زیباترین شهرستان‌ها و روستاهای ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
زیباترین شهرستان‌ها و روستاهای ارمنستان

ارمنستان یکی از قدیمی‌ترین ملت‌های جهان، سرزمینی باستانی است که توسط انبوهی از مکان‌های تاریخی و جواهرات طبیعی پوشیده شده است. ارمنی‌ها اولین گروه قومی بودند که مسیحیت را به طور کامل پذیرفتند، در نتیجه کلیساهای موجود در تور ارمنستان یکی از اولین کلیساهای موجود در سراسر زمین هستند که در امتداد مناظر کوهستانی خیره کننده آن پراکنده شده‌اند. ارمنستان امروزی هنوز پس از دهه‌ها حکومت شوروی و درگیری خونین با همسایگان آذری خود در حال بازسازی و توسعه است، اما هر آنچه که این کشور فاقد آن است را مطمئنا با مهمان‌نوازی استثنایی مردم، شگفتی‌های معماری دیدنی و مناظر چشمگیر جبران می‌کند. در اینجا ما زیباترین روستاها و شهرستان‌های این کشور را معرفی می‌کنیم.

 

مغری (Meghri)

شهر مغری در مرز ایران، یکی از جنوبی‌ترین سکونتگاه‌های ارمنستان است که ایستگاهی محبوب برای گذرگاه‌های مرزی بین‌المللی که به سمت ایران و بالعکس حرکت می‌کنند محسوب می‌شود. اگرچه به عنوان شهرستانی مرزی آنچنان بزرگ نیست اما حوصله شما در آن سر نخواهد رفت. این شهر دارای یک محله قدیمی شگفت‌انگیز جالب با کوچه‌های بسیار برای قدم زدن است که به کلیسای قرن هفدهمی سورب استواتساتسین ختم می‌شود که با نقاشی‌های دیواری زیبا به سبک ارمنی تزیین شده است. مغری که بین دو رشته کوه قرار گرفته و توسط یک رودخانه به دو نیم شده است، خانه‌های مسکونی در مناطق حاصل‌خیز پایین‌تر ظاهر شده‌اند، در حالی که کلیساها و ساختمان‌های نظامی مستحکم به سمت بالا ساخته شده‌اند. قلعه مغری متعلق به قرن هفدهم که با مناظر پانورامای خیره کننده از شهر و کوه‌های قهوه‌ای رنگ اطراف احاطه شده یکی از مسیرهای کوهنوردی جذابی است که باید از آن دیدن کنید.

 

بازدید از میراث جهانی یونسکو در ارمنستان

تاتو (Tatev)

تقریبا یک ساعت رانندگی از گوریس، روستای تاتو در ارمنستان یکی از غنی‌ترین جوامع روستایی در این کشور قرار دارد که چیزهای جالبی را برای بازدید و تجربه در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. صومعه تاتو از مشهورترین مناظر برای کاوش در روستای تاتو است. وانک Tatevi که در قرن هشتم ساخته شده یک مجموعه مذهبی، شامل سه کلیسا و چندین ساختمان کمکی دیگر است که به طرز چشمگیری بر لبه یک صخره و مشرف به یک دره عمیق قرار دارد. به دلیل موقعیت استراتژیک منطقه به عنوان یک چهارراه قاره‌ای، در طول قرن‌ها امپراتوری‌های قدرتمند مختلف کنترل آن را در دست گرفتند و همه چیز را در مسیر خود ویران کردند، با این حال، هر ویرانی تولدی دوباره برای صومعه به دنبال داشت که ناشی از ایمان خالص و انعطاف پذیری ارامنه بود. به خاطر مسیر دشوار این صومعه اغلب گردشگران از دیدن آن منصرف می‌شدند سرانجام از روبن واردانیان، نیکوکار ارمنی الاصل خواسته شد تا بودجه ساخت تله کابین تاتو طولانی‌ترین تله کابین دوطرفه بدون توقف در جهان را تامین کند. این تله کابین در سال ۲۰۱۰ برای دسترسی راحت به صومعه تاتو ساخته شد. این تله کابین روستای سراشیبی هالیدزور را با طناب ۱۲ دقیقه‌ای به تاتف متصل می‌کند و به آرامی مسیر را به سمت بالا طی می‌کند و به بازدیدکنندگان فرصتی می‌دهد تا از مناظر هوایی تماشایی از تنگه زیر آن لذت ببرند. همچنین منطقه اطراف تاتو دارای مکان‌های جالب زیادی برای کاوش در کنار صومعه است، عرشه تماشای حیرت‌انگیز هالیدزور و آرامستان بزرگ Tatevi Anapat تنها دو دلیل از بسیاری از دلایل اختصاص دادن حداقل ۳ روز به این روستای استثنایی هستند، به خصوص اگر زمان کافی در دسترس دارید.

گوریس

شهر گوریس که توسط کوه‌های زنگزور احاطه شده، به عنوان دروازه اصلی به استان‌های جنوبی ارمنستان و جمهوری خودمختار قره‌باغ کوهستانی است که با اتوبوس‌های مکرر به بسیاری از روستاهای کوچک منطقه متصل است. برای گذراندن تنها چند ساعت در اینجا به عنوان توقفگاه، هنوز نقاط زیادی برای بازدید وجود دارد. خود شهر علیرغم اینکه بسیار ساده است، دارای حال و هوای مهمان نوازی است که به بازدیدکنندگانش گزینه‌های مناسبی برای غذاخوری و تعداد انگشت شماری ساختمان‌های عمومی برای تماشای آن ارائه می دهد، از جمله مهم‌ترین آن‌ها کلیسای سنت گریگور لوساوریچ و تالار شهر گوریس، که هر دو با سنگ‌های نقره‌ای عظیم پوشیده شده‌اند و با افتخار به نمایش می‌گذارند. معماری سنتی ارمنی، در شهری که خانه‌های دوران شوروی بر آن تسلط دارند، به طور برجسته‌ای خودنمایی می‌کند. خانه‌های غاری گوریس که در دامنه‌های تپه‌ای شهر قرار دارند، با اختلاف چشمگیرترین نقطه برجسته آن هستند که شامل ده‌ها دودکش آتشفشانی است، قسمت اعظم آن‌ها غارهای مصنوعی حکاکی شده‌ای هستند که قدمت آن‌ها به قرن‌ها قبل می‌رسد، که هنوز برای مراسم مذهبی یا به عنوان پناهگاهی برای دام‌ها استفاده می‌شود. جالب اینجاست که خوشه دیگری از صخره‌ها در چند کیلومتری روستای خندزورسک یافت می‌شود، جایی که ده‌ها قله‌ی صخره‌ای با غارهای دست‌ساز وجود دارد، برخی از این غارها حتی تا دهه ۱۹۵۰ مسکونی بودند. مجموعه غار خندزورسک بر روی یک دره قرار گرفته که توسط یک پل معلق تازه ساخت مشرف به تنگه به ​​هم متصل شده است که به خودی خود یک جاذبه محبوب است.

 

بازدید و اقامت در پارک ملی دیلیجان ارمنستان

 

گوش (Gosh)

امروزه، عموما مردم صومعه‌ را صرفا یک بنای مذهبی می‌دانند که راهبان تا حد امکان دور از زندگی مدرن و محروم از امکاناتی که ما بدیهی می‌دانیم، خدا را پرستش می‌کنند. در حالی که ممکن است در قرن بیست و یکم به حقیقت نزدیک‌تر باشد، در قرون وسطی صومعه‌ها نقش بسیار بیشتری در ارمنستان داشتند و به عنوان مکانی برای تحقیقات علمی و فلسفی عمل می‌کردند. صومعه گوش، روستایی کوچک واقع در شمال دریاچه سوان یک کانون فکری سابق تقریبا کم‌تر شناخته شده قرار دارد که در انتظار بازدیدکنندگان برای کشف مجدد گذشته باشکوه خود است. مجموعه صومعه فعلی که در قرن دوازدهم بر روی ویرانه‌های نور گتیک، صومعه باستانی‌تری که در اثر زلزله ویران شد، توسط محقق و کشیش مشهور قرون وسطایی ارمنی، مخیتار گوش، ساخته شده است که دستاوردهای او بسیار زیاد است. صومعه گشوانک از چندین بخش تشکیل شده است که مهم‌ترین آن‌ها کلیسای سنت استواتساتسین است که دارای سنگ‌های خاچکار با تراشکاری پیچیده است که به نمای اصلی آن تکیه داده و عمود بر قسمت استثنایی دیگری ایستاده است. در حالی که این روستا مکان‌های مهم دیگری مانند کلیسای سنت سرگیس را نیز در خود جای داده که مقبره مخیتار در آن قرار دارد، همچنین مخزنی طبیعی در فاصله ۴۵ دقیقه‌ای آن قرار دارد که چیاده روی در مسیرهای جنگلی‌اش تجربه‌ای مفرح و بی‌نظیر است.

ایجوان

ایجوان، بزرگ‌ترین مرکز شهری در استان تاووش، مملو از حال و هوای اصیل شهری است که آن را به یک سفر یک روزه دلپذیر از ایروان یا پایگاهی برای سفر به مکان‌های استثنایی فراوان در اطراف تبدیل می‌کند. رودخانه آقستفا که شهر را از شمال به جنوب می‌پیماید، نه تنها برجسته‌ترین ویژگی ایجوان است، بلکه منبع بزرگی از جذابیت آن است، زیرا کافه‌ها و رستوران‌ها، پله‌ها و پارک مجسمه‌های عجیب همگی در امتداد رودخانه جمع شده‌اند و به زیبایی جامعه‌ای به هم پیوسته را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، شهر بازار بزرگی به نام ایجوان شوکا را در خود جای داده است که مجموعه وسیعی از محصولات محلی از میوه‌ها و سبزیجات بومی که به خاطر طعم‌های شیرینی خود شهرت دارند تا بخش لبنیات مناسب با پنیرهای سنتی ارمنی را ارائه می‌دهد. همچنین ایجوان توسط چند روستا احاطه شده که هر کدام مناظر منحصر به فرد خود را دارند، با این حال روستای کوچک ینوکاوان، که در چند کیلومتری شمال قرار دارد از روستاهای دیگر جذاب‌تر است، زیرا این جامعه کوچک روستایی مشرف به دره نفس گیر ینوکاوان، تنگه‌ای عمیق با شکاف‌های بسیار است که برای کاوش و اقامتگاه جنگلی برای دوستداران طبیعت انتخابی بی‌نظیر است. علاوه بر این می‌توانید غار باستانی به نام آناپات را نیز در اینجا بیابید که به خاطر کنده‌کاری‌های سبک آزتک‌های پیش از مسیحیت خود مشهور است.

 

راهنمای کامل بازدید از موزه‌های ارمنستان

آغوران

تفرجگاه کوهستانی آغوران که به طور رسمی بخشی از روستای ارزکان است، یکی از آن گوشه‌های خلوتی است که مردم برای استراحت و تمدد اعصاب به آنجا می‌روند و با دوری از محیط پرتحرک روزانه و پیوند با طبیعت اطراف، به آرامش می‌رسند. با یک ساعت رانندگی از ایروان، آغوران به راحتی قابل دسترسی است اما علیرغم نزدیکی نسبی آن به بزرگ‌ترین مرکز جمعیتی ارمنستان، در طول سال آرام می‌ماند. آغوران بدون هیچ خیابان یا مرکز واقعی، در واقع مجموعه‌ای از تفرجگاه‌های خصوصی است که در اطراف جنگل‌های متعدد پراکنده شده‌اند، که توسط جنگلی سرسبز احاطه شده‌اند و آن را به مکانی گریز از شلوغی پایتخت و همچنