طبیعت‌گردی در وانادزور ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
طبیعت‌گردی در وانادزور ارمنستان

وادنازور در فاصله ۲۸ کیلومتری ایروان یکی از شهرهای دیدنی ارمنستان است که در استان لوری واقع شده و از تاریخی کهن برخوردار است. وانادزور را خیلی‌ها هنوز نمی‌شناسند اما در کمال تعجب این شهر تاریخی سومین شهر بزرگ تور ارمنستان محسوب می‌شود که محیطی آرامی و دلنواز دارد. وانادزور مقصدی همه چیز تمام است که باید در سفرتان به ارمنستان حتما از آن دیدن کنید. در مقالات پیش درباره گردش در شهر و بخش‌های تاریخی آن صحبت کردیم در اینجا به کشف طبیعت زیبای آن می‌رویم.

 

قدم زدن در باغ گیاه شناسی جورا ساروخانیان

تنها با ده دقیقه رانندگی خارج از وانادزور به منطقه‌ای سرسبز می‌رسید که باغ گیاه شناسی باشکوهی را میزبانی می‌کند. این باغ نه تنها جایی سبز و دیدنی برای شهر است بلکه نقطه‌ای تاریخی هم محسوب می‌شود. جورا ساروخانیان در زمان شوروی متخصص دندرولوژیست بود که جنگل‌ها و چندین فضای سبز را در ارمنستان کاشت و ایجاد کرد. امروزه باغ گیاه شناسی ونپادور وانادزور به خانواده وی رسیده است و درهای آن به روی علاقه مندان باز است. این باغ قطعه‌ای از بهشت است حس بودن در طبیعت را در شما ایجاد می‌کند. متأسفانه، شما نمی توانید از باغ گیاه شناسی وانادزور بدون پیوستن به یک تور سازمان یافته در شهر دیدن کنید.

 

اقامت در ۵ هتل شهر تاریخی وانادزور

به دنبال "Lcher" باشید

وانادزور دارای چندین دریاچه کوچک شهری است که توسط کافه‌ها و مسیرهای پیاده روی احاطه شده که می‌توانید از قهوه صبحگاهی و چیزهای بیشتری در اطراف آنان لذت ببرید. این دریاچه‌ها توسط مردم محلی Lcher نامیده می‌شوند که مستقیما ترجمه "دریاچه کوچک" است. در طول فصل گرم، این دریاچه‌ها مکان‌های فعال محلی برای لذت بردن از روزهای آفتابی، نوشیدنی‌های سرد و حتی کمی ماهیگیری است.

آب ترش وانادزور بنوشید

اگر می‌خواهید آب معدنی طبیعی که از دل کوه‌ها می‌آید را امتحان کنید، باید از آب ترش که در زبان مردم محلی به نام Tetuh Djour معروف است بنوشید. این چشمه کوچک منبع آب معدنی در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده و واقعا بین مردم محلی محبوبیت دارد. گفته می‌شود این آب معدنی خواص درمانی داشته و آب معدنی از دل کوه‌ها را به شهر منتقل می‌کند.

 

معرفی زیباترین دریاچه‌های ارمنستان

آدرس: 52 Tigran Mets Ave, Vanadzor, Armenia

 

مکان‌های متفرقه برای بازدید در وانادزور و نزدیک آن

 

کمپ متروکه جوانان آرتک

کسانی که عاشق معماری متروکه شوروی هستند از دیدن اردوگاه جوانان آرتک واقع در تپه‌های اطراف وانادزور چند کیلومتر دورتر از مرکز شهر لذت خواهند برد. در گذشته آرتک یک اردوگاه زیبا و جنگلی برای "پیشگامان" (شبیه پیشاهنگان) بود که گروه جوانان در اردوگاه جمع می‌شدند. اگرچه امروزه متاسفانه متروکه رها شده و به آرامی در حال فروپاشی است. اما اگر به معماری شوروی علاقه دارید ساختمان هنوز پابرجا است که می‌توانید از آن دیدن کنید. به علاوه رستورانی متروکه در مقابل خیابان وجود دارد که شکل منحصر به فردی و خاصی به فضای آن بخشیده است.

در وانادزور به قایق سواری بروید

اگر در وانادزور هستید و می‌خواهید چیزی متفاوت و ماجراجویانه را امتحان کنید حتما قایقرانی خروشان را دنبال کنید که توسط رفتینگ در ارمنستان (Rafting in Armenia) سازماندهی و برگزار می‌شود. این مسیر همچنین از صومعه‌های میراث جهانی یونسکو ساناهین و حقپات می‌گذرد.

 

معرفی ۶ رود مهم ارمنستان

برای دیدن کلیسای متروکه روسیه به آمراکیتس بروید

روستای Amrakits تنها ۳۵ دقیقه با وانادزور فاصله داشته و جایی عالی برای گشت و گذار است. در داخل این روستا، یک کلیسای ترکی گوتیک و مرموز متعلق به قرن ۱۹ وجود دارد که قطعا ارزش بازدید برای کسانی را دارد که عاشق چیزهای ناشناخته و چیزی زیبا هستند. نام این کلیسا سنت نیکلای کارگر شگفت انگیز است که ارزش زیادی به آمراکیتس بخشیده است. این روستا در نوع خود بسیار جذاب است و در مجاورت آن چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد.

اولین مجسمه لنین در جهان

در نزدیکی وانادزور در تپه‌ها، اردوگاه دیگری از شوروی به نام Arbanyak (ماهواره) قرار دارد که در واقع در ماه‌های تابستان هنوز در حال کار است. دلیل اصلی بازدید از این اردو فقط به دلیل موقعیت جنگلی و زیبای آن نیست، بلکه مجسمه ارزشمندی است که در داخل آن قرار دارد. در داخل اردوگاه آربانیاک شوروی  اولین مجسمه لنین را می‌بینید که در زمان زندگی او ساخته شده است. این قطعا چیزی است که دوستداران تاریخ و مجسمه‌های شوروی از دیدن آن لذت خواهند برد. زمین‌های مجسمه و اطراف آن متعلق به خانواده‌ای است که میزبانی بازدید و برگزاری تور را بر عهده دارد.

 

آشنایی با کلیسا اجمیازین ایروان

گذرگاه پوشکین

یکی از جواهرات طبیعی منحصر به فرد در لوری، شهر وانادزور را به منطقه‌ای در اطراف استپاناوان متصل می‌کند که آن را گذر پوشکین (یا گذر پوشکین) می‌نامند. وقتی از آن عبور می‌کنید، اولین مزرعه آسیاب بادی ارمنستان و منظره‌ای که فک شما را زمین می‌اندازد خواهید دید. این مزرعه در ۲۰۳۷ متری واقع شده و جاده آن کمی سنگی و سخت است اما رانندگی در آن ایمن است. در حال حاضر موزه‌ای در بالای گردنه وجود دارد که در ابتدای قرن ۲۰ ساخته شده بود ولی حالا رها شده است.

 

۲۲ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران