سینما مسکو ایروان، معروف‌ترین سینمای ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
سینما مسکو ایروان، معروف‌ترین سینمای ارمنستان

ایروان پایتخت ارمنستان است و یکی از شهرهای توریستی در این کشور محسوب می‌شود. شهری که در طول سال فستیوال‌های زیادی برگزار می‌کند، مکان‌های تاریخی زیادی برای بازدید دارد، خیابان‌های جذابی برای پیاده‌روی دارد، کافه‌های فوق‌العاده‌ای برای نوش جان کردن بهترین نوشیدنی‌ها را دارد، امکان شبگردی را برای مسافرانش فراهم می‌آورد، در رستوران‌هایش بهترین غذاها را به آنها عرضه می‌کند و فرصت انجام تفریحات مدرن را نیز به مهمانش می‌دهد. در سفرتان با تور ارمنستان به این شهر اگر می‌خواهید یکی از جاذبه‌های تفریحی مدرنش را خوب بشناسید همراه ما باشید تا سینما مسکو این شهر را خدمتتان معرفی کنیم. سینمایی که جدای از نمایش فیلم، میزبان فستیوال‌های سینمایی نیز هست.


سینما مسکو ایروان

در میدان آزناوور واقع شده در خیابان آبوونیا شماره ۱۸ سینمایی قرار دارد که یکی از یادگارهای دوران اتحاد جماهیر شوروی در شهر ایروان است. سینمایی باشکوه با سازه‌ای فوق‌العاده زیبا که در در دهه‌ی چهل قرن بیستم رونق گرفت و از آن زمان تاکنون یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای تجمعات فرهنگی و هنری به شمار می‌آید. سینمایی که فیلم‌های مختلفی در طول سال اکران می‌کند و میزبان جشنواره‌های مهمی چون زردآلوی طلایی و جشنواره فیلم بریتانیا است. سینمایی که سالن‌های مختلقفی دارد و در هرکدام از سالن‌هایش فیلم‌های گوناگون نمایش می‌دهد. برای مثال در یک سالن فیلم‌های هنری در تاریخ سینما را نشان می‌دهد و در دیگری فیلم‌های تجاری مربوط به دوره‌ی حاضر. اتفاقات به وقوع پیوسته برای ساخت این سینما سبب شده است سینما مسکو در حافظه‌ی تاریخی مردمان شهر ایروان جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

 

۵ سینمای برتر ایروان که بهترین فیلم‌های روز دنیا را در آنها می‌توانید تماشا کنید

 سینما مسکو ایروان 

تاریخ ساخت سینما مسکو

در دهه ۱۹۳۰ میلادی، زمانی که کمونیسم در این شهر ریشه می‌دواند و این شهر بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، کلیسای سنت پل و پتر در این شهر تخریب شد تا سینمایی در ایروان ساخته شود. سینمایی که به سازه‌های دوران اتحاد جماهیر شباهت داشت و دو معمار مشهور آن دوران یعنی تیران یرکانیان (Tiran Yerkanyan) و گوورگ کوچار (Gevorg Kochar) آن را طراحی کردند و بر ساختش نظارت داشتند. خراب شدن کلیسا و بنا شدن سینما اتفاقی بود که در خاطره‌ی جمعی مردمان شهر ایروان ثبت شد و بر آنها تاثیر گذاشت. شاید به واسطه‌ی همین تاثیر بود که سال‌ها بعد یعنی در سال ۲۰۱۰ پیشنهادی از سوی شوراهای مختلف به شهرداری ایروان داده شد که سینما را تخریب و جای آن دوباره کلیسا بسازند. اتفاقی که با مخالفت مسئولان شهری روبه‌رو شد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید نمای این سینما ملهم از فیلم‌های معروف دوران اتحاد جماهیر شوروی است و اگر در سفر به ایروان به این سینما تشریف ببرید و اهل تاریخ سینما باشید، ناگهان احساس می‌کنید در لوکیشن‌ فیلم‌های آیزشتاین قرار دارید. امروزه جلوی این سینما یک آبنمای زیبا قرار دارد و سینما مسکو یکی از نمادها و نشان‌های فرهنگی شهر به شمار می‌آید.

 

راهنمای سفر ارزان به ارمنستان؛ کشور جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی

 سینما مسکو ایروان

سالن‌های سینما مسکو ایروان

این سینما در خود چهار سالن دارد که بزرگترین آنها سالن قرمز نام دارد با ۴۹۱ نفر ظرفیت و کوچکترین آنها سالن آبی است با ظرفیت ۳۵۲ نفر. این سینما همچنین یک سالن وی‌آی‌پی با ظرفیت ۳۵ نفر دارد که فیلم‌ها را برای افراد سرشناس در آن به نمایش می‌گذارد. لازم به ذکر است تمامی سالن‌های این سینما به بهترین امکانات صوتی روز دنیا مجهز هستند و دستگاه‌های پخش تصوریشان نیز جزو بهترین‌ها به شمار می‌آیند.

  سینما مسکو ایروان

جشنواره فیلم زردآلوی طلایی ارمنستان

این جشنواره یکی از مشهورترین جشنواره‌های منطقه به شمار می‌آید که اولین دوره‌ی آن در سال ۲۰۰۴ برگزار شده و پس از این سال، در ژوئیه‌ی هرسال مرتب برگزار شده است. این جشنواره ابتدا توسط انجمن منتقدان فیلم ارمنستان و ژورنالیست‌های سینمایی به وجود آمد اما پس از برگزاری چند دوره مورد حمایت وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ ارمنستان قرار گرفت. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در سال ۲۰۱۱ فیلم جدایی نادر از سیمین در این جشنواره برگزیده شده است و اصغر فرهادی نیز یک سال رئیس هیأت داوران این جشنواره بوده است. جدای از جشنواره بین‌المللی زردآلوی طلایی، این سینما هرساله میزبان جشنواره فیلم بریتانیا است که توسط انجمن بریتانیایی ارمنستان برگزار می‌شود. هدف این فستیوال نمایش بهترین فیلم‌های سینمای معاصر بریتانا است و در طی برگزاری آن یک ارتباط فرهنگی غنی میان سینمای ارمنستان و بریتانیا به وجود آمده است.

 

خوشمزه‌ترین غذاهای حلال ایروان را در این رستوران‌ها میل کنید

  سینما مسکو ایروان

رفتن به سینما مسکو ایروان

برای رفتن به این سینما و دیدن فیلم‌هایش می‌توانید به سایت آن به آدرس www.moscowcinema.com مراجعه کنید و پس از کسب اطلاعات درباره برنامه‌ی نمایش فیلم‌ها به آن مراجعه کنید.
آدرس :18 Building, Abovyan St, Yerevan 0001, Armenia

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران