‌های ارمنی تابلو برخی از ایستگاه‌ها و زمان‌بر بودن همراه شدن با آن‌ها، گزینه چندان مناسبی برای توریست‌های خارجی نیستند. چرا که تاکسی Yandex بسیار مقرون به صرفه بوده و شما را خیلی سریع‌تر از دیگر گزینه‌های حمل و نقل به مقصد خواهد رساند. تاکسی باندکس برنامه‌ای مشابه با اسنپ در ایران است که برای استفاده از آن نیاز به اینترنت و البته دانلود برنامه به تلفن همراه خود را خواهید داشت.

 

بهترین زمان برای سفر به ایروان

هر گردشگری برای لذت بردن از تک تک تفریحات و جاذبه‌هایی که در مقصد گردشگری در انتظارش هستند، به دنبال بهترین زمان برای سفر می‌گردد. این موضوع در مورد ایروان نیز صادق است. چنانچه شما نیز به دنبال بهترین زمان برای سفر به ایروان می‌گردید، بهار و پاییز گزینه‌های بسیار مناسبی برای شما خواهند بود. چرا که در این دو فصل از سال دمای هوا بسیار ملایم و دلنشین بوده و گردشگران می‌توانند بدون اذیت شدن از سرما و گرمای سوزناک به تفریحات دلخواه خود بپزدازند. در فصل تابستان دمای هوا می‌تواند تا ۴۰ درجه سانتیگراد نیز افزایش یابد و این باعث می‌شود که گشت و گذار در جاذبه‌های گردشگری ایروان کمی چالش برانگیز گردد.

 

اقامت در ایروان

ایروان به عنوان پایتخت کشور ارمنستان و البته یکی از مقاصد محبوب توریستی، گزینه‌های اقامتی متعددی را در خود جای داده است. به طوری که مسافران این مقصد گردشگری می‌توانند هر نوع هتل و اقامتگاهی را بسته به سلیقه و بودجه خود پیدا کنند. اما در حالت کلی اگر از ما بخواهید که بهترین هتل‌‌های ایروان را معرفی کنیم، توجه شما را به اقامتگاه‌هایی جلب خواهیم کرد که در محدوده مرکز شهر قرار گرفته‌اند. چرا که در مرکز شهر تنوع هتل‌های بالا بوده و فارغ از این موضوع دسترسی شما به اغلب مکان‌های جذاب و دیدنی شهر نیز آسان‌تر خواهد بود. همچنین مرکز شهر مراکز خرید، کافه‌ها و رستوران‌های بسیاری را در خود جای داده‌اند که در فاصله چند قدمی شما خواهند بود. بنابراین نیازی به استفاده از وسایل حمل‌ونقل و پرداخت هزینه بابت آن‌ها برای دسترسی به بیشتر مکان‌ها را نخواهید داشت. از جمله گزینه‌های پیشنهادی ما برای اقامت در ایروان عبارتند از:

  • هتل آر اند آر (R&R Hotel)
  • بوتیک هتل مسکو (Moscow Boutique Hotel)
  • هتل تریان پوشکین آپارت (Teryan Pushkin Apart Hotel)

 

تفریح‌های زمستانی در سفر به ارمنستان

 

رستوران‌گردی در ایروان

ایروان رستوران‌های بسیار خوبی دارد که امکان مزه کردن انواع غذاهای محلی و بین المللی را برای گردشگران فراهم می‌کنند. بهترین چیز در مورد غذا خوردن در ایروان این است که قیمت‌ها کاملا مناسب بوده و گردشگران می‌‌توانند غذاهای متنوعی را بسته به بودجه خود سفارش داده و نوش جان کنند. از جمله محبوب‌ترین غذاهای ارمنستان در بین گردشگران تور ارمنستان آنتپ (Anteb)، پیتزا زاتاار (Zataar Pizza)، تون لاهماجون (Tun Lahmajo) و بسیاری موارد دیگر هستند که در دسته غذاهای محلی و فست فودی قرار می‌گیرند. در بین تمامی رستوران‌هایی که در ایروان وجود دارند موارد زیر جز بهترین‌ها هستند که می‌توانید با خیال راحت در آنجا غذا بخورید:

  • رستوران آبوویان ۱۲ (Abovyan 12 Restaurant)
  • رستوران کرامبز برد فکتوری (Crumbs Bread Factory Restaurants)
  • رستوران تاورن ایروان (Tavern Yerevan Restaurant)
  • رستوران و بار روفتاپ اَدآسترا (AdAstra Bar & Restaurant)

 

خرید در ایروان

مثل هر مقصد گردشگری دیگر در ایروان نیز خرید کردن جز تفریحات و سرگرمی‌های اصلی گردشگران محسوب می‌شود. به خصوص اگر قصد خرید سوغاتی ایروان را دارید پیدا کردن مکانی ارزان و البته مناسب اهمیت بالایی خواهد داشت. در بین بازارها و مراکز خرید ایروان یکی از بهترین گزینه‌ها نه تنها برای خرید بلکه برای گشت و گذار و سرگرمی، بازار ورنیساج (Vernissage) است. این بازار نزدیک به میدان جمهوری ایوران قرار گرفته و هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. علاوه بر آن اگر به دنبال مراکز خرید مدرن و لوکس ایروان می‌گردید موارد زیر قطعا مورد پسند شما خواهند بود:

  • دالما گاردن مال (Dalma Garden Mall)
  • مال ایروان (Yerevan Mall)
  • مرکز خرید مترونوم (Metronome Shopping Centre)
  • ریو مال (RIO Mall)

 

معرفی تفریحات خاص ارمنستان

 

جاذبه‌های گردشگری ایروان برای بازدید

در ابتدا، ممکن است به نظر برسد که در ایروان کارهای زیادی برای انجام دادن وجود ندارد.اگر شما نیز چنین تصوری از این شهر ارمنی دارید، باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید. چرا که در این سفر می‌توانید از بناهای تاریخی بازدید کرده و از کافه‌ها و پارک‌های متعدد آن لذت ببرید. اگر نمی‌دانید که گشت و گذار خود را در این شهر از کجا شروع کنید در زیر شما را با چند مورد از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایروان آشنا می‌کنیم:

 

نحوه سفر به ایروان

در صورتی که تصمیم قطعی خود را برای سفر به ایروان گرفته‌اید، گزینه‌های متعددی برای این منظور پیش رو خواهید داشت. البته که بهترین و آسان‌ترین گزینه همراه شدن با تور ارمنستان به مقصد ایروان است که در تمامی ایام سال توسط آژانس‌های مسافرتی برگزار می‌شوند. این تورها به دو صورت زمینی و هوایی برنامه‌ریزی شده و مسافران با هر بودجه و سلیقه‌ای می‌توانند گزینه مناسب خود را انتخاب و رزرو کنند. در غیر این صورت مسافران می‌توانند بلیط هواپیما و یا اتوبوس خود را از تهران به صورت مستقیم به مقصد ایروان رزرو کرده و راهی سفر شوند. البته در این میان امکان کاپوتاژ کردن اتومبیل شخصی نیز وجود دارد. البته در نظر داشته باشید که بنزین در ارمنستان به اندازه ایران ارزان نبوده و از طرفی ناآشنا بودن گردشگران به جاده‌های این کشور نیز می‌تواند دشواری‌هایی به همراه داشته باشد.

 

بهترین هتل‌های گارنی در ارمنستان

 

منبع ۱

منبع ۲

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران