کاسکاد؛ هزار پله افسانه‌ای ایروان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
کاسکاد؛ هزار پله افسانه‌ای ایروان

ایروان پایتخت کشور ارمنستان اصلی‌ترین شهر گردشگری این کشور به حساب می‌آید که سالانه از هزاران گردشگر با بهترین امکانات میزبانی می‌کند. شهری که میزبان بیشترین فستیوال‌های این کشور است و قادر است برای مهمانانش خاطره‌های فراموش ناشدنی بسازد. شهری که می‌شود هم خانوادگی به آن سفر کرد و هم مجردی. شهری که هم می‌شود گران به آن سفر کرد و هم ارزان. شهری که هم جاذبه‌های طبیعی در خود دارد و هم مصنوعی. شهری که هم مدرن است و امروزی، و هم سنتی و تاریخی. شهری که در رستوران‌هایش می‌توانید غذاهای لذیذ با قیمت‌های مناسب سفارش بدهید و نوش جان کنید. در سفرتان با تور ارمنستان به ایروان اگر به دنبال آشنایی با یک جاذبه معروف هستید همراه ما باشید تا کاسکاد را خدمتتان معرفی کنیم.


کاسکاد، پله‌های تاریخی و افسانه‌ای

در زمان حکومت اتحاد جماهیر شوروی در این منطقه از جهان، معماری به نام الکساند تامانیان برای متصل کردن بخش مسکونی شهر ایروان به مرکز آن طرحی را مطرح کرد که طی آن این دو قسمت از شهر می‌شد به وسیله پله به یکدیگر متصل شوند. طرحی که آن زمان به خاطر اشکالاتی که داشت مورد استقبال مسئولان شهر قرار نگرفت اما ۱۰ سال بعد معمار دیگری به نام جیم توروسیان دوباره این طرح را با برطرف کردن اشکالاتی که بر آن وارد بود مطرح کرد. در این دوران حالا مسئولان شهر به این پختگی رسیده بودند که طرح او را بپذیرند. چرا که این طرح علاوه بر اتصال مرکزشهر با شمال آن، یک سازه تاریخی و گردشگری نیز ایجاد می‌کرد. بنابراین کاسکاد که معنای نامش آبشار است در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی به بهره‌برداری رسید و تبدیل به یکی از سازه‌های گردشگری این شهر شد. پلکانی که با فضای سبز درآمیخته شده است و به سبب جایگاه موقعیتی‌اش رویدادهای زیادی در اطراف خود پدید آورده است. پلکانی که در ابتدا فقط برای افرادی که توانایی بالا رفتن و پایین آمدن از آن را داشتند کاربرد داشت و معلولان یا کهن‌سالان نمی‌توانستند از شمال به مرکز شهر بیایند اما چند سال بعد پله‌ برقی امکانی را برای کاسکاد فراهم آورد که همه بتواند با پله به دو نقطه مختلف شهر ایروان وصل شوند. در سفرتان به ایروان احتمالا به دیدن این جاذبه خواهید رفت و زمانی را در آن صرف خواهید کرد اما پیش از سفر اگر می‌خواهید بیشتر با آن آشنا شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

۸ مکان‌ فوق‌العاده که در سفر به ایروان باید از آن‌ها دیدن کنید

کاسکاد


مشخصات سازه کاسکاد

کاسکاد ۳۰۲ متر طول دارد که برای پیمودن آن باید از ۵۷۰ پله بالا بروید. عرض این مجموعه ۵۰ متر است و شاید برایتان جالب باشد بدانید ساخت ۹۰ متر آن هنوز باقی مانده است. این سازه جدای از پله‌ها و سنگ‌ها، به باغچه‌های کوچک و بزرگ آراسته شده است تا علاوه بر مطبوع کردن محیط، در طول مسیر نیز زیبایی‌های ویژه‌ای مقابل دیدگان بالا روندگان و پایین آمدگان از پله‌ها فراهم آمده باشد. گل‌کاری از تزئینات ویژه این سازه است که توسط طراحان درجه یک انجام می‌شود. در بخش‌های مختلف باغچه‌های این سازه می‌توانید ترکیبی بدیع از گل‌های رنگارنگ را ببینید و زیباترین عکس‌هایتان در سفر به ایروان را وقتی آنها در پس زمینه تصویر هستند بیندازید.

 

گشت و گذار شبانه در ایروان؛ شهر پرشور و حال ارمنستان

کاسکاد


تفریح در کاسکاد

امروزه کاسکاد یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان به حساب می‌آید که غالب گردشگران ایروان به دیدن آن می‌روند و جالب آنکه دیدن آن در تمامی روزهای سال چه هوا سرد و بارانی باشد و چه گرم و آفتابی جذابیت‌های خاص خودش را دارد. در سفرتان به ایروان برای آنکه این شهر را از بالا نگاه کنید می‌توانید به کاسکاد بروید و هنگامیکه در سکوت و آرامش آن بالا هستید زیر پایتان و مسیری که آمده‌اید را ببینید و لذت ببرید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید این نقطه از ایروان به سبب چشم‌اندازی که مقابل دیدگان‌تان قرار می‌دهد از رمانتیک‌ترین نقاط این شهر به حساب می‌آید. بنابراین اگر در یک سفر عاشقانه به ایروان رفته‌اید به شما توصیه می‌کنیم حتما به کاسکاد تشریف ببرید.

 

راهنمای سفر ۲ روزه به ایروان؛ شهر بناهای تاریخی و صورتی

کاسکاد


جاذبه‌های گردشگری ایروان و کاسکاد

ایروان آنقدر شهر وسیع و بزرگی نیست که اگر بخواهید آن را بگردید دچار سردرگمی شوید اما اگر می‌خواهید کاسکاد و نسبت آن با خیابان‌ها و جاذبه‌های دیگر شهر را کشف کنید باید بدانید این سازه در جنوب با خیابان‌های تامانیان، ایسهاکیان و میدان فرانسه، از شرق با خیابان مسروپ مشتوتس و از غرب با خیابان مارشال باغرامیان همسایه است. همچنین به فاصله اندکی از شمال کاسکاد، پارک پیروزی ایروان واقع شده است که مجسمه مادر ارمنستان در آن قرار دارد. میدان جمهوری ایروان نیز در فاصله یک و نیم کیلومتری از کاسکاد قرار دارد.

۰۶ آبان ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 12 دی 1400)

نظرات کاربران