اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در ارمنستان: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در ارمنستان: قسمت اول

هنگامی که با تور ارمنستان سفر می‌کنید، اغلب تعجب خواهید کرد که چگونه افراد بیشتری این کشور را در لیست مقاصد گردشگری محبوبشان قرار نداده‌اند. این کشور کوچک با مناظرشگفت انگیز، بناهای باستانی و مهمان‌نوازی بی‌نظیرش شما را جذب می‌کند. بسیاری از کشورهای محبوب توریستی، به اندازه ارمنستان میراث فرهنگی غنی باستانی ندارند و گواه این مدعا، شهر ایروان است که ۲۸ سال از رم قدیمی‌تر است. به هر حال اگر می‌خواهید یکی از بهترین اسرار اروپا را کشف کنید و عکس‌هایی جذاب برای پیج اینستاگرام‌تان بگیرید، از سفر به این خطه غافل نشوید.

 

معبد گارنی در ارمنستان (Garni temple)

معبد گارنی بدون شک یک شاهکار هنری است که منعکس کننده گذشته تاریخی ارمنستان، قبل از پذیرش مسیحیت است. این سازه منحصر به ‌فرد پاگانی، ارزش بالایی داشته و همچنین مکانی عالی برای ثبت عکس‌های اینستاگرامی است.

معبد گارنی در روستای گارنی، در استان کوتایک ارمنستان و در یک مکانی بسیار استراتژیک، بر روی یک صخره، مشرف به رشته‌ کوه‌های جغما و در حوالی دشت آرارات و رودخانه آزات واقع شده است. اینجا زمانی، معبدی بت پرستی بوده که به خدای خورشید میترا اختصاص داده شده بوده است. این الهه در اساطیر ارمنی باستان، بعنوان خدای نور و حقیقت شناخته می‌شود.

این معبد که در اواسط قرن یکم پس از میلاد ساخته شد، به طور قابل توجهی از تخریب معابد بت پرستان پس از گرویدن ارمنستان به مسیحیت در قرن چهارم میلادی، تهاجمات و زمین لرزه‌های بی شمار تا زمان فروپاشی آن در سال ۱۶۷۹ میلادی جان سالم به در برد. پس از حفاری‌های مداوم در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی، معبد گارنی بین سال‌های ۱۹۶۹-۱۹۷۵ میلادی بازسازی شد. امروزه، از اینجا تنها سازه‌ای یونانی-رومی مستقل به جا مانده و بسیاری افراد، آنرا نمادی قدرتمند از گذشته کلاسیک ارمنستان و همچنین دارای پیوندهای عمیق تاریخی با تمدن‌های یونان و روم می‌دانند.

سمفونی سنگ‌ها در ارمنستان (Symphony of stones)

سمفونی سنگ‌ها به دلیل فروپاشی، سرد شدن و تبلور گدازه‌های آتشفشانی در شرایط فشار بالا به وجود آمده‌اند. اینجا معجزه‌ای از مادر طبیعت است که احتمالا، نظیرش را جایی ندیده‌اید. بی‌تردید می‌توانید فالوورهای خود را با عکس‌های اینستاگرامی از آن بسیار تحت تاثیر قرار دهید. جالب است بدانید در سال ۲۰۱۳، پوستر "سمفونی سنگ‌ها" که از سوی ارمنستان ارائه شد، در مسابقه بهترین پوستر توریستی که هر دو سال یک بار توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) برگزار می‌شود، در بخش اروپا" برنده شد!

این اثردر استان کوتایک، نزدیک به روستای گارنی و حدود ۲۸ کیلومتری پایتخت ایروان، یکی از شناخته شده‌ترین و زیباترین آثار طبیعی ارمنستان به شمار می‌آید. این بنای تاریخی، متشکل از ستون‌های بازالتی شش ضلعی و پنج ضلعی متقارن بزرگ (به ارتفاع نزدیک به ۵۰ متر) است. این سنگ‌ها به خاطر جاذبه آویزان شده‌اند. از طرفی، رودخانه ازات از میان این تنگه می‌گذرد و زیبایی مسحورکننده‌ای به منظره سنگ‌ها می‌بخشد. از قلمرو این بنای تاریخی، می‌توانید وارد منطقه حفاظت شده دولتی جنگل Khosrov شوید و یکی از مناطق ویژه و زیبای دیگر ارمنستان را نیز کشف کنید.

 

بهترین هتل‌های گارنی در ارمنستان

آبشار شاکی در ارمنستان (Shaki waterfall)

شاکی، یکی از زیباترین آبشارهای ارمنستان است. این آبشار، بر روی رودخانه‌ای که از ارتفاع ۱۸ متری به تنگه‌ای عمیق می‌ریزد، شکل گرفته است. آبشار شاکی با وجود ارتفاع کم، ظرفیت زیادی دارد و صدای غرش آب از دوردست‌ها به گوش می‌رسد. این آبشار، در منطقه سیونیک واقع شده که به خاطر آثار تاریخی و طبیعی‌اش شهرت دارد.

افسانه‌ای در ارتباط با آبشار شاکی وجود دارد. داستان، درباره Shake دختر زیبای ارمنستان است که خود را از صخره به زیر انداخت تا از اطاعت فاتحان امتناع کند. هنگام سقوط، لباس دختر در باد باز شد و تبدیل به آبشار گشت. به افتخار وی، این آبشار را شاکی نامیدند.

قلمرو آبشار شاکی، محل سکونت تمدن‌های باستانی بوده و جاده‌ای پر پیچ و خم به آن منتهی می‌شود. با این حال، باید ماشین را رها کرده و از مسیری باریک خود را به این محدوده برسانید. این آبشار به خصوص اگر از طرفداران محیط زیست باشید، آرامش زیادی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. آبشار شاکی طبیعت شگفت انگیزی دارد و می‌توانید عکس‌های زیبایی را از این منظره باشکوه بگیرید.

کاسکاد در ایروان ارمنستان (Cascade view)

کاسکاد ایروان، یک پلکان غول پیکر است که در مرکز شهر قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایروان به شمار می‌آید. این سازه عظیم، مرکز شهر را به بخش های بالای ایروان یعنی پارک پیروزی، آرابکیر و کاناکر زیتون متصل می‌کند.

۵۷۲ پله در کاسکاد وجود دارند و کل تغییر ارتفاع از پایین پله به بالا، تا یادبود ۵۰ سال ارمنستان شوروی، ۱۱۸ متر است. اینجا، یکی از چشمگیرترین سازه‌ هایی است که در ایروان خواهید دید و نمونه‌ای عالی از معماری شوروی در ایروان محسوب می‌شود.

اگر به دنبال یک منظره جذاب از ارمنستان هستید، کاسکاد قطعا یک لوکیشن عالی اینستاگرامی را برایتان به ارمغان می‌آورد. می‌توانید از پس زمینه شهر و منظره کوه آرارات برای عکس‌هایتان استفاده کنید یا به سادگی با تمرکز بر روی پلکان عکس بگیرید.

گفتنی است اولین ایده برای ساخت آبشار در دهه ۱۹۲۰ ظاهر شد، زمانی که الکساندر تامانیان شهر را طراحی کرد. این معمار مشهور ارمنی، خالق نمای مدرن ایروان، درنظر داشت از طریق قسمت‌های سرسبز و باغ‌ها و آبشارها، مرکز شهر و مؤسسات فرهنگی و اداری را با مناطق مسکونی شمال شهر پیوند دهد. البته پروژه‌های دیگری در آن زمان اولویت داشتند و این ایده، تا دهه ۱۹۷۰ فراموش شد و ساخت مجموعه کاسکاد، از سال ۱۹۷۱ توسط دیگر معماران آغاز شد و کار در سال ۱۹۸۰ به پایان رسید.

 

دیدنی‌ترین کلیساهای ایروان

تونل عابر پیاده در ارمنستان (Pedestrian tunnel)

این تونل عابر پیاده در مرکز ایروان، ممکن است در ابتدا مکانی ساده به نظر برسد. اما می‌توانیم تضمین کنیم که اگر دید عکاسی دارید، عکس‌های واقعا جالبی را در اینجا ثبت خواهید کرد. خصوصا اینکه سراسر دیوارهای این تونل، سرشار از گرافیتی‌های جذاب است. اینجا همچنین یکی از مکان‌های متروکه‌ و بسیار دنجی است که در سفر با تور ارمنستان کشف خواهید کرد.

صومعه تاتو در ارمنستان (Tatev monastery)

صومعه تاتو، برای تمام ارامنه معنای فرهنگی و مذهبی دارد و طبیعت اطراف آن نیز بسیار دیدنی است. در نتیجه، یکی از بهترین لوکیشن‌های عکاسی در ارمنستان را ارائه می‌دهد. در ضمن اگر گذرتان به این محدوده افتاد، پیشنهاد می‌کنیم حتما سوار تلکابین Wings of Tatev شوید که طولانی‌ترین تلکابین در نوع خود در جهان محسوب می‌شود و از آن بالا نیز به مناظری باشکوه دسترسی خواهید داشت.

صومعه تاتو، یک بنای تاریخی قرن نهمی و یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین مجموعه صومعه در ارمنستان است. در دوران قرون وسطی، این بنا یک مرکز آموزشی، روشنگری و معنوی حیاتی بود و نقشی منحصر به فرد در تاریخ کشور داشت.

صومعه تاتو در منطقه سیونیک، بر روی صخره‌ای مرتفع، مشرف به تنگه عمیق رودخانه وروتان واقع شده است. این بنا که در قرون ۹ تا ۱۰ میلادی ساخته شد، مروارید معماری قرون وسطایی ارمنستان به شمار می‌آید. افسانه‌های جالب بسیاری در مورد این بنا وجود دارد از جمله اینکه می‌گویند استاد شخصی که صومعه را ساخت، در پایان کارش از او خواست تا دو تراشه چوب برای او بیاورد. با گرفتن آنها به درگاه خدا دعا کرد و گفت: "روح القدس، بال‌ها را نازل کند." پس از این سخنان، به پرتگاه پرید. در این سقوط، بال‌ها پشت سر او رشد کردند و او به پرواز درآمد و از آن پس، صومعه به افتخار این معجزه به نام Tatev، به معنی "بال دادن" نامگذاری شد.

 

زیباترین ابنیه مانده از دوران شوروی در ارمنستان

پل معلق خندزورسک در ارمنستان (Khndzoresk swinging bridge)

علاوه بر تجربه افراطی و سرگرم کننده که در این پل تابدار خواهید داشت، همچنین عکس‌های اینستاگرامی واقعا جذابی را از این محدوده خواهید گرفت. این مکان، مناظر شگفت انگیزی از طبیعت را ارائه می‌دهد، اما لازم است برای پیاده روی طولانی آماده باشید.

پل خندزورسک، یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های استان سیونیک است. این پل ۱۶۰ متری به وزن ۱۴ تن، دو ساحل روستا به نام‌های خندزورسک قدیم و جدید را به هم متصل می‌کند. خندزورسک قدیم به غار نشینی شهرت دارد و گفته می‌شود  اهالی، از غارهای طبیعی و مصنوعی در آن دامنه کوه‌ها بعنوان سکونتگاه استفاده می‌کردند. یک واقعیت جالب این است که این منطقه، تا اواسط قرن بیستم مسکونی بوده و خندزورسک جدید در دهه ۱۹۵۰ بنا نهاده شده است.

گفته می‌شود این خندزورسک با الهام از اشتیاق یک کارآفرین محلی، برای به نمایش گذاشتن یک روستای واقعا منحصر به فرد ارمنی ساخته شده است. هدف او، حفظ گذشته روستا برای نسل‌های آینده، جهت کشف ریشه‌های آن بود. این پل معلق در واقع، اثری عاشقانه از مردم روستاست. روستاییان آنرا با دستان خود و اسب و بدون ماشین آلات مدرن ساخته‌اند. این پل در ناهموارترین و در عین حال دیدنی‌ترین تنگه‌ای که می توان تصور کرد، امتداد یافته است. بنابراین ارزشش را دارد که در طول مسیر بایستید و از خانه‌های کنار صخره، عکس‌های شگفت انگیزی بگیرید.

مردم قرن‌ها در این صخره‌ها زندگی می کردند. تا اواسط قرن بیستم که مقامات شوروی، غارها و غارنشینان را غیرمتمدن اعلام کردند و روستاییان را مجبور به نقل مکان نمودند. در نتیجه بسیاری از روستاییان، به خندزورسک جدید نقل مکان کردند.

 

مهم‌ترین پارک‌ها و فضاهای طبیعی در ایروان

بازار ورنیساژ در ارمنستان (Vernissage flea market)

بی تردید هر زمان که از هر مقصد گردشگری بازدید می‌کنید، مدتی را برای بازدید و خرید در بازار محلی آن خطه اختصاص می‌دهید. این گردش، یک تجربه هیجان انگیز است. زیرا شما می‌توانید اقلام، مردم، فرهنگ، سنت و بسیاری از چیزهای دیگر آن مکان را همزمان در بازارهای محلی شاهد باشید. و البته هر جایی در دنیا، حداقل یکی از این بازارهای محلی را در خود جای داده است. در ارمنستان نیز، معروف‌ترین این بازارها در ایروان قرار دارد که با عنوان بازار ورنیساژ شناخته می‌شود. در اینجا می‌توانید تلفیقی عالی از سنت ملی و طعم مدرن را بچشید.

ورنیساژ ایروان، در امتداد خیابان‌های آرام و بوزند به طول ۳۵۰ متر امتداد یافته است. این بازار، در دهه ۱۹۸۰ توسط هنرمندان ارمنی شکل گرفت. در اوایل بازار کوچکی بود، اما به مرور وسعت یافت. در حال حاضر، این بازار دو خیابان به نام‌های هنراپتوتین و خیابان خنجیان را به هم متصل می‌کند. این مکان از ایستگاه مترو میدان جمهوری شروع شده و به مجسمه واردان مامیکنیان ختم می‌شود.

گفتنی است که این بازار، به دو بخش تقسیم می‌شود. یک بخش مجموعه‌ای از هنر و صنایع دستی نظیر سرامیک، چوب حکاکی شده، سنگ، توری، سوزن دوزی، عروسک، نقاشی، جواهرات و موارد دیگر مانند فرش، کتاب و تی شرت را ارائه می‌دهد. در حالی که بخش دیگر، اقلام الکترونیکی را به فروش می‌رساند. جالب است بدانید اینجا، یکی از بهترین بازارهای فضای باز جهان و شلوغ‌ترین بازار ایروان بوده و مردمان بسیاری بدون توجه به آب و هوا و باران، برای خرید و تماشای زیبایی‌هایش به این مکان می‌آیند. با این حال، این بازار فقط در آخر هفته‌ها فعالیت دارد.

فروشندگان در اینجا زبان انگلیسی را می‌دانند و بنابراین می‌توانید به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنید. در ضمن اگر واقعا کالایی را دوست دارید و می‌خواهید آنرا بخرید، باید تا می‌توانید چانه بزنید.

در نهایت اگر احساس خلاقیت می‌کنید، بازدید از این بازار می‌تواند فرصتی عالی برای یک عکاسی بی نظیر در سفر با تور ارمنستان باشد. چندین پرتره با سوغاتی در پس زمینه به همراه اقلام لباس سنتی، لوازم جانبی و فرش‌های سنتی ارمنی، گزینه‌هایی جذاب برای عکس گرفتن هستند و انتخاب‌های زیادی در این رابطه وجود دارند.

 

هزینه اقامت و سفری ارزان به ارمنستان

طاق چارنتس در ارمنستان (Charent’s arch)

هنگام سفر از ایروان به گارنی، می‌توانید از طاق چارنتس نیز دیدن کنید. در اینجا منظره چشمگیر آرارات و طبیعت اطرافش را شاهد خواهید بود و می‌توانید این لحظه را، به لحظه‌ای اینستاگرامی بدل کنید.

طاق چارنتس در سال ۱۹۵۷ برپا شد و به افتخار شاعر ارمنی، یقیشه چارنتس نامگذاری گشت. زیرا وی، این مکان را دوست داشت و مرتب از آن بازدید می‌کرد.

طاق سنگی، بر بالای تپه‌ای بسیار نزدیک به ایروان و در مسیر روستای گارنی قرار دارد. این طاق به خودی خود فقط یک طاق است، حتی ممکن است تعجب کنید که چرا این مکان اینقدر شهرت یافته است. اما همانطور که گفتیم از طاق چارنتس، منظره‌ای مسحورکننده به آرارات باز می‌شود که احتمالا خیره کننده‌ترین منظره کوه کتاب مقدس است. از این مکان، به نظر می‌رسد که آرارات به زمین وصل نیست، بلکه از آسمان "آویخته" شده است. و این، یک معجزه واقعی است.

در این مقاله، برخی از اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در ارمنستان را معرفی کردیم. اما این پایان راه نیست و پیشنهاد می‌کنیم که در مقاله بعدی نیز همراهمان باشید تا با بعضی دیگر از گزینه های شاخص در این زمینه آشنا شوید.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۵ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران