تفریح‌های زمستانی در سفر به ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
تفریح‌های زمستانی در سفر به ارمنستان

در بسیاری از مقاصد گردشگری در اطراف ایران، زمستان، فعالیت زیادی برای انجام نخواهید داشت اما در تور ارمنستان، قضیه کاملا متفاوت است و فعالیت‌های زیادی هستند که در روزهای سرد سال، می‌توانید به انجام برسانید. در نوشته‌ی امروز ما به سراغ فعالیت‌های تفریحی و متنوع رفته‌ایم تا بهترین گزینه‌ها را به شما معرفی نماییم. این فعالیت‌ها از اسکی روی برف و اسکیت روی یخ تا آبتنی در چشمه‌های آب گرم متنوع هستند، پس همراه ما باشید.

 

زمستان در ارمنستان

تابستان‌های گرم ارمنستان در نهایت به زمستان‌های بسیار سرد و عموما برفی می‌انجامد. این زمستان حداقل سه ماه از اواخر آخر تا نزدیک بهار به طول می‌انجامد و اولین برف زمستانی قبل از دی ماه در ارتفاعات این کشور شروع به باریدن می‌کند و پیست‌های اسکی در دی‌ماه، باز هستند. تنوع جغرافیایی این کشور باعث می‌شود که نتوان یک میانگین دمایی کلی برای ارمنستان در زمستان قید کرد اما مثلا در پایتخت، دمای هوا در گرم‌ترین حالت در میانه زمستان از به ۶ درجه و در سرد‌ترین حالت به -۷ درجه می‌رسد اما بارش برف در آن‌جا، دیرتر از ارتفاعات رقم خواهد خورد.

 

جشن‌های زمستانه ارمنستان

فعالیت‌های مختلفی که در زمستان ارمنستان می‌توانید تجربه کنید

ارمنستان کشوری کوهستانی است و مسلما برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های زمستانی در ارمنستان، به مناطق برفی و ورزش‌های زمستانی ختم می‌شود، اما در لیست امروز، چند گزینه‌ی متفاوت و جالب نیز برایتان در نظر گرفته‌ایم:

اسکی در ارمنستان

یکی از جذاب‌ترین و البته مفرح‌ترین فعالیت‌هایی که در تور ارمنستان می‌توانید تجربه کنید، اسکی در قله‌های برفی این کشور است. چند جا برای انجام این فعالیت وجود دارد و هم افراد مبتدی مسیرهای مورد نظر خود را در این کشور پیدا می‌کنند و هم حرفه‌ای‌ها می‌توانند از شیب‌های پر پیچ و خم و جذاب ارتفاعات ارمنستان بهره‌مند شوند. تساغکادزور (Tsaghkadzor)، جرموک (Jermuk) و آشوتسک (Ashotsk) جزو بهترین‌ انتخاب‌ها هستند که مخصوصا دو گزینه اول امکانات خیلی خوب و مناظر زمستانی معرکه‌ای نیز دارند. زمستان‌ها، تورهای مختلفی از ایروان به تساغکادزور برگزار می‌شود تا توریست‌ها برای تجربه اسکی، به این محل بروند.

اکسیت روی یخ در ارمنستان

اسکیت روی یخ یکی دیگر از فعالیت‌های زمستانی دلچسب و جذاب در این کشور است که البته برای انجام آن، اصلا نیاز نیست از پایتخت دور شوید و خود ایروان، بهترین مکان برای تجربه این فعالیت لذت بخش خواهد بود. پارک زمستانی ایروان (Yerevan Winter Park)، دریاچه قو (Swan Lake) نزدیک به سالن اپرای ایروان و مجموعه ورزشی و مجتمع کنسرت کارن دمیرچیان (Karen Demirchyan Sports and Concerts Complex) از جمله انتخاب‌های شما برای تجربه این ورزش در پایتخت خواهد بود.  

 

راهنمای اجاره‌ی ماشین در ارمنستان

بازدید از چشمه‌های آب گرم ارمنستان در طول زمستان

همچون خیلی دیگر از کشورهای کوهستانی، ارمنستان نیز چند جای عالی دارد که به چشمه‌های آب گرم طبیعی‌اش معروف هستند. احتمالا جرموک در این زمینه بیش از هر جای دیگری محبوب باشد و هر ساله تعداد زیادی توریست خارجی و گردشگر داخلی به آن‌جا می‌روند و در بهترین هتل‌های جرموک ارمنستان اقامت می‌کنند. اما جاهایی همچون هانکاوان (Hankavan) یا آرزاکان (Arzakan) نیز گزینه‌های خوبی هستند. متاسفانه هیچ محل خوبی که در فاصله‌ی کوتاه از ایروان باشد و چشمه‌های آب گرم زیادی داشته باشد وجود ندارد. در کنار چشمه‌های آب گرمی که در طبیعت هستند، جرموک دارای اسپاها و اقامتگاه‌های بزرگی هم هست که از آب این چشمه‌ها بهره می‌برند.

شرکت در بازار کریسمس ایروان در ارمنستان

یکی از فعالیت‌های زمستانی معروف در سفر به ارمنستان، شرکت در بازار کریسمسی این شهر است که بازاری به سبک اروپایی بوده که در پایتخت‌های مختلف قاره سبز در این ایام برپا می‌شود اما خب کوچک‌تر است و در درست در کنار میدان جمهوری ایروان برگزار خواهد شد. این بازار برای خرید انواع سوغات ارمنستان و دکورهای کریسمسی عالی بود اما شاید برای خیلی‌ها، بهترین گزینه در آن‌جا، خوردن خوراکی‌های خوشمزه، شیرینی‌ها و البته نوشیدنی‌های گرمی باشد که در دکه‌ها سرو می‌شوند. این بازار همچنین از دکور و چراغانی فوق‌العاده‌ای بهره برده که عکاسی در آن‌جا را فوق‌العاده لذت‌بخش خواهد کرد. به نظر بهترین زمان برای سفر زمستانی به ارمنستان، همین ایام کریسمس و شب سال نو است.

 

بهترین هتل‌های ارمنستان در بوکینگ

طبیعت گردی و کوه‌پیمایی زمستانی در ارمنستان

این فعالیت به درد تازه کارها و آن‌ها که از فیزیک خوبی بهره می‌برند مناسب نبوده و بیشتر به درد ماجراجویانی می‌خورد که به دنبال تجربه مناظر برفی و کوهستان‌های سرد هستند. تیم‌های کوه‌پیمایی مختلفی برای روزهای زمستان برنامه می‌گذارند و خیلی از این برنامه‌ها کوتاه مدت بوده و جوان‌ها آن‌ها را برگزار می‌کنند. البته برای چنین فعالیتی باید از قبل برنامه‌ریزی کرده باشید، لباس مناسب و کفش همراه داشته باشید و البته بتوانید، سرما را تاب بیاورید. مجموعه تریپستر (Tripsters) این گونه برنامه‌ها را برگزار کرده و می‌توانید برای چنین سفرهایی با آن‌ها هماهنگ کنید.

 

خرید در بازارهای سنتی ارمنستان

بازدید از گارنی در ارمنستان

یکی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک ایروان که در ایام زمستان، زیبایی منحصر به فردی پیدا می‌کند، گارنی (Garni) است. این معبد باستانی گارنی در نزدیکی دهکده‌ای به همین نام قرار گرفته و ساخت آن به قرن اول میلادی می‌گردد. با این که اگر در دیگر فصول سال هم به تور ایروان بروید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم از معبد گارنی دیدن نمایید، اما تماشای این بنای باستانی در زمستان برفی ارمنستان و کوه‌های سفید پوشی که مناظر را احاطه کرده‌اند، لذتی دو چندان داشته و البته که عکس‌هایی بی‌نظیر از آن‌جا می‌توانید ثبت نمایید. بازدید از گارنی ۲۵۰ درام یعنی حدود ۱ دلار هزینه در پی خواهد داشت و اگر با مینی‌بوس به آن‌جا بروید، حدود ۴۰ دقیقه در راه خواهید بود. اگر بعد از تماشای معبد گارنی، هنوز هم زمان برای دیدن مکانی دیگر را دارید، به سراغ صومعه گغارد (GeghardMonastery) هم بروید که تنها کمی از آن‌جا دور بوده و یکی از میراث جهانی یونسکو در ارمنستان نیز به حساب می‌آید.

شرکت در جشن سال نو میلادی در ارمنستان

اگر کریسمس را در ایروان بودید، حتما جوری برنامه ریزی کنید تا شب سال نو را نیز بتوانید در این شهر باشید. در این شب از سال، هزاران نفر در میدان جمهوری گرد هم می‌آیند تا سال نو را جشن گرفته و به تماشای آتش بازی بپردازند. البته این رسم تازه‌ی مردم ایروان است و چند سالی می‌شود که مردم برای این روز، در میدان جمهوری کنار هم جمع می‌شوند اما به همین ترتیب، هر سال این جمع بزرگ و بزرگ‌تر هم می‌شود. همچنین هزینه‌ی سفر به ارمنستان و شرکت در جشن‌های کریسمس و شب سال نو در این کشور مسیحی نشین، بسیار کم‌تر از تجربه آن در دیگر کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان یا حتی کشورهای شرق اروپاست.

 

۸ مکان مهم برای بازدید در ارمنستان

پارک زمستانی ایروان، سرزمین رویاها در قلب ارمنستان

اگر همراه خانواده خود به تور ارمنستان می‌روید، حتما باید سری به پارک زمستانی بزنید. قبلا اشاره‌ای به این پارک داشتیم اما باید مفصل‌تر از آن صحبت کنیم. این پارک که تنها در طول زمستان فعال خواهد بود، سه پیست اسکیت روی یخ بزرگ به همراه چندین و چند بازی مختلف را برای تمامی اعضای خانواده در خود دارد و دور تا دور آن، پر است از دکه‌های غذا و نوشیدنی داغ که می‌توانید همه چیز برای خود سفارش دهید. این محل در طول زمستان، پر می‌شود از خانواده‌های محلی و گردشگران و در تمام طول روز فضایی شاد و جذاب در آن‌جا جاری‌ست. البته حتی در طول شب با چراغانی زیبا، این محل زیباتر از گذشته نیز می شود اما خب از طرفی سرمای هوا نیز بیشتر خواهد شد.

شرکت در دوی ماراتن بابانوئل‌های ارمنستان

شاید خودتان نخواهید در این مسابقه دو عجیب و خنده‌ دار شرکت کنید، اما می‌توانید، تماشاگر آن باشید. جایی که ده‌ها بابانودل با هم در یک مسابقه نیمه ماراتن شرکت می‌کنند و مردم در طول راه به تماشا و تشویقشان می‌پردازند. این برنامه‌ی تفریحی و خیره، برای دریافت کمک‌های مردمی برگزار شده و هر ساله مقدار زیادی پول برای افراد نیازمند جمع می‌شود. همچنین در کنار این مسابقه که تاریخ آن کمی در طول سال جا به جا می‌شود، دکه های فروش غذا، برنامه‌های تفریحی و همچنین فروش نوشیدنی‌های داغ نیز وجود خواهد داشت.

 

نکاتی که باید قبل از سفر به ایروان بدانید

خوردن غذاهای خوشمزه محلی و لذت بردن از حال و هوای کافه‌های ایروان در ارمنستان

مردم ارمنستان عاشق غذاهای متنوع و نوشیدنی‌های مختلف هستند و البته برای زمستان، ایام کریسمس و روزهای برفی، غذاهای فوق‌العاده‌ای دارند که می‌توانید در طول این فصل به سراغشان بروید. یکی از غذاهای خوشمزه‌ی محلی ارمنستان که حتما در چنین روزهایی، پیشنهاد می‌شود، خاش است که یک نوع سوپ خاص و رقیق بوده که بسیار چرب هم هست. قاپاما هم از آن غذاهایی است که در زمستان طرفداران زیادی دارد، اما در کل، خوردن غذاهای محلی ارمنی در هر زمانی از سال، خود یک جاذبه‌ی گردشگری در این کشور به حساب می‌آید.

اقامت در هتل‌های کوهستانی ارمنستان

آخرین پیشنهاد ما برای سفری دلچسب و خاطره‌انگیز به ارمنستان، اقامت در هتل‌های کوهستانی این کشور است که تعدادشان هم اصلا کم نیست. مکان‌هایی همچون ریزورت آرارات، از جمله این گزینه‌ها هستند و فارغ از نزدیکی به پیست‌های اسکی، می‌توانید برای لذت بردن از مناظر برفی، گشت زدن در طبیعت زمستانی و چیزهایی از این دست، به این هتل‌ها بروید. هتل‌های کوهستانی بسیار خوبی در ارمنستان وجود دارد که اغلب آن‌ها، مجموعه‌هایی ۴ ستاره با امکانات عالی هستند که لذت حضور در تور ارمنستان را برایتان دوچندان خواهند کرد.

 

تماشای ۱۱ عکس از ارمنستانِ زیبا

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳ 

۰۴ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران