جاهای دیدنی ایروان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
جاهای دیدنی ایروان

اگر می‌خواهید به یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان که همیشه مسکونی و پویا بوده و پر از فرهنگ و تمدن و تاریخچه است لازم نیست به فکر دهکده‌های اعماق آسیا و یا قبایل بومی در پرو و آمریکا باشید، بلکه در همین نزدیکی ما در پایتخت ارمنستان، ایروان می‌توانید همه این‌ها را یکجا داشته باشید و از هزینه‌های گزاف و مسافرت‌های طولانی پرهیز کنید. در این مقاله ما مفصل به جاهای دیدنی ایروان و جاهایی که حتما باید بینید می‌پردازیم.

 

جاهای دیدنی ایروان

ایروان، پایتخت جمهوری ارمنستان، که در قرن هشتم قبل از میلاد تأسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که همواره مسکونی بوده است. این شهر زیبا و کهن در سال ۲۰۱۸ جشن باشکوهی به مناست ۲۸۰۰ سالگی خود برگزار کرد. اگرچه ایروان با بلوارهای وسیع و کافه‌های پیاده‌رو فضایی اروپایی و غربی دارد اما بقایای ساختمان‌های دوران شوروی پس از استقلال ارمنستان از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ همچنان وجود دارد. تور ایروان یکی از بهترین جاها برای بازدید و گشت و گذاری بدون نیاز به ویزا و کاغذبازی است. در اینجا به جاهای دیدنی ایروان همچون خیابان شمالی، میدان آزادی، کلیسای گریگور لوساووریچ و دیگر مکان‌های برجسته این شهر می‌پردازیم.

 

خرید در بازارهای سنتی ارمنستان

عکس از: www.wanderlust.co.uk

 

میدان جهموری ایروان

میدان جمهوری ایروان، برای ارمنستان همان چیزی است که که میدان تایمز، بنای یادبود واشنگتن، و چمن ساختمان پایتخت در ترکیب آمریکایی ها هستند. اینجا جایی است که تظاهرات زیادی برگزار شده است، از جمله "انقلاب مخملی" ارمنستان در سال ۲۰۱۸. همچنین فضایی محبوب برای کنسرت های بزرگ است که چندین بار میزبان گروه "System of a Down" بوده است. همچنین در شب، نمایش چشمه آب دیدنی میدان یک جاذبه محبوب است. این نمایش آبی با موسیقی حماسی استادان کلاسیک، موسیقیدانان مشهور ارمنی و هنرمندان معاصر هماهنگ است. این یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جاهای دیدنی ایروان است که باید ببینید.

 

عکس از: www.kayak.com

 

مرکز کافه‌سجیان برای هنر و مجموعه آبشار

مرکز هنرهای کافسجیان، واقع در مجموعه کاسکاد، به ارائه بهترین هنرهای معاصر به ارمنستان و ارائه بهترین فرهنگ ارمنی به جهان اختصاص دارد. این مرکز با الهام از دیدگاه بنیانگذار خود، جرارد ال. کافسجیان، نمایشگاه های متنوعی از جمله گزیده‌ای از آثار مهم از مجموعه هنر معاصر جرارد ال. کافسجیان را ارائه می دهد. این مرکز هنری پس از جشن افتتاحیه بزرگ خود در نوامبر ۲۰۰۹، آثار منحصر به فرد هنر مدرن و معاصر را به نمایش می گذارد و برنامه های متنوعی از سخنرانی ها، فیلم ها، کنسرت ها و طرح های آموزشی متعددی را برای بزرگسالان و کودکان ارائه می دهد. از زمان افتتاح این مرکز سالانه بیش از یک میلیون نفر از آن بازدید کرده‌اند به همین دلیل در رده جاهای دیدنی ایروان قرار دارد. ساختمانی که اکنون مرکز هنرهای کافسجیان را در خود جای داده است، برای مردم ارمنی، به ویژه کسانی که در پایتخت آن شهر ایروان زندگی می کنند، به خوبی شناخته شده است. این مجموعه که به نام «آبشار» شناخته می‌شود، در ابتدا توسط الکساندر تامانیان (۱۸۷۸–۱۹۳۶) طراحی شد. آبشار یک راه پله غول پیکر است که فواره‌ها و مجسمه‌های مختلف را در هر سطح به نمایش می‌گذارد. شما باید خودتان ببینید تا مقیاس دقیق آبشار را بدانید.

 

سفر به شهر زیبای ایجوان در ارمنستان

عکس از: visityerevan.am

 

مجتمع یادبود نسل کشی ارامنه تسیسرناکابرد

یکی از جاهای دیدنی ایروان که تاریخچه غمگینی دارد، بنای یادبود نسل کشی ارامنه است. این بنای یادبود که بر روی تپه همراه با مناظر زیبا قرار گرفته، به یاد نسل کشی ۱.۵ میلیون ارمنی که به دست دولت ترکیه کشته شدند ساخته شده است. بنای یادبود نسل کشی که در سال ۱۹۶۷ تکمیل شد، از آن زمان به بخشی جدایی ناپذیر از معماری ایروان و یک مکان زیارتی تبدیل شده است. سعی شده تا طرح‌های ریاضت‌آمیز آن روح ملتی را که از یک کارزار بی‌رحمانه نابودی جان سالم به در بردند، منتقل ‌کند. موزه و مؤسسه در سال ۱۹۹۵ به مناسبت هشتادمین سالگرد نسل کشی ارامنه در تسیسرناکابرد افتتاح شد. این مجموعه از جاهای دیدنی ایروان است که به لحاظ مفهوم از اهمیت بالایی برخوردار است.

عکس از: www.tripadvisor.com

 

خیابان شمالی ایروان

اگر می‌خواهید از لنگه خیابان‌های خیابان پنجم نیویورک، رودئو درایو لس آنجلس، و خیابان مونتاین پاریس دیدن کنید، به خیابان شمالی ایروان بروید. این خیابان فقط برای عابر پیاده در مرکز شهر ایروان افتتاح شد و ساختمان‌های مسکونی لوکس، هتل‌ها، رستوران‌ها، کلوپ‌های شبانه، و بوتیک‌های طراحان از جمله آرمانی، باربری و ارمنگیلدو زگنا در آن قرار دارد. این یکی از جاهای دیدنی ایروان است که همه توریست‌ها باید از آن دیدن کنند. در مارس ۲۰۱۹، بخشی از خیابان شمالی به عنوان میدان اروپا برای جشن هفتادمین سالگرد تاسیس شورای اروپا اختصاص یافت.

عکس از: en.wikipedia.org

 

خانه اپرا ایروان

یکی دیگر از شگفتی های معماری ارمنستان ساختمان تئاتر ملی آکادمیک اپرا و باله ارمنستان است که به نام الکساندر اسپندیاریان نامگذاری شده است. این ساختمان که در قلب ایروان قرار دارد، یکی دیگر از شاهکارهای الکساندر تامانیان است که در نمایشگاه جهانی پاریس جایزه بزرگ را دریافت کرد. این ساختمان نماد فرهنگ موسیقی است که از طریق ظرافت معماری و شکوه کلاسیک بیان شده است. این از جاهای دیدنی ایروان است که عاشقان هنر و معماری نمی‌توانند بازدید از آن را از دست بدهند. تئاتر اپرا و باله به طور رسمی در ۲۰ ژانویه ۱۹۳۳ افتتاح شد. ساختمان به شکل گرد است. این سالن شامل دو سالن کنسرت با ۱۴۰۰ صندلی و تئاتر ملی اپرا و باله الکساندر اسپندریان با ۱۲۰۰ صندلی است. همچنین میدانی گرد در مقابل تئاتر اپرا و باله به نام «آزاتوتیون» به معنای آزادی با مجسمه شاعر بزرگ ارمنی هوهانس تومانیان و آهنگساز الکساندر اسپندریان وجود دارد.

 

سنگ‌نگاره‌های ارمنستان

عکس از: commons.wikimedia.org

 

قلعه و موزه اربونی

اربونی یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های موجود در ارمنستان است که در سال ۷۸۲ قبل از میلاد ساخته شده است و پیشروی ایروان است. این از جاهای دیدنی ایروان است که به خوبی نقش غیرقابل انکار را در این شهر به تصویر می‌کشد. قلعه اربونی توسط پادشاه اورارتو، آرگیشتی اول، تأسیس شد که با ساختن قلعه شهادت مکتوب به جا گذاشت. این قلعه هنوز به طور کامل کاوش نشده و بدون شک اسرار تاریخ شهر را در خود جای داده است. بخش عمده‌ای از قلعه ۲۸۰۰ ساله تا به امروز دوام نیاورد و بازسازی آن غیرممکن بود. موزه اربونی یافته‌های کاوش‌های انجام شده بر روی بقایای قلعه را به نمایش می‌گذارد. در نمایشگاه‌های دائمی این موزه، آثاری از دوران اورارتو به نمایش گذاشته می‌شود که شامل خطوط میخی، سلاح‌ها، کمربندها، دستبندها و سایر جواهرات ساخته شده از طلا و نقره، مجسمه‌ها، ظروف برنزی، ظروف غذاخوری و غیره می‌شود. برای افرادی که در گردش جاهای دیدنی ایروان می‌خواهند کمی اطلاعات هم کسب کنند اینجا فوق العاده است.

عکس از: weepingredorger.wordpress.com

 

کلیسای جامع سنت گرگوری روشنگر

کلیسای جامع سنت گریگوری روشنگر، همچنین به عنوان کلیسای جامع ایروان شناخته می شود، بزرگترین کلیسای جامع کلیسای حواری ارمنی است. این یکی از بزرگترین بناهای مذهبی در قفقاز جنوبی به همراه کلیسای جامع تثلیث تفلیس (معروف به کلیسای جامع سامبا) است که در مجاورت ایستگاه مترو ژنرال آندرانیک، از بسیاری از مناطق ایروان قابل مشاهده است. تقدیس کلیسای جامع در ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۱ به مناسبت ۱۷۰۰ سالگرد اعلام مسیحیت به عنوان دین دولتی ارمنستان انجام شد، به همین دلیل در فهرست جاهای دیدنی ایروان وجود این کلیسا به لحاظ جاذبه‌های اصلی و همچنین معنوی ایروان از اهمیت بالایی برخوردار است. در این کلیسای جامع آثار مقدس گرگوری روشنگر و بقایای مقدس گرگوری که از ناپل ایتالیا آورده شده اند، نگهداری می‌شود. جالب است بدانید که اندکی پس از تقدیس کلیسای جامع، پاپ ژان پل دوم از کلیسای جامع بازدید کرد.

عکس از: traveltoarmenia.am

 

موزه تاریخ ارمنستان

موزه تاریخ ارمنستان که به عنوان موزه ملی ارمنستان شناخته می‌شود، در ۹ سپتامبر ۱۹۱۹ تأسیس شد. این موزه در ابتدا موزه-کتابخانه قوم شناسی - مردم شناسی نامیده می‌شد که در ۲۰ اوت ۱۹۲۱ افتتاح شده بود. هیچ گشت و گذاری بدون بازدید از نقاط تاریجی کامل نخواهد بود، بنابراین این یکی از جاهای دیدنی ایروان است که توریست‌ها حتما باید از آن بازدید کنند. این موزه دارای مجموعه‌هایی در باستان شناسی، سکه شناسی، قوم نگاری، تاریخ مدرن و مرمت است. این مجموعه ملی دارای ۴۰۰ هزار مورد است که ۳۵ درصد از مجموعه اصلی را اقلام مرتبط با باستان شناسی، ۸ درصد از مجموعه را اقلام مربوط به قوم شناسی، اقلام مربوط به سکه شناسی را ۴۵ درصد و ۱۲ درصد از مجموعه را اسناد و مدارک تشکیل می‌دهد. دولت از نظر مالی موزه را حمایت می‌کند و مالک مجموعه و ساختمان است. این موزه کارهای حفاظتی و مرمتی را انجام می‌دهد و آثاری در زمینه معماری، باستان شناسی، قوم نگاری و تاریخ ارمنستان به نمایش می‌گذارد. آن‌ها همچنین یک سری گزارش در مورد کاوش‌های باستان شناسی از سال به نمایش گذاشته‌اند.

 

سفر یک روزه از ایروان به صومعه تاتف و نوراوانک

عکس از: traveltoarmenia.am

 

بنای یادبود مادر ارمنستان

این از جمله جاهای دیدنی ایروان است که برای خود ارمنی‌ها از معنا و مفهوم بسیار بالایی برخوردار است. این بنا در سال ۱۹۶۷ به عنوان یادبود پیروزی برای جنگ جهانی دوم تأسیس شد. این مجسمه نمادی خاص دارد و به نظر می‌رسد در آننآن ارتفاع با شمشیر و سپر از شهر محافظت می‌کند. قبل از ساخت بنای یادبود، بنای دیگری (نماد سوسیالیسم - مجسمه استالین) وجود داشت که تخریب شد و مجسمه نماد ارمنستان جایگزین آن شد. مادر ارمنستان نماد قدرت و وحدت سرزمین مادری است. این مجسمه بزرگ که یکی از مرتفع ترین مجسمه‌های ایروان است، 22 متر و دارای پایه‌ای به ارتفاع 51 متر است. این پایه موزه‌ای از وزارت دفاع ارمنستان را در خود جای داده که اسناد، عکس‌ها و همه چیز مربوط به جنگ بزرگ میهنی و جنگ قره باغ را به نمایش می‌گذارد. بنابراین در بازدید از جاهای دیدنی ایروان نباید بازدید از این مجسمه فراموش شود.

عکس از: www.itinari.com

 

پارک لاورز

قدمت این پارک متعلق به قرن هجدهم بوده و به پارک کوزرن معروف است. نام این پارک از ناحیه کوزرن، حومه شمال غربی ایروان قدیم گرفته شده است. پس از جنگ جهانی دوم، این پارک در سال ۱۹۴۹ طراحی مجدد شد و با تصمیم شورای وزیران جمهوری سوسیالیستی شوروی ارمنستان به عنوان بخشی از جشن صد و پنجاهمین سالگرد تولد شاعر نامی روسی الکساندر پوشکین به نام پارک پوشکین تغییر نام داد. . بعداا در سال ۱۹۷۰، پارک به عنوان ادای احترام به دوستی همه کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی، Barekamutyun  (دوستی) نام گرفت. در بازدید از جاهای دیدنی ایروان می‌توانید سری هم به این پارک بزنید و از حال و هوای آن لذت ببرید و در آن استراحت کنید. در سال ۱۹۹۵، پس از استقلال ارمنستان، با تصمیم ریاست نمایندگان مدنی شورای شهر ایروان، این پارک به پارک عشاق ایروان تغییر نام داد، با توجه به اینکه این پارک در طول دومین دوره میعادگاه مورد علاقه بسیاری از زوج ها بوده است.

عکس از: nahcameboss.live

 

بازار روباز ورنیساژ

بازار ورنیساژ ایروان یکی از لذت بخش‌ترین مکان‌ها برای بازدید در ایروان است. جدا از سوغاتی، هنرهای عامیانه ارمنی، جواهرات منحصر به فرد، فرش ها، نقاشی های قدیمی و شاهکارهای دست ساز منحصر به فرد را نیز خواهید دید. نمی‌شود از جاهای دیدنی ایروان بازدید کنید و رفتن به این بازار جذاب را از قلم بیاندازید. ورنیساژ از کلمه فرانسوی به معنای پیش نمایش یا راه اندازی یک نمایشگاه هنری است. با توجه به تعداد هنرمندان و صنعتگرانی که آثار خود را در اینجا به نمایش می‌گذارند، جای تعجب نیست که بازار این نام را یدک می‌کشد. بازار در دهه ۱۹۸۰ توسط هنرمندان ارمنی که شروع به نمایش آثار هنری خود در میدان مجاور اتحادیه هنرمندان ارمنستان (میدان چارلز آزناوور فعلی) کرده بودند، شکل گرفت. برخی دیگر از پارک کنار هنرستان دولتی کومیتاس برای نمایش آثار خود استفاده کرده‌اند. بعداا ورنیساژ به باغ مارتیروس ساریان روبروی خانه اپرا منتقل شده و به تدریج بزرگ شد و در نهایت به خیابان‌های آرام و بوزند منتقل شد که از ایستگاه مترو میدان جمهوری شروع می‌شد و با مجسمه واردان مامیکنیان به پایان می‌رسید. با این حال نقاشان همچنان از پارک ساریان برای نمایش آثار نقاشی خود استفاده می‌کنند.

 

معرفی تفریحات خاص ارمنستان

عکس از: wediditourway.com

 

منبع

 

۱۵ مرداد ۱۴۰۲ (به‌روز رسانی شده در: 24 بهمن 1402)

نظرات کاربران