۴ بنا با معماری جذاب و تاریخی در ایروان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
۴ بنا با معماری جذاب و تاریخی در ایروان

ایروان یکی از شهرهای ارزان و در عین حال پر امکانات نزدیک به ایران است که می‌توانید در هر تعطیلات بلند مدت و کوتاه مدتی برای گشت و گذار در آن حساب باز کنید. شهری که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و تاریخ‌گردی بخش مهمی از این شهر را تشکیل می‌دهد. شهری که رویدادها و تفریحات مدرنی برای مهمانانش تدارک دیده است تا برای آنها خاطرات فراموش ناشدنی بسازد. در سفرتان با تور ارمنستان به ایروان اگر به دنبال بازدیدهای فرهنگی، هنری و تاریخی هستید همراه ما باشید تا ۴ بنای معمارانه‌ی جذاب این شهر را یک به یک خدمتتان معرفی کنیم.


۱- بازدید از میدان جمهوری

میدان جمهوری ایروان یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین بناهای این شهر را در خودش جای داده است تا امروز یک مکان بسیار خاطره‌انگیز باشد. میدانی که الکساندر تامانیان معمار آن است و در سال ۱۹۲۴ طرح ساخت آن بنا گذاشته شده است. میدانی که دور و اطرافش پر از ساختمان‌های مهم و قدیمی شهر است که به نوعی بافت معماری کمونیستی را نشان می‌دهند. نگارخانه ملی و ساختمان موزه تاریخ، وزارت دارایی، خانه دولت، وزارت ترابری و ارتباطات جمهوری ارمنستان و وزارت امورخارجه‌ی کشور ارمنستان در پیرامون این میدان قرار دارند. بنابراین قرار گرفتن در فضای این میدان یعنی بازدید از بخش وسیعی از معماری مدرن شهر ایروان.

 

راهنمای سفر ۲ روزه به ایروان؛ شهر بناهای تاریخی و صورتی

 سفر به ایروان


۲- معبد گارنی

گارنی یکی از آثار به جا مانده از دوران باستان است که امروزه به ثبت جهانی رسیده است. معبدی در نزدیکی ایروان که عبادتگاه مردمان این منطقه از جهان پیش از ظهور مسیحیت بوده است. معبدی که مطابق با نظر باستان‌شناسان مربوط به دوره اشکانیان است. معبدی که محراب‌هایی برای پرستش میترا یا خدای خورشید دارد و ستون‌های عظیم آن جلوه‌ای باشکوه به آن بخشیده‌اند. اگرچه درباره سال ساخت این بنا شواهد دقیقی وجود ندارد اما مورخانی معتقد هستند این معبد در سال ۷۷ میلادی در زمان تیرداد اول پادشان اشکانیان ساخته شده است. درون این معبد یک کتیبه به خط یونانی وجود دارد که از یادگاری‌های به جامانده از تاریخ است. معبد گارنی ایروان در خود ۲۴ ستون دارد که هرکدامشان نشان‌دهنده‌ی یک ساعت از شبانه‌روز و تمامی‌شان نشان‌دهنده‌ی بیست و چهار ساعت شبانه‌روز هستند. ستون‌هایی که ارتفاعی بیشتر از ۶ متر دارند و فاصله‌ی هرکدامشان از هم ۳ متر است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید بخش‌هایی از این معبد تاریخی یک بار در قرن هفدهم بر اثر زلزله آسیب دیده است اما این معبد در دوران روسیه تزاری و حکومت کمونیست در این منطقه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

 

۱۰ هتل عالی در ایروان برای داشتن اقامتی راحت و دلپذیر در سفر

 معبد گارنی


۳- کاسکاد

در دوران حکومت شوروی در این شهر، الکساندر تامانیان معمار مشهور ارمنی طرحی را به مسئولان شهر ارائه داد که طی آن به وسیله پله، شمال شهر ایروان به مرکز آن اتصال می‌یافت. این طرح از سوی مقامات شهری رد شد اما چند سال دیگر یکی از معماران دیگر ارمنی اشکالات آن طرح را رد کرد و دوباره آن را به مسئولان شهری ارائه داد. طرحی که تبدیل به یک سازه‌ی معروف شهر ایروان شد و آوازه‌‌‌اش نه تنها در ایروان بلکه در تمام گرجستان پیچید. این طرح در سال ۱۹۸۰ میلادی به بهره‌برداری رسید و تبدیل به یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهر ایروان شد. کاسکاد که به آن هزار پله نیز می‌گویند مجموعه‌ای از ۵۷۰ پله به طول ۳۰۲ متر و عرض ۵۰ متر است. پله‌هایی که با باغچه‌های گل‌آرایی شده تزئین شده‌اند تا این سازه یکی از سازه‌های دیدنی شهر باشد. این سازه شب‌ها یک جلوه و نما دارد و روزها یک جلوه و نمای دیگر. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم هم در شب به دیدن ان بروید و هم در روز.

 

راهنمای خرید در ایروان؛ بازارها و مرکزخریدها

 کاسکاد


۴- مسجد کبود

مسجد کبود ایروان یادگار ایرانیان و سرزمین پارس در ایرون است. مسجدی که در سال ۱۷۶۰ میلادی و در زمان نادرشاه افشار ساخته شده است. مسجدی واقع شده در زمینی به مساحت ۲۱ هزار متر مربع که امروزه مهمترین سازه‌ی اسلامی شهر محسوب می‌شود. مسجدی که جزو معماری‌های بزرگ تاریخ اسلام و ایران نیست اما در دل این شهر یک جلوه‌ی متفاوت دارد و همین جلوه سبب شده است به چشم بیاید. مسجدی که محراب و منبر دارد و به دلیل آبی رنگ بودن کاشی‌هایش نام کبود را به خودش گرفته است. مسجدی که در سال‌های حکمرانی اتحاد جماهیر شوروی در این منطقه از جهان بی‌فروغ و بی‌رونق بود اما بعد از این دوران دوباره فعال شد. این مسجد در سال ۱۹۹۹ میلادی مورد بازسازی قرار گرفته است و یکی از جاذبه‌های خاص ایروان محسوب می‌شود که تردد در آن اندکی با محدودیت روبه‌رو است.

 

۶ سوغاتی ویژه که در سفر به ایروان می‌توانید تهیه کنید

مسجد کبود

۰۸ بهمن ۱۳۹۸

نظرات کاربران