تماشای باله و اپرا در روسیه

جاذبه‌های گردشگری مسکو
تماشای باله و اپرا در روسیه

روسیه یکی از مهد‌های باله در دنیاست و هنرمندان بی‌شماری دارد که در این زمینه به فعالیت می‌پردازند. از طرفی، اپرا نیز از اهمیت بالایی در این کشور برخوردار بوده و نمایش‌های مهمی هر ساله در این کشور، به خصوص مسکو برگزار می‌شود. چندین سالن بزرگ و معروف در این کشور هستند که هر اهل هنری آرزو دارد، یک بار هم که شده در آن‌ها به تماشای یک اجرای شکوهمند بنشیند. در نوشته‌ای که امروز برایتان تهیه کرده‌ایم، به مرور همین سالن‌ها خواهیم پرداخت و جاهایی را به شما معرفی می‌کنیم که در طول سفر با تور روسیه، بتوانید در آن‌جاها به تماشای اجرای باله و اپرا بپردازید.

 

تماشای باله و اپرا در مسکو و سنت پترزبورگ، روسیه

به دلایل زیادی، بسیاری از گردشگرانی که نمایش‌های باله و رقص علاقه دارند، در سفر به شهرهای بزرگ روسیه، حداقل یک شب خود را در تالارهای با شکوه این شهرها به تماشای یکی از این برنامه‌ها اختصاص می‌دهند. این که در کجای مسکو یا سنت پترزبورگ بخواهید نمایشی را تماشا کنید، به چند موضوع بستگی دارد. این که چه نمایشی در حال اجرا در سالن‌های مختلف باشد، شما به چه ژانری علاقه داشته باشید یا موضوعاتی از این دست. برای مثال، بسیاری از اجراها بر اساس نمایشنامه‌های کلاسیک همچون رومئو و ژولیت یا زیبای خفته در تالارهای بزرگ برگزار می‌شوند. در ادامه این‌ها بهترین تالارهای نمایش باله در مسکو هستند:

سالن تئاتر بولشوی مسکو (Bolshoi Theatre)، روسیه

مشهور‌ترین سالن تئاتر در مسکو و حتی روسیه که ساخت آن به ۱۷۷۶ بر می‌گردد. این بنای باشکوه از همان سر در جذاب با ستون‌های سنگی بزرگ، خبر از یک فضای مجلل می‌دهد و وقتی برای اولین بار وارد آن می‌شود، بزرگی و زیبایی این سالن شما را میخکوب می‌کند. سالن بولشوی میزبان بهترین نمایش‌ها و هنرمندان از سراسر دنیاست و قدیمی‌ترین سالن تئاتر فعال در روسیه به شمار می‌رود. ارزش و احترام این سالن تا این حد است که تنها گروه‌های معروف و بهترین هنرمندان باله و اپرا اجازه‌ی اجرا در این محل را دارند و به همین دلیل، می‌توانید مطمئن باشید که بهترین نمایش ممکن را در آن‌جا نظاره‌گر خواهید بود. البته سالن بولشوی یکی از گران‌ترین سالن‌های اروپا نیز به حساب می‌آید.

 

بهترین مقاصد پاییزه روسیه

سالن تئاتر موزیکال استانیسلاوسکی و نمیروویچ دانچنکو (Stanislavski and Nemirovich-Danchenko Musical)، روسیه

یکی دیگر از سالن‌های تئاتر باشکوه مسکو که به جای آن نقش و دکور قرمز رنگ کلاسیک، دارای دکور آبی فوق‌العاده زیبایی است و گنجایش بالایی دارد. این سالن مجلل و زیبا، یکی دیگر از مهم‌ترین سالن‌های میزبان باله و نمایش‌های موزیکال بوده و حتی بعضا نمایش‌های اپرا نیز در این محل برپا می‌شود. نمایش‌هایی که در این محل برگزار می‌شوند، عموما کارهایی مدرن‌تر بوده و قیمت بلیط‌ها در این سالن نیز کمی پایین‌تر است با این حال، استانداردهای سالن استانیسلاوسکی و نمیروویچ دانچنکو بسیار بالا بوده و به هیچ وجه نمایشی ضعیف در آن‌جا به اجرا در نمی‌آید. فراموش نکنید که این محل، بیشتر به نمایش‌های موزیکال و باله اختصاص داشته و برنامه‌های اپرا کم‌تر در آن‌جا برگزار می‌شود.

