راهنمای سفر به روسیه

جاذبه‌های گردشگری مسکو
راهنمای سفر به روسیه

سرزمین وسیع روسیه که بزرگ‌ترین کشور جهان است، از سواحل غربی اروپا تا خط ساحلی شرق دور آسیا امتداد دارد. روسیه که به طرزی جدانشدنی با تاریخ جهان در هم آمیخته است، یک دیگ ذوب قبیله‌ای از تاتارها، هون‌ها، فنلاندی‌ها، وایکینگ‌ها، ترک‌ها و مغول‌ها بود که همگی اثر خود را در فرهنگ و تمدن امروزی به جا گذاشته‌اند.

بعلاوه این کشور با آب و هوای قاره‌ای مرطوب، به لحاظ توپوگرافی، از نقاط آتشفشانی گرفته تا زمین‌های بایر یخ زده سیبری را ارائه می‌دهد. نقاط برجسته روسیه، دو شهر بزرگ آن یعنی مسکو و سن پترزبورگ هستند که مملو از شاهکارهای معماری بوده و در این راهنمای سفر به روسیه به آنها نیز سر خواهیم زد.

 

چگونه به روسیه برویم؟

قبل از هر چیز در این راهنمای سفر به روسیه باید بگوییم برای سفر نیاز به ویزای توریستی این کشور با اعتبار ۱۴ روزه یا ۳۰ روزه دارید. اما به لحاظ حمل و نقل به این کشور، گزینه‌هایی همچون هواپیما و قطار و خودروی شخصی را پیش رو خواهید داشت:

سفر هوایی به روسیه

نیازی به گفتن نیست که بهترین و راحت‌ترین راه برای سفر با تور روسیه، پرواز است. بیشتر پروازهای بین المللی به این کشور، در یکی از سه فرودگاه مسکو (شرمتیوو، دوموده دوو و ونوکووا) یا فرودگاه بین المللی پالکوو در سن پترزبورگ فرود می‌آیند.

سفر با قطار به روسیه

در صورت تمایل، می‌توانید به ایستگاه‌های قطار رفته و بلیط مورد نظرتان را برای سفر به روسیه خریداری کنید. هر چند، امکان خرید آنلاین بلیط نیز وجود دارد. اطلاعات تکمیلی راجع به انواع قطارها و کلاسبندی آنها را، می‌توانید از مقاله سفر زمینی و ارزان به روسیه بدست آورید.

سفر با خودروی شخصی به روسیه

در تکمیل توضیحات راهنمای سفر به روسیه در رابطه با روش‌های رسیدن به این کشور، باید بگوییم برای سفر با خودروی شخصی لازم است برای دریافت مدارکی نظیر ویزا، گذرنامه، گواهینامه بین‌المللی به زبان انگلیسی، بیمه بین‌المللی، مدارک خودرو، کارت سبز، پلاک ترانزیت،  پلاک بین‌المللی و برچسب IR اقدام کنید. همچنین باید ویزای تمام کشورهایی که در مسیر از آنها عبور می‌کنید، تایید شوند.

برای رسیدن به روسیه با خودروی شخصی حدود ۷۰۰۰ کیلومتر راه در پیش رو خواهید داشت. همچنین دو روش برای این امر وجود دارد:

  • یا به آستارا بروید و با عبور از مرز خود، را به باکو برسانید و پس از آن با عبور از شهرهای سامور در شمال شرقی آذربایجان و نووایا ماکا در روسیه، به مسکو بروید.
  • یا از مرز بازرگان بگذرید و خود را به کشور ترکیه و ترابزون برسانید. سپس، به شهر باتومی گرجستان بروید. در نهایت از طریق یکی از شهرهای سوچی، وورونژ و روستوف دون به مسکو بروید.

عکس: rbth.com

 

بهترین زمان برای بازدید از روسیه

در ادامه راهنمای سفر به روسیه به این نکته اشاره می‌کنیم که در بهار، چندین جشنواره موسیقی مهم از آوریل تا ماه مه برگزار می‌شوند که با تعطیلات ملی مانند روز پیروزی و اول ماه مه همراه هستند. پاییز با وجود آسمان ابری و کاهش دما، به همان اندازه زمان بسیار خوبی برای شرکت در جشنواره‌هاست.

دمای زیر صفر و برف، از دو ماه قبل از شروع زمستان در دسامبر رسما شروع می‌شود. بنابراین اسکی و سورتمه سواری یکی از فعالیت‌های بسیار محبوب در دسامبر به شمار می‌آید. در برخی مواقع نیز یک سرمای شدید، می‌تواند دمای هوا را به ۲۰- درجه سانتیگراد یا پایین‌تر برساند و این روند تا مارس ممکن است ادامه داشته باشد. اما آنچه مسلم است تعداد گردشگران در این فصل، بسیار کمتر از سایر فصول بوده و این سفر به کسانی پیشنهاد می‌شود که به دنبال کاهش هزینه‌ها و برخورداری از تخفیفات در هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید هستند.

اما از آنجایی که بیشتر خارجی‌ها ترس شدیدی از سرمای این کشور دارند، بهترین زمان سفر به روسیه، تابستان است که از ابتدای ژوئن تا اواسط سپتامبر ادامه دارد. در طول تابستان روسیه، روزها و شب‌ها گرم و مرطوب بوده و در ماه اوت با موج گرما مواجه می‌شوید.

 

۶ فستیوال جذاب در مسکو

عکس: eventstravel.net

 

حمل و نقل عمومی در راهنمای سفر به روسیه

مسکو و سن پترزبورگ، دارای شبکه مترو عالی هستند. اما اکثر شهرها با سیستم کارآمد تراموا، اتوبوس، مارشروتکا، تاکسی و ترولی‌بوس خدمت رسانی می‌کنند.

اما از طرفی رفت و آمد با قطار، یکی از محبوب‌ترین و راحت‌ترین گزینه‌ها برای سفرهای بین شهری است. تقریبا تمام شهرها و شهرک‌ها، توسط یک راه‌آهن کارآمد با قطارهایی که معمولا به موقع حرکت می‌کنند، به هم متصل می‌شوند.

همچنین در این راهنمای سفر به روسیه باید خاطرنشان کنیم اتوبوس‌های مسافت طولانی، اغلب برای رسیدن به مناطقی استفاده می‌شوند که قطارهای معمولی به آنها راه ندارند. بعلاوه اگر می‌خواهید از توقف‌های دلپذیر بین راه برخوردار شوید و از طبیعت مسیر بهترین استفاده را ببرید اجاره ماشین، با راننده یا بدون راننده، بهترین انتخاب است. در نهایت اگر زمان برایتان بسیار مهم است و می‌خواهید در حداقل زمان به هر مقصدی در روسیه برسید، باید از هواپیما استفاده کنید. گفتنی است بیشتر پروازهای داخلی، از مسکو انجام می‌شوند.

عکس: rbth.com

 

واحد پول در راهنمای سفر به روسیه

واحد پول روسیه، روبل است. در بسیاری از مکان‌ها، ویزاکارت یا مستر کارت پذیرفته می‌شوند. اما پول نقد، هنوز هم به طور گسترده در شهرها و شهرهای روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای دریافت مقداری روبل درست در بدو ورود به روسیه، بهتر است ۱۰۰ -۳۰۰ یورو یا دلار را در فرودگاه مبادله کنید. البته نرخ ارز در فرودگاه، چندان مناسب نیست. در نتیجه، بهتر است بیشتر پولتان را در بانک‌های مرکز شهر یا برخی از صرافی‌های رسمی چنج کنید. در این رابطه، ارائه اصل گذرنامه الزامی است.

 

قدیمی‌ترین شهرهای روسیه را بشناسید

عکس: reuters.com

 

سوغات روسیه

در ادامه راهنمای سفر به روسیه باید گفت در شهرهای بزرگ روسیه مانند مسکو و سن پترزبورگ، فرصت‌های زیادی برای خرید سوغاتی خواهید داشت. فروشگاه‌های خاص سوغاتی و همچنین بازارهای سوغاتی خیابانی و غیره در این کشور وجود دارند. اما محبوب‌ترین سوغاتی‌های روسیه عبارتند از:

  • عروسک ماتریوشکا
  • سینی ژوستوو
  • ساز سنتی بالالایکا
  • ظروف خولخوم
  • کلوچه سنتی شهر تولا
  • خاویار روسیه
  • سماور
  • ظروف سفالی گژل
  • تخم‌مرغ‌های فابرگ
  • کهربا
  • مرمر سبز
  • روسری و شال‌های زیبا
  • عطر کراسنایا ماسکوا

عکس: rbth.com

 

شکم گردی در راهنمای سفر به روسیه

فرهنگ غذایی روسی، دارای تاریخچه غنی است. این کشور طیف گسترده‌ای از سوپ‌ها، غذاهای تهیه شده از ماهی، محصولات مبتنی بر غلات و نوشیدنی‌ها را ارائه می‌دهد. سبزیجات، میوه‌ها، قارچ‌ها، انواع توت‌ها و گیاهان نیز همیشه در تهیه و طبخ غذاها مهم بوده‌اند. نان، غذای اصلی مردمان روسیه است. بطور کلی محبوب‌ترین غذاهای روسیه عبارتند از:

  • سوپ برش
  •  بلینی
  • گلابچی
  • بیف استراگانف
  • سوپ کلم
  • آکروشکا
  • نیش
  • خاچاپوری
  • ژارکیه
  • پلمنی
  • چاک چاک
  • پیراشکی
  • تفتلی

 

معرفی ۱۵ بنای معروف مسکو، روسیه

عکس: travelcultura.com

 

راهنمای سفر به مسکو

مسکو، پایتخت پر جنب و جوش روسیه و همچنین بزرگ‌ترین شهر در سراسر اروپاست. تاریخ طولانی و معروفش، کاخ‌های چند صد ساله، ساختمان‌های بتنی یکنواخت و خاکستری، مردمانی مهمان نواز و انبوهی از جاذبه‌های توریستی در این شهر، در انتظار مسافران تور مسکو به سر می‌برند که در این راهنمای سفر به روسیه به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • میدان سرخ: میدان سرخ قلب مسکو است. بیشتر جاذبه‌های برتر شهر را می‌توانید در اینجا پیدا کنید از جمله: کرملین، کلیسای جامع سنت باسیل، موزه دولتی تاریخ روسیه، مقبره لنین، کلیسای کازان و مرکز تجاری گوم. بعلاوه میدان سرخ مسکو، یکی از بهترین مکان‌ها برای برگزاری رژه، تظاهرات و جشن‌های فصلی است. جالب است بدانید جشن‌های کریسمس باشکوهی همراه با کارناوال‌های متعدد، در اینجا برگزار می‌شوند.
  • کلیسای جامع سنت باسیل: در ادامه راهنمای سفر به روسیه، سری می زنیم به کلیسای سنت باسیل مسکو که یکی از نمادین‌ترین کلیساهای جهان است. این بنا، تقریبا ۵۰۰ سال پیش ساخته شده و با گنبدهای رنگارنگ و سبک عجیب و غریبش شناخته می‌شود.
  • کرملین: کرملین، بزرگ‌ترین قلعه فعال اروپاست و جایی است که اکثر امور دولتی روسیه به انجام می‌رسد. علاوه بر ساختمان‌های دولتی، مجتمع کرملین مملو از حیاط‌ها، برج‌ها و موزه‌هایی است که بازدید از آنها برای عموم آزاد است.

عکس: en.wikipedia.org

 

  • آرامگاه لنین: ولادیمیر لنین یکی از مهم‌ترین چهره های تاریخ روسیه است و جسد او، در مقبره‌ای در میدان سرخ به صورت کاملا مومیایی شده نگهداری می‌شود. بازدید از این مقبره، برای عموم امکانپذیر بوده و به یاد داشته باشید که مطلقا اجازه عکاسی از داخل مقبره را ندارید.  
  • خیابان آربات: پرسه زدن در خیابان محبوب آربات که مملو از فروشگاه‌ها، کافه‌ها و سایر جاذبه‌های گردشگری است، در سفر با تور روسیه قویا توصیه می‌شود. اینجا یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر است که قدمت آن به دهه ۱۴۰۰ باز می‌گردد. در این راهنمای سفر به روسیه باید اشاره کنیم که این خیابان هم عجیب و هم شیک است و تورهای پیاده‌روی زیادی در آن برگزار می‌شوند.
  • تئاتر بولشوی: بعنوان یک علاقمند به هنر، مشکل است که با تور مسکو سفر کنید و به باله، اپرا یا ارکستر فکر نکنید. روسیه همیشه یک چهره برتر در دنیای هنرهای زیبا بوده و تئاتر بولشوی، یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای یک اجرای جذاب در این رابطه به شمار می‌آید.
  • موزه تاریخی دولتی: اینجا یکی از معتبرترین موزه‌های مسکو بوده و شامل مجموعه‌ای از مصنوعات است که تاریخ سراسر روسیه را با آثاری نظیر قطعات جمع آوری شده توسط خانواده رومانوف و برخی از اقلام قبایل بومی و غیره را به نمایش می‌گذارند.
  • مرکز خرید گوم: چه چیزی می‌تواند هیجان انگیزتر از خرید، سرگرمی و تجربه غذا خوردن در یک شگفتی معماری و یک بنای تاریخی باشد؟ بنابراین در انتهای گشت و گذار در مسکو در این راهنمای سفر به روسیه، سری هم می‌زنیم به مرکز خرید GUM که یک مرکز خرید بسیار عظیم و زیباست و در فاصله چند قدمی میدان سرخ قرار دارد و حس لوکس بودن را به مخاطبانش هدیه می‌دهد.

عکس: gumrussia.com

 

راهنمای سفر به سن پترزبورگ

سن پترزبورگ، در سواحل بالتیک، یکی دیگر از شهرهای باورنکردنی در روسیه است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. اینجا پایتخت امپراتوری سابق بوده و هنوز هم زیباترین و جذاب‌ترین شهر کشور است. این منطقه با عمارت‌های ایتالیایی بزرگ، کانال‌های پرپیچ و خم، رودخانه عظیم نوا و کلیساهای تزئین شده با نقاشی‌های دیواری به استقبال مسافران تور سن پترزبورگ می‌آید. بیایید در ادامه راهنمای سفر به روسیه، به این شهر رویایی نیز سفر کنیم:

  • موزه دولتی هرمیتاژ: این موزه فرهنگ و هنر که تنها ۱ دقیقه با کاخ زمستانی فاصله دارد، در سال  ۱۷۶۴ توسط کاترین کبیر تاسیس شد. در  موزه آرمیتاژ سنت پترزبورگ می‌توانید شاهد نمایشگاه ‌ای دائمی و موقت باشید و از تماشای آثار رامبراند، اساتید اسپانیایی، امپرسیونیست‌های فرانسوی و پست امپرسیونیست‌ها لذت ببرید.

 

معروف‌ترین سواحل روسیه

عکس: dolorestravel.ru

 

  • کاخ پیترهوف: این فضای بزرگ، به دستور توسط پیتر کبیر ساخته شد تا از کاخ ورسای با شکوه و عظمت پیشی بگیرد. در اطراف کاخ‌ها، مجموعه‌ای خیره کننده از باغ‌های محوطه سازی شده با فواره‌ها، آبشارها، تخت‌های گل و مجسمه‌ها قرار دارند. در واقع به هر طرف کاخ پیترهوف که نگاه می‌کنید می‌توانید شاهد زیبایی، هنر و طبیعت باشید.
  • کلیسای ناجی در خون: اینجا، بسیار شبیه کلیسای جامع جهانی سنت باسیل در مسکو است. کلیسای ناجی در خون سن پترزبورگ، بین سال‌های ۱۸۸۳ و ۱۹۰۷ با قیمتی هنگفت و به یاد تزار الکساندر دوم ساخته شد که توسط آنارشیست‌ها کشته شد.
  • تئاتر مارینسکی: اگر به اپرا و باله علاقه مندید، تئاتر مارینسکی را از دست ندهید. این سالن با قدمتی ۱۵۰ ساله، تاکنون شاهد اجراهای قابل توجهی از مشاهیری نظیر چایکوفسکی، موسورگسکی و ریمسکی-کورساکف بوده است.
  • شنبه بازار سن پترزبورگ: در نهایت در انتهای راهنمای سفر به روسیه، به این بازار نیز سر می‌زنیم. گفتنی است مردمان محلی در اینجا گرد هم می‌آیند تا صنایع دستی خانگی، محصولات تازه، میوه و گیاهان را به فروش برسانند و همه اینها در حالی است که می‌توانید از شنیدن موسیقی زنده در این مکان پر جنب و جوش نیز لذت ببرید.

عکس: saturdaymorningmarket.com

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۷ تیر ۱۴۰۲ (به‌روز رسانی شده در: 31 شهریور 1402)

نظرات کاربران