سفر به ارمنستان در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
سفر به ارمنستان در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

هنگامی که به ارمنستان سفر می‌کنید، اغلب تعجب خواهید کرد که چگونه افراد بیشتری این کشور را در لیست مقاصد اولویت‌دار برای سفرهایشان قرار نمی‌دهند. غنای فرهنگی، تاریخ فوق‌العاده قدیمی، ساکنان مهمان نواز و غذاهای لذیذ و قیمت ارزان، این خطه را به مقصدی فوق‌العاده بدل کرده‌اند. از لذت بردن از طولانی‌ترین تله‌کابین جهان با مناظر مسحورکننده دره وروتان گرفته تا برخی از قدیمی‌ترین صومعه‌های ثبت‌شده، سالانه گردشگران بسیاری را با تور ارمنستان به این خطه جذب می‌کنند.

 

بهترین زمان بازدید از ارمنستان

بهترین زمان برای سفر به ارمنستان، در آغاز یا پایان تابستان (مه-ژوئن یا سپتامبر-اکتبر) است. در طول این ماه‌ها، آب و هوا معتدل است و می‌توانید از جاذبه‌ها و فعالیت‌ها در فضای باز نهایت لذت را ببرید. در این بازه زمانی، دما در حدود ۲۰ درجه سانتیگراد در نوسان است. اما توجه داشته باشید که ممکن است در ماه مه، هوا بسیار بارانی باشد و رعد و برق بسیار متداول است.

تابستان‌ها گرم بوده و دما تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. اما عصرهنگام هوا خنک می‌شود و وزش نسیم ملایم کوهستانی پس از یک روز طولانی و گرم،  تسکین دهنده‌ای عالی است. در ضمن حتی در فصل اوج گردشگری تابستانی، لازم نیست نگران قیمت‌های بالا یا ازدحام گردشگران باشید. ارمنستان یک مقصد توریستی نیست و شما اغلب فضای اختصاصی و دنج برای خودتان پیدا می‌کنید.

اگر برای اسکی به ارمنستان سفر می‌کنید، دسامبر بهترین ماه زمستانی برای رفتن به پیست است. در این بازه زمانی، دمای هوا به زیر صفر می‌رسد و در مناطق شمالی بارش برف زیاد است. شهرهایی مانند ایروان در این ماه‌ها خلوت‌تر می‌شوند، زیرا همه از سرما به داخل خانه‌ها پناه برده‌اند.

 

برگزاری جشن آب در ارمنستان

حمل و نقل در ارمنستان

حمل و نقل عمومی در ارمنستان، لزوما بهترین گزینه نیست. در ضمن وب‌ سایت‌های حمل ‌و نقل عمومی به انگلیسی ترجمه نشده‌اند. بنابراین بهتر است از اقامتگاهتان، برای استفاده از اتوبوس‌های محلی و بین‌شهری راهنمایی بخواهید. و اما گزینه‌های موجود در این رابطه عبارتند از:

  • هواپیما:

حمل و نقل هوایی در ارمنستان، راحت‌ترین روش برای ورود به این کشور است. تنها دو فرودگاه بین‌المللی در ارمنستان وجود دارند. با این حال اگرچه سفر هوایی امکان‌پذیر است، اما مقرون به صرفه نیست و هزینه‌ای بالای ۹۵۰۰۰ درام را به شما تحمیل می‌کند.

به هر حال اگر به فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس رسیدید، می‌توانید از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به مرکز ایروان بروید. تاکسی رسمی فرودگاه Aerotaxi است، اما توجه داشته باشید که رانندگان اغلب تاکسی‌متر را روشن نمی‌کنند، بنابراین باید روی قیمتی حدود ۳۰۰۰ درام مذاکره کنید. حمل و نقل با اتوبوس فرودگاه نیز، حدود ۳۰۰ درام هزینه دربر دارد.

  • قطار:

روزانه قطارهایی وجود دارد که ایروان را به گیومری (۳ ساعت)، یراسخ (۱.۵ ساعت)، آراکس (۱ ساعت)، آرارات (۱ ساعت) و هرازدان (۱.۵ ساعت) متصل می‌کند. در ماه‌های تابستان، خط هرازدان تا دریاچه سوان ارمنستان امتداد می‌یابد. قیمت بلیط یک طرفه، بین ۳۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰ درام است. بلیط قطار یک طرفه به شهرهای مجاور خارج از ارمنستان مانند تفلیس نیز، حدود ۹۸۰۰ تا ۱۲۰۰۰ درام قیمت دارد.

قطارهایی که به طور منظم تردد می‌کنند، قطارهای آهسته‌ای یادگارهای دوران شوروی هستند. به این معنی که آنها چندان راحت نبوده و فاقد امکانات معمولی‌اند که ممکن است از قطارها انتظار داشته باشید. با این حال، قطارهای سریع السیر در این کشور، مدرن بوده و دارای تهویه مطبوع هستند. اما متاسفانه این گزینه‌ها هزینه بیشتری را تحمیل می‌کنند و در عین حال فعالیت کمتری دارند.

 

اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در ارمنستان: قسمت اول

  • مینی بوس:

مینی بوس یا مارشروتکا، تولید روسیه بوده و در داخل و بیرون شهر تردد دارند. کرایه سفر با این وسایل نقلیه راحت و ارزان، برای هر نفر ۱۰۰ درام است که به صورت نقدی دریافت می‌شود. اما گاهی، با ازدحام جمعیت در مارشروتکاها مواجه می‌شوید. همچنین این موارد گزینه‌های عالی دارای وای فای بوده و در ایستگاه‌هایی مشخص توقف می‌کنند و برای پیاده شدن کافی است کلمه Stop را بکار ببرید.

  • اتوبوس:

ایروان دارای پنج مسیر اتوبوس برقی است که هزینه بلیط آن حدود ۵۰ درام است. کرایه سفر یک طرفه با اتوبوس عمومی و مترو نیز حدود ۱۰۰ درام است.

به هر حال بهتر است برای حمل و نقل بین شهری در ارمنستان، با اتوبوس و مینی بوس (مارشروتکا) انجام شود. اتوبوس‌های بین شهری نسبتا ارزان هستند. اما رفت و آمد و یافتن مسیر مناسب در ایستگاه‌های اتوبوس می‌تواند دشوار باشد، زیرا معمولا در این مکان‌ها انگلیسی صحبت نمی‌شود. در ضمن به دلیل توقف‌های بسیار حتی برای یک مسیر کوتاه، رسیدن به مقصد بسیار زمانبر است.

گفتنی است خدمات حمل و نقل عمومی، از ۷ صبح تا ۱۱ شب، معمولا در فواصل ۱۰ و ۱۵ دقیقه‌ای انجام می‌شود. اتوبوس‌ها در صورت درخواست توقف می‌کنند و برای سوار شدن، به راننده اتوبوسی که در حال نزدیک شدن است باید علامت بدهید.

  • تاکسی:

خدمات تاکسی در ارمنستان خیلی گران نیست و بهترین انتخاب برای رفت و آمد در زمانی است که سایر گزینه‌ها به سختی در دسترسند. قیمت هر ۱ کیلومتر ۱۰۰ درام است، اما هر سفر حداقل مبلغ ۶۰۰ درام (از ۱ تا ۴ کیلومتر) تمام می‌شود. در واقع، میانگین قیمت کرایه تاکسی در مرکز ایروان ۶۰۰-۷۰۰ درام است. شما می‌توانید تاکسی را در همه جا پیدا کنید، اما مشکل این است که همه لزوما تاکسی متر ندارند. بنابراین اگر می‌خواهید در پایان سواری از هرگونه سوء تفاهم جلوگیری شود، همیشه تاکسی‌های دارای تاکسی متر را انتخاب کنید.

 

معرفی ۱۰ تفریح ارزان در ارمنستان

  • مترو:

در ایروان، یک مترو با ۲ خط و ده ایستگاه اتوبوس عمومی درنظر گرفته شده است. متروی ایروان خیلی بزرگ نیست و بلیطش ۱۰۰ درام قیمت دارد و اغلب، بهترین گزینه برای اجتناب از ترافیک و ساعات شلوغی است. توجه داشته باشید که مترو، تمام مناطق ایروان را پوشش نمی‌دهد. بعلاوه، ساعات کار مترو از ۶ صبح تا ۲۳ است و وای فای رایگان نیز ارائه می‌دهد. گفتنی است خطوط مترو در حال گسترش بوده و ساخت و ساز در این رابطه ادامه دارد.

  • کرایه خودرو:

اتوبوس‌ها و مارشروتکاها، شما را با قیمت ارزان به بیشتر مکان‌های اصلی می‌رساند. اما بسیاری از گردشگران تور ارمنستان ترجیح می‌دهند برای سفرهای جاده‌ای و برخورداری بهتر از زیبایی‌های طبیعت، خودرو کرایه کنند. در این رابطه اگر می‌خواهید از خدمات شرکت‌های بین‌المللی مانند Sixt و Hertz استفاده ‌کنید، باید بدانید ارزان‌ترین خودرو حدود ۴۰ دلار در روز هزینه دربر خواهد داشت و این مبلغ، گاهی به ۱۲۰۰۰ در روز هم می‌رسد. برای برخورداری از قیمت‌های ارزان‌تر، پیشنهاد می کنیم با شرکت‌های محلی معامله کنید. در ضمن حتما خودرو را با بیمه کامل دریافت نمایید، زیرا جاده‌ها ممکن است وضعیت بدی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، حتما سری بزنید به مقاله قوانین رانندگی و کرایه خودرو در ارمنستان.

  • ترولی باس:

گزینه پرطرفدار دیگر ترولی باس است که کرایه‌ای مناسب، در حدود ۵۰ درام را شامل می‌شود و مناسب کسانی است که برای رسیدن به مقصد شتاب ندارند و سر فرصت می‌خواهند شهر را بگردند. البته مسیرهای عبور این وسایل نقلیه بسیار محدود است و در برخی نقاط اندک در شهر، می‌توانید آنها را بیابید.

در نهایت باید بگوییم اگر به دنبال کاهش هزینه‌های رفت و آمد در ایروان ارمنستان هستید، حتما ایروان کارت را خریداری کنید. در این صورت پس از شارژ کردن این کارت با مبلغ دلخواه، می‌توانید از خدمات و تخفیفات جذابی برای گشت و  گذار برخوردار شوید. برای خریداری ایروان کارت، کافی است در سایت مربوطه وارد شده و یک کارت سفارش دهید و برای دریافتش، به شعب تحویل کارت مراجعه کنید. و یا موقع خرید آنلاین، آدرس دقیق محل اقامت را برای دریافت کارت وارد نمایید. همچنین می‌توانید با مراجعه حضوری به مراکز فروش، این کارت را خریداری نمایید.

 

شرایط آب و هوایی کشور ارمنستان

شکم گردی در ارمنستان

ارمنستان کشوری محصور در خشکی، با سابقه تجارت طولانی است. به این معنی که کشورهای مدیترانه، خاورمیانه و اروپای شرقی، همگی آثارشان را در فرهنگ این کشور به جا گذاشته‌اند. بنابراین ارمنستان غذاهای جالب، متنوع و لذیذی دارد و بسیاری از ظروف نیز، شامل غذاهای گوشتی می‌شوند. ارمنی‌ها همه چیز را برای طبخ روی کباب پز می‌ریزند، حتی سبزیجات را! به زودی متوجه خواهید شد که بوی اشتهاآور کباب، در هر جایی در این خطه به مشام می‌رسد.

نان لواش سنتی که از گندم تهیه می‌شود و در اجاق سفالی پخته می‌شود نیز، تقریبا همیشه به وفور در کنار غذاها به صورت رایگان سرو می‌شود. سبزی‌های تازه و خشک که به خوش طعم شدن غذاها کمک می‌کنند و ادویه‌های رایج و رنگارنگ نظیر فلفل سیاه، سماق، زیره، نعناع و دارچین و همچنین گزینه‌هایی نظیر بادمجان، خیار، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی و پیاز در طبخ غذاهای ارمنستان استفاده می‌شوند.

بعلاو حبوبات، به ویژه نخود و عدس نیز بعنوان مواد اصلی در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرند. گوشت خوک، بره و گاو رایج‌ترین گوشت‌ها هستند. هرچند که به دلیل دوره‌های روزه داری در آیین حواری ارمنی، غذاهای سنتی بسیاری نیز وجود دارند که کاملا گیاهی هستند.

و اما غذاهای رایج در ارمنستان عبارتند از:

  • انواع سالادهای سرد
  • سوپ ماست
  • بوزباش (خورش بره)
  • خوروات (سیخ گوشت کبابی)
  • تولما (دلمه برگ مو)
  • کیفتا (نوعی کوفته)
  • هریسا (فرنی که غذای ملی ارمنستان محسوب می شود)
  • شاورما
  • لاهماجون

 

۷ مکان رمانتیک ارمنستان برای گردشی دو نفره

به لحاظ هزینه‌ها باید گفت قیمت غذاهای خیابانی مانند شاورما یا لاهماجون (پیتزای ارمنی) کمتر از ۱۰۰۰ درام است و قیمت یک لیوان تن (یک نوشیدنی ماست شور) بیشتر از ۳۰۰ درام نیست. هزینه رستوران‌های سطح بالاتر یا غربی نیز حدود ۶۰۰۰ تا ۸۵۰۰ درام برای هر وعده غذایی است. در مورد قیمت نوشیدنی‌ها نیز، باید گفت یک کاپوچینو ۱۲۰۰ درام و یک فنجان قهوه ارمنی ۸۰۰ درام قیمت دارد.

در ضمن می‌توانید در طول سفر خودتان آشپزی کنید که در این صورت، هزینه خرید یک هفته مواد غذایی باید حدود ۱۲۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ درام تمام شود. اما با توجه به پایین بودن قیمت غذا، پیشنهاد می‌کنیم غذاهای خیابانی بخورید و بیشتر وقتتان را بیشتر به گشت و گذار در این کشور بگذرانید.

خرید در ارمنستان

خرید، جزء جدایی ناپذیر هر سفری است. ارمنستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و فرصت‌های بسیار خوبی را برای خرید اقلام سنتی و محلی و برندهای معروف جهانی ارائه می‌دهد. خرید در این کشور، در پایتخت یعنی ایروان متمرکز است. اکثر فروشگاه‌های لوکس در خیابان شمالی و خیابان تومانیان قرار دارند که اجناسی از برندهای مطرح نظیر گوچی، دیور، دی اند جی، فندی و لانوین و غیره را به فروش می‌رسانند.

یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در ایروان، مرکز خرید تاشیر است که هم در بین گردشگران و هم در بین مردم محلی محبوبیت دارد . این مرکز، فروشگاه‌ها و مکان‌های تفریحی جذابی را در ۷ طبقه در خود جای داده و فرصتی عالی برای گردش خانوادگی و صرف میان وعده در کافه‌ها و بازی کودکان در سالن بازی را رقم می‌زند.

 

معرفی زیباترین دریاچه‌های ارمنستان

بازارهای محلی ارمنستان نیز شریان اصلی تجارت این کشور محسوب می‌شوند و همه چیز از غذا گرفته تا پوشاک را به فروش می‌رسانند. یکی از بازارهای اصلی ایروان، ورنیساژ است که در بخش مرکزی شهر قرار دارد و شما می‌توانید در اینجا به طور عمده سوغاتی‌های مختلفی از جمله سرامیک، فرش، مجسمه، نقاشی و دودوک ارمنی خریداری کنید که اغلب دست ساز هستند. برای آشنایی با سایر گزینه‌های خرید در این شهر، توصیه می کنیم مقاله مکان‌هایی عالی در ایروان برای خرید سوغات را نیز مطالعه کنید.

در ضمن در شهرهای کوچک و روستاها، می‌توانید سوغاتی‌های زیادی پیدا کنید. عمده گزینه‌های خرید شامل محصولات محلی از جمله پنیر، میوه، شیرینی ارمنی، عسل، ادویه، قهوه، فرش و نقاشی هنرمندان محلی هستند. به یاد داشته باشید که چانه زنی در بازارها و مراکز خرید، بسیار مرسوم است و می‌توانید از تخفیفات بالایی در این رابطه برخوردار شوید.

اقامت در ارمنستان

نیازی به گفتن نیست که محل اقامت، دغدغه‌ای اصلی برای هر مسافری است. خوشبختانه در ارمنستان، انواع اقامتگاه‌ها وجود دارند از جمله هتل، مهمانخانه، B&B، کمپینگ.

همانطور که انتظار می‌رود، هتل‌ها معروف‌ترین و رایج‌ترین نوع اقامتگاه در ارمنستان هستند و در شهرهای بزرگ نظیر ایروان، گیومری، وانادزور و گوریس به راحتی پیدا می‌شوند. از گزینه‌های لوکس و گران قیمت گرفته تا گزینه‌های ساده با امکانات محدود و متناسب با هر سطحی از بودجه، پیش روی مسافران تور ارمنستان بوده و معمولا هزینه اقامت در یک هتل میان رده، شبی ۱۵ تا ۲۰ هزار درام (۳۰ -۴۰ دلار) است.

 

راهنمای اجاره‌ی ماشین در ارمنستان

بدیهی است که موارد لوکس با امکانات کامل‌تر همراه با خدمات برتر و چشم‌اندازهایی عالی، در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که بیشتر هزینه می‌کنند. بعنوان مثال، یک شب اقامت در ریزورت Lastiver بسته به نوع اتاق، چشم‌انداز بالکن و امکانات، می‌تواند ۱۰۵ دلار و بیشتر هزینه دربر داشته باشد. و یا هتل ماریوت ایروان که در قلب شهر واقع شده و اقامتی خاطره‌انگیز را با شبی ۱۳۰ دلار برای مهمانانش رقم می‌زند نیز، گزینه بسیار پرطرفداری به شمار می‌آید.

بعلاوه ارمنستان کشوری بسیار بسیار بسیار مهمان نواز است! بنابراین ممکن است حدس زده باشید که اقامتگاه‌های B&B در اینجا رایج و متنوع هستند. در ارمنستان، هر خانه‌ای به طور بالقوه، یک B&B برای هر مسافری محسوب می‌شود. علاوه بر اقامتی مقرون به صرفه، B&B ها امکان ارتباط نزدیک با مردمان محلی و آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ آنها را فراهم می‌کنند. در ضمن قیمت‌ها، حدود شبی ۵۰۰۰ درام (۱۰ دلار) به ازای هر نفر است.

از طرفی مهمانخانه‌ها، تجربه زندگی روستایی و بوم گردی را به مخاطبانشان هدیه می‌دهند و مبالغی بین ۸- ۱۰ هزار (۱۶-۲۰ دلار) را برای هر نفر در هر شب دریافت می‌کنند.

در نهایت کمپ‌ها نسبتا جدید بوده و هنوز در ارمنستان، تعدادشان محدود است. اما با این حال، این کشور برای اقامت در فضای باز، استنشاق هوای تازه کوهستانی و تماشای مناظر خیره‌کننده عالی است. و جنگل Ttenut، در روستای کاراهونج در جنوب ارمنستان، از جمله این مکان‌های بی نظیر برای کمپ زدن و اقامت در دل طبیعت است.

در این مقاله، برخی از مهمترین اطلاعات پایه‌ای را برای سفر با تور ارمنستان ارائه دادیم. اما سفر مجازی ما تازه شروع شده و در مقالات بعدی، به معرفی مهمترین جاذبه‌های این خطه برای سفر در سال ۲۰۲۳ خواهیم پرداخت.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۶ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران