سفر به آراگاتسوتن در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
سفر به آراگاتسوتن در ارمنستان

ارمنستان کشوری کوچک است که وقتی اسم آن به میان می‌آید همه ناخودآگاه به یاد ایروان و یا نهایتا یکی دو منطقه شناخته شده آن میافتند. در حالی که این کشور با همه کوچکی‌اش همچنان جاهای زیادی برای بازدید دارد که بسیاری از آن‌ها به طرز غیرقابل قبولی نادیده گرفته می‌شوند. حتی اگر با تور ارمنستان قصد سفر به ایروان را دارید لازم نیست خیلی از آن دور شوید تا جاهای جذاب این کشور را کاوش کنید. این راهنما شامل کارهای فوق‌العاده‌ای برای انجام در سفر به آراگاتسوتن، منطقه‌ای خیره‌کننده در نزدیکی ایروان و دیگر شهرهای توریستی ارمنستان است.

استان آراگا‌سوتن، خانه بلندترین کوه کشور، یعنی آراگاتس جایی نیست که بخصوص دوستداران طبیعت و تاریخ آن را از دست بدهید!

 

بازدید از آپاران در سفر به آراگاتسوتن (Aparan)

شهر آپاران یکی از شهرهای برجسته‌ای است که در سفر به آراگاتسوتن باید از آن دیدن کنید. چندین نقطه چشم نواز در اینجا وجود دارد که بازدیدکنندگان هنگام عبور از این قسمت باید آن‌ها را بررسی کنند. یکی از آن‌ها کلیسای قساغ که به آن کلیسای سنت خاچ نیز گفته می‌شود، یک کلیسای بسیار قدیمی ارمنی است که طبق گفته‌ها در اواخر قرن چهارم ساخته شده است. یکی دیگر از گنجینه‌های تاریخی این منطقه، بنای «رنسانس» است که به نبرد در نزدیکی شهر آپاران اختصاص یافته است. اگر در سفر جاده‌ای در ارمنستان هستید، حتما باید از آن بازدید کنید. در حقیقت این بنای یادبود از سه بنای تاریخی مجزا تشکیل شده و به یاد نسل کشی ارامنه، نبرد قهرمانانه آپاران و قربانیان جنگ جهانی دوم ساخته شده است. به علاوه اخیرا این شهر به لطف برخی از هنرهای خیابانی رنگ‌های جدیدی پیدا کرده که مورد علاقه مردم محلی و گردشگران قرار گرفته است.

 

بازدید از بنای یادبود و موزه نسل کشی ارامنه ایروان

به دیدن آشتاراک در آراگاتسوتن بروید (Ashtarak)

اشتاراک مرکز استان آراگاتسوتن و یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی در سفر به آراگاتسوتن است که در نزدیکی رودخانه قساغ و در ارتفاع ۱۱۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. در میان دیدنی‌های شهر آشتاراک، کلیسای کرماور (سنت استواتساتسین) جایگاه منحصر به فردی دارد. این کلیسا متعلق به قرن هفتم بوده و تنها کلیسای ارمنستان است که سقف کاشی قرمز رنگ خود را تا به امروز حفظ کرده است. حتما پل سنگی و سه طاق کاساغ متعلق به سال ۱۶۶۴ را مورد بازدید قرار دهید. یکی دیگر از مواردی که باید از آن دیدن کنید، خیابان اسپیتاکاور سنت استواتساتسین است که یک کلیسای کوچک اما دوست داشتنی است که از سنگ‌های مایل به قرمز ساخته شده است. اگرچه سقف این کلیسا خمیده شده اما دیوارها به قوت خود باقی هستند. در این شهر تنگه زیبای قساغ که به عنوان یک منطقه تفریحی شناخته می‌شود را نباید از دست بدهید.

به قلعه دشتادم در آراگاتسوتن بروید (Dashtadem)

دشتام قلعه بزرگی است که قدمت آن به قرن دهم تا نوزدهم میلادی برمی‌گردد و از جاذبه‌های آراگاتسوتن در ارمنستان است.. این قلعه در حاشیه جنوبی روستای دشتادم قرار داشته و بازدید از آن برای عموم آزاد است. همچنین هنگام بازدید از قلعه، صومعه سنت کریستوفر متعلق به قرن هفتم را از دست ندهید، که در فاصله‌ای دورتر از قلعه دیده می‌شود. همچنین در اطراف قلعه به دنبال کتیبه عربی روی دیوار شرقی قلعه باشید که مربوط به سال ۱۱۷۴ است و به خط کوفی نوشته شده و این بنا را به سلطان بن محمود (شاهنشاه)، یکی از شاهزادگان شدادی که در آنی حکومت می‌کرد، نسبت می دهد.

 

نکات مهم سفر به ارمنستان با اتوبوس

به تماشای کوه آراگاتس در آراگاتسوتن بنشینید (Mount Aragats)

کوه آراگاتس به خاطر داشتن ۴ قله، یکی از نمادین‌ترین کوه‌ها نه تنها در منطقه آراگاتسوتن بلکه در کل ارمنستان و قفقاز است. این کوه به عنوان بلندترین قله جمهوری ارمنستان با ارتفاع ۴۰۹۰ متر، به مکانی مناسب برای پیاده روی هم برای مردم محلی و هم برای گردشگران تبدیل شده است. آراگاتس در فرهنگ و تاریخ ارمنستان سابقه‌ای طولانی و درخشان دارد. دامنه‌های آن خانه تعدادی از بناهای باستانی و مدرن مانند مقبره سلسله ارشاکونی (ارشاکونی) قرن چهارم است. برای کسانی که به دنبال پیاده روی در طبیعت ارمنستان و تحسین زیبایی‌های آن هستند، ماه می تا سپتامبر بهترین فصل در نظر گرفته می‌شود که مسافران در سفر به آراگاتسوتن انتخاب می‌کنند. می‌توانید یک پیاده‌روی یک روزه را انتخاب کنید و به قله جنوبی که نسبتا راحت‌تر (۳۹۰۰ متر) است بروید یا اگر کوهنورد باتجربه و حرفه‌ای هستید، ترتیبی دهید که چند شب در اینجا بمانید و به بلندترین قله که ۴۰۹۰ است برسید.

سفر به آراگاتسوتن و بازدید از قلعه آمبرد (Amberd Fortress)

قلعه آمبرد که به "قلعه در ابرها" ترجمه شده است، سازه‌ای متعلق به قرن دهم است که در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا در دامنه‌های کوه آراگاتس واقع شده است. طبق یافته‌ها محل این قلعه از زمان عصر حجر همیشه مسکونی بوده و تاریخ زیادی را پشت سر گذاشته است. بر اساس برخی منابع، آمبرد اقامتگاه تابستانی پادشاهان ارمنی بوده است. در نهایت در سال ۱۲۳۶ توسط مغول‌ها تصرف و ویران شد و تا قرن بیستم که بازسازی شد دست نخورده باقی ماند. در نزدیکی قلعه کلیسای وهراماشن قرار دارد که به آن کلیسای آمبرد می‌گویند. این بنا برای شاهزاده واهرام پهلوونی خاندان پهلوونی ساخته شده و بنا بر کتیبه‌ای که در دیوار داخلی سردر شمالی وجود دارد، این کلیسا در حدود سال ۱۰۲۶ تکمیل شده است. توجه داشته باشید که مارس تا جولای بهترین زمان برای بازدید از قلعه آمبرد است، اگرچه این کلیسا در تمام طول سال به روی گردشگران باز است و هر زمانی برای بازدید از آن عالی است.

 

حقایقی درباره زبان ارمنستان

از آبشار گغاروت در آراگاتسوتن دیدن کنید (Gegharot Waterfall)

گغاروت یکی از گنجینه‌های دیدنی در سفر به آراگاتسوتن است که در حدود ۱۲ کیلومتری روستای آراگاتس در منطقه آراگاتسوتن واقع شده است. این آبشار در دامنه کوه آراگتس در ارتفاع ۳ هزار متری از سطح دریا و بر روی شاخه همنام رودخانه قساغ واقع شده است. شما نمی توانید جریان آب را در طول زمستان در اینجا ببینید که یخ می زند، اما در تابستان از ارتفاع حدود ۱۷ متری جریان داشته و واقعا یکی از زیباترین آبشارهای ارمنستان است!

از صومعه ساغموساونک در آراگاتسوتن دیدن کنید (Saghmosavank Monastery)

صومعه ساغموساونک که درست در لبه یک دره قرار دارد، یکی از دیدنی‌ترین نقاط آراگاتسوتن در ارمنستان است. این مجموعه صومعه در قرن سیزدهم ساخته شده و تا به امروز با مناظر خیره کننده خود بازدیدکنندگان را شگفت زده می‌کند. مخصوصا علاقه مندان به مذهب و تاریخ از بازدید و گشت و گذار در این صومعه بسیار لذت خواهند برد. به علاوه مسیر این صومعه بین کوهنوردان هم محبوبیت زیادی دارد زیرا این منطقه دارای مسیرهای پیاده‌گردی از جمله مسیر HIKEArmenia’s Two Churches است. این پیاده روی بازدیدکنندگان را بین صومعه ساغموساونک قرن سیزدهمی و صومعه هوهاناوانک قرن چهارم می‌برد و تا دره رودخانه قساغ ادامه پیدا می‌کند. از طرف دیگر، امکان رانندگی به صومعه وجود دارد. در شمال ساغموسوانک نیز گورستانی تاریخی با چندین خاچکار متعلق به قرن سیزدهم و چهاردهم هم وجود دارد که ارزش بازدید دارد.

 

۶ مکان‌ عالی برای عکاسی در ارمنستان

سری به اوشاکان در آراگاتسوتن بزنید (Oshakan)

اوشاکان روستایی بزرگ در منطقه آراگاسوتن است که در ۳ کیلومتری جنوب غربی اشتراک قرار دارد. این شهر به عنوان محل قبر مسروپ ماشتوتس، خالق الفبای ارمنی شناخته می‌شود. در سال ۴۴۳ کلیسایی در این منطقه ساخته شد که بعدها (۱۸۷۵-۱۸۷۹) به کلیسای بازیلیکا تبدیل شد. کلیسای سنت مسروپ ماشتوتس به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های مقدس کلیسای حواری ارمنی در نظر گرفته می‌شود و همچنین محل دفن سنت ماشتوتس است. این کلیسا همچنین محل بنای یادبودی است که به الفبای ارمنی اختصاص یافته و بسیاری از بازدیدکنندگان دوست دارند حرفی را که نامشان با آن شروع می‌شود پیدا کنند و در کنار آن عکس بگیرند. یکی دیگر از مکان‌های بسیار جالب در اوشاکان، به ویژه برای باستان شناسان و مورخان، تپه‌ای است که به «دیدی کند» معروف است. در اینجا ده‌ها مقبره و بنای تاریخی پیدا شده که یکی از آن‌ها یک قلعه که قدمت آن به قرن ۶-۵ قبل از میلاد باز می‌گردد! در آخر باید گفت در سفر به اوشاکان از پربازدیدترین جاذبه‌های تاریخی ارمنستان دیدن خواهید کرد.

به دیدن صومعه هواناوانک در آراگاتسوتن بروید (Hovhannavank Monastery)

صومعه هواناوانک که هم به عنوان صومعه و هم به عنوان یک مرکز آموزشی مهم شناخته می‌شود، یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی آراگاتسوتن است. این یک نمونه قابل توجه از معماری حواری ارمنی و قدیمی‌ترین بخش صومعه در قرن چهارم توسط اولین کاتولیکوس ارمنی، گریگور لوساوریچ (گریگوری روشنگر) ساخته شده است. بر روی دیوارهای ساختمان‌ها، کتیبه‌های سنگی ارمنی زیادی مربوط به قرن ۱۳-۱۸ وجود دارد. صومعه‌های هوهان‌اوانک و صغموساونک در فاصله‌ای چند قدمی از یکدیگر قرار دارند، بنابراین می‌توانید به راحتی یک سفر یک روزه از این مکان داشته باشید. در تابستان درست بیرون کلیسا، مردم محلی محصولات تازه، از جمله میوه و آجیل را به فروش خواهند رساند.

 

راهنمای اجاره‌ی ماشین در ارمنستان

تفریح در دریاچه کاری آراگاتسوتن را فراموش نکنید (Kari Lake)

دریاچه کاری در دامنه کوه آراگاتس قرار دارد و به خاطر مناظر دیدنی خود شناخته شده است. با در نظر گرفتن این واقعیت که دریاچه در ارتفاع ۳۲۰۰ متری قرار دارد و اطراف آن را یخ احاطه کرده است، آب در تمام طول سال بسیار سرد است. حتی اگر در ماه‌های گرم تابستان به سفر می‌روید، حتما یک ژاکت با خود ببرید! با این حال، ماجراجویان نباید فرصت شنا را از دست بدهند! بسیاری از مردم محلی نیز دوست دارند با خود غذا ببرند و در اینجا پیکنیک کنند، به خصوص کباب ارمنی، بنابراین دریاچه کاری نیز می‌تواند مکان ایده آلی برای پیکنیک و دور شدن از گرمای طاقت فرسای تابستان باشد. جالب اینجاست که در سواحل شرقی دریاچه، ایستگاه تحقیقاتی هواشناسی و تحقیقاتی وجود دارد. از طریق جاده بیوراکان می‌توانید به دریاچه برسید که فاصله آن تا ایروان حدود ۶۰ کیلومتر است. به علاوه قلعه آمبرد نیز در مسیر دریاچه کاری قرار دارد، پس فراموش نکنید که در راه توقف کنید!

از بنای یادبود الفبای ارمنی در آراگاتسوتن دیدن کنید (Armenian Alphabet Monument)

بنای یادبود معروف الفبای ارمنی که در روستای آرتاشاوان آراگات‌سوتن واقع شده، یکی دیگر از مکان‌های جذاب و محبوب دست‌ساز در منطقه آراگات‌سوتن است. مکان‌های دیدنی هنر سنگی زیبا مکانی است که در آن می‌توان ادای احترام به هر حرف ارمنستان را دید. این بنای تاریخی توسط معمار توروسیان در سال ۲۰۰۵ به افتخار ۱۶۰۰ سالگی الفبای ارمنستان که یکی از قدیمی‌ترین الفبای جهان است که گفته می‌شود توسط مسروپ ماشتوتس در سال ۴۰۵ پس از میلاد اختراع شده، تاسیس شد. حروف عظیم الفبای stoneart در زمینی بزرگ قرار گرفته و در پس زمینه، می‌توانید کوه زیبای آراگاتس را ببینید. بازدیدکنندگان می‌توانند قدم بزنند و حرفی را که با حرف اول نامشان مطابقت دارد پیدا کنند و از آن عکس بگیرند. همچنین در کنار بنای تاریخی، صلیب مقدسی به ارتفاع ۳۳ متر وجود دارد که از صلیب کوچک دیگری ساخته شده که می‌توانید از آن عکس بگیرید.

 

زیباترین ابنیه مانده از دوران شوروی در ارمنستان

منبع

 

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران