آشنایی با کلیسا اجمیازین ایروان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
آشنایی با کلیسا اجمیازین ایروان

شهر اجمیازین در مرکز کشور ارمنستان قرار گرفته و درمیان زیست بومی دوست داشتنی از کوه‌های آرارات محصور شده است. این شهر علاوه بر طبیعت فوق‌العاده زیبا و منحصر به فردش دارای پیشینه‌ای شنیدنی و افسانه‌های جذاب فراوانی است. در این شهر اسرارآمیز یک کلیسای زیبا متعلق به قرن چهارم میلادی به یادگار مانده است. این کلیسا دارای ارزش تاریخی و هنری زیادی بوده و از لحاظ معنوی نیز سال‌ها تکیه گاه عرفانی مردم این شهر بوده است. اگر شما هم به تاریخ و شگفتی‌های آن علاقه‌مند هستید، حتما در سفر خود با تور ارمنستان از کلیسای اجمیازین ایروان دیدن کنید. تا انتها با ما همراه باشید تا بیشتر با این اثر هنری آشنا شوید.

 

معرفی کلیسا اجمیازین ایروان

مردم ارمنستان بسیار مذهبی و پایبند به اعتقادات خود هستند. از این رو کلیساهای فراوانی در این کشور ساخته شده‌ است. ارامنه با اعتقاد قلبی بالا به این کلیساها رفته و به عبادت می‌پردازند. برخی از این کلیساها با معماری بسیار منحصر به فردی طراحی و ساخته شده‌اند. کلیسای جامع اجمیازین از معروف‌ترین کلیساهای این کشور می‌باشد که به عنوان مادر تمام کلیساهای ارمنی از آن یاد می‌کنند. همچنین این کلیسا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جامع تاریخ بشریت است. کلیسای اجمیازین در شهر واغارشاپات و در نزدیکی ایروان قرار گرفته که زمانی پایتخت کشورارمنستان بوده است.

 

بهترین هتل‌های ۳ ستاره ایروان

Introduction to Ajmiazin Church in Yerevan

این کلیسا نه تنها از نظر معنوی و مذهبی بلکه از منظر سیاسی و فرهنگی نیز بسیار باارزش است. در این کلیسا یک موزه‌ی ارزشمند وجود دارد که بر جذابیت‌های این کشور افزوده است. مجموعه این کلیسا در سال ۲٠٠٠ به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد.

 

تاریخچه‌ کلیسا اجمیازین

این کلیسای افسانه‌ای بیش از ۱۷٠٠ سال قدمت دارد و ساخت آن به سال ۳٠۱ میلادی برمی‌گردد. کلیسای اجمیازین را بر ویرانه‌های معبدی ساخته‌اند که ارامنه امروزه از آن به عنوان معبد بت‌پرستی یاد می‌کنند. این کلیسا به علت نشستن گردوغبار زمان بر تنه‌ی آن و عوامل دیگری همچون جنگ‌های مختلف، فرسوده و تخریب شده است. در پی این خرابی‌ها کلیسا به دلیل ارزش والای آن در نزد مردمان این کشور و حتی جهانیان بارها و بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. کلیسای اجمیازین را اجمیازین گریگورلوساوریج که فردی مقدس و دیندار بود، بنا نهاد.

Introduction to Ajmiazin Church in Yerevan

یک داستان بسیار زیبا در رابطه با ساخت این بنای باشکوه وجود دارد. به این صورت در تاریخ آمده است که شبی اجمیازین گریگورلوساوریج بزرگ در عالم رویا می‌بیند که خداوند با عصای طلا یک مکان را به او نشان می‌دهد. وی تصمیم می‌گیرد که یک کلیسا در این مکان بسازد تا برای سالیان دراز محلی برای عبادت مردمان آن شهر شود. حال یک عصای طلا به همراه مقبره‌ اجمیازین در این مکان مقدس قرار دارد. این شهر دیدنی اقامتگاه اسقف اعظم و چهارمین شهر بزرگ ارمنستان است. طبق شواهد به دست آمده گفته می شود قدمت این محدوده به ۴ قرن پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

 

بهترین جاذبه‌های گردشگری ایروان، بخش اول

Introduction to Ajmiazin Church in Yerevan

داستان جالب حکاکی نقش شاه عباس بر دیوار کلیسا اجمیازین

شاه عباس در زمان جنگ ایران و عثمانی سعی کرد به منظور پیروزی در این جنگ برخی از سرزمین‌ها را خالی از سکونت کند. وی تمام تلاش خود را کرد که مردم ارمنستان و جلفا به ایران مهاجرت کنند تا از قتل عام آن‌ها توسط ترک‌ها جلوگیری شود. اما مردم ارمنستان در مقابل این تصمیم شاه ممانعت به خرج دادند. از این رو شاه عباس دستور داد کلیسای اجمیازین را به اصفهان منتقل کنند تا ارامنه را به این بهانه به ایران بکشاند. اسقف اعظم وقت پس از آگاهی از تصمیم شاه عباس تصمیم رفت که چهره‌ی شاه را بر دیوار کلیسا حکاکی کنند تا سپاه ایرانی برای حفظ احترام شاه از تخریب کلیسا خودداری کنند. همین امر موجب شد که کلیسا تخریب نشود. اما ۴ سنگ و میز مقدس کلیسا که مکان فرود آمدن چکش خداوند بود به صورت نمادین به ایران آورده شد.

Introduction to Ajmiazin Church in Yerevan

سبک معماری کلیسا اجمیازین

این کلیسا دارای ۴ ورودی می‌باشد که دو ورودی آن در قسمت شمالی و جنوبی کلیسا و یک ورودی دیگر آن به صورت یک ناقوس است. حال قصه پردازی‌های زیادی راجب در چهام وجود دارد. به گفته‌ی بسیاری این ورودی مخصوص رفت و آمد شاه ایران (تیرداد) و خانواده‌اش بوده است.

پیش کش‌های زیادی در این کلیسا دیده می‌شود که بازدید از آن‌ها برای گردشگران بسیار جذاب است. برای نمونه ارامنه سمیرنا در سال ۱۷۲۱ یک تخت بسیار زیبا را که گنبد آن با طلا و مروارید پوشیده شده بود را به کلیسا تقدیم کردند. در سال ۱۶۹۶ یک پیشکش دیگر توسط پاپ سیزدهم به کلیسا شد. این دو تخت گرانبها از مهمترین دارایی‌های کلیسا محسوب می‌شوند. در سال ۱۸۶۹ کلیسای اجمیازین را گسترش دادند و سه بنای بسیار چشم‌نواز و خیره‌کننده به این کلیسا اضافه کردند که بر ارزش‌های هنری و محبوبیت آن افزوده است. از این مجموعه حکم یک موزه ارزشمند را داشته و برای نگهداری اشیاء و عتیقه‌جات قدیمی استفاده می‌شود.

 

بهترین هتل‌های نزدیک مرکز شهر ایروان

Introduction to Ajmiazin Church in Yerevan

این کلیسا دارای معماری بسیار جذاب و منحصر به فردی است که از اصالت زیادی برخوردار است. همچنین طبیعت تماشایی آن که در میان کوه‌ها و دره‌های شیبدار سرسبزی محصور شده زیبایی آن را دوچندان کرده است.

 

طریقه دسترسی به کلیسا اجمیازین

شهر اجمیازین تنها ۲۵ کیلومتر از ایروان فاصله دارد و بازدید از این شهر و کلیسای معروف آن بسیار راحت است. بنابراین گردشگران می‌توانند با یک تاکسی به این کلیسا دسترسی داشته باشند. ساعت کاری کلیسای اجمیازین همه روزه از ساعت ۷:۳٠ صبح تا ۱۷:۳٠ عصر می‌باشد.

۲۳ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران