۵ روستاهای دیدنی و توریستی در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
۵ روستاهای دیدنی و توریستی در ارمنستان

زیبایی‌های ارمنستان غیر قابل توصیف بوده و هر نقطه از این سرزمین جذابیت‌های خاص خود را دارد. از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی آن گرفته تا جاذبه‌های طبیعی همه و همه از زیبایی فراوانی برخوردار هستند. در میان تمامی این موارد برخی از روستاهای ارمنستان توانسته‌اند نام خود را در لیست اولین الویت‌های گردشگران برای بازدید و تفریح قرار دهند. بنابراین ما نیز در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم نگاهی به زیباترین روستاهای توریستی ارمنستان بیندازیم! با در پیش گرفتن مسیر هر یک از این روستاها می‌توانید خاطرات به یاد ماندنی از تماشای کوه‌های سر سبز و زیبا، کلیساهای باستانی و دیگر جواهرات معماری را برای خود در تور ارمنستان رقم بزنید. بنابراین، اگر می‌خواهید تاریخ و ماجراجویی را همزمان با هم تجربه کنید، این لیست از زیباترین روستاهای ارمنی به کارتان خواهد آمد.

صومعه‌ها، مکان‌های عالی برای پیاده‌روی، طبیعت باورنکردنی و مردم محلی دوست داشتنی و صمیمی از جمله چیزهایی هستند که در روستاهای ارمنی پیدا خواهید کرد. اما از آنجایی که ارمنستان دارای روستاهای متعددی است مطمئنا فرصت بازدید از تمامی آن‌ها را نخواهید داشت. بنابراین بهتر است تا با چند مورد از بهترین آن‌ها آشنا شوید. برای رسیدن به پاسخ سوال زیباترین روستاهای توریستی ارمنستان کدام است؟ شما را به خواندن ادامه مطالب دعوت می‌کنیم:

 

۱. دهکده شراب آرنی (Areni Wine Village)

آرنی به دلیل کارخانه شراب سازی خود شناخته شده است. چرا که این کارخانه یکی از جاذبه‌های اصلی ارمنستان برای دوستداران شراب است. البته مهم نیست که اهل نوشیدن شراب هستید یا نه چرا که بازدید از این مکان می‌تواند برای شما بسیار سرگرم‌کننده باشد. در اولین شنبه ماه اکتبر به طور سالانه، روستا میزبان جشنواره شراب می‌شود که یک رویداد بسیار بزرگ است. مسافران از سراسر جهان می‌توانند شراب‌های جدید و مخصوص منطقه را در آن بچشند. یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های این روستا غار آرنی است. غار آرنی جایی است که یک ماشین پرس شراب ۶۰۰۰ ساله و سایر تجهیزات شراب در آن نگه‌داری می‌شود. به همین دلیل می‌توان آن را یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های شراب سازی در جهان نامید.

ناگفته نماند که روستای آرنی به غیر از شراب جذابیت‌های فراوان دیگری را نیز برای توریست‌ها دارا است. به عنوان مثال بومیان منطقه کلاس‌های حرفه‌ای سفال گری ارائه می‌دهند. آموختن سفالگری در یکی از زیرزمین‌های فرهنگسرای آرنی به نام ارهستانوتس می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب باشد. این مکان به قدری معروف است که از هر کسی در روستای آرنی آدرس ان را بپرسید شما را راهنمایی خواهد کرد.  البته توجه داشته باشید که برای شرکت در این کلاس‌ها حتما از ۲۴ ساعت قبل اقدام کنید. مدت زمان برگزاری کلاس‌ها نیز بین ۱ الی ۲.۵ ساعت است. زبان‌هایی که در این کلاس‌ها صحبت می‌شوند ارمنی، روسی و انگلیسی هستند.

یکی دیگر از مکان‌های عالی برای بازدید در روستای آرنی، شراب سازی پل اولد است. این کارخانه شراب سازی کوچکی است که در حدود ۷ الی ۸ کیلومتری روستای آرنی در نزدیکی یغگنادزور قرار دارد. این یک تجارت محلی شگفت انگیز است که بازدید از آن شدیدا توصیه می‌شود. در نهایت نیز اگر در حین گشت و گذار در روستای آرنی احساس گرسنگی کردید، رستوران ار آرنی درست در کنار ورودی روستای آرنی وجود دارد. این رستوران توسط یک زوج دوست داشتنی اداره می‌شود. علاقه‌مندان این فرصت را خواهند داشت تا در باغ استراحت کنند و کارخانه شراب سازی کوچک را تماشا کنید.

 

۲. روستای اودزون (Odzun Village)

روستای اودزون یکی از بهترین مکان‌ها برای گذراندن تعطیلات آخر هفته در ارمنستان است. به طوری که علاوه بر توریست‌های خارجی گردشگران داخلی ارمنستان نیز اودزون را برای تفریح و سفر ترجیح می‌دهند. این روستا جمعیتی در حدود ۴۰۰۰ نفر را در خود جای داده و به همین دلیل به بزرگترین روستای کشور تبدیل شده است. اودزون حال و هوای متفاوتی دارد. چرا که با انتخاب آن فرصت بازدید از صومعه‌های زیبا، مناظر عالی طبیعی و گفت و گو با مردم صمیمی آن را خواهید داشت. روستای اودزون دارای محیطی بسیار مناسب برای استراحت و دور کردن هر گونه تنش و استرس از خود است. در بازدید از این روستا توصیه می‌کنیم رفتن به کلیسای ارمنی که تاریخ ساخت آن به قرن‌های ۵ و ۷ برمی‌گردد را فراموش نکنید. ناگفته نماند که در اودزون خبری از معماری‌های شیک و مجلل نیست. در عوض فرصت تماشای سازه‌های قدیمی برای طرفداران تاریخ در آن وجود دارد.

 

آشنایی با صومعه گغارد ایروان

 

۳. روستای تاتف (Tatev Village)

تاتف روستایی کوچک در استان سیونیک ارمنستان است. روستای تاتف در مقایسه با دیگر روستاهای ارمنستان حال و هوایی متفاوت دارد. آنچه این روستا را در بین گردشگران محبوب‌تر کرده وجود تله کابین به طول ۵.۷ کیلومتر بین هالیدزور (Halidzor) و صومعه تاتف است. چرا که با سوار شدن به آن می‌توانید از منظره شگفت انگیز منطقه نهایت لذت را ببرید. همچنین این خط کابلی شما را به ارتفاع ۳۲۰ متری خواهد برد که فرصتی بی‌نظیر برای تماشای منظره تنگه است.

مدت زمانی که طول خواهد کشید تا مسیر این تله کابین را بپیمایید چیزی در حدود ۱۲ دقیقه است. در حالی که این مسیر برای طی کردن با اتومبیل به حدود ۴۰ دقیقه زمان احتیاج دارد. بنابراین جدا از تفریح و لذت از طبیعت زیبای روستا از ارتفاعات توصیه می‌شود برای تسهیل در عبور و مرور نیز از این خط کابلی در روستای تاتف استفاده کنید. شما می‌توانید بر فراز ارتفاعات روستا عکس‌های بسیار زیبایی را از مسیر تله کابین برای خود به یادگار بگذارید. صومعه تاتف در لبه تنگه‌ای مشرف به رودخانه وروتان واقع شده است. این صومعه تاریخی قرن‌ها مرکز آموزشی و معنوی بود. در قرن ۱۴ و ۱۵ این صومعه به خانه‌ای برای دانشگاه تاتف تبدیل شد که دانشجویان در آن به تحصیل دین، هنر و علم می‌پرداختند.

 

طبیعت گردی در تور ارمنستان نوروز ۱۴۰۱

 

۴. روستای گوش (Gosh Village)

مورد بعدی از دیدنی‌ترین روستاهای ارمنستان که توصیه می‌شود بازدید از آن را از دست ندهید، روستای گوش است. این روستای زیبا در منطقه تاووش ارمنستان واقع شده به نام مخیتر گوش (۱۱۳۰-۱۲۱۳) نامگذاری شده است. گوش یک شخصیت عمومی و یک محقق در دوران رنسانس ارمنی بود. در روستای گوش صومعه‌ای افسانه‌ای وجود دارد که به آن گوشاونک می‌گویند. بنابراین در سفر به این روستا فرصت بازدید از این صومعه را نیز به دست خواهید آورد. این صومعه جذاب و دیدنی در بزرگراه اصلی که از روستا می‌گذرد، واقع شده است. مجموعه صومعه توسط مخیتر گوش تأسیس شد و به همین دلیل اکنون به نام او نامگذاری شده است.

روستاییان این منطقه تعصب و غرور بسیار شدیدی نسبت به مخیتر گوش دارند. به طوری که در این روستا مکان‌ها و چیزهای متعددی را مشاهده خواهید کرد که به نام او نامگذاری شده‌اند. از جمله معروف‌ترین این موارد می‌توان به نام خود روستا، صومعه اصلی آن و همچنین دریاچه‌ای که همان نام روستا را یدک می‌کشد اشاره کرد. همچنین مردم این منطقه یک سنت جالب نیز دارند که امروزه خود به یک جاذبه دیدنی در این منطقه تبدیل شده است. به این صورت که به یکی از درختان منطقه دستمال آویزان کرده و بر این باور هستند که اگر آویزان کردن دستمال آرزو آن‌ها را برآورده خواهد کرد. پس شما نیز بهتر است دستمالی را با خود به همراه داشته و برای تماشای این درخت آرزوها در روستای گوش بروید.

 

معرفی صومعه‌ها و کلیساهای ارمنستان

 

۵. روستاهای سناهین و حق پات (Sanahin and Haghpat Villages)

اگر قصد سفر به شمال ارمنستان را دارید، قطعاً بازدید از روستاهای ساناهین و حق پات را باید در لیست برنامه‌های گردشگری خود قرار دهید. روستای حقپات در بلندی کوه‌های نزدیک آلاوردی قرار دارد. نه چندان دور از آن روستای سناهین واقع شده است. این دو روستای جذاب ارمنی به خاطر صومعه‌های زیبایی‌ که نام‌های مشابه روستاها را دارند، معروف هستند. به طوری که این مکان‌ها موفق شده‌اند تا نام خود را در لیست جاذبه‌های تاریخی یونسکو قرار دهند. پس اگر قصد کاوش در فرهنگ و طبیعت زیبای این منطقه را دارید هرگز بازدید از این دو روستا و صومعه‌های آن‌ها را در تور ارمنستان از دست ندهید. از جمله ویژگی‌های اصلی دو روستای ساناهین و حق پات دور از دسترس بودن آن‌ها است. بنابراین اگر تصمیم برای رفتن به یکی از این دو روستای هم جوار را داشته باشید، باید خود را برای یک سفر دور آماده کنید. البته تاکید می‌کنیم که بازدید از ساناهین و حق پات علارغم دسترسی دشوار به آن ارزشش را دارد! چرا که در بازدید از این مناطق به هر آنچه که از مکان‌های تاریخی باشکوه خلوت و کشف نشده انتظار دارید را دست خواهید یافت.

 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا ۵ مورد از روستاهای ارمنستان را که هر گردشگری باید یک بار از آن‌ها دیدن کند را معرفی کنیم. این پنج روستا از نظر بسیاری از گردشگران زیباترین روستاهای ارمنستان هستند. چرا که با انتخاب هر کدام از آن‌ها فرصت برای پیاده‌روی در دل طبیعت و بازدید از بناهای تاریخی و جذاب ارمنستان برای آشنایی بیشتر با تاریخچه و فرهنگ این کشور فراهم است. البته اگر زمان کافی برای بازدید از روستاهای ارمنستان را ندارید توصیه می‌کنیم برنامه‌ریزی خود را برای گشت و گذار در پایتخت این کشور یعنی ایروان محدود کنید. چرا که شهر زیبای ایروان به نمایندگی از کل شهرهای ارمنستان می‌تواند شما را در داشتن تجربه سفری بی‌نظیر به این کشور همراهی کند.

۲۰ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران