دیدنی‌ترین کلیساهای ایروان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
دیدنی‌ترین کلیساهای ایروان

ایروان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا و البته ارمنستان مملو از جاذبه‌های تاریخی و بناهای باستانی بسیار زیادی است. در این میان از آنجایی که ارمنستان جز اولین کشورهایی بود که به دین مسیحیت روی آورد، امروزه شاهد کلیساهای متعددی در آن هستیم. به خصوص شهر ایروان به عنوان پایتخت این کشور جذاب و دیدنی مرکز بسیاری از کلیساهای خاص و زیبا در ارمنستان است. کلیساهای ایروان به قدری زیبا و باشکوه هستند که بسیاری از گردشگران سفر با تور ارمنستان را به بهانه بازدید از این بناهای دیدنی رزرو می‌کنند. اگر شما نیز مشتاق هستید تا در سفر خود به پایتخت ارمنستان از این بناهای مذهبی دیدن کنید در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با سه مورد از جذاب‌ترین کلیساهای ایروان آشنا کنیم.

 

کلیسای جامع سنت سرکیس ایروان، ارمنستان (Saint Sarkis Cathedral Yerevan, Armenia)

کلیسای جامع سنت سرکیس ایروان یکی از باشکوه‌ترین بناهای مذهبی مربوط به مسیحیت در ارمنستان است که گردشگران بسیاری تمایل به بازدید از آن در سفر خود دارند. این کلیسا محل مقر اسقف پاپی آراراتیان کلیسای حواری ارمنی است. این بنا در سال ۱۸۴۲ در ساحل چپ رودخانه هرازدان در ناحیه کنترون ایروان ساخته شده است. گردشگرانی که در تور ارمنستان قصد بازدید از این کلیسا را در ایروان دارند می‌توانند آدرس زیر را دنبال کنند:

  • نبش خیابان مسروپ مشتوتس و اسرائیلیان (Mesrop Mashtots and Israyelian streets)

این کلیسای زیبا با الهام از سبک معماری ارمنی طراحی و ساخته شده است. به طوری که در بازدید از تمامی قسمت‌های آن شاهد طراحی‌های زیبا از معماران و هنرمندان ارمنی خواهید بود.

 

گشت و گذار فرهنگی در ۶ مکان هنری ایروان

تاریخچه کلیسای جامع سنت سرکیس ایروان

کلیسای جامع سنت سرکیس ایروان، صومعه‌ای از قدیمی‌ترین دوران مسیحیت در این کشور است که بالای روستای زوراگیو و روبه‌روی قلعه قدیمی ایروان در ساحل چپ رودخانه هرازدان قرار دارد. این مجموعه وسیع که با دیواری بلند و مستحکم احاطه شده، از کلیساهای مقدس سرکیس، گئورک و هاکوب، از ساختمان‌های ادارات و مدرسه ایلخانی، یک باغ میوه و ساختمان‌های جانبی دیگر تشکیل شده است. کلیسای سنت سرکیس، همراه با صومعه آرامگاه، در اثر زلزله بزرگ سال ۱۶۷۹ ویران شد، اما در زمان حکومت کاتولیکوس ادساسی نهابت (۱۶۹۱-۱۷۰۵) در همان مکان بازسازی شد. البته که این آخرین بازسازی انجام شده در این کلیسا نبوده و در طول سال‌ها همواره تحت تعمیرات اساسی قرار گرفته است. از آنجایی که آخرین بازسازی‌های گسترده به سال‌های ۱۸۳۵ تا ۱۸۴۲ تعلق دارد تاریخ‌شناسان عمر ساختمان این کلیسا را مربوط به آن دوران می‌دانند.

علاوه بر بازسازی‌هایی که در ساختمان اصلی این کلیسا انجام شده نمای داخلی و بیرونی آن نیز تغییرات اساسی بزرگی را در طول سال‌ها شاهد بوده است. به طوری که از سال ۱۹۷۱-۱۹۷۶، نمای داخلی کلیسا به طور قابل توجهی بهبود یافت. در قسمت شرقی کلیسا، یک گالری برای گروه کر کلیسا اضافه شد. در نتیجه چنین الحاقاتی، برداشتن گنبد قدیمی و طبل قدیمی و جایگزینی آنها با گنبدی بسیار بالاتر با گلدسته بادبزنی چند وجهی ضروری تشخیص داده شد. ساخت برج ناقوس کلیسای نیابتی سنت سرکیس در سال ۲۰۰۰ به پایان رسید. روند بازسازی کلیسای جامع سنت سرکیس با کمک خیرین ارمنی سرکیس کورکجیان و پسرانش که مقیم لندن بودند، محقق شد.

کلیسای جامع سنت گریگوری روشنگر ایروان، ارمنستان (Saint Gregory the Illuminator Cathedral Yerevan, Armenia)

کلیسای جامع سنت گریگوری روشنگر ارمنستان که به عنوان کلیسای جامع ایروان نیز شناخته می‌شود، بزرگترین کلیسای جامع حواری ارمنی است. این بنا در منطقه کنترون (منطقه مرکزی) ایروان، پایتخت ارمنستان واقع شده و یکی از بزرگترین بناهای مذهبی در قفقاز جنوبی است. در کنار اهمیت و ارزشی که این بنای زیبا دارد قرار گرفتن آن در مجاورت ایستگاه مترو ژنرال آندرانیک سبب شده تا از بسیاری از مناطق ایروان قابل مشاهده باشد و این موضوع باعث گردیده تا در نگاه گردشگران تور ارمنستان جلب توجه کند. گفته می‌شود که ارتفاع این کلیسا تقریبا ۶۰ متر است. چنانچه قصد بازدید از این کلیسای بزرگ و مجلل را در ایروان داشتید مسیر آدرس زیر را در پیش بگیرید:

  • خیابان تیگران متس، کنترون، ایروان، ارمنستان

سبک معماری این کلیسا کاملا برگرفته از طراحی‌های ارمنی بوده و ظرفیت پذیرش حدود ۱۷۰۰ عبادت‌کننده را در خود به صورت همزمان دارد.

 

بهترین مراکز خرید ایروان کدام‌ها هستند؟


تاریخچه کلیسای جامع سنت گریگوری روشنگر

ساخت کلیسای جامع سنت گریگوری در سال ۱۹۹۷ با مراسم مذهبی مخصوص توسط کاتولیکوس کرکین اول آغاز شد. مجموعه این کلیسا توسط معمار استپان کورکچیان طراحی شد و ساخت آن در سال ۲۰۰۱ به پایان رسید. مراسم تقدیس کلیسا نیز در ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۱ به مناسبت ۱۷۰۰ امین سالگرد اعلام مسیحیت به عنوان دین دولتی ارمنستان انجام شد. در این کلیسا آثار مقدس گرگوری روشنگر و بقایای مقدس گرگوری که از ناپل ایتالیا آورده شده‌اند، نگه‌داری می‌شود. کلیسای جامع بزرگ مجموعه‌ای متشکل از سه کلیسا به صورت زیر است:

  • کلیسای جامع (کلیسای اصلی) با ۱۷۰۰ صندلی
  • کلیساهای سنت تیریدات پادشاه با ۱۵۰ صندلی
  • کلیسای سنت اشخن ملکه با ۱۵۰ صندلی

سنت تیریدات پادشاه و سنت اشخن ملکه هر دو از شخصیت‌های سلطنتی و یاوران مهم گرگوری مقدس در تبدیل ارمنستان به مسیحیت بودند. برج ناقوس که از بیش از ۳۰ طاق تشکیل شده و بارگاه در ورودی کلیسای جامع در نگاه اول توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. همچنین سالن‌هایی برای پذیرایی و فعالیت‌های مذهبی مربوط به کلیسا در طبقه پایین آن تعبیه شده‌اند. مساحت کل مجموعه حدود ۳۸۲۲ متر مربع بوده و ارتفاع کلیسای جامع از زمین تا بالای صلیب ۵۴ متر است.

کلیسای کاتولیک ایروان، ارمنستان (Katoghike Church Yerevan, Armenia)

یکی دیگر از دیدنی‌ترین کلیساهای ایروان، کلیسای متعلق به جامعه کاتولیک مسیحیت در این شهر است. کلیسای کاتولیک ایروان که با نام کلیسای مادر مقدس کاتولیک‌ها نیز شناخته می‌شود، یک کلیسای کوچک قرون وسطایی در ناحیه کنترون ایروان، پایتخت ارمنستان است. با توجه به آثار تاریخی و کتیبه‌ها گفته می‌شود که ساخت این کلیسا در سال ۱۲۶۴ تکمیل گردیده و تمامی قسمت‌های آن براساس سبک معماری ارمنی طراحی شده است. این کلیسای قدیمی و دیدنی در یکی از مناطق توریستی ایروان قرار گرفته و دسترسی گردشگران به آن بسیار آسان است. برای دسترسی آسان‌تر در زیر آدرس کلیسای کاتولیک ایروان را آورده‌ایم:

  • تقاطع خیابان ابوویان و خیابان سیات نوا، منطقه کنترون، ایروان، ارمنستان

 

راهنمای عکاسی اینستاگرامی در ایروان

تاریخچه کلیسای کاتولیک ایروان

با توجه به نوشته‌های حک شده بر روی یکی از دیوارهای کلیسای کاتولیک ایروان، قدمت بنای اصلی باقی مانده به سال ۱۲۶۴ برمی‌گردد. البته در طول این سال‌ها بازسازی‌های اساسی در آن انجام شده که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. پس از زلزله ۱۶۷۹ ایروان، یک کلیسای بزرگ به نام مادر مقدس بین سال‌های ۱۶۹۳ و ۱۶۹۵ در منطقه باستانی شهر ایروان ساخته شد که لبه غربی کلیسای کاتولیک را اشغال کرده بود. کلیسای جدید از سنگ‌های توف معمولی ارمنی ساخته شده بود و گنبدی نداشت. این کلیسا با نمازخانه‌ای به ابعاد ۱۴ در ۱۹.۳ متر و محیط بیرونی ۱۶.۴ در ۲۸.۴ متر یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای ایروان قدیم محسوب می‌شد. کلیسا دارای ورودی‌هایی در ضلع جنوبی و غربی بود.

در سال ۱۹۳۶، کلیسای مادر مقدس تحت حاکمیت شوروی تخریب شد تا راه را برای ساختمان‌های مسکونی و یک موسسه زبان‌شناسی در خیابان سیات نوا باز کند. در طی تخریب، کلیسای قرن سیزدهمی کاتولیکی در داخل ساختار کلیسای بزرگ کشف شد. پس از اعتراض باستان شناسان، کلیسا حفظ شد. بسیاری از خاچکارهای قدیمی (سنگ‌های صلیب) در دیوارهای کلیسای تخریب شده پیدا شد که قدمت آن‌ها به قرن‌های ۱۵ و ۱۷ باز می‌گردد.

قدیمی‌ترین کتیبه‌های یافت شده بر روی این دیوارها به سال ۱۲۶۴ برمی‌گردد. در نمای غربی کتیبه‌هایی حکاکی شده است که مربوط به سال‌های ۱۲۸۴، ۱۲۲۹ و قرن شانزدهم است. در حالی که روی دیوارهای شمالی کتیبه‌هایی وجود دارند که مربوط به سال ۱۶۰۹ هستند. این احتمالات وجود دارند که شاید کلیسای کوچک در اوایل قرن هفدهم در ضلع غربی کلیسای مقدس مادر ساخته شده که ساختمان کلیسای Katoghike در اواخر همان قرن در محل آن بنا شده است. این یافته از این جهت حائز اهمیت بود که این نتیجه را تأیید می‌کند که کلیسای سنت مادر مقدس تنها کلیسای ایروان است که پس از زلزله زنده مانده و استوار است.

کلیسای مادر مقدس فعلی که همچنان نام کاتوگیکه را یدک می‌کشد، با ابعاد (۵.۴ در ۷.۵ متر) در دسته کلیساهای نسبتاً کوچک قرار دارد که توانسته مورد توجه بسیاری از گردشگران در تور ارمنستان قرار بگیرد. با توجه به فضای بسیار محدودی که این کلیسا دارد هیچ گونه مراسم کاتولیکی در آن برگزار نشده و صرفا به عنوان نمازخانه برای عبادت مسیحی‌ها عمل می‌کند. ناگفته نماند که یک مجموعه مذهبی جدید در شمال کلیسا ساخته شده که مجموعه جدید شامل یک کلیسای بسیار بزرگتر به نام سنت آنا و ساختمانی است که به عنوان اقامتگاه کاتولیکوس ایروان تعیین شده است. در ۴ ژوئیه ۲۰۰۹، مراسم برکت زمین توسط کاتولیکوس کرکین دوم برای ساخت کلیسای سنت آنا و مجموعه مربوطه انجام شد. در این مراسم رئیس جمهور سرژ سرکیسیان حضور داشت.

 

آشنایی با پارک آبی واتر ورلد ایروان یکی از برترین پارک‌های آبی ارمنستان

 

منبع ۱

منبع ۲ 

منبع ۳ 

۳۰ آبان ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 26 تیر 1402)

نظرات کاربران