سالن تئاتر باله کرملین (Kremlin Ballet Theatre)، روسیه

این سالن تئاتر دولتی در قصر کرملین واقع شده و با توجه به فضای بزرگ، اجراهای بسیار متنوع در طول سال و دسترسی آسان‌تر، از محبوب‌ترین سالن‌های تئاتر باله در مسکو به حساب می‌آید. بلیط‌های نمایش باله این محل، قیمت‌های به نسبت ارزانی دارند اما نمایش‌ها، همگی در سطح بالایی بوده و بعضی از بهترین هنرمندان باله روسیه این مکان را برای اجرای خود انتخاب می‌کنند. از نظر ظاهر سالن تئاتر باله کرملین، از فضای کلاسیک دو سالن سالن قبل دور بوده و یک سالن کاملا مدرن به حساب می‌آید.

 

۱۳ مکان متروکه عجیب در روسیه

سالن‌های کوچک مسکو برای نمایش باله، روسیه

غیر از موارد گفته شد، کمپانی‌های مثل Ballet Moscow نیز هستند که با در اختیار گرفتن سالن‌های مختلف در بازه‌های زمانی متفاوت در مسکو، اجراهای متفاوتی در زمینه باله را به صحنه می‌برند. این نمایش‌ها، عموما به گروه‌های کم‌تر معروف اختصاص داشته و البته بلیط ورودی آن‌ها نیز بسیار کم‌تر است. چندین سالن کوچک نیز وجود دارد که به نمایش باله اختصاص دارد، اما گزینه‌های نام برده شده از بهترین‌ها هستند وتجربه‌ای فراموش نشنی را برایتان به همراه خواهند داشت.

سالن مارینسکی سنت پترزبورگ (Mariinsky Theatre)، روسیه

سالن مارینسکی یکی از معروف‌ترین سالن‌های کنسرت در تمام دنیاست. این سالن زیبا و باشکوه، در زمان ساختش که به سال ۱۸۶۰ میلادی بر می‌گردد، بزرگ‌ترین در دنیا بود و از همان ابتدا برای نمایش‌های باله و اپرا درست شده بود اما حالا اغلب به اپرا و ارکسترهای کلاسیک اختصاص داشته و و بعضا در آن نمایش‌های باله نیز برگزار می‌شود. این مجموعه با شکوه میزبان بعضی از نمایش‌های بسیار معروف ونمادین در روسیه بوده و دهه‌های مختلف، نام‌های متفاوتی داشته است. برای مثال در ابتدا آن را تئاتر امپراطوری مارینسکی می‌نامیدند و سال‌ها بعد اسمش را به آکادمی تئاتر اپرا و باله تغییر دادند. این تغییر نام چند باری انجام ش تا به اسم حالا رسید. سالن مارینسکی نیز از جمله جاهای گران قیمت برای تماشای باله است.

 

تماشای نیلوفرهای آبی در نقاط مختلف روسیه

سالن تئاتر اپرا و بالی میخایلوفسکی سنت پترزبورگ (Mikhailovsky Opera and Ballet Theater)، روسیه

همان طور که در ابتدای نوشته گفتیم، روسیه چندین سالن با شکوه و کلاسیک در خود دارد که یکی دیگر از آن‌ها در سنت پترزبورگ واقع شده است. مهم‌ترین نمایشی که در این محل برگزار می‌شود و بازدید از آن برای هر هنر دوستی واجب است، یوگنی آنگین اثری از پوشکین است که در دو پرده و به مدت ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه اجرا می‌شود. سالن میخایلوفسکی که در سال ۱۸۳۳ ساخته شده، زیبایی کم نظیری دارد و از جمله زیباترین سالن‌های اپرا و باله در تمام نیا به حساب می‌آید. بلیط‌های این محل در چند کلاس ارائه شده و می‌توان آن‌جا را جزو ۳ سالن مجلل در تور روسیه محسوب کرد.

سالن‌های معروف باله و اپرای روسیه خارج از مسکو و سنت پترزبورگ

اگر چه اکثر تور روسیه به مسکو و سنت پترزبورگ برگزار می‌شود و عموما در این شهرها فرصت بازدید از چنین نمایش‌هایی را خواهید داشت اما بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به بعضی از مهم‌ترین سالن‌ها، خارج از محدوده این دو شهر:

  • آکادمی اپرا و باله نووسیبیرسکی که به اختصار NOVAT نیز خوانده می‌شود، جزو مهم‌ترین سالن‌های باله و اپرا و بنایی باشکوه و زیبا به شمار می‌رود. این محل همچنین یک مجموعه آموزشی نیز به حساب می‌آید که در شهر نووسیبیرسک واقع شده است.
  • سان تئاتر اپرا و باله پرم نیز چنین وضعیتی داشته و بنای آن یکی از نمادهای شهری پرم به حساب می‌آید. این سالن بزرگ درست در مرکز شهر و در سال ۹۴۴ ساخته شده و تا مدت‌ها بزرگ‌ترین سالن در روسیه به شمار می‌رفت.
  • سالن تئاتر موزیکال روستوف اما شرایط کاملا متفاوتی دارد. این سالن مدرن و زیبا با معماری متفاوت خود، در سال ۱۹۹۹ ساخته شده و از همان ابتدا برای اجرای نمایش‌های موزیکال، اپرا و باله در نظر گرفته شده بود. این مجموعه دارای ۲ استیج مختلف بوده که فضای بسیار بزرگی دارند و برای نمایش‌های مختلف مناسب هستند.

در این میان، حتما بای از سالن اپرا و باله چاووش هم بگوییم که در سال ۱۹۶۰ ساخته شده و معماری بیرونی آن، کاملا برگرفته از معماری ابنیه کمونیستی شوروی است اما وقتی واردش می‌شوید، سالن آن بیشتر شبیه به سالن‌های تئاتر کلاسیک است و فضای مجللی دارد. این مکان از جمله جاهایی است که نمایش‌های ملی، تئاترهای موزیکال کلاسیک و نمایش‌های متنوع باله و اپرا در آن برگزار می‌شود.

چطور بلیط سالن‌های باله در روسیه را خریداری کنیم؟

هر کدام از سالن‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، سایت اختصاصی خود را دارند که از همان‌جاها می‌توانید بلیط ورودی برای نمایش مورد نظر خود را تهیه کنید. یکی از نکات مهم درباره خرید بلیط این است که اگر تا به حال به آن سالن‌ها نرفته‌اید، حتما در اینترنت جستجو کرده و چینش صندلی‌ها را از قبل ببینید تا بتوانید بلیط مناسب خود را تهیه کنید. بخش‌های مختلف سالن، هزینه‌های متفاوتی داشته و البته زاویه دید آن نیز فرق می‌کند. همچنین یک سری پلت‌فرم‌های خرید بلیط در روسیه هستند که اکثر این سالن‌ها را پوشش می‌دهند. پلت‌فرم‌هایی مثل ticketland.ru یا kassir.ru که خیلی راحت از آن‌ها می‌توانید خرید کنید. عموما بلیط‌ها به صورت حضوری نیز فروخته می‌شود، اما برای نمایش‌های مهم، بعید است که جای خالی در زمان اجرا وجود داشته باشد.

آیا برای تماشای چنین نمایش‌هایی در روسیه، باید لباس خاص بپوشید؟

خیلی از آن‌ها که به قصد رفتن به تئاتر بولشوی یا مشابه را دارند، این حس را خواهند داشت که حتما باید لباس خاصی بپوشند و حتی ممکن است به این دلیل و نداشتن یک لباس شب مناسب، قید حضور در آن‌جا را بزنند. مدت‌هاست که دیگر کد لباسی برای این مکان‌ها مطرح نیست (با این که اغلب افراد با لباس شیک و رسمی به آن‌جا می‌روند) و همین امر باعث شده تا خیلی راحت‌تر بتوان به نمایش‌های کلاسیک رفت.

 

بهترین کارهای رایگان در سن پترزبورگ

قیمت بلیط باله و اپرا در روسیه

قیمت پایه سالن‌های بزرگ حدود ۴۰ دلار است که برای بخش‌های جلویی این قسمت به ۷۰ دلار می‌رسد و اگر به سراغ بالکن بروید، باید بیشتر از ۱۰۰ دلار بپردازید. البته بر اساس نمایش‌هایی که به دیدنشان می‌روید، ممکن است این مبالغ کمی فرق کند و همچنین سالن‌های مجل، کمی گران‌تر هستند اما سقف بلیط‌ها در  نهایت ۱۵۰ دلار خواهد که برای نمایش‌های ارکسترال بزرگ با هنرمندان پرتعداد است.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

منبع ۵

منبع ۶

۱۵ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران