راهنمای سفر به گیومری ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
راهنمای سفر به گیومری ارمنستان

گیومری از شهرهای دیدنی ارمنستان است که بسیاری از علاقه‌مندان به تور ارمنستان از وجودش با خبر هستند. جایی که به معماری زیبای بناهایش معروف است و در آن‌جا می‌توانید چندین بنای معروف از جمله یک برج قدیمی روسی را تماشا کنید. اگر شما هم مشتاق رفتن به دومین شهر بزرگ ارمنستان هستید، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای امروز ما را مطالعه نمایید.

 

گیومری کجاست؟

گیومری در شمال ارمنستان و در استان شیراک واقع شده است. این شهر که به پایتخت فرهنگی ارمنستان نیز شهرت دارد، تا مدت‌ها مهم‌ترین شهر ارمنستان به حساب می‌آمد اما در دهه ۹۰ میلادی زمین‌لرزه‌ای بزرگ را تجربه کرد و خیلی از بناهایش دچار آسیب‌های جدی شدند. این روزها اما بخش‌های زیادی از آثار باستانی گیومری مرمت شده و شما می‌توانید در شما کشور به دیدنشان بروید.

 

معرفی سه شهر بزرگ و مهم ارمنستان

بهترین زمان و نحوه رفتن به گیومری

گیومری حدود ۲ ساعت از ایروان فاصله دارد و حتی می‌توانید در سفری یک روزه به این محل بروید. شما هم می‌توانید از مینی بوس و هم از قطار استفاده کنید و اگر راغب باشید پول بیشتری خرج کنید، تاکسی نیز شما را به این محل می‌رساند. جالب این که حتی می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی نیز استفاده کرده تا دقیقا قیمتی که برایتان تمام می‌شود را بدانید. هزینه‌ی قطارهای مدرن که دو ساعته شما را به این محل می‌رساند چیزی حدود ۵ دلار خواهد بود و اگر با تاکسی بخواهید به این شهر بروید، چیزی حدود ۲۰ دلار باید هزینه کنید.

همچنین تورهایی نیز از ایروان به گیومری برگزار می‌شود که عموما در فصول گردشگری برپا خواهند شد و شرکت در آن‌ها نیز می‌تواند مزیت‌هایی نسبت به سفر شخصی داشته باشد.

بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از گیومری است، اما اگر خیلی با سرما مشکلی ندارید، می‌توانید پاییز نیز به دیدن این شهر جذاب بروید. اما زمستان رفتن به این منطقه سخت بوده و پیشنهاد نمی‌شود.

بازدید از قلعه سیاه (Sev Berd)

این قلعه به فرمان یکی از امپراطوران روسی به نام نیکولاس بنا شده و در ساخت آن از سنگ‌های آتشفشانی مورد استفاده قرار گرفته است که این رنگ سیاه را در بنا به وجود آورده. قلعه سیاه در قرن ۱۹ میلادی ساخته شد و محلی‌ها به آن "سِو بِرد" می‌گویند. شکل گرد این قلعه به این سبب بود که در جنگ میان روس‌ها و ایرانیان، این قلعه از الکساندروپول محافظت کند.

 

۳ جاذبه دیدنی شهر دیلیجان در ارمنستان

بازدید از منطقه تاریخی کومایری

اگر به گیومری بروید، حتما باید از منطقه تاریخی کومیاری بازدید کنید. اولین ابنیه در این منطقه در قرن ۵ میلادی ساخته شده بود و طی سال‌ها به عنوان مهم‌ترین بخش از شهر باقی ماند. ساختمان‌های بسیار جذابی در این بخش از شهر می‌بینید که سنگ‌های به کار گرفته شده در آن‌ها نیز آتشفشانی بوده و به همین دلیل تم سیاه‌رنگ قلعه را در آن‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد.

گشت و گذار در میدان وارتانانتز

درست در قلب گیومری، این میدان زیبا واقع شده که با تندیسی بزرگ، آبنما و ساختمان‌هایی که اغلب به دوران شوروی سابق بر می‌گردند، یکی از مهم‌ترین جاهای شهر برای بازدید محسوب می‌شود.

 

گشت و گذار در میدان جمهوری ارمنستان

میدان استقلال

دومین میدان بزرگ شهر، میدان استقلال است که درست در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شده بود و دور تا دور آن را پارکی سبز و زیبا پر کرده است. بعدتر یک تندیسی در آن ساخته شد که حالا همه میدان استقلال را به آن می‌شناسند. تندیس دختری که صلیبی را به دست گرفته. این بنا در واقع یادبودی از جان باختگان زلزله بزرگ سال ۱۹۸۸ است.

 گرفتن عکس از تندیس "مادر  ارمنستان"

این تندیس معروف به همین نام در دو شهر گیومری و ایروان وجود دارد. یک بنای بسیار زیبا که در سال ۱۹۷۵ ساخته شده و سمبلی از پیروزی در جنگ جهانی دوم به حساب می‌آید. اطراف این بنا نیز پارکی زیبا واقع شده و پیشنهاد می‌کنیم حتما از این حوالی نیز بازدید به عمل آورید.

تماشای نمایش در سالن تئاتر عروسکی علیخانیان

ساخت این سالن تئاتر به بیش از ۸۰ سال قبل بر می‌گردد و حالا یکی از میراث فرهنگی گیومری محسوب می‌شود که نمایش‌های عروسکی به شکل سنتی در آن اجرا می‌شود. این نمایش‌ها، عموما به تاریخ این منطقه اختصاص داده شده و تماشایشان برای تمام سنین، لذت بخش خواهد بود.

 

راهنمای سفر ۲ روزه به ایروان

آرامش در پارک ملرکی

اگر بیشتر از یک روز در گیومری بودید، حتما بعد از ظهری را برای استراحت و کسب آرامش در اینجا که یکی از زیباترین پارک‌های ارمنستان است اختصاص دهید و با محلی‌ها سر صبحت را باز کنید. این پارک زیبا از جمله جاهایی است که هم گردشگران و هم محلی‌ها از آن بازدید می‌کنند. اگر اهل ادبیات هستید، باید در نظر بگیرید که ماکسیم گورکی بزرگ، در این پارک قدم می‌زد و چه بسا ایده‌های بسیاری در این محل به سر او زده باشد.

البته نقاط دیدنی گیومری به این موارد ختم نمی‌شود و بسیاری جاهای دیگر بود که می‌توانستیم در این نوشته بیاوریم اما از حوصله مطلبمان خارج بود. پس اگر شما به گیومری رفتید و از جایی از این شهر خوشتان آمد، نام آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

۱۱ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران