سفر به شهر زیبای ایجوان در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
سفر به شهر زیبای ایجوان در ارمنستان

تور ارمنستان به خاطر نزدیکی این کشور به ما و مرز مشترک در قسمت شمال غربی ایران بین توریست‌های ایرانی طرفداران زیادی دارد. اغلب افرادی که بیشتر به دنبال سفرهای فرهنگی و طبیعی می‌گردند سر از ارمنستان در میاورند و بین مردم محلی و مناطق کوهستانی و سرسبز کاوش می‌کنند. در حالی که شهرهایی مثل ایروان و یا سیغناقی در بین گردشگران شناخته شده‌تر هستند اما ارمنستان مقاصد زیاد دیگری هم دارد که از لحاظ فرهنگ و زیبایی طبیعی چشمگیر هستند و یکی از این شهرها ایجوان در قسمت شمالی این کشور است. ما در ادامه به معرفی و بررسی سفر به ایجوان در ارمنستان می‌پردازیم.

 

درباره ایجوان در ارمنستان (Ijevan)

ایجوان شهری است که در مرکز استان (استان/منطقه) تاووش واقع شده و مرکز اداری شهرستان تاووش محسوب می‌شود. این با حدود ۲۱ هزار نفر جمعیت در شمال ارمنستان و در نزدیکی دلیجان و ۱۴۰ کیلومتری ایروان واقع شده است.  در دوران باستان کاروانسراهای زیادی برای توقف و استراحت بازرگانان و مسافران در طول سفر رفت و برگشت خود به سوریه و قفقاز شمالی وجود داشت. ارمنستان بخشی از جاده ابریشم بود و ایجوان ایستگاه بسیار مهمی محسوب می‌شد. با اینهمه ایجوان تنها در زمان شوروی در سال ۱۹۶۱ به شهر تبدیل شد. جالب اینجاست که این شهر هنوز یک نقطه توقفگاهی بوده و گواه آن این است که بسیاری از مارشوتکاها که بین ایروان و تفلیس می‌روند در آن متوقف می‌کنند. ایجوان در میان کوه‌ها (بخشی از رشته کوه گوگرک) قرار دارد و رودخانه آق‌ستف با جریان سریع از میان آن می‌گذرد. از آنجایی که شهر توسط این رودخانه از هم جدا شده است، می توانید ۹ پل کوچک و متوسط را پیدا کنید که دو طرف شهر را به هم متصل می‌کند و حال و هوای منحصر به فردی به شهر می‌بخشد. در طول دوران اتحاد جماهیر شوروی، این شهر به دلیل وجود منابع جنگلی و هتل‌های فراوان در حال شکوفایی بود، اما دلیل واقعی شهرت این شهر به دلیل کارخانه نوشیدنی براندی ایجوان بود که هنوز هم فعال است و هم یکی از بزرگترین کارخانه‌های فرش کشور در اینجا قرار دارد.

در سفر به ایجوان در ارمنستان شما انبوهی از معماری جالب شوروی، مکان‌های طبیعی تمیز، پارک‌ها و یک کافه واقعا خارق‌العاده را پیدا خواهید کرد. همچنین طبیعت تاووش بسیار متنوع است و کوه‌ها می‌توانند از مبهم و صخره‌ای گرفته تا سبز و انبوهجنگلی را در بر بگیرد. مناطقی را اینجا خواهید دید که به نظر آلپی می‌رسند و بسیار زیبا هستند. ایجوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ارمنستان و توقفگاهی عالی برای افرادی است که بین ایروان و تفلیس سفر می‌کنند.

 

نکات مهم سفر به ارمنستان با اتوبوس

 

بازدید از مجسمه‌ها در سفر به ایجوان ارمنستان

در سفر به ایجوان در ارمنستان متوجه می‌شوید که این شهر به عنوان "شهر صد مجسمه" شناخته می‌شود و این را وقتی وارد شهر می‌شوید در پارک پر از مجسمه شهر به خوبی درک می‌کنید. این مجسمه‌ها از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ ساخته شدند، زیرا شهر میزبان سمپوزیوم‌های بین‌المللی بود. همانطور که در کنار رودخانه آغستف در خیابان والانسی قدم می‌زنید، آثار هنری هیجان انگیزی را خواهید دید که در داخل پارک مجسمه‌ها به نمایش درآمده، جایی که می‌توانید خلاقیت‌های بیش از ۶۰ هنرمند محلی و بین‌المللی را مشاهده کنید.

بازدید از معماری شوروی در سفر به ایجوان ارمنستان

ایجوان در دوران اتحاد جماهیر شوروی در اوج پیشرفت خود قرار داشت و بناهای بسیار زیبا و چشمگیری در آن دوره ساخته شد. در مرکز شهر قدم بزنید و بناها و ساختمان‌هایی مانند ساخت‌وساز ناتمام مسیر کابلی شهر را که ایستگاه ناتمام دیگری روی تپه بالای شهر دارد، کشف کنید. به علاوه می‌توانید آسایشگاه متروکه را با یک خانه سینما و ساختمان بار مجزا که در پشت دندروپارک ایجوان قرار دارد، مشاهده کنید. در سفر به ایجوان در ارمنستان اگر فقط چشمانتان را به دقت بچرخانید، مقدار زیادی از معماری شوروی (Ijevan Soviet Architecture) در ایجوان وجود دارد. همچنین مطمئن شوید که هتل شوروی در مرکز شهر در نزدیکی مهمانخانه Belleville را از دست ندهید!

 

راهنمای کامل کمپ زدن در ارمنستان

کلیسای آمناپرکیچ در قدیمی‌ترین محله‌های ایجوان ارمنستان

در سفر به ایجوان در ارمنستان در قدیمی‌ترین محله‌های این شهر، یعنی اصلانیان و بلبلیان قدم بزنید تا خانه‌های قدیمی به سبک ایجوانی را کشف کنید و از کلیسای آمناپرکیچ (Amenaprkich Church) متعلق به قرن هجدهم دیدن کنید. از حیاط کلیسا، منظره‌ای زیبا از کوه‌های اطراف شهر و خانه‌هایی که بسیار بالاتر بر روی تپه‌ها ساخته شده‌اند، خواهید دید. این یکی از متفاوت‌ترین جاها برای بازدید در ایجوان این محله‌ها هستند زیرا حال و هوای متفاوتی دارند.

از معماری سنتی در سفر به ایجوان ارمنستان دیدن کنید

علاوه بر معماری شوروی ایجوان، این شهر دارای مقدار کمی معماری ارمنی مربوط به قرن نوزدهم هم  است که در حین پیاده روی در شهر، می‌توانید آن‌ها را در مکان‌های مختلف شهر ببینید. این ساختمان‌ها که از سنگ و چوب ساخته شده‌اند، جذابیت اصیلی به شهر منتقل می‌کنند که دارای حس و حال فتوژنیکی است که در عین حال میراث معماری تاریخی شهر را نشان می‌دهند.

 

جمع‌آوری لوازم ضروری در سفر به ارمنستان

بازدید از یادبود جنگ جهانی دوم در سفر به ایجوان ارمنستان

در سفر به ایجوان در ارمنستان در کنار رودخانه در خیابان جوانان (اوسانوغکان) تا بنای یادبود جنگ جهانی دوم در ایجوان (World War II Memorial)  قدم بزنید و پس از بالا رفتن از پله‌ها، شاهد مکانی زیبا باشید که به قهرمانان جنگ اختصاص داده شده است. در مسیر خانه‌ها و ویلاهای سنتی قدیمی را می‌بینید و هرچه بیشتر قدم بزنید، می‌توانید مناظر دوست‌داشتنی از شهر را ببینید و شاید مانند ما با چوپان‌های صمیمی ملاقات کنید.

بازدید از مجسمه مادر در سفر به ایجوان ارمنستان

مجسمه مادر (Mother Armenia) تنها ۵ دقیقه با ماشین از مرکز شهر ایجوان در بزرگراه اصلی واقع شده است. این یک مجسمه چشمگیر و نماد اراده قوی مردم ارمنی است. مجسمه مادر ارمنستان ایجوان در سال ۱۹۷۱ توسط معمار S. Mehrabyan ساخته شد که به یکی از نمادهای شهر و مکان جالبی برای بازدید و عکاسی در سفر به ایجوان در ارمنستان تبدیل شد.

 

۶ مکان‌ عالی برای عکاسی در ارمنستان

موزه جغرافیایی تاریخی در ایجوان ارمنستان

حتما برای بازدید از موزه جغرافیایی جذاب ایجوان (Historical Geographical Museum of Ijevan) که در کنار بزرگراه اصلی روبروی دندروپارک ایجوان و در کنار بنای یادبود نسل کشی ارامنه قرار دارد، وقتی بگذارید. موزه جغرافیایی که در سال ۱۹۵۵ تاسیس شد و در یک ساختمان معماری سنتی واقع شده، دارای ۱۶۰۰ نمایشگاه و مجموعه‌های چشمگیر از توپ‌های جنگ‌های آغاز قرن بیستم، مانند جنگ جهانی اول و نبرد سرداراپات است.

به دندروپارک ایجوان ارمنستان بروید

اگر فردی طبیعت دوست هستید، این که بگوییم چه کنید بسیار راحت‌تر از دیگر پیشنهادات است چرا که این شهر در طبیعتی غرق شده و اطراف آن را کوه‌ها، تپه‌ها، رودخانه‌ها و جنگل‌های سرسبز و زیبا پر کرده است. با این همه اکیدا توصیه می‌کنیم که از دندروپارک (Ijevan Dendropark) جادویی ایجوان دیدن کنید. این قطعه کوچکی از بهشت طبیعی است که در نزدیکی یادبود جنگ جهانی دوم قرار دارد و بازدید از آن کاملا رایگان است. هرگز از این بازدید پشیمان نخواهید شد مطمئن باشید! دندروپارک ایجوان که در سال ۱۹۶۲ تسیس شد، بیش از یک دهه است که محل جمع آوری بیش از ۶۵۰ گیاه و درخت بوده و در نهایت یک بهشت زیست محیطی برای همه عاشقان طبیعت به وجود آمده و حتی به جایی مناسب کمپ زدن و اقامت تبدیل شده است.

 

سفری زمستانی و جادویی به ایروان

غذاخوردن در ایجوان ارمنستان

هیچ گردش و سفری بدون امتحان کردن غذاهای سنتی و رستوران گردی در آن مقصد کامل نخواهد. ایجوان هم از این قاعده مستثنی نیست. شما در این شهر باید سری به کافه و رستوران‌ها بزنید و غذاهای محلی ارمنستان را امتحان کنید .

کافه رویای زرد در ایجوان (Yellow Dream Cafe)

درست در قلب ایجوان و در کنار فواره‌ها یک کافی شاپ و کافه مدرن به نام رویای زرد قرار دارد. این کافه توسط جوانان محلی برای فضایی سرگرم کننده و خلاق برای جوانان شهر و همچنین مسافرانی که از آنجا عبور می‌کنند تاسیس شده است. البته این کافه سیگارممنوع بوده و کارکنانی فوق‌العاده مهربان با طیف گسترده‌ای از نوشیدنی‌های متنوع، و شکلات داغ تا کوکتل و نوشیدنی در بار دارد. فضای داخلی عجیب و غریب و سرگرم کننده پس از کاوش در ایجوان به شما احساس آرامش می‌دهد. در اینجا شما می‌توانید از غذاهای خوشمزه و مقرون به صرفه همراه با موسیقی لذت ببرید.

کافه هنر رمان در ایجوان (Novel Art Cafe)

کافه ارت نوول یک کافه دنج درست در قلب شهر در زیر مهمانخانه Belleville  محل پیشنهادی ما برای اقامت در ایجوان، واقع شده است. در این کافه شما مجموعه‌ای از چای تا قهوه را همراه با وای‌فای پرسرعت، و هدایای دست‌ساز صنعت‌گران محلی را در دسترس خواهید داشت.

 

راهنمای اجاره‌ی ماشین در ارمنستان

شیرینی نازوک در ایجوان (Nazook Pastry)

نازوک شیرینی سنتی و محبوب ارمنی است که در زمان Vardavar درست می‌شود اما شما می‌توانید در تمام طول سال در کافه‌ها و غذاخوری‌های شهر این شیرینی را پیدا کنید. این شیرینی خوشمزه از عصاره وانیل، آرد، کره، شکر، خامه ترش، مخمر و تخم مرغ تهیه می‌شود. بسیاری از نانوایان و قنادها گردو هم اضافه می‌کنند.

کارهایی که باید در نزدیکی ایجوان انجام دهید

ایجوان نه تنها دارای طبیعت و مناظر خیره کننده در داخل شهر است، بلکه مکان‌های شگفت‌انگیز زیادی نیز در نزدیکی آن وجود دارد. این شهر یک پایگاه عالی برای کشف منطقه محلی است.

دریاچه قاری (دریاچه سنگ) نزدیک روستای هوق

در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای از ایجوان، می‌توانید گوشه طبیعی آرامی را پیدا کنید که در آن با شخصی به نام جیرایر ملیقستیان که دریاچه‌ای مصنوعی در کوهستان ایجاد کرده است ملاقات کنید. این منطقه همچنین دارای یک کافه و رستوران در فضای باز است که در طول ۱۱ سال ساخته شده است. مخصوصا در نیمه دوم سال، مکان بسیار محبوبی برای مردم محلی و مسافرانی است که از ماهیگیری و نشستن در طبیعت لذت می‌برند.

 

تجربه چشیدن طعم قهوه‌هایی عالی در ایروان

منبع

۲۴ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران