سفر به ۷ دریاچه‌ی کوهستانی ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
سفر به ۷ دریاچه‌ی کوهستانی ارمنستان

تعداد بسیار زیادی دریاچه‌ی مختلف در تور ارمنستان وجود دارد که تعداد آن‌ها نزدیک به ۱۰۰ است. البته بعضی از این دریاچه‌ها در ایام خشک سال، کم آب یا حتی بدون آب شده و در زمان بارندگی دوباره به حالت اول خود بر می‌گردند. اما دریاچه‌هایی که امروز قصد معرفی آن‌ها را به شما داریم، کمی با دیگر مواردی که در این کشور وجود دارند، متفاوت بوده و همه‌ی آن‌ها در مناطق کوهستانی واقع شده‌اند. این دریاچه‌ها نه تنها خود زیبایی منحصر به فردی دارند بلکه در فضایی کوهستانی و زیبا واقع شده و تصویری شگفت‌انگیز را می‌سازند.

 البته سر زدن به چنین جاهایی، مسلما سخت‌تر از دریاچه‌های دم دست است، اما زحمت رسیدن به دریاچه‌های کوهستانی، شدیدا به نتیجه‌اش می‌ارزد. مخصوصا این که عموما این فعالیت به صورت گروهی و با تورهای برنامه ریزی شده انجام شده و تجربه ای متفاوت در سفر خواهد بود.

 

دریاچه گوش

در جنگل‌های انبوه منطقه تاووش ، دریاچه گوش در قلب جنگل‌های منطقه محافظت شده دلیجان واقع شده است. این دریاچه در فاصله کمی از دهکده‌ای به همین نام قرار دارد که صومعه گوشاوانک در آن معروف است. نام این دریاچه از دهکده گوش آمده است که از طرفی به نام مخیتار گوش ‌نویسنده و شخصیت معروف ارمنی در قرون ۱۲ و ۱۳ نامگذاری شده. دریاچه گوش با جنگل‌های انبوه و طبیعت غنی احاطه شده است.

 پیاده روی تا دریاچه گوش از جمله فعالیت‌های محبوب در این مکان بوده. این سفرها برای دیدن مناظر زیبا و خیره کننده‌ در تور ارمنستان ارائه می‌شود. قلمرو اطراف دریاچه مکان مناسبی برای پیک نیک دنج در کنار خانواده یا دوستان است.

 

دریاچه آرپی

برخی از گردشگران به مکان‌‌های بکر و خارج از دید عموم علاقه دارند و تلاش می‌‌کنند از جاهای شلوغی که بیشتر گردشگران به آن‌جاها می‌روند، فاصله بگیرند. در فصل‌های گردشگری دریاچه سوان ارمنستان شلوغ‌تر از آرپی می‌باشد. این موضوع باعث شده تا دریاچه آرپی ارمنستان برای کسانی که به دنبال آرامش و خلوتی در سفر خود هستند، انتخاب مناسب‌‌تری باشد.

دریاچه آرپی ارمنستان در استان شیراک واقع شده که از استان‌های زیبای کشور به حساب می‌آید. البته گردشگری تنها نقطه قوت دریاچ نبوده و از آن برای آبیاری و تامین برق هم بهره برداری می‌‌شود. همچنین رودخانه نیز اخوریان از این دریاچه سرچشمه می گیرد. اما خود دریاچه توسط ذوب یخ و چهار رودخانه دیگر تغذیه می‌‌گردد. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید این منطقه برایتان بسیار جذاب خواهد بود چرا که مملو از کوه‌ها، مکان‌های سرسبز، دریاچه‌‌های کوچک و رودخانه‌‌هاست. این منطقه زمستان‌‌های سختی دارد و به گردشگران چندان توصیه نمی‌‌شود که در آن زمان به آن‌جا بروند. همچنین در این منطقه شاهد پارک ملی دریاچه آرپی خواهید بود که با هدف حمایت از محیط زیست و تنوع زیستی موجود در منطقه، ساخته شده است. همانطور که گفتیم حمایت از تنوع زیستی یکی از اهداف پارک ملی دریاچه آرپی در ارمنستان است که مسئولان آن به خوبی توانسته‌اند در سال‌های اخیر این مهم را به جا بیاورند. گونه‌های متنوع گیاهی که بعضی از آن‌ها نادر به حساب می‌آیند، بخش مهمی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

 

راهنمای گشت و گذار در شهر دیلیجان

دریاچه کاری

دریاچه کاری در دامنه کوه آراگاتس در منطقه‌ای به نام آراگاتسوتن ، ۳۱۸۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است و از جمله مهم‌ترین دریاچه‌های کوهستانی ارمنستان به حساب می‌آید. این دریاچه در نزدیکی روستای بیوراکان واقع شده و از بیوراکان به کاری مسیری وجود دارد که پیاده روی به سمت این دریاچه را راحت می‌کند. آب دریاچه عمدتا از یخ ، برف و باران  پر می‌شود و به همین دلیل در خیلی از مواقع سال خنک است.

این منطقه بیشتر توسط کوه‌های برفی احاطه شده و این دلیل دیگری بر آن است که آب دریاچه دمای کمی دارد. نام دریاچه "کاری" از کلمه ارمنی "کار"  به معنی سنگ گرفته شده. چند رودخانه کوچک و بزرگ از این دریاچه سرچشمه می‌گیرند که مهم‌ترین آن‌ها رودخانه آرکاشن است. بخشی از جذابیت این دریاچه به واسطه‌ی محیط کوهستانی زیبایی است که اطراف آن جا را احاطه کرده و فعالیت‌هایی که می‌توانید در این مکان به انجام برسانید.

 

دریاچه آکنا

این دریاچه در مرز استان‌های گغارکونیک و کوتایک واقع شده و ارتفاع آن نسبت به سطح دریا ۳۰۳۲ است که از جمله دریاچه‌های کوهستانی مرتفع در ارمنستان به حساب می‌آید. سطح آن کمی کم‌تر از یک کیلومتر مربع بوده اما عمق آن در بعضی جاها به ۱۵ متر می‌رسد. آکنا مانند آینه کوه های اطراف و آسمان آبی را منعکس کرده و تصویری فوق‌العاده زیبا را پدید می‌آورد. این مکان را به همه دوستداران طبیعت گردی پیشنهاد می کنیم.

آکنا در زمین‌های به همین نام قرار گرفته است و چشم‌انداز بی‌نظیری از طبیعت ارمنستان را به تصویر می‌کشد. این مکان زیستگاه حیوانات آبی مختلف بوده و اطرافش نیز پرندگان و حیوانات زیادی زندگی می‌کنند. دریاچه‌ای که مسیر رسیدن به آن و دیدنش خودش از زیبایی‌های این منطقه از ارمنستان محسوب می‌شود. اگر اهل ماجراجویی هستید و در سفر به ارمنستان می‌خواهید یک طبیعت گردی هیجان‌انگیز داشته باشید به شما توصیه می‌کنیم به دیدن این دریاچه بروید. اگر اهل کمپ زدن هستید باید بدانید رفتن به این دریاچه می‌تواند یکی از بهترین خاطرات سفر و کمپینگ شما باشد. دریاچه دارای دو بخش جنوب شرقی و شمال غربی می باشد. بخش جنوب شرقی، دارای عمق کمتری است در عمیق ترین نواحی، دارای عمق حدکثر ۴۰ متر می باشد. بخش شمال غربی عمیق تر است و حتی برخی مناطق با عمق حدودا ۸۵ متر نیز، کشف شده اند. به طور کلی میانگین عمق دریاچه سوان برابر با ۲۶.۸ متر است.

 

نکات مهم سفر به ارمنستان با اتوبوس

دریاچه سوان

سوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دریاچه در ارمنستان به حساب می‌آید. این دریاچه در منطقه گگارکونیک ارمنستان و در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و از جمله مکان‌های بسیار گردشگرپذیر در کشور محسوب می‌شود. مساحت کل دریاچه ۱،۲۴۰ کیلومتر مربع بوده و عمق آن در بیشترین حد خود به ۸۲ متر می‌رسد. این دریاچه توسط کوههای پامبک ، سوان ، گغاما ، واردنیس احاطه شده است. زیبایی این دریاچه صومعه باستانی سواناوانک است که در سال ۸۷۴ ساخته شده است. همچنین یک پارک ملی به نام "Sevan" وجود دارد. این خانه ۱۱۴۵ گونه از گیاهان است. این پارک در سال ۱۹۷۸ برای حفاظت از دریاچه و مناطق اطراف آن تاسیس شد. این مکان مکان مورد نظر علاقه‌مندان به ماهیگیری نیز هست، زیرا نوعی قزل‌آلای خاص محلی در آن‌جا زندگی می‌کند. در بخش غربی دریاچه و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر سوان، روستایی تاریخی و مهم وجود دارد که دارای یک قبرستان تاریخی بوده و از همین نظر بسیار معروف است.

 

راهنمای کامل کمپ زدن در ارمنستان

این قبرستان، دارای چند صد سنگ قبر زیبا و متفاوت بوده که به آن‌ها خاچکار می‌گویند و قدمت بعضی از آن‌ها به بیش از هزار سال پیش بر می‌گردد. نوراتس در واقع بزرگ‌ترین مجموعه خاچکارهای جهان را داراست. این قلعه به عنوان یکی از مهم ترین مکان‌های تاریخی در ارمنستان شناخته می‌شود و خیلی‌ها که به دیدن دریاچه کوهستانی سوان می‌روند، از این محل نیز بازدید به عمل خواهند آورد.  یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی دریاچه سوان، قلعه آذربرد بوده که شامل آثار باستانی متعددی است که نشان دهنده وجود تمدن‌هایی در حدود ۲۸۰۰ سال پیش هستند. این قلعه در جنوبی دریاچه واقع شده و از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین قلعه‌ها در کشور ارمنستان است. روستای معروف دیگری به نام نرکین گتاشن، در جنوب دریاچه سوان قرار دارد که کلیسایی تاریخی در خود دارد و رودخانه‌ی وروتان در مرکز آن جاری‌ست. از دیگر جاذبه‌های این دریاچه، می‌توان به صومعه سواناوانک اشاره نمود که از مشهورترین صومعه‌های ارمنستان بوده و قدمت این صومعه به قرن ۹ میلادی برمی گردد.

دریاچه سوان از نظر گردشگری بسیار مهم است اما از طرفی نقشی نیز در تامین برق منطقه دارد. جاذبه‌ی گردشگری تابستانی مهمی که برای کشوری که دارای سواحل آفتابی نیست، یک مقصد آبی می‌سازد تا گردشگران در فصل گرما به آن‌جا بیایند و تفریحات آبی را تجربه کنند. در این محل یک سری امکانات عمومی، کلبه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و ... پیدا خواهید کرد . این سواحل فضای پارکینگ ، زمین‌های بازی ، ایستگاه‌های کمک‌های اولیه و خدمات غریق نجات نیز ارائه می‌دهد. دریاچه سوان یک مقصد محبوب نه تنها گردشگران خارجی حتی برای خود مردم محلی نیز به حساب می‌آید.

دریاچه پرز

دریاچه پرز یکی دیگر از دریاچه‌های کوچکی است که در پارک ملی دیلیجان و در منطقه‌‌ای کوهستانی به ارتفاع ۱۴۰۰ متر از سطح دریا  واقع شده است. این مکان توسط جنگل‌های زیبای پارک ملی دلیجان احاطه شده و در مجموع منطقه‌ای محافظت شده به حساب می‌آید. بهشتی دیدنی که در تمام فصول سال زیباست و این زیبایی را همیشه به رخ گردشگران بی‌شماری می‌کشد که برای بازدید به این مکان می‌آیند.. شنا در دریاچه پرز ممنوع است. با این حال می‌توانید برای تفریح و لذت بردن از طبیعت به آن‌جا بروید.

دریاچه پرز مکانی آرامش بخش و فوق‌العاده زیبا بوده که به درد پیک نیک و گرفتن عکس‌های زیبا و حتی کمپینگ و ماهیگیری می‌خورد.

 

بهترین مقاصد کوهنوردی در ارمنستان

دریاچه سیاه

دریاچه سیاه آخرین گزینه لیست ما و از دریاچه‌های کوچک و زیبا در ارتفاعی بالاست. این دریاچه در استان سیونیک و در ارتفاع ۲۶۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است.  مساحت کلی آن ۲ کیلومتر مربع بوده و در بیشترین حالت، عمقش به ۷.۵ متر می‌رسد.‌

در سال ۲۰۰۱ ، این منطقه به عنوان جایی محافظت شده اعلام شده است و البته جاذبه‌های تاریخی و کلیساهای متنوعی در اطرافی وجود دارند.

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران