جاهای دیدنی مسکو

جاذبه‌های گردشگری مسکو
جاهای دیدنی مسکو

جاهای دیدنی مسکو، بهشتی برای علاقمندان به تاریخ و معماری به شمار می‌آیند. بدون شک جزئیات و طرح‌های پیچیده معماری دوران گذشته این خطه، هر مخاطبی را مجذوب می‌کنند. در سفر به این شهر شگفت‌انگیز، از برخی از مکان‌های میراثی، بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، موزه‌های نمادین و سالن‌های نمایشگاهی دیدن خواهید کرد که اطلاعات بسیاری در مورد تاریخ روسیه ارائه می‌دهند.

 

مهمترین جاذبه های گردشگری مسکو

مسکو، یکی از جذاب‌ترین مناطق اروپا بوده و یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌آید و آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی ریشه‌دار روسیه را به نمایش می‌گذارد. در مسیر گشت و گذار در میان جاهای دیدنی مسکو، می‌توانید سفری جذاب را در مسیرهای سنگفرش شده میدان سرخ یا در کنار رودخانه آرام مسکوا در سپیده دم آغاز کنید و یا به گردش در میان بناها و کلیساهایی با معماری خیره ‌کننده تزاری بپردازید.

میدان سرخ 

میدان سرخ مسکو، محبوب‌ترین میدان شهری مسکو است. این مکان، جاذبه‌های گردشگری محبوب مختلفی مانند کرملین که اقامتگاه رئیس جمهور روسیه است، کلیسای جامع سنت باسیل قرن شانزدهمی، مقبره لنین، موزه تاریخی دولتی، مرکز خرید GUM مسکو و کلیسای جامع کازان را در خود جای داده است.

گفتنی است میدان سرخ مسکو با کرملین، در سال ۱۹۹۰ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. اینجا معروف‌ترین و بعنوان یکی از بزرگ‌ترین جاهای دیدنی مسکو بوده و محل برگزاری رژه‌های نظامی رسمی، سخنرانی‌ها و تظاهرات با هدف نمایش قدرت نیروهای مسلح شوروی است.

این منطقه ۷۳۰۰۰ متر مربعی در شرق کرملین، متشکل از میدان و بناهایی با آجرهای قرمز بوده و آخر هفته‌ها، در ورودی میدان با غرفه‌هایی مواجه شوید که سوغاتی‌ها و اقلام سنتی مانند عروسک‌های ماتریوشکا را می‌فروشند.

عکس: en.wikipedia.org

 

کلیسای جامع سنت باسیل 

این کلیسای جامع، یک قطعه معماری کاملا خیره کننده و از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری مسکو است و در سایت میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. اینجا در ابتدا به رنگ سفید ساخته شده بود، اما امروزه با رنگ‌ها و الگوهای خیره کننده‌ای نقاشی شده است.

این مجموعه، دارای ۸ کلیسای کوچک‌تر است که کلیسای نهم مرکزی را احاطه کرده‌اند. اکنون کلیسای جامع سنت باسیل مسکو، کاربری یک موزه را یافته و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا فضای داخلی باشکوه و پیچیدگی‌های طراحی آنرا از نزدیک شاهد باشند. فضای بیرونی نیز با نورپردازی شگفت انگیز شبانه، منظره‌ای مسحور کننده را به مخاطبانش هدیه می‌دهد.

گفتنی است این کلیسا، با نام‌های "کلیسای جامع پوکروفسکی" یا "کلیسای جامع شفاعت باکره در کنار خندق" نیز شناخته می‌شود. بعلاوه اینجا بعنوان یکی از برترین جاهای دیدنی مسکو، در سال‌های ۱۵۵۵-۱۵۶۱ به دستور تزار ایوان مخوف برای جشن پیروزی او بر خانات قازان ساخته شد. بازدید از این مکان، همه روزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۷ امکان‌پذیر بوه و هزینه ورودی برای بزرگسالان ۲۵۰ روبل و برای دانشجویان و دانش آموزان ۵۰ روبل است.

 

کافه‌های زیبا و اینستاگرامی مسکو

عکس: gallerybyzantium.com

 

کرملین

از دیگر جاهای دیدنی مسکو، می‌توان به کرملین اشاره کرد یک مجموعه معماری عظیم است. اینجا محل اقامت رئیس جمهور روسیه بوده و به دلیل جاذبه‌های فراوانش در میان گردشگران بسیار محبوبیت دارد. این مجموعه شامل برج ناقوس ایوان بزرگ، کاخ‌ها، کلیساها و ۲۰ برج بوده و توسط دیوار قرن پانزدهمی کرملین احاطه  شده است.

بلندترین این برج‌ها، ترویزکایا است که ۷۳ متر ارتفاع دارد. میدان کلیسای جامع، مرکز مجموعه کرملین بوده و دارای ۳ کلیسا با معماری باشکوه است. در جنوب، اسلحه‌خانه قرار دارد که اکنون بعنوان موزه عمل می‌کند و در شمال، برج آرسنال قرار دارد که حتی امروز نیز از نظر نظامی فعال بوده و هنگ کرملین را در خود جای داده است.

کاخ بزرگ کرملین، از سال ۱۸۳۷ تا ۱۸۴۹ بر فراز تپه بوروویتسکی ساخته شد. این کاخ، ۱۲۵ متر طول و ۴۷ متر ارتفاع دارد و مساحت آن حدود ۲۵۰۰۰ متر مربع است و از طلا، مرمر و طرح‌های پیچیده تشکیل شده است.

عکس: traveltalktours.com

 

گالری دولتی ترتیاکوف

Tretyakov، یک گالری هنری است که در سال ۱۸۹۳ افتتاح شد و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مسکو به شمار می‌آید. این گالری در بدو امر، از مجموعه شخصی تاجری به نام  پاول میخائیلوویچ ترتیاکوف با حدود ۲۰۰۰ اثر شکل گرفت و امروزه بیش از ۱۳۰۰۰۰ قطعه از آثار هنری مجسمه سازی، نقاشی و گرافیک هنرمندان قرن دهم به بعد تاریخ روسیه را در خود جای داده است. گفتنی است ساختمان موزه که در جنوب کرملین واقع شده نیز، در ابتدا ساختمان کوچکی بود و به مرور زمان گسترش یافت و امروزه ۶۲ اتاق خیره کننده را شامل می‌شود.

 

بازدید از کاخ‌های رویایی مسکو

عکس: rbth.com

 

متروی مسکو

اینجا، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین سیستم‌های مترو در جهان بوده و از مهمترین جاهای دیدنی مسکو محسوب می‌شود. کار بر روی این مترو در دهه ۱۹۳۰ آغاز شد و برای اولین بار، در سال ۱۹۳۵ افتتاح گشت. ایده پشت افتتاح مترو، این بود که توده‌ها را به سلطنت استالینیستی جذب کند.

ایستگاه‌های مترو مسکو از اهمیت تاریخی برخوردارند، زیرا معماری آنها بسیار استادانه است و با دقت و زیبایی بالایی ساخته شده‌اند و از جاه ‌طلبانه‌ترین پروژه‌های معماری به شمار می‌آیند. گشت و گذار در این مترو به خودی خود یک ماجراجویی به یادماندنی است و ۲۲۳ ایستگاه در ۱۲ خط، از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مسکو به شمار می‌آیند. در میان جذاب‌ترین ایستگاه‌ها، می‌توان به ایستگاه Arbatskaya اشاره کرد که توسط یک معمار مشهور آسمان ‌خراش طراحی شده و دارای لوسترهای برنزی چشمگیر و صفحات گرانیتی رنگارنگ است.

ایستگاه پارک کولتوری که در مجاورت پارک گورکی قرار دارد نیز، پوشیده از سنگ مرمر است و با مجسمه‌های افراد مشهور تزئین شده و  ایستگاه Teatralnaya، مجسمه‌های چینی که با لباس‌های سنتی روسی می‌رقصند را در خود جای داده است.

عکس: petersfoodadventures.com

 

تاتر بولشوی

اینجا یک تئاتر تاریخی باله و اپرا، دومین خانه اپرای بزرگ در تمام اروپا و از مهمترین جاهای دیدنی مسکو به شمار می‌آید. با وجود رنگ سفید، ۸ ستون، جزئیات پیچیده در نما و مجسمه "کوادریگا" در ورودی، این مکان به نمونه‌ای خیره کننده از معماری کلاسیک روسیه بدل شده است. سالن ۶ طبقه شگفت انگیز که با تزئینات مجلل و مجلل آراسته شده است، چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

گفتنی است تاتر بولشوی در سال ۱۷۷۶ تاسیس شد. اما ساختمان باشکوهی که امروز شاهد آن هستیم، در سال ۱۸۲۴ تکمیل شد و از آن زمان، بعنوان تئاتر ملی روسیه عمل کرده است. اجراهای تئاتر، عمدتا اصالتا روسی هستند و بینش عمیقی از سنت غنی هنرهای نمایشی روسیه را ارائه می‌دهند. هر چند که سالن، زمینه مناسبی را برای اجراهایی در سطح جهانی را نیز فراهم می‌کند. در نهایت باید گفت این تاتر در تمام طول سال، به جز جولای و آگوست، با هزینه ورودی ۲۰۰ تا ۴۰۰۰ روبل پذیرای علاقمندان است.

 

۶ فستیوال جذاب در مسکو

عکس: themoscowtimes.com

 

کولومنسکویه

Kolomenskoye که در سواحل رودخانه موسکوا، در چند کیلومتری جنوب شرقی میدان سرخ قرار دارد، از دیگر جاهای دیدنی مسکو به شمار می‌آید. اینجا پنجره‌ای بی‌انتها به گذشته غنی و قرون وسطایی روسیه را به نمایش می‌گذارد. این موزه و پارک بزرگ ۳۹۰ هکتاری که در قرون ۱۶ و ۱۷ ملک سلطنتی بود، مجموعه‌ای منحصربفرد از بناهای تاریخی را ارائه می‌دهد. اینجا مشتمل بر املاکی زیبا و وسیع است که امروزه، بعنوان موزه معماری سازه‌های چوبی باستانی در فضای باز عمل می‌کند.

از قدیمی‌ترین بنای ثبت شده در این محدوده، می‌توان به کلیسای معراج اشاره کرد. این قطعه خیره کننده از معماری روسی ساخته شده از سنگ سفید که به شکل ۸ ضلعی به سمت آسمان اوج گرفته، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. کاخ تابستانی باشکوه که توسط تزار الکسیس اول ساخته شده بود، یکی از بهترین بخش‌های کولومنسکویه است. البته این ملک ساختمان‌های متعدد دیگر و دروازه‌ها، اتاق‌ها و آلاچیق‌ها و باغ‌های میوه را نیز در خود جای داده است.

عکس: rbth.com

 

پارک گورکی 

پارک گورکی مسکو، یک پارک عمومی بسیار محبوب و از جاهای دیدنی مسکو بوده و در ۳۰۰ هکتار زمین در امتداد رودخانه موسکوا گسترده شده است.

این پارک در سال ۱۹۲۸ تاسیس شد و در طول سالیان، تا حد زیادی به یک مرکز سرگرمی برای کودکان و بزرگسالان بدل شد. این مکان وسایل تفریحی، کافه‌ها، غرفه‌ها، فضاهای تبلیغاتی و غیره را در خود جای داده است. گفتنی است این پارک، در سال ۲۰۱۱ به طور عمده تغییر کرد و تمامی بناهای تاریخی بازسازی شدند و پیست اسکیت روی یخ مناسب برای عموم، افتتاح گشت. حوض‌های متعدد در پارک، چمنزار، تخت‌های گل زیبا و یک گلخانه مملو از گیاهان شگفت انگیز نیز، برای افزایش زیبایی طبیعی در اینجا تعبیه شدند.

این پارک در میان جاذبه های گردشگری مسکو،  با نام رسمی "پارک مرکزی فرهنگ و اوقات فراغت ماکسیم گورکی" شناخته می‌شود و بهترین مکان برای قدم زدن، پیک نیک یا غوطه ور شدن در محیط طبیعی به شمار می‌آید. خصوصا در ماه‌های گرم‌تر، فضاهای سبز وسیع این پارک برای آفتاب گرفتن، انجام ورزش یا لذت بردن از کنسرت‌های فضای باز مناسبند. همچنین کرایه قایق، به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا به درون آب رفته و از منظری متفاوت، از گشت و گذار در پارک لذت ببرند.

عکس: hse.ru

 

اسپارو هیلز

Sparrow Hills که در ساحل سمت راست رودخانه موسکوا قرار دارد، چشم اندازی پانوراما و باشکوه از کل شهر را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد و از دیگر جاهای دیدنی مسکو محسوب می‌شود. در این میان، بلندترین نقطه تپه‌ها در ارتفاع ۸۵ متری از شهر قرار دارد.

با یک پیاده‌روی کوتاه از ایستگاه متروی Varobyovy Gory، می‌توانید خود را به اینجا برسانید. علاوه بر مناظر وسیع، این تپه‌ها، ساختمان اصلی نمادین دانشگاه دولتی مسکو را در خود جای داده‌اند که نمونه‌ای چشمگیر از معماری استالینیستی به شمار می‌آید. شب هنگام نیز این محدوده، منظره‌ای جذاب از نورپردازی شهر روشن را ارائه می‌دهد.

 

معرفی ۱۵ بنای معروف مسکو، روسیه

عکس: vecteezy.com

 

موزه تاریخی دولتی 

این موزه، مجموعه عظیم اقلام و مصنوعات از دوران قبایل پیش از تاریخ منطقه تا روسیه امروزی را در خود جای داده است. موزه تاریخی دولتی به سبک احیای روسی در سال ۱۸۷۲، برای ترویج تاریخ روسیه و آموزش توده‌ها در مورد گذشته طولانی این کشور تاسیس شد.

اینجا یکی از ۵ موزه بزرگ جهان بوده و به دستور امپراتور الکساندر دوم تاسیس شد و امروزه از بهترین موزه‌های مسکو به شمار می‌آید. سالن‌های نمایشگاهی، در مجموع بیش از ۴.۵ میلیون اقلام را به نمایش گذاشته‌اند که قدمت برخی از آنها، به عصر پارینه سنگی باز می‌گردد. یک قایق دراز حفاری شده از رودخانه ولگا، زیور آلات طلا و پیکره‌های سکاها، نقاشی‌ها و مجموعه سکه‌ها، از برترین جاذبه‌های این موزه محسوب می‌شوند.

در نهایت علاقمندان می‌توانند روزهای چهارشنبه و جمعه، از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۱ صبح تا ۲۱، با پرداخت هزینه ورودی ۳۰۰ روبل از اینجا دیدن کنند.

عکس: rbth.com

 

باغ الکساندر

در انتهای سفر به جاهای دیدنی مسکو، سری می‌زنیم به باغ Alexander که یکی از پرطرفدارترین و شلوغ‌ترین جاذبه‌های شهر بوده و با بناهای تاریخی و جذابیت‌های فراوان آراسته شده و واحه‌ای دیدنی و آرام را به مخاطبانش هدیه می‌دهد.

این پارک که از مانژ مسکو تا دیوار غربی کرملین امتداد یافته، پس از شکست ناپلئون و فرانسوی‌ها به دستور تزار الکساندر اول ساخته شد. بنای ویرانه مقبره سرباز گمنام که شعله ابدی آن همیشه توسط نگهبانان محافظت می‌شود، رودخانه Negglinayaya، تخت گل‌های گسترده‌ای که تخیل مخاطبان را تسخیر می‌کنند و چشم اندازی به منظره کرملین، از مهمترین دیدنی‌های این باغ به شمار می‌آیند.

 

تماشای باله و اپرا در روسیه

عکس: discovermoscow.com

 

در نهایت از دیگر جاهای دیدنی مسکو می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • اسلحه خانه کرملین
  • موزه پوشکین
  • کاخ تزاریتینو
  • مرکز خرید GUM
  • پارک هنرهای موزئون
  • مقبره لنین
  • آسمان نمای مسکو
  • برج اوستانکینو
  • بنای یادبود مینین و پوژارسکی

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۰ آذر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 24 دی 1402)

نظرات کاربران