جاهای دیدنی ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
جاهای دیدنی ارمنستان

برای کسانی که به دنبال مقصد گردشگری خارجی ارزان و همچنبن سرگرم‌کننده می‌گردند، کشور ارمنستان جز بهترین انتخاب‌ها خواهد بود. چرا که این کشور دوست داشتنی در همسایگی ایران قرار گرفته و دسترسی به آن بسیار آسان و کم هزینه است. از طرفی دیگر این کشور قدیمی با در بر داشتن جاذبه‌های گردشگری متنوع توانسته مورد توجه توریست‌ها قرار بگیرد. به طوری که از کلیساهای قدیمی و باشکوه گرفته تا طبیعت زیبا و چشم‌نواز ارمنستان همگی دست در دست هم داده و امروزه توانسته به یکی از توریست‌پذیرترین کشورهای منطقه تبدیل شود. با توجه به محبوبیت بالایی که سفر به این کشور پیدا کرده ما نیز در این مقاله همراه شما عزیزان هستیم تا نگاهی به جاهای دیدنی ارمنستان داشته باشیم.

 

۱. میدان جمهوری در ایروان، ارمنستان

معمولا پایتخت هر کشوری به دلیل اهمیت سیاسی و فرهنگی که دارد، بیش از هر شهر دیگری در آن کشور جاذبه‌های گردشگری متنوعی را در خود جای می‌دهد. به طوری که کشور ارمنستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امروزه به عنوان مهم‌ترین شهر توریستی این کشور شناخته می‌شود. بنابراین در لیست جاهای دیدنی ارمنستان، شهر ایروان به عنوان پایتخت این کشور بیشتری سهم را داشته و اغلب جاذبه‌های آن به نمادی از ارمنستان تبدیل شده‌اند. یکی از مهم‌ترین این موارد که در تور ارمنستان به مقصد ایروان فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، میدان جمهوری (Republic Square) است که به عنوان میدان مرکزی شهر ایروان شناخته می‌شود. این میدان به نام از دو بخش اصلی تشکیل شده که بخش اول یک دور برگردان به شکل بیضی بوده و بخش دیگر حالتی ذوزنقه‌ای شکل دارد. به جرات می‌توان زیباترین بخش این میدان را فواره‌های رقصنده آب دانست که نمایش دیدنی از پرتاب آب با ریتم موسیقی را اجرا در می‌آورند. میدان جمهوری ایروان توسط پنج ساختمان اصلی که با توفی صورتی و زرد به سبک نئوکلاسیک با استفاده گسترده از نقوش ارمنی ساخته شده‌اند احاطه شده است. گردشگران می‌توانند در میدان جمهوری ارمنستان نشسته و به تماشای فواره‌ها بپردازند. همچنین فرصت گشت و گذار در محوطه اطراف را برای کشف بناهای تاریخی ایروان، رستوران، کافه و ... را خواهند داشت.

 

 

۱۷ عکس از توریستی‌ترین نقاط ارمنستان

 

عکس: tripadvisor.com

  

۲. پارک ملی دیلیجان در دیلیجان، ارمنستان

پارک ملی دیلیجان (Dilijan National Park) یکی از چهار پارک ملی معروف ارمنستان و البته مهم‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان است. این مکان با مساحت ۲۴۰ کیلومتر مربع در شمال شرقی استان تاووش ارمنستان قرار دارد. این پارک به قدری زیبا است که ترک ارمنستان بدون بازدید از آن ناقص خواهد بود. دیلیجان یک شهر تفریحی جذاب در منطقه تپه‌ای جنگلی در شمال ارمنستان است. این شهر علاوه بر فضای زیبای پارک ملی دیلیجان ارمنستان، موقعیت‌های مختلفی را نیز برای گردش و تفریح در اختیار شما قرار خواهد داد.

عکس: tripadvisor.com

 

۳. مجموعه صومعه هاغارتسین در دیلیجان، ارمنستان

مجموعه صومعه هاغارتسین (Haghartsin Monastery Complex) بنایی مذهبی متعلق به قرن سیزدهم است که در نزدیکی شهر دیلیجان ارمنستان در استان تاووش قرار دارد. البته این بنا در طول سال‌های مختلف تکمیل شده و قدیمی‌ترین قسمت‌های آن به قرن ۱۰ میلادی تعلق دارد. چنانچه به بازدید از بناهای تاریخی و در عین حال مذهبی علاقه دارید توصیه می‌کنیم بازدید از این بنای بی‌نظیر را در سفر با تور ارمنستان از دست ندهید.

 

 

آشنایی با راه‌های سفر به ارمنستان

 

عکس: tripadvisor.com

 

 

۴. صومعه گغارد در استان کوتایک، ارمنستان

از دیگر جاهای دیدنی ارمنستان جایی جز صومعه گغارد ایروان (Geghard Monastery) نیست. این مکان جذاب و دیدنی که با نام آیریوانک (Airivank) نیز شناخته می‌شود بنایی تاریخی متعلق به قرن چهارم است. این صومعه مکان مقدسی است که در آن نیزه‌ای که عیسی مسیح بر روی صلیب به دار آویخته شد، نگهداری می‌شود. این صومعه توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده و حس و حالی بسیار متفاوت برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. برای رفتن از ایروان به صومعه گغارد، باید با اتوبوس شماره‌های ۲۲، ۲۶، ۳۶ در مرکز شهر همراه شده و خود را به ایستگاه اتوبوس گای در خیابان سامول صفریان جنب فروشگاه مرسدس بنز برسانید. از این ایستگاه نیز باید سوار بر مینی‌بوس (مارشروتکا) به مقصد صومعه شوید که تقریبا هر ۴۰ دقیقه یک‌بار به سمت گغارد حرکت می‌کند.

عکس: tripadvisor.com

 

۵. بنای یادبود مادر ارمنستان در ایروان، ارمنستان

بنای یادبود مادر ارمنستان (Mother Armenia monument) مجسمه‌ای باشکوه و دیدنی است که شخصیت یک زن ارمنستان اصیل و قوی را به تصویر می‌کشد. این مجسمه در پارک پیروزی ایروان قرار داشته و با ارتفاعی در حدود ۵۱ متر به نمادی از این شهر و حتی کشور ارمنستان تبدیل شده است. این مجسمه در سال ۱۹۶۷ ساخته شده و توصیه می‌کنیم برای بازدید از آن به سمت پارک پیروزی (Victory Park) رفته و در حین تماشای مجسمه از فضا و تفریحات پارک نیز لذت ببرید.

 

 

برگزاری جشن آب در ارمنستان

 عکس: tripadvisor.com

 

۶. مجموعه کاسکاد در ایروان، ارمنستان

مجموعه کاسکاد (Cascade Complex) که به عنوان مجموعه آبشار پلکانی نیز شناخته می‌شود قلب تپنده شهر ایروان بوده و چشم‌انداز بسیار زیبایی را برای عرضه به گردشگران داراست. از همین رو این مکان در لیست جاهای دیدنی ارمنستان قرار گرفته و از محبوبیت بالایی برخوردار است. این مکان که در اغلب روزهای سال حس و حالی شاد دارد مکان محبوبی در بین جوانان ایروان بوده و در برخی از روزهای سال میزبان کنسرت‌های فضای باز پرشور و هیجانی است. طراحی ریزش پلکانی آب در سال ۱۹۷۱ در این منطقه آغاز و در نهایت در سال ۱۹۸۰ تکمیل شد.

عکس: tripadvisor.com

 

۷. تئاتر اپرا و باله در ایروان، ارمنستان

البته که نمی‌توان در مورد جاهای دیدمی ارمنستان صحبت کرد اما نامی از تئاتر ملی آکادمیک اپرا و باله ارمنستان (Opera and Ballet Theatre) به میان نیاورد. این مکان بی‌نظیر و زیبا که از جاذبه‌های گردشگری ایروان شناخته شده کشور به حساب می‌آید به نام الکساندر اسپندیاریان به طور رسمی در سال ۱۹۳۳ افتتاح شد. این مکان باشکوه از دو سالن کنسرت تشکیل شده است که هر دو آن‌ها بسیار زیبا بوده و در طول سال میزبان اجراهای بی‌نظیر متعددی می‌باشند. سالن اول آرام خاچاتوریان نام داشته و ظرفیت ۱۴۰۰ صندلی را دارد. سالن دوم الکساندر اسپندیاریان نامیده شده و با ظرفیت ۱۲۰۰ نفره آماده پذیرش علاقه‌مندان برای به نمایش گذاشتن برترین نمایش‌های باله، اپرا و تئاتر است.

 

 

معرفی زیباترین جنگل‌های ارمنستان

عکس: tripadvisor.com

 

۸. موزه فرش مگریان در ایروان، ارمنستان

موزه فرش مگریان (Megerian Carpet Museum) که در شهر ایروان قرار گرفته فرصت بازدید از مجموعه‌ای از فرش‌های قدیمی و بی‌نظیر را به علاقه‌مندان می‌دهد. موزه فرش مگریان تنها مقصد گردشگری در ایروان است که چندین جاذبه دیدنی را در یک مکان منحصر به فرد در خود جای داده است. به طوری که در بازدید از این مکان می‌توانید از سنت‌های غنی فرهنگ قالی‌بافی ارمنی لذت ببرید، فرش‌های عتیقه با قدمت بیش از ۵۰۰ سال را تماشا کنید و غذاهای خوشمزه ارمنی را مزه کرده و در عین حال از موسیقی زنده ارمنی که در آن پخش می‌شود، استفاده کنید.

عکس: tripadvisor.com

 

۹. بازار ورنیساژ در ایروان، ارمنستان

خرید کردن همواره به عنوان یک تفریح دوست داشتنی در طول سفر شناخته می‌شود. ارمنستان نیز به عنوان یک کشور توریست پذیر، بازارها و مراکز خرید متعددی را در خود جای داده است. اما در این میان یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای خرید، بازار ورنیساژ ارمنستان (Vernissage Market) نام دارد که می‌توان آن را از جمله جاهای دیدنی ارمنستان نیز به شمار آورد. این بازار با حس و حال متفاوت تمامی گردشگران حتی اگر علاقه‌ای به خرید نداشته باشند را نیز به خود جذب می‌کند. شما در بازدید از ورنیساژ شاهد بهترین نمونه‌های هنر ارمنی خواهید بود. همچنین فرصت گشت و گذار در غرفه‌های سنتی و محلی آن را برای خرید سوغاتی‌های زیبای ارمنستان با قیمت مناسب خواهید داشت.

 

 

معرفی خوشمزه‌ترین غذاهای ارمنستان

عکس: tripadvisor.com

 

۱۰. معبد گارنی در گارنی، ایروان

از جمله مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان معبد گارنی (Garni Temple) است که در روستایی با همین نام قرار گرفته است. معبد گارنی ارمنستان در یک مکان بسیار استراتژیک، روی یک صخره، مشرف به رشته‌ای از کوه‌های جغما و رودخانه آزات در نزدیکی دشت آرارات قرار دارد. این معبد که در اواسط قرن یکم پس از میلاد ساخته شده، توانسته از تخریب معابد بت پرست و تهاجمات بی شمار جان سالم به در ببرد. این بنا امروزه به یکی از برترین بناهای تاریخی و نماد ارمنستان پیش از مسیحیت تبدیل شده است.

عکس: tripadvisor.com

 

۱۱. مجموعه یادبود نسل کشی ارامنه در ایروان، ارمنستان

مجموعه یادبود نسل کشی ارامنه در ایروان (Armenian Genocide Memorial Complex)، یک بنای یادبود رسمی و همچنین از جاهای دیدنی ارمنستان است که به یاد قربانیان نسل کشی ارامنه در سال ۱۹۶۷ بر روی تپه Tsitsernakaberd در ایروان ساخته شده است. هر ساله در ۲۴ آوریل، روز بزرگداشت نسل کشی ارامنه، هزاران ارمنی در این بنای یادبود جمع می‌شوند تا یاد قربانیان نسل کشی را گرامی بدارند. چنانچه در این تاریخ قصد سفر با تور ارمنستان را داشتید توصیه می‌کنیم هرگز بازدید از این مجموعه بی‌نظیر را فراموش نکنید.

 

 

راهنمای اجاره‌ی ماشین در ارمنستان

 

 عکس: wikipedia.org

 

 

۱۲. دریاچه سِوان در استان گغارکونیک، ارمنستان

دریاچه سوان (Lake Sevan) بزرگترین دریاچه در ارمنستان و یکی از بزرگترین دریاچه‌های آلپ با آب شیرین در ارتفاعات اوراسیا بوده و همچنین یک مقصد ساحلی تابستانی محبوب است. این شهر دارای استراحتگاه‌ها، رستوران‌های ماهی و جاذبه‌های دیگر برای بازدیدکنندگان است که همگی آن را به یک مکان فوق‌العاده محبوب در بین توریست‌های این کشور تبدیل کرده‌اند. چنانچه به سمت دریاچه سوان در سفر خود به ارمنستان رفتید توصیه می‌کنیم فرصت بازدید از جاذبه‌های اطراف آن را اعم از پارک ملی سوان در ارمنستان، صومعه سواناوانک، روستای نرکین گتاشن، قلعه آدزبرد و بسیاری جاهای دیگر را نیز از دست ندهید. از جمله تفریحاتی که در بازدید از دریاچه سوان در انتظار شما خواهند بود می‌توان به آب تنی، حمام آفتاب، جت اسکی و قایق سواری، کایت سرفینگ، پاراگلایدر سواری، ماهی گیری، اسکی و اسنوبورد، وایند سرفینگ و ... اشاره کرد.

 

 

معرفی جرموک شهر آبگرم ارمنستان

 

عکس: commons.wikimedia.org

 

۱۳. صومعه خور ویراپ در کوه‌های آرارات، ارمنستان

صومعه خور ویراپ (Khor Virap Monastery) که در زبان ارمنی به معنی چاه عمیق است یک صومعه ارمنی قدیمی بوده و در میان کوه‌های زیبای آرارات در ارمنستان و نزدیک مرز ترکیه قرار دارد. علت شهرت این کلیسا مربوط به یک قدیس معرف در تاریخ ارمنستان است. به این صورت که گریگور لویساوریچ قبل از درمان بیماری شاه تردات سوم به مدت ۱۳ سال در اینجا زندانی بوده است. بنابراین بعد از آزادی او این صومعه ارزش و اهمیت بالایی بین مردم محلی پیدا کرد.

عکس: tripadvisor.com

 

۱۴. دریاچه سوآن در ایروان، ارمنستان

در میان جاهای دیدنی ارمنستان دریاچه دیگری به نام سوآن (Swan Lake) وجود دارد که از معروف‌ترین و البته زیباترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان به شمار می‌آید. این دریاچه در شهر ایروان قرار گرفته و علاقه‌مندان می‌توانند در این بازدید از آب و هوای دلپذیر اطراف لذت برده و در عین حال از منظره زیبای اطراف که نمایی از شهر و کوه‌ها را به نمایش می‌گذارد، لذت ببرند.

عکس: tripadvisor.com

 

۱۵. گورستان نوراتوس در نوراتوس، ارمنستان

گورستان نوراتوس (Noratus cemetery) که با نام نورادوز نیز شناخته می‌شود، یک گورستان قرون وسطایی در ارمنستان است. این گورستان در روستای ناحیه نوراتوس گغارکونیک در نزدیکی گاور و دریاچه سوان در ۹۰ کیلومتری شمال ایروان واقع شده است. بنابراین گردشگران تور ارمنستان می‌توانند در یک سفر نیم روزه به بازدید از این مکان رفته و تجربه جالبی را برای خود رقم بزنند.

 عکس: tripadvisor.com

 

۱۶. صومعه نوراوانک در یغگنادزور، ارمنستان

جا دارد که صومعه نوراوانک (Noravank Monastery) را به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی ارمنستان معرفی کنیم. این بنای زیبای تاریخی یک کلیسای ارمنی متعلق به قرن سیزدهم است که در ۱۲۲ کیلومتری ایروان و در نزدیکی شهر یغگنادزور ارمنستان و حوالی رودخانه آماگو قرار دارد. این تنگه به‌ خاطر صخره‌های قرمز آجری و بلندش که درست روبه‌روی صومعه قرار دارند، معروف است. علاوه بر آن گردشگران این صومعه را به دلیل وجود کلیسای دو طبقه که Surb Astvatsatsin نام داشته و از زیبایی معماری و تاریخی بی‌نظیری برخوردار است، دوست دارند.

 

 

هزینه اقامت و سفری ارزان به ارمنستان

 

 عکس: armadventure.com

 

۱۷. غار آرنی در روستای آرنی، ارمنستان

مجموعه غار آرنی (Areni cave) یک سایت چند جزئی، مکان آیینی و استقرار اواخر عصر کالکلیتی در ارمنستان است. این مکان دیدنی در نزدیکی روستای آرنی در جنوب ارمنستان و در امتداد رودخانه آرپا واقع شده است. بنابراین در بازدید از آن شاهد مناظر زیبای طبیعی ارمنستان نیز خواهید بود. همچنان این فرصت را خواهید داشت تا سری به روستای زیبای آرنی که در همین محدوده قرار دارد نیز بزنید.

عکس: tripadvisor.com

 

۱۸. تله کابین تاتف، ارمنستان

تله کابین تاتف (Wings of Tatev)، یک خط کابلی ۵.۷ کیلومتری بین هالیدزور و صومعه تاتف در ارمنستان است. این طولانی‌ترین تله کابین دو مسیره در جهان است که ۵۷۵۲ متر طول دارد. بنابراین سوار شدن به آن تجربه بسیار جالب و به یاد ماندنی برای گردشگران تور ارمنستان خواهد بود. این تله کابین در سال ۲۰۱۰ گردیده است.

عکس: tripadvisor.com

 

۱۹. کلیسای جامع اچمیادزین، ارمنستان

اچمیادزین به عنوان پایتخت باستانی و البته جاهای دیدنی ارمنستان شناخته می‌شود که محل سکونت کاتولیکوس عالی ارامنه و مرکز کلیسای حواری ارمنی بوده و در شهر واغارشاپات ارمنستان قرار دارد. به گفته محققان کلیسای جامع اچمیادزین (Etchmiadzin Cathedral) اولین کلیسای جامعی بود که در ارمنستان باستان ساخته شد و قدیمی‌ترین کلیسای جامع جهان محسوب می‌شود. بنابراین جای تعجبی نخواهد بود که بخواهیم نام آن را در لیست برترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان قرار دهیم.

عکس: tripadvisor.com

 

۲۰. صومعه سوانوانک در گغارکونیک، ارمنستان

از دیگر دیدنی‌های گردشگری ارمنستان می‌توان صومعه سواناوانک (Sevanavank Monastery) را نام برد. این مکان یک مجموعه صومعه‌ای بسیار جذاب و دیدنی است که در شبه جزیره‌ای در ساحل شمال غربی دریاچه سوان و در استان گغارکونیک ارمنستان قرار گرفته است. بنابراین گردشگرانی که قصد سفر به شهر سوان که یکی از توریستی‌ترین شهرهای ارمنستان است، فرصت بازدید از آن را خواهند داشت. در ابتدا این صومعه در ساحل جنوبی یک جزیره کوچک ساخته شده بود. بعدها، پس از زهکشی مصنوعی دریاچه سوان که در دوره جوزف استالین آغاز شد، سطح آب کاهش یافت و امروزه در فاصله دوری از ساحل قرارگرفته است.

چنانچه تا این بخش از مقاله همراه ما بوده و بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان برای شما نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد، همین حالا برای داشتن سفری به یادماندنی با تور ارمنستان می توانید با کراشناسان مربوطه تماس بگیرید.

عکس: tripadvisor.com

 

منبع

۱۷ مهر ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 14 شهریور 1402)

نظرات کاربران