بازدید از مسجد تاریخی کبود ایروان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
بازدید از مسجد تاریخی کبود ایروان

ایروان پایتخت ارمنستان یکی از نقاط بسیار دیدنی و مهم این کشور به حساب می‌آید که باید به آن قدم گذشت و چند روزی را حسابی خوش گذراند. شهری که بهترین هتل‌های ارمنستان را در خود جای داده است و از مهمانانش در بهترین رستوران‌ها و کافه‌ها پذیرایی می‌کند. شهری که جاذبه‌های دیدنی در خود کم ندارد و سالانه میزبان رویدادهای تفریحی پرشماری است. شهری که در آن می‌توانید شب‌گردی‌های خاطره‌انگیز داشته باشد و در کافه‌های شبانه‌اش، سیاهی شب را شورانگیز به صبح برسانید. در سفرتان با تور ارمنستان به ایروان اگر به دنبال بازدید از یک جاذبه قدیمی و تاریخی هستید همراه ما باشید تا مسجد کبود این شهر را خدمتتان معرفی کنیم.


مسجد کبود ایروان یادگار سرزمین پارس برای ارمنستان

در زمینی به مساحت ۲۱ هزار متر مربع در قرن هجدهم میلادی و به طور دقیق‎‌تر در سال ۱۷۶۰ میلادی مسجدی در ایروان بنا شده است که تا امروز یکی از مهمترین آثار تاریخی اسلام و به طور ویژه شیعیان در ارمنستان به حساب می‌آید. مسجدی که در زمان نادرشاه افشار به دستور حسین علی خان فرماندار محلی ساخته شده است. مسجدی که معماری نسبتا ساده‌ای دارد و به خاطر رنگ آبی در ورودی و کاشی‌هایش لقب کبود را به آن داده‌اند. مسجدی که ساخت آن ۴ سال به درازا کشیده شده است و با نام‌های مسجد پارسی، مسجد آبی آسمانی و مسجد گک نیز از آن یاد می‌شود. مسجدی که داراری محوطه محسور داخلی، سالن‌های ملاقات و مدرسه علمیه است. اگر می‌خواهید بیشتر با این مسجد، معماری و بخش‌هایش آشنا شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

 فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارمنستان 

مسجد کبود ایروان


تاریخچه مسجد کبود ایروان

در سال ۱۷۶۴ میلادی دستور ساخت مسجد کبود در شهر ایروان صادر شد تا چهار سال بعد یعنی در سال ۱۷۶۸ میلادی این مسجد به بهره‌برداری برسد و از آن زمان تا به امروز یکی از مهمترین جلوه‌های اسلام در کشور ارمنستان باشد. مسجدی که توسط نارون‌های سرخ محاصره شده است و جلوه‌ای بی‌نظیر دارد. مسجدی که بعد از قرداد ترکمانچای و تسلط روس‌ها بر این منطقه از جهان، تبدیل به یک نماد تاریخی شده است. این مسجد در دوران حکمرانی اتحاد جماهیر شوروی بر ارمنستان، روز به روز بی‌فروغ‌تر و کم رمق‌تر شد تا آنکه تبدیل به یک موزه شد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید پیش از حکمرانی اتحاد جماهیر شوروی بر ارمنستان، ۱۰ مسجد فعال در ایروان وجود داشته است اما پس از قدرت گرفتن آنها تنها همین مسجد در ایروان به حیاتش ادامه داده است. حیاتی بی‌جلوه البته به مانند دیگر مظاهر دینداری مانند کلیساها و کنیسه‌ها که در دوران اتحاد جماهیر شوروی به دلیل مشی سکولار آنها تمامی این مکان‌ها از زندگی روزمره رفته رفته حذف شدند. بعد از اتحاد جماهیر شوروی اما این مسجد مورد بازسازی قرار گرفت و تا سال ۱۹۹۹ میلادی فرآیند از نو ساختن آن ادامه داشت. فرآیندی که زیاد با استقبال مسئولان شهر ایروان همراه نبوده است. درحال حاضر این مسجد یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر به حساب می‌آید که قوانین تردد در آن بسیار سفت و سخت است و گاها نمایشگاه‌هایی از هنر اسلامی نیز در آن برگزار می‌شوند.

 

 بهترین هتل‌ها و هاستل‌های ارزان ایروان 

مسجد کبود ایروان


امروز مسجد کبود ایروان

ایروان شهری است که بعد از اتحاد جماهیر شوروی مدرن شده است و این مسجد در این فرآیند نادیده انگاشته شده است. مسجدی که امروزه محصور میان آپارتمان‌ها و خانه‌هاست و چندان به محیط پیرامونش نمی‌آید. مسجدی که مورد بی‌توجهی مسئولان شهر ایروان قرار دارد و جز معدودی گردشگر که این مسجد برای‌شان شگفت‌انگیز است، شهروندان ایروان چندان به آن کاری ندارند.

 

 مرکز خرید ایروان مکانی برای خرید، فیلم دیدن و تفریح کردن 

مسجد کبود ایروان


سادگی گوهر مسجد کبود ایروان

مسجد کبود ایروان جزو مساجد بزرگ در تاریخ معماری اسلامی و حتی ایرانی به حساب نمی‌آید. چرا که در ابتدا ساده ساخته شده است و بعدها نیز از آنجا که بافت مذهبی و سیاسی این شهر دست خوش تغییر شده است همواره نادیده انگاشته شده است. بنابراین این مسجد به هیچ وجه قابل مقایسه با مسجد سلطان احمد استانبول یا مثلا مسجد کبود تبریز نیست اما در نوع خودش و در قلب ایروان برای بازدید می‌توان جالب توجه باشد. مسجدی که محراب و منبر ساده‌ای دارد و همین سادگی جزو ویژگی آن به حساب می‌آید. در سفرتان به ایروان اگر علاقه‌مند به معماری، مخصوصا معماری اسلامی هستید به شما توصیه می‌کنیم چند ساعت خود را به بازدید از این مسجد اختصاص بدهید.

۲۲ آبان ۱۳۹۸

نظرات کاربران