بازدید از کلیسای زوارتنوتس یکی بناهای به جا مانده از تاریخ کهن ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
بازدید از کلیسای زوارتنوتس یکی بناهای به جا مانده از تاریخ کهن ارمنستان

ارمنستان یکی از مهمترین کشورهای جهان برای مشاهده‌ی تاریخ مسحیت است. کشوری که از اولین‌ها در پذیرش این دین بوده است و یکی از سنتی‌ترین‌ها در حفظ کلیساهای جهان به حساب می‌آید. کشوری که با بناهای تاریخی پرشمار از گردشگران سراسر جهان دعوت به عمل می‌آورد و با بهترین امکانات رفاهی و اقامتی از آنها پذیرایی می‌کند. در سفرتان با تور ارمنستان به این کشور اگر به دنبال یک بازدید و گشت و گذاره تاریخی هستید همراه ما باشید تا کلیسای زوارتنوتس را به عنوان یکی از کهن‌ترین کلیساهای این شهر خدمتتان معرفی کنیم.

 


زوارتنوتس بازمانده‌ی تاریخ یک ملت


در نزدیکی شهر واغارشاپات ارمنستان یکی از کهن‌ترین کلیساهای این کشور واقع شده است که قدمت آن بازمی‌گردد به قرن هفتم میلادی. کلیسایی که بخش عظیمی از آن در بازی تاریخ و زمان از بین رفته است و امروزه تنها ویرانه‌هایی از آن به جامانده است. کلیسایی که عکسش بر روی اسکناس‌های ۱۰۰ درامی این کشور حک شده است و در پس زمینه‌اش رشته‌ کوه‌های آرارات واقع شده‌اند. کلیسایی که نماد هویت و دین یک ملت است و امروزه مردمان این کشور احترام زیادی برای آن قائل‌اند. چرا که یک سرمایه‌ی ملی به حساب می‌آید و در سال ۲۰۰۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

 

آشنایی با موزه تاریخ ارمنستان، موزه‌ای تپنده در قلب ایروان

 

 

زوارتنوتس

 


تاریخ کلیسای زوارتنوتس


تاریخ ساخت این کلیسا مطابق با اسناد رسمی بازمی‌گردد به قرن هفتم میلادی و تاریخ ویرانش شدنش نیز بازمی‌گردد به قرن دهم میلادی. ویران شدنی که دلایلش چندان مشخص نیست. از لیگور لیوسرویک به عنوان معمار این بنا نام برده می‌شود و می‌گویند هنگامیکه کنستانتین دوم؛ امپراتور روم شرقی از این منطقه گذر می‌کرده شیفته‌ی این بنا شده و دستور داده است در قسطنطنیه نیز به مانند این کلیسا توسط معمارش ساخته شود که گریگور لیوسرویک به دلیل بیماری جان خود را از دست می‌دهد و موفق نمی‌شود کلیسایی مانند زوراتنوتس بسازد تا این کلیسا در تاریخ یگانه باقی بماند. می‌گویند بعد از مرگ گریگور لیوسرویک او را به همران دستیارنش در همین کلیسا دفن کرده‌اند و از این رو در بسیاری از منابع تاریخی نام این کلیسا را کلیسای منطقه گریگور درج کرده‌اند.

 

 

زوارتنوتس

 


کشف کلیسای زوارتنوتس


شاید برایتان جالب باشد بدانید این کلیسا در تاریخ معاصر تا اوایل قرن بیستم میلادی زیر خاک مدفون بوده است و بعد از سالها طی کاوشات وارداپت خاچیک دادیان در سالهای ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۷ کشف شده است. کلیسایی که روزی عبادتگاه مردمان پرشوری بوده است امروزه اشتیاقگاه بازدیدکنندگان پرشمار کشور ارمنستان است.

 

راهنمای سفر ارزان به ارمنستان؛ کشور جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی

 

 

زوارتنوتس

 


دلایل ویران شدن کلیسای زوارتنوتس


منابع تاریخی دلایل زیادی را برای ویران شدن این کلیسا اقامه می‌کنند اما دو دلیل از باقی دلایل سندیت بیشتری دارند. دلیل اول وقوع یک زلزله‌ی سهمگین است که در پی آن آتش سوزی بزرگی در این منطقه رخ داده است و سبب از بین رفتن بخش عظیمی از کلیسا شده است. دلیل دوم اما مربوط به حمله‌ی اعراب و استفاده‌ی استراتژیک آنها از سنگ‌ها بوده است. هیچکدام از این دو دلیل به اندازه‌ای که باید قوی نیستند اما به اندازه‌ای که باید نیز ضعیف نیستند. بنابراین به عنوان مهمترین احتمالات ویرانی این کلیسا در نظر گرفته می‌شوند.

 

طبیعت‌گردی در دل صومعه‌های ارمنستان

 

 

زوارتنوتس

 


بازدید از کلیسای زوارتنوتس


برای بازدید از این کلیسا دو راه پیش رو دارید. یکم آنکه خودتان به محل این کلیسا بروید و با خرید بلیت مشغول گشت و گذار در آن بشوید و دوم آنکه در تورهای مختلفی که به صورت گروهی برگزار می‎‌شوند ثبت‌نام کنید و به همراه یک راهنمای فرهنگی مسلط به زبان انگلیسی این کلیسا را سیر کنید و با تاریخ و جزئیاتش آشنا بشوید. راه اول غالبا مقرون به صرفه‌تر است اما راه دوم امکانات تفریحی بیشتری را برای شما فراهم می‌آورد. هزینه‌ی ورود به منطقه‌ی این کلیسا برای گردشگران بزرگسال ۷۰۰ درام است.

۰۵ اسفند ۱۳۹۷

نظرات کاربران