سفر به ارمنستان در سال ۲۰۲۳: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
سفر به ارمنستان در سال ۲۰۲۳: قسمت دوم

تاریخ ارمنستان چیزی جز حادثه نبوده و درگیری‌های بزرگ متعددیُ کشور را تحت تاثیر قرار داده‌اند. در واقع ارمنستان طی قرن‌ها در حال نبرد با امپراتوری روم، حمله به امپراتوری بیزانس و درگیر شدن با شوروی بوده است. ارمنستان همچنین موضوع بسیاری از داستان‌های اسطوره‌ای بوده از جمله به گل نشستن کشتی نوح در کوه آرارات، کوه مقدس ارمنستان.

با این حال سفر با تور ارمنستان کاملا بی خطر بوده و تنها منطقه مستعد ناآرامی، مرز قره باغ کوهستانی است. در ضمن مرز بین آذربایجان و ارمنستان بسته است و بهتر است از آن دوری کنید. به غیر از این، مرز با ترکیه نیز بسته است (به دلیل درگیری بین دو کشور) و بنابراین نمی‌توانید از آن عبور کنید. اما جای نگرانی نیست، زیرا جاذبه‌های بسیاری در این کشور وجود دارند که خاطراتی شگفت انگیز را رقم می‌زنند و بسته بودن برخی مرزها را جبران می‌نمایند. بیایید در ادامه قسمت اول این مقاله، به سفر مجازی‌مان ادامه دهیم و سری بزنیم به برخی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان در سال ۲۰۲۳.

 

کوه آرارات در ارمنستان (Ararat Mountain)

کوه آرارات در شرق ترکیه، در ساحل رود اراکس، در ۱۶ کیلومتری ایران و ۳۲ کیلومتری ارمنستان واقع شده و از نظر تاریخی، در قلمرو ارتفاعات ارمنستان قرار داشته است. در یک روز آفتابی و صاف، می‌توانید آرارات را از ایروان شاهد باشید و زیبایی، قدرت و هماهنگی آنرا تحسین کنید.

آرارات، کوهی با دو قله است و از زمان‌های قدیم در تاریخ ارمنستان، بعنوان یک کوه مقدس و نمادین با ارتفاع ۵۱۳۷ متر شناخته می‌شده است. در واقع نام این کوه، در کتاب مقدس ذکر شده و گفته می‌شود کشتی نوح پس از طوفان، بر روی این کوه فرود آمد.

دامنه‌های آرارات در تمام طول سال، پوشیده از برف و یخچال‌های طبیعی هستند که از ارتفاع ۴۲۰۰ متری شروع می‌شوند، در حالی که غارهایش که توسط برخی از مسیحیان اولیه آناتولی بعنوان خانه استفاده می‌شد، در ارتفاع ۲۱۰۰ متری قرار دارند. بازدیدکنندگان، همچنان می‌توانند تصاویری از صلیب‌ها و سایر نمادهای مذهبی را بر روی دیوارهای غار مشاهده کنند.

 

قوانین رانندگی و کرایه خودرو در ارمنستان

ایروان در ارمنستان (Yerevan)

پایتخت، مکانی بی نظیر برای شروع سفر و گذراندن یک یا ۲ روز عالی در ارمنستان است. برخلاف آنچه که ممکن است از یک شهر دوران شوروی انتظار داشته باشید، فضای اینجا کاملا شهری و به روز است.

در ایروان می‌توانید شاهد صحنه‌های شب زنده‌داری در کلوپ‌ها، رستوران‌های امروزی و بارهای سبک اروپایی باشید. این شهر با بقایای بسیاری از روزهای قدیمی نظیر ساختمان‌ها و بناهای تاریخی آمیخته شده که با رنگ صورتی متداول معماری شوروی به استقبال بازدیدکنندگان می‌آیند.

جالب است بدانید ایروان، قدمتی باورنکردنی در حدود ۲۸۰۰ سال را داراست و  ۲۸ سال از رم قدیمی‌تر است. بنابراین، در تاریخ جالبش غرق خواهید شد. و اگر می‌خواهید کمی بیشتر در مورد ارامنه، تاریخ و روابط آنها با کشورهای همسایه مانند ترکیه بدانید، بازدید از موزه نسل کشی ارامنه، موزه تاریخ ارمنستان و گالری ملی ارمنستان را پیشنهاد می‌کنیم.

از دیگر جاذبه‌های این شهر، می‌توان به پلکان کاسکاد در مرکز شهر اشاره کرد که مناظر عالی از شهر و مجسمه عظیم مادر ارمنستان را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد. در زیر پلکان، یک موزه هنر معاصر وجود دارد که می‌توانید به صورت رایگان از ان دیدن کنید. همچنین می‌توانید در منطقه قرن هفدهمی "کوند" پرسه بزنید که به نظر می‌رسد بخش جداگانه از شهر بوده و مملو از خانه‌های قدیمی و متروکه باورنکردنی در خیابان‌ها و کوچه‌های باریک است. پارک عشاق نیز فضایی کوچک و عالی را برای استراحت، تماشای مردمان محلی و خورد و خوراک رقم می‌زند. برای آشنایی بیشتر با این شهر غنی و تاریخی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین جاذبه‌های گردشگری ایروان را نیز مطالعه کنید.

شهر تاتو در ارمنستان (Tatev)

این منطقه بیشتر به خاطر بال‌های تاتو شهرت دارد که طولانی‌ترین تلکابین در جهان است و به صومعه تاتو منتهی می‌شود.

این صومعه قرون وسطایی، بین قرون ۹ -۱۳ ساخته شد و به دلیل موقعیتش در لبه تنگه‌ای عمیق، از چشم اندازهایی بی نظیر برخوردار است. فضای داخلی آن با نقاشی‌های دیواری قرن دهمی و سقف‌های سنگی پوشانده شده، در حالی که نمای بیرونی دارای گنبدهای نوک تیز زیادی است و توسط دیوارهای سنگی بلندی احاطه شده است. مناظر خیره کننده و لوکیشن‌های عکاسی در این اطراف فراوانند و تنها راه برای بازدید از صومعه، عبور با تله کابین ۵۷۵۲ متری تاتو است که بالای رودخانه وروتان معلق است. سفر با تله کابین، حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و بلیط رفت و برگشت ۵۰۰۰ درام است.

 

سنگ‌نگاره‌های ارمنستان

جاذبه محبوب دیگر، رانندگی در مسیر دره وروتان است. اگر از ایروان حرکت کنید، ۴ تا ۵ ساعت رانندگی خواهید داشت و در طول مسیر از مناظری متنوع و باورنکردنی عبور خواهید کرد. و در بین راه، با مرتعی جذاب و غرفه‌های میوه و سبزیجات در کنار جاده مواجه می‌شوید. پس از مدتی جاده به سمت کوه‌ها بالا می‌رود و ۲ ساعت بعد، از یک گردنه کوهستانی می‌گذرید و ناگهان این منظره، به تپه‌های سبز و مزارع بی پایان با گل‌های وحشی و شکوفه‌ها تغییر پیدا می‌کند.

مسیر به یک تقاطع منتهی می‌شود که می‌توانید سفرتان را در جاده اصلی، به سمت گوریس و فرعی تاتو ادامه دهید. این جاده، از چند روستای قدیمی و متروکه می‌گذرد که به خودی خود بسیار جذابند و در نهایت، به دره‌ای می‌رسید که شما را به تماشای مناظر زیبا و بنایی قرون وسطایی دعوت می‌کند.

پس از عبور از میان روستاها، یک جاده زیگزاگی شما را به لبه دره می‌برد و مناظر باشکوهی از جمله نمازخانه ناقوس قرون وسطایی ارائه می‌دهد. در آخر، با عبور از رودخانه و جاده‌ شنی کوهستانی، به روستای تاتو می‌رسید که بسیار کوچک و آرام است و گردشگران را می‌بینید در بیشترشان در اطراف تله کابین و صومعه جمع شده‌اند. در ضمن باید گفت در تاتو، سوپرمارکتی وجود ندارد. بنابراین، اقلام موردنیازتان را همراه داشته باشید. هر چند که برای صرف وعده‌های غذایی، می‌توانید از رستوران و کافه این حوالی بهره مند شوید.

 

مکان‌هایی عالی در ایروان برای خرید سوغات

گارنی در ارمنستان (Garni)

گارنی، شهری کوچک در نزدیکی ایروان بوده و جاذبه‌های اصلی آن معبد گارنی، صومعه گغارد و تنگه زیبای گارنی با ذخیره گاه طبیعی خوسف در مجاورت آن است که برای پیاده روی بسیار محبوبیت دارد.

صومعه گغارد شگفت انگیز، بسیار توریستی است. بهتر است صبح زود خود را به اینجا برسانید تا از این مجموعه باستانی بدون ازدحام، به وجد آیید.

بعلاوه می‌توانید از دو طرف شهر، با ماشین یا پیاده وارد تنگه گارنی شوید. در داخل تنگه گارنی، معجزه باورنکردنی طبیعت به نام سمفونی سنگ ها را خواهید یافت که مشتمل بر دیوارهای سنگی است که به طور منظم، توسط طبیعت تراش خورده‌اند. معبد گارنی، به زیبایی در بالای خط الراس مشرف به تنگه قرار دارد و بهتر است در پایان روز و هنگام غروب، از این جاذبه دیدن کنید. در ضمن می‌توانید در رستوران این حوالی، به استراحت و خورد و خوراک بپردازید.

دیلیجان در ارمنستان (Dilijan)

این شهر که معمولا بعنوان سوئیس ارمنستان نیز شناخته می‌شود، شهری کوچک در بین تپه‌ها و جنگل‌های سرسبز بوده و مملو از پوشش گیاهی و شکوفه‌ها و گل‌هاست. در اینجا، می‌توانید از پیاده روی در محیطی زیبا و بازدید از صومعه‌ها لذت ببرید. کمی جلوتر نیز، یک زیپ لاین وجود دارد که گزینه‌ای عالی برای علاقمندان به ماجراجویی به شمار می‌آید.

از دیگر جاذبه‌های پرطرفدار این حوالی، می‌توان به پارک ملی دیلیجان اشاره کرد که مکانی زیبا و سرشار از آثار طبیعی و فرهنگی و آب معدنی شفابخش است و نزدیک به ۲۰ چشمه آب معدنی، در محدوده این شهر وجود دارند. دریاچه زیبای پرز در داخل پارک ملی دیلیجان، تصویر آسمان و جنگل‌های اطراف را منعکس می‌کند و منظره‌ای جذاب را به مخاطبانش هدیه می‌دهد.

 

دره دبد، گردش یک روزه از ایروان

در فاصله‌ای نه چندان دور از دریاچه، صومعه باستانی هاغارتسین (قرن ۱۰-۱۳) به چشم می‌خورد که یکی از محبوب‌ترین صومعه‌های ارمنستان به شمار می آید و مشتمل بر ۳ کلیسا، دو حیاط، سفره خانه، نمازخانه و خاچکارها  (سنگ‌های صلیب) است. این صومعه نیز، در داخل جنگل‌های انبوه پارک ملی دیلیجان واقع شده است. البته در دیلیجان کلیساهای کوچک دیگری مانند جوختک وانک و ماتوساوانک نیز در دسترسند.

گفتنی است شهر دیلیجان ،سبک منحصر به فرد خود را از معماری سنتی ارمنی را حفظ کرده و منظره خانه‌های کوچک قدیمی که طبیعت را در آغوش گرفته‌اند، واقعا جذاب است. این شهر کوچک بسیاری از هتل‌ها و خانه‌های تفریحی با بالاترین استانداردها را در خود جای داده و رستوران‌هایش نیز به خاطر غذاهای خوشمزه و خدمات خوبشان، شهرت بالایی دارند.

تساغکادزور در ارمنستان (Tsaghkadzor)

تساغکادزور در ترجمه، به معنی "دره گل‌ها" بوده و این مکان حقیقتا شایسته این نام است. زیرا در فصل بهار، تساغکادزور پوشیده از جنگل‌ها و گل‌ها و گیاهان باشکوه و مناظر مسحور کننده می‌شود. گفتنی است شهر تساغکادزور به همراه جرموک، آرزنی، بجنی و آقوران، از معروف‌ترین استراحتگاه‌های درمانی در سراسر ارمنستان به شمار می‌آید.

تساغکادزور که در ۵۰ کیلومتری ایروان قرار دارد، مکانی کوچک اما جادویی در منطقه کوتایک است که مسافران و گردشگران را در هر فصلی شگفت زده می‌کند. با سفر به این خطه، می‌توانید از بنای یادبود لئونید ینگیباروف، صومعه کچاریس، موزه خانه برادران اربلی و پارک شهر دیدن کنید، به مسابقات بین المللی شطرنج آزاد بپیوندید و از آبگرم این منطقه برخوردار شوید.

با اینحال محبوب‌ترین فصل برای بازدید از تساغکادزور، زمستان است. زیرا پیست اسکی معروفی دارد که بزرگ‌ترین پیست در ارمنستان و حتی قفقاز است و گردشگران و ورزشکاران حرفه‌ای را از سراسر جهان، برای اسکی و اسنوبورد به سوی خود جذب می‌کند. پیست اسکی تساغکادزور در ارتفاع ۱۸۴۰ محبوب‌ترین مکان برای مسافران ماجراجوی تور ارمنستان به شمار می‌آید و بلیط یک روزه آن ۱۲۰۰۰ درام است.

 

چطور از فرودگاه ایروان به مرکز شهر برویم؟

ذخیره‌گاه دولتی شیکاهوق در ارمنستان (Shikahogh State Reserve)

در بخش جنوبی ارمنستان، در دامنه شمالی رشته کوه مغری، منطقه‌ای استثنایی و زیبا از طبیعت دست نخورده وجود دارد به نام ذخیره گاه شیکاهوق. اینجا، دومین جنگل بزرگ ارمنستان است که ۱۰۷۴ گونه گیاهی را شامل می‌شود و مملو از درختان برگ‌دار، عمدتا بلوط، چنار، ممرز، درختان سرخدار و گیاهان بسیار جالب و کمیاب است. همچنین حیات وحش متنوعی از جمله پلنگ، خرس، بز وحشی و افعی را در خود جای داده است.

نهرها و رودهای کم عمق کوهستانی بسیاری در این حوالی وجود دارند که به شریان آبی منطقه، یعنی رودخانه تساو می‌ریزند. تمام نهرهای ذخیره کوهستانی، سریع و طوفانی هستند. در این ذخیره‌گاه، چشمه‌های زیادی وجود دارند و در اطراف آن‌ها، مناطق پرآب یافت می‌شوند. نخلستان‌ها، غارها، صخره‌های جذاب و آثار باستان‌شناسی، بطرز شگفت‌انگیزی در این ذخیره‌گاه به چشم می‌خورند.

همچنین مسیرهای کوهنوردی سرسبزی در این محدوده وجود دارند که شما را به مقبره‌های عصر آهن، کلیساها و صومعه‌های قرون وسطایی، آبشارها و حتی شهرهای متروکه هدایت می‌کنند. در نهایت مسیر ۱۱ کیلومتری از کوه خوستوپ تا روستای شیشکرت، سخت اما فوق العاده دیدنی است.

دریاچه سوان در ارمنستان (Lake Sevan)

دریاچه سوان که بعنوان دریای ارمنستان نیز شناخته می‌شود، دریاچه‌ای عظیم با وسعت ۱۲۴۰ کیلومتر مربع است که ۵ درصد از وسعت کشور را دربر می‌گیرد و در ارتفاعات کوه‌های قفقاز واقع شده است. اینجا بزرگ‌ترین دریاچه قفقاز و یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین با ارتفاع بالا در جهان است. جالب است بدانید ارتفاع این دریاچه به حدی است (۱۹۰۰ متر از سطح دریا) که اگر در ساحل بنشینید، تقریبا به نظر می‌رسد که دریاچه به آسمان می‌ریزد.

دریاچه سوان که به خاطر تنوع زیستی باورنکردنی و مناظر خیره کننده‌اش شهرت دارد، مقصدی محبوب برای مسافران داخلی و خارجی به شمار می‌آید. می‌توانید برای استراحت و ریلکس کردن به یکی از روستاهای کنار دریاچه سفر کنید، از صومعه‌های قرون وسطایی دیدن نمایید و در دریاچه شنا کنید.

 

زیباترین نقاط ارمنستان برای بازدید

همچنین می‌توانید به صورت رایگان در اینجا کمپی در دل طبیعت داشته باشید. بعلاوه در این دریاچه، شاهد آبزیان جذابی همچون ماهی سفید، خرچنگ و قزل آلا خواهید بود. گفتنی است دریاچه سوان، حدود ۶۵ کیلومتر از ایروان فاصله دارد. متداول‌ترین راه برای رسیدن به اینجا با مارشوتکا است و این سفر، حدود یک ساعت طول می‌کشد.

در این مقاله، برخی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان در سال ۲۰۲۳ را معرفی کردیم. اما این کشور، پتانسیل بالایی در صنعت توریسم داشته و هنوز جذابیت‌های بسیاری را برای کشف در پیش رو داریم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در مقاله بعدی نیز ما را همراهی کنید تا راهنمای جامع سفر به ارمنستان را تکمیل نماییم.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران