راهنمای سفر به ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
راهنمای سفر به ارمنستان

سفر به ارمنستان، صرفا یک زنگ تفریح توریستی نیست. بلکه این منطقه بسیار جالب با تاریخ فوق العاده قدیمی، غنی و پر حادثه، فرهنگ جذاب و طبیعت زیبا از مهمانانش پذیرایی می‌کند. در عین حال ساکنان مهمان نواز، غذاهای لذیذ و قیمت‌های ارزان، به لذت این گشت و گذار می‌افزایند. در این راهنمای سفر به ارمنستان، به تفصیل راجع به هر کدام از این موارد صحبت خواهیم کرد.

 

اطلاعات کلی از کشور ارمنستان

در ابتدای راهنمای سفر به ارمنستان، باید بگوییم که تاریخ این خطه چیزی جز حادثه نبوده است. این کشور، تهاجمات بی‌شماری را به خود دیده است. می‌توان آثار و بقایای نبرد با امپراتوری روم و حمله به امپراتوری بیزانس و از دست دادن ارمنستان غربی را در تاریخ این خطه در سفر با  تور ارمنستان شاهد بود. در این رابطه، گردشگران ارمنستان می‌توانند از برخی از بهترین جاذبه‌های گردشگری تاریخی ارمنستان دیدن کنند.

ارمنستان همچنین موضوع بسیاری از داستان‌های افسانه‌ای بوده است، مانند به گل نشستن کشتی نوح در کوه آرارات، کوه مقدس ارمنستان. اما در عین حال امروزه این کشور، بیشتر به خاطر وحشت نسل کشی ارامنه و بعنوان اولین کشور در جهان که مسیحیت را بعنوان دین رسمی پذیرفته است، شهرت دارد.

 

چگونه به ارمنستان سفر کنیم؟

در این سفرنامه ارمنستان، باید بگوییم روش‌های مختلفی برای رسیدن به این کشور پیش روی مسافران است که می‌توانند متناسب با بودجه، شرایط و هدفشان، هر کدام را خواستند انتخاب کنند:

  • هواپیما: این روش رایج، آسان و بی دردسر که شما را در کمترین زمان به ارمنستان می‌رساند، در عین حال قیمت‌هایی مناسب را برایتان به همراه خواهد داشت. این امر، به دلیل هم مرز بودن ایران و ارمنستان بوده و سفری در حد یک ساعت و نیم را رقم می‌زند.
  • قطار: از آنجایی که مسیر ریلی مستقیمی از ایران به ارمنستان وجود ندارد، تنها راه این است که از تهران با قطار خود را به ایستگاه جلفا برسانید. سپس به مرز نوردوز رفته و وارد ارمنستان شوید.
  • خودروی شخصی: اگر می‌خواهید کشور ارمنستان را با توقف‌های دلخواه در طول مسیر بازدید کنید، بهتر است برای اخذ گواهینامه بین المللی و دریافت پلاک بین المللی برای خودروی شخصی‌تان اقدام کنید و همراه عزیزانتان سفری بی دردسر و خاطره انگیز را تجربه نمایید.
  • اتوبوس: این روش وقتی جذاب است که با گروهی از همراهان صمیمی سفر کنید، زیرا می‌توانید ساعاتی مفرح و شاد را بگذرانید و از طی مسیر لذت ببرید. به لحاظ هزینه نیز، اتوبوس از روش‌های قبلی ارزان‌تر بوده و همچنین لازم است زمان بیشتری را برای این سفر درنظر بگیرید.

 

عکس: financialtribune.com

 

توصیه‌های مهم و ضروری در راهنمای سفر به ارمنستان

قبل از سفر با تور ارمنستان  لازم است که مواردی را مدنظر داشته باشید:

  • زبان

اول از همه بگوییم که در خارج از پایتخت، تقریبا هیچ کس انگلیسی صحبت نمی‌کند. زبان رسمی ارمنستان، ارمنی است. و البته زبان روسی نیز در این خطه، بیش از سایر زبان‌های خارجی رواج دارد و بسیاری از ارامنه آنرا درک می‌کنند.

ارمنی‌ها بسیار مهمان نواز هستند و برای کمک به مسافران تور ارمنستان، تمام تلاششان را بکار می‌گیرند. اما اگر بتوانید در حد چند کلمه هم که شده زبان ارمنی یاد بگیرید، بیشتر مورد استقبال مردمان محلی قرار خواهید گرفت. یاد گرفتن کلماتی نظیر مانند hello (barev) و متشکرم (mersi) نمی‌تواند چندان سخت باشد. اینطور نیست؟! 

 

 

هیجان‌انگیزترین کلاب‌های شبانه در ایروان

  • فرهنگ غذایی

نکته مهم دیگر در راهنمای سفر به ارمنستان این است که یکی از بهترین جاذبه‌های این کشور، غذا و نوشیدنی‌های آن است. غذا در ارمنستان سبک بوده و از مواد فصلی و محلی تازه تهیه می‌شود. از طرفی فرهنگ غذایی این خطه تحت تاثیر ایران، روسیه، ترکیه، خاورمیانه و گرجستان است، هرچند خوراکی‌های منحصر به فردی را نیز در این کشور خواهید یافت.

سبزیجات و میوه‌ها در ارمنستان آبدار و خوش طعم هستند. استفاده زیاد از گوشت و همچنین استفاده زیاد از سبزیجات را در طبخ غذاهای ارمنی شاهد خواهید بود و در نتیجه این کشور، برای گیاهخواران نیز مقصدی ایده آل است. بطور کلی از محبوب‌ترین خوراکی‌های  این خطه می‌توان به  دلمه، لواش، خورواتس، قاپاما یا خاش کباب، کوفته، سوپ قارچ، سوپ عدس، ماهی کبابی، ماهی شکم پر، بیورک و سوجوخ و دسرهایی همچون گاتا و باقلوای ارمنی اشاره کرد.

  • واحد پول ارمنستان

از مهمترین نکاتی که باید در راهنمای سفر به ارمنستان بگنجانیم، راجع به پول ملی این کشور است. وجه رایج ارمنستان درام (AMD) نامیده می‌شود و تقریبا در هر نقطه‌ای از ایروان، می‌توانید پولتان را به این واحد چنج کنید. در اینجا صرافی‌های ارزی بسیاری خواهید یافت و جالب است که حتی کفش فروشی‌ها هم گاهی صرافی دارند! در عین حال برای چنج راحت‌تر پول، بهتر است دلار آمریکا یا یورو همراه داشته باشید.

  • امنیت ارمنستان

جالب‌ترین بخش از سفرنامه ارمنستان، به امنیت این کشور برمی‌گردد. در واقع باید گفت ارمنستان، یکی از امن‌ترین کشورهایی است که تا به حال دیده‌اید. البته خطر در همه جا می‌تواند وجود داشته باشد، اما شاخص جرم و جنایت در ارمنستان پایین است. تنها منطقه ناآرام در این خطه، مرز قره باغ است. مرز بین آذربایجان و ارمنستان و همچنین مرز با ترکیه نیز به دلیل درگیری بین دو کشور بسته است.

  •  حمل و نقل عمومی 

بعنوان بخش کلیدی دیگر در راهنمای سفر به ارمنستان، باید بگوییم حمل و نقل عمومی در این منطقه هنوز در مراحل توسعه است و معمولا مینی بوس‌ها (مارشروتکا) شهرهای ارمنستان را به هم وصل می‌کنند.

مارشروتکاها که هزینه‌ای پایین‌تر از سایر وسایل حمل و نقل عمومی در ارمنستان را برایتان به همراه دارند، لزوما راحت‌ترین گزینه برای رفت و آمد نیستند. به همین دلیل است که بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند هنگام سفر در ارمنستان، از تاکسی استفاده کرده یا خودرو کرایه کنند. که البته اگر می‌خواهید از توقف‌های جالب توجه در طبیعت زیبا برخوردار شوید، بهتر است یک خودرو کرایه کنید. اطلاعات تکمیلی را در این رابطه می‌توانید از مقاله قوانین رانندگی و کرایه خودرو در ارمنستان بدست آورید.

 

 

سفر به ۷ دریاچه‌ی کوهستانی ارمنستان

 

بهترین زمان سفر به ارمنستان

در ادامه این راهنمای سفر به ارمنستان، به فصول مختلف سفر می‌رسیم. حقیقت این است که ارمنستان چهارفصل بوده و هر فصل، جذابیت‌های خاص خود را داراست. هنگامی که در این کشور بهار می‌آید، مانند بسیاری از مناطق، آب و هوای نیز دلپذیر می‌شود. همچنین می‌توانید شاهد فستیوال‌های بسیاری در بهار ارمنستان باشید.

تابستان‌ها در ارمنستان، زمان مناسبی برای سفرهای چند روزه از ایروان به سراسر کشور است. در این فصل، فرصتی بی‌نظیر برای کشف یک کشور باستانی خواهید داشت و می‌توانید با فراغ بال از میراث فرهنگی و تاریخی شگفت انگیز این خطه دیدن کنید.

پاییز، فصل مورد علاقه بسیاری از مسافران تور ارمنستان است. در این فصل هوا برای فعالیت در فضای باز، کمپینگ و سفرهای یک روزه مناسب است. در نهایت باید گفت زمستان‌های ارمنستان خشک و سرد است و در این مدت، دمای هوا می‌تواند تا ۱۵- درجه سانتیگراد کاهش یابد. با این حال، فعالیت‌ها و ورزش‌های زمستانی مانند اسکی در تساغکادزور به راحتی قابل دسترسی هستند. همچنین هزینه اقامتگاه در این  فصل، برایتان ارزان‌تر تمام می‌شود.

عکس: picnichotels.com

 

جاهای دیدنی در ارمنستان

جذابیت‌های سفر به این خطه بسیار متنوع است. اما اگر بخواهیم به مهمترین آنها در این راهنمای سفر به ارمنستان اشاره کنیم، لازم است سری بزنیم به مناطقی همچون ایروان، گارنی، تاتف و دیلیجان و به طور اجمالی از برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان در آنها گذر کنیم.

ایروان

پایتخت ارمنستان، مکانی عالی برای شروع سفر و گذراندن ۱ یا ۲ روز است. این شهر با کلوپ‌ها، رستوران‌های امروزی و بارهایی به سبک اروپایی، بساط تفریحات شبانه را به بهترین نحو پهن می‌کند.

بعلاوه در سفر به ایروان، درخواهید یافت که این منطقه با بسیاری از بقایای روزهای قدیمی آمیخته بوده و مملو از ساختمان‌ها و بناهای تاریخی با رنگ صورتی متداول دوران شوروی است. این شهر قدیمی با قدمتی ۲۸۰۰ ساله، موزه‌ها و گالری‌های متعددی از جمله موزه تاریخ ارمنستان، گالری ملی و موزه نسل کشی ارامنه را در خود جای داده است. در عین حال در این راهنمای سفر به ایروان، پیشنهاد می‌کنیم از جاذبه‌های پرطرفدار شهر نظیر راه پله کاسکاد و مجسمه عظیم مادر ارمنستان، پارک عشاق و محله قرن هفدهمی کوند نیز دیدن کنید.

 

تاتف

این منطقه که صومعه تاتو، جواهر معماری قرون وسطایی ارمنستان را در خود جای داده، اکنون به راحتی با طولانی‌ترین تله کابین جهان قابل دسترسی است. صومعه بر روی صخره‌ای مشرف به ساحل، سمت راست رودخانه وروتان قرار داشته و چشم اندازهایی پانوراما را به مخاطبانش هدیه می‌دهد.

بعلاوه تعدادی رستوران، اقامتگاه و مسیرهای پیاده روی کوتاه و طولانی در این منطقه وجود دارند. در تابستان، اطراف رودخانه مملو از زندگی می‌شود و می‌توانید شاهد تعداد زیادی پروانه، سنجاقک، ماهی‌ها، پرندگان و گل‌های فراوان در این محدوده باشید. همچنین تعدادی سکوی تماشا بر فراز رودخانه وجود دارند و در پایین رود نیز، می‌توانید غارهایی باورنکردنی را کشف کنید که انگار از دل افسانه‌ها بیرون آمده‌اند.

 

راهنمای کامل بازدید از موزه‌های ارمنستان

 

گارنی

در ادامه راهنمای سفر به ارمنستان، سری می‌زنیم به روستای گارنی که حدود ۳۰ کیلومتر با ایروان فاصله دارد. در  سفر به گارنی درخواهید یافت این دهکده دارای رستوران‌های فراوان، کافه‌های فصلی و انبوهی از مردمان محلی مهمان‌نواز است. گفتنی است این منطقه، با تعدادی از بناهای تاریخی و معماری دوران هلنیستی و اوایل مسیحیت همچون  معبد گارنی و صومعه گغارد به استقبال بازدیدکنندگانش می‌آید. همچنین تنگه زیبای گارنی همراه با سمفونی سنگ‌ها و ذخیره‌گاه طبیعی خوسف در این حوالی، طرفداران بسیاری دارند.

در ضمن درست قبل از ورود به معبد گارنی، یک مکان فوق العاده جالب یعنی باغ نوح به چشم می‌خورد.در این باغ می‌توانید چندین کارگاه در فضای باز، یک فروشگاه سوغاتی زیبا و یک تراس رستوران را بیابید که غذاهای سنتی مانند باربیکیو ارمنی (خورواتس) را درست جلوی چشمان‌تان طبخ می کند.

 

دیلیجان

در ادامه راهنمای سفر به ارمنستان و کشف جاهای دیدنی این خطه، به دیلیجان می‌رسیم. این شهر دلپذیر، در حدود ۹۰ کیلومتری شمال شرقی ایروان و در حاشیه رودخانه آغستف واقع شده است. این محدوده، از آب و هوای بهشتی و محیطی آرام برخورار بوده و بعنوان "سوئیس ارمنستان" نیز شناخته می‌شود. گفتنی است دیلیجان، با جنگل‌های عمیق و مناظر کوهستانی شگفت انگیز احاطه شده است.

این طبیعت زیبا همراه با کوچه‌ها و خیابان‌های باریک هزارتوی شهر و خانه‌های شگفت انگیز همراه با سقف‌های کاشی‌کاری و بالکن‌های چوبی، حظ بصری بالایی را به مسافران تور گرجستان هدیه می‌دهد. در عین حال صدای رودخانه، طعم و بوی خوش غذاهای محلی تازه و مهمان نوازی گرم ساکنان شهر، به لذت این گشت و گذار می‌افزایند.

از معروف‌ترین جاذبه‌های دیلیجان می‌توان به پارک ملی اشاره کرد که از طبیعت زیبای جنگلی، تنوع زیستی غنی، چشمه‌های معدنی دارویی، آثار فرهنگی منحصربفرد، مسیرهای پیاده‌ روی متنوع، دریاچه زیبای پرز  و صومعه‌های منزوی بهره برده است. همچنین علاوه بر پارک ملی، مجموعه صومعه هاغارتسین، یک زیپ لاین، صومعه گوشاوانک، آمفی تئاتر دیلیجان درقلب شهر، موزه زمین شناسی و نگارخانه هنر دیلیجان نیز، در شمار محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی دیلیجان محسوب می‌شوند.

 

 

معماری در ارمنستان از گذشته تا حالا

مهمترین قوانین در راهنمای سفر به ارمنستان

  • توهین به مقدسات و ادیان ممنوع بوده و در هنگام بازدید از مکان‌های مذهبی، لازم است پوشش مناسب داشته باشید.
  • از ایجاد درگیری‌های خیابانی بپرهیزید. این امر، عواقبی همچون جریمه‌های سنگین در پی خواهد داشت.
  • تنها با برخورداری از گواهینامه رانندگی بین المللی، مجاز به سفر با خودروی شخصی به این کشور و رانندگی در داخل آن هستید.
  • بی‌احترامی و ایجاد مزاحمت برای بانوان نیز، جریمه‌های سنگینی را برای فرد خاطی به دنبال خواهد داشت.
  • آواز خواندن در فضاهای عمومی، بدون مجوز و در ساعاتی نامتعارف ممنوع است.
  • از همراه داشتن داروهایی حاوی کدئین اجتناب کنید.
  • برای عبور از خیابان، از بخش‌های تعیین شده و خط عابر پیاده استفاده کنید.

تلفن های ضروری در راهنمای سفر به ارمنستان

کد کشور ارمنستان: ۳۷۵+

شماره تلفن اداره پلیس: ۱۰۲
شماره تلفن آتش نشانی ارمنستان: ۱۰۱
شماره تلفن اورژانس: ۱۰۳
شماره تلفن سفارت ایران در ارمنستان: ۰۰۳۷۵۲۳۴۹۰۰

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 26 مرداد 1402)

نظرات کاربران