جذاب‌ترین کارها در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
جذاب‌ترین کارها در ارمنستان

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ارمنستان چیزهای زیادی برای تفریح و سرگرمی به گردشگران ارائه نمی‌دهد. به همین دلیل سفر با تور ارمنستان را در الویت خود قرار نمی‌دهند. چنانچه شما نیز جز این دسته از افراد هستید باید بگوییم که کاملا در اشتباهید! چرا که ارمنستان با تاریخ غنی و طبیعت زیبایی که دارد گزینه‌های تفریحی و جاذبه‌های گردشگری متنوعی را برای سرگرمی و گشت و گذار توریست‌ها فراهم می‌کند. در ادامه این صحبت‌ها قصد داریم تا در این مقاله شما را با جذاب‌ترین کارهایی که باید در ارمنستان انجام داد آشنا کنیم.

 

بازدید از کلیساها و بناهای زیبای باستانی در ارمنستان

گفته می‌شود که ارمنستان اولین کشوری است که در سال ۳۰۱ پس از میلاد مسیح (بیش از ۱۷۰۰ سال پیش) مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفته است. به همین دلیل بسیاری کلیساهایی که در ارمنستان وجود دارند به جا مانده از آن دوران هستند. بنابراین امروزه گردشگران تور ارمنستان می‌توانند بخشی از زمان خود را به بازدید از این بناهای هزار ساله بگذرانند. برخی از این کلیساهای باستانی زیبا عبارتند از صومعه گغارد ایروان، صومعه غاری باستانی که کل کلیسا در داخل یک کوه صخره‌ای حک شده است، صومعه خور ویراپ ارمنستان که در آن سنت گریگوری روشنگر به مدت ۱۳ سال در یک گودال عمیق زندانی بود. صومعه تاتو و ... .

 

گردشی در قلعه‌های زیبای ارمنستان

چشیدن طعم لذیذ غذاهای محلی ارمنستان

یکی از پرطرفدارترین کارهایی که در ارمنستان می توانید انجام دهید، رستوران گردی و چشیدن طعم لذیذ غذاهای ارمنی در آن است. شاید رستوران گردی برای بسیاری از گردشگرن کاری پرهزینه در ارمنستان باشد. در این صورت می‌توانید خوردن غذاهای خیابانی را امتحان کنید که در کنار طعم لذیذ از قیمت پایینی نیز برخوردار هستند. از جمله غذاهای محلی ارمنستان می‌توان به موراش (مرغ رنده شده مخلوط با نخود سبز) و کیفتا (گوشت سوسیس دست ساز، غلات و قارچ سرخ شده) اشاره کرد. همچنین ارمنی‌ها عاشق خوردن نان به خصوص لواش هستند. معمولا لواش‌های ارمنستان بسیار نازک و ترد بوده و می‌توان یک سال بدون خراب شدن نگه داشت. به همین دلیل معمولاً زنان محلی لواش را به صورت فله‌ای می‌پزند و سپس آن را ذخیره می‌کنند تا برای چند ماه آینده بخورند. ارمنی‌ها معمولا هیچ وعده غذایی را بدون نان صرف نمی‌کنند. به طوری که حتی اگر غذای آن‌ها به همراه برنج باشد باز هم ترجیح می‌دهند آن را با نان بخورند.

نوشیدن یک فنجان قهوه محلی ارمنستان

تفاوت قهوه ارمنستان با قهوه‌های دیگر کشورها در روش تهیه آن است. معمولاً ارمنی‌ها دانه‌های قهوه را خرد می‌کنند سپس به آن آب اضافه کرده و در نهایت آن را در یک قهوه‌دان مخصوص ارمنی گرم می‌کنند. هنگامی که مخلوط قهوه شروع به جوشیدن و کف کردن کرد، برای نوشیدن آماده است. قهوه ارمنی غلیظ و بدون شکر سرو می‌شود و حالتی بسیار شبیه به قهوه ترک دارد. اگر خوردن قهوه ترک را دوست دارید توصیه می‌کنیم حتما در ارمنستان هم خوردن قهوه محلی آن‌ها را امتحان کنید. فال قهوه در ارمنستان نیز بسیار رایج است. پس اگر کسی در آن حوالی است که برای شما فال بگیرد بهتر است تا تجربه سرگرم‌کننده فال قهوه را از دست ندهید.

 

۱۷ عکس از توریستی‌ترین نقاط ارمنستان

گشت و گذار در شهر ایروان، پایتخت ارمنستان

بدون شک یکی از اصلی‌ترین کارهایی که هر گردشگری در سفر به ارمنستان باید انجام دهد رفتن به شهر ایروان و گشت و گذار در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های آن است. چرا که ایروان به عنوان پایتخت ارمنستان یکی از مهم‌ترین شهرهای‌ این کشور به حساب می‌آید. هنگامی که در ایروان قدم می‌گذارید، فرصت لذت بردن از معماری زیبای آن و ساختمان‌های تاریخی در کنار بناهای مدرن را خواهید داشت. همچنین ایروان در سایه وجود سنگ‌های آتشفشانی با سایه‌های مختلف صورتی با نام مستعار "شهر صورتی" یا گاهی اوقات به عنوان شهر سنگ‌ها نیز شناخته می‌شود.

ایروان شهری بسیار توسعه یافته با معماری مدرن، مراکز فرهنگی مثل خانه اپرا، موزه‌ها و بناهای تاریخی است. برخی از این نقاط برجسته عبارتند از میدان جمهوری ارمنستان، بنای یادبود نسل کشی ارامنه، بنای یادبود مادر ارمنستان، بازار هنر ورنیساج و غیره. برای اینکه بتوانید از چند مورد از مهم‌ترین مکان‌های ایروان دیدن کنید حداقل یک روز زمان لازم است.

بازدید از معبد بت پرستان گارنی در ارمنستان

تنها معبد بت پرستان باقی مانده در کل این کشور، معبد گارنی نام دارد که امروزه به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های توریستی ارمنستان تبدیل شده است. زمانی که مسیحیت وارد ارمنستان شد، تمام معابد بت پرستان ویران گشته و کلیساها جایگزین آن‌ها شدند. در این میان تنها معبدی که توانست از تخریب در امان بماند معبد گارنی بود که احتمال می‌رود سبک معماری خاص و زیبایی ظاهری آن مانع از خراب شدن آن گردید. از این رو تصمیم گرفتند برای این معبد استثنا قائل شوند و به جای تخریب آن، کلیسایی را درست در کنار آن بنا کنند. البته کلیسای ساخته شده بلندتر و بزرگتر از معبد گارنی بود. اگر خوش شانس باشید احتمال اینکه در حین حضور شما مراسمی در این مکان برگزار شود و شما شاهد آن باشید وجود دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما بازدید از معبد گارنی ارمنستان را در این سفر جز برنامه‌های اصلی خود قرار دهید.

 

برگزاری جشن آب در ارمنستان

بازدید از تاکستان‌ها و کارخانه‌های شراب‌سازی در ارمنستان

ارمنستان یکی از قدیمی‌ترین کشورهای تولید کننده شراب در جهان است. یکی از علت‌های اصلی این موضوع قرار گرفتن آن در دره‌های حاصلخیز کوه آرارات است که این فرصت را فراهم کرده تا انگورهای باکیفیتی در آن کشت شوند. چنانچه تصمیم به بازدید از این تاکستان‌ها و همچنین کارخانه‌های شراب‌سازی تاسیس شده در حوالی آن‌ها بگیرید این امکان را خواهید داشت تا به غیر از شراب قرمز سنتی طعم‌های مختلف این نوشیدنی مانند زردآلو، انار و غیره را نیز امتحان کنید. همچنین در اغلب این مکان‌ها رستوران‌هایی نیز وجود دارند که غذاهای محلی ارمنی را به همراه شراب‌های مخصوص خود سرو می‌کنند و شما می‌توانید سری به آن‌ها زده و از خوردن طعم لذیذ آن‌ها لذت ببرید.

تماشای منظره باشکوه دریاچه سوان و چشم‌اندازهای اطراف آن در ارمنستان

کلمه سو "se" در زبان ارمنی به معنی سیاه است که اشاره به کانی‌های سیاه دارد و wan "وان" به معنای دریاچه است. از این رو، «سوان» در واقع به معنای دریاچه سیاه است. این دریاچه عظیم ۵ درصد کل ارمنستان را در بر می‌گیرد و مهم‌ترین دریاچه برای ارامنه است. این دریاچه همچنین دومین دریاچه بزرگ آب شیرین با ارتفاع بالا در جهان است که در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. البته سطح آب این دریاچه امروزه بسیار کاهش یافته و در گذشته خیلی بزرگ‌تر از حالت کنونی آن بود. گفته می‌شود در دوران حکومت شوروی، روس‌ها تصمیم گرفتند سطح دریاچه را حدود ۲۰ متر پایین بیاورند تا استفاده از آب برای آبیاری و برق آبی را افزایش دهند. بعدها دولت ارمنستان در سال ۲۰۰۴ برای نجات دریاچه از سرنوشتی مشابه دریاچه آرال که به سرعت ناپدید شد، تونلی ایجاد کرد تا آب را به دریاچه سوان برگرداند و از آن زمان، سطح آب کمی افزایش یافت.

 

معرفی زیباترین جنگل‌های ارمنستان

بازدید از گورستان نوراتوس در ارمنستان

یکی دیگر از کارهای بسیار جذابی که در ارمنستان فرصت لذت بردن از آن را خواهید داشت، بازدید از گورستان نوراتوس است. این مکان به دلیل در بر داشتن مجموعه‌ای از بیش از ۱۰۰۰ خاچکار (سنگ صلیب) که به زیبایی حفظ شده‌اند، مشهور است. برخی از این سنگ‌ها حکاکی‌های بسیار جالب و منحصر به فردی را بر روی خود دارند که آن‌ها را خاص‌تر کرده‌اند. به عنوان مثال بر روی یک خاچکار در این گورستان صحنه جشن عروسی حک شده که علت این کار اعتقاد مردم آن دوران به غلبه بر مرگ با شادی بود.

هر کدام از این سنگ‌های صلیب داستان بسیار جالبی را دارند. از دیگر موارد خاصی که در اینجا می‌توان مشاهده کرد تکه‌های شیشه‌ای هستند که روی مقبره قرار گرفته‌اند و افسانه جالبی در پشت خود دارند که به قرن نوزدهم بازمی‌گردند. بنا بر این داستان راهبی به نام تر کاراپت هوانسی هوواکیمیان اهل صومعه‌ای نزدیک روستا بود. او وظیفه انجام مراسم تدفین در نورادوز را بر عهده داشت و برای انجام آن باید ۲ ساعت از صومعه به قبرستان می‌رفت. برای نجات از دردسر، او برای خود یک سلول کوچک در نورادوز ساخت و تا ۹۰ سالگی در قبرستان زندگی کرد. هنگامی که او ۹۰ ساله بود، از هموطنان خود خواست که او را زنده به گور کنند. آخرین سخن او این بود: «من از مرگ نمی‌ترسم. دوست دارم شما هم نترسید. هرگز از هیچ چیز نترس، جز از خدا. بگذار هر که ترس دارد نزد من بیاید. روی سنگ قبر آب بریزید، آب را بنوشید، صورت، سینه، دست‌ها و پاهای خود را بشویید. سپس ظرف حاوی آب را بشکنید. سپس ترس شما را رها خواهد کرد.» امروزه نیز هنوز مردم برای انجام این مراسم به سر قبر راهب می‌آیند و قطعات شکسته شیشه را در اطراف سنگ قبر پراکنده می‌کنند.

سرگرم شدن با اسکی و دیگر تفریحات زمستانی در ارمنستان

ارمنستان به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد امکان تفریحات زمستانی را نیز برای مسافران خود فراهم می‌کند. به طوری که امروزه اسکی و دیگر تفریحات زمستانی به یکی از محبوب‌ترین کارهایی تبدیل شده که گردشگران فرصت لذت بردن از آن را در تور ارمنستان خواهند داشت. یکی از بهترین مکان‌ها برای این منظور تساغکادزور در ارمنستان (Tsaghkadzor) است. شما در اینجا می‌توانید اسکی یا اسنوبرد کرایه کرده و یا سوار بر تله اسکی شوید. هزینه‌های تفریحات زمستانی در این مکان بسیار ارزان بوده و تنها با پرداخت ۱۲ دلار برای هر نفر می‌توانید تجهیزات اسکی برای کل روز اجاره کنید.

 

بهترین هتل‌های واغارشاپات در ارمنستان

 

منبع

۰۸ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران