گردش در شهر زیبای گوریس ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
گردش در شهر زیبای گوریس ارمنستان

گوریس شهری در استان سیونیک است که در ۲۵۴ کیلومتری ایروان واقع شده است. این شهر که در دره رود گوریس واقع شده دومین شهر بزرگ منطقه است و نقاط دیدنی تاریخی و قرون وسطایی را در خود جای داده است. مانند شهر همسایه آن تاتو، گوریس نیز دارای تعداد محدودی دیدنی است، که هر کدام به نوبه خود بسیار چشمگیر هستند و ارزش یک بازدید دو روزه را دارند. در اینجا بهترین کارهای که می‌توانید در تور ارمنستان به گوریس انجام دهید بررسی می‌شود.

 

در میان غارهای قرون وسطایی گوریس قدم بزنید

غارهای قرون وسطایی گوریس تا اواسط قرن بیستم محل سکونت مردم محلی بودند. جنگل‌ها و صخره‌ها این مکان غیرمعمول را احاطه کرده‌اند که فقط از طریق یک پل نوسانی قابل دسترسی بوده و به همین دلیل جایی مناسب برای سکونت دنج و پنهان انسان فراهم آمده است. پس از عبور از پل، باید از پله‌های شیب دار بالا بروید تا به این شهرک متروکه برسید. در آن خانه‌ها قدم بزنید و کارهایی را که در ساخت و ساز این شهرک انجام شده مورد بررسی و تحسین قرار دهید.

 

معرفی جرموک شهر آبگرم ارمنستان

درباره شاعر ارمنی بیشتر بدانید

دوستداران ادبیات از بازدید از موزه اکسل باکونتس، نویسنده، مترجم، نویسنده فیلم و فعال عمومی ارمنی که در ترورهای استالین در سال ۱۹۳۷ کشته شد، لذت خواهند برد. باکونتس همیشه صریح بود و اولین انتشار او، یک داستان طنزآمیز بود ولی شهردار گوریس، او را در سال ۱۹۱۵ زندانی کرد. پس از آن، او به عنوان داوطلب در نبردهای کارس، ارزروم و سردارآباد خدمت کرد. این ویلای دوست داشتنی با ایوان چوبی، دیوارهای سنگی و باغ حیاط خانه او بود. خاطرات شخصی و اثاثیه او از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در این خانه سنگی به نمایش درآمده و اطلاعات زیادی از طرز فکر و منش بزرگ او ارائه می‌دهد.

از یکی از قدیمی‌ترین کاروانسراهای ارمنستان دیدن کنید

قدمت کاروانسرای کوتراتس به سال ۱۳۱۹ برمی‌گردد که توسط خانواده اوربلیانی (خانواده نجیب گرجی که از خاندان سلطنتی باگراتیونی منشعب شده‌اند) به عنوان نقطه توقف در جاده ابریشم ساخته شد. کاروانسراها مکان‌هایی بودند که مسافران و بازرگانانی که در بزرگ‌ترین جاده تجاری حرکت می‌کردند، یک شب توقف می‌کردند یا چند روز استراحت می‌کردند و محصولات مختلفی را می‌فروختند یا می‌خریدند. نوشته ارمنی بالای در به سختی قابل خواندن است، اما عبارت فارسی آن سالم به نظر می‌رسد. لازم به ذکر است که کاروانسرای دیگری (که توسط خانواده اوربلیانی ساخته شده) نیز در ارمنستان وجود دارد که در گردنه سلیم واقع شده است.

 

خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های ارمنستان

از اهرام سنگ طبیعی دیدن کنید

شهر گوریس با صخره‌هایی احاطه شده است که مردم محلی آن را جنگل اهرام سنگی گوریس می‌نامند. این سنگ‌ها هزارتوهای شگفت انگیزی از اهرام رنگارنگ، ستون‌ها، مخروط‌ها و برج‌ها ایجاد کرده‌اند که بسیار دیدنی و مرموز به نظر می‌رسند. این منطقه با توجه به نحوه تابش نور خورشید به زمین، نماهای کاملاً متفاوتی از شهر ارائه می‌دهد. این جنگل به سادگی مسحور کننده بوده و باید در بالای فهرست برنامه سفر گوریس هر گردشگری به این نقطه از ارمنستان قرار بگیرد. این منطقه گیرایی بالایی داشته و حسی عجیب و حیرت انگیز در شما ایجاد می‌کند. در بازدید از این مجموعه سنگی حتما عکس‌های زیبایی به ثبت برسانید.

 

بهترین هتل‌های تساغکادزور ارمنستان

از کلیسایی به نام سنت حامی ارمنستان دیدن کنید

گرگوری روشنگر قدیس حامی ارمنستان و اولین رئیس کلیسای حواری ارمنی بود. چندین کلیسا به این حامی مقدس اختصاص داده شده، اما کلیسای گوریس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، این کلیسا و بسیاری از کلیساهای دیگر در این کشور بسته شد. تا این که در دهه ۱۹۶۰، این کلیسا به عنوان موزه زمین شناسی و محل ذخیره غلات مورد استفاده قرار گرفت. سپس در سال ۱۹۸۹، به عنوان کلیسا بازگشایی شد و هفت سال بعد، محل کاتولیک کل ارامنه (اسقف اصلی) به اینجا منتقل شد.

به خرید بروید

آوردن سوغات از شهری که بازدید کرده اید همیشه ایده خوبی است، به ویژه هنگامی که سوغات دست ساز باشد. موسسه قلاب دوزی گوریس سازمانی است که طیف گسترده‌ای از اقلام دست ساز با کیفیت بالا را تولید کرده و از صنعت محلی حمایت می‌کند. محصولات آن‌ها بیشتر شامل اسباب بازی، حیوانات و کیسه‌هایی است که با سبزیجات، میوه‌ها و سایر اقلام فرهنگی ارمنی پر شده‌اند. اگر به فکر آوردن چیزی از گوریس به خانه هستید در مغازه‌ها و غرفه‌های سوغاتی ارمنستان مختلف نگاه کنید و چیزهای جالبی که می‌بینید را خریداری نمایید.

۰۱ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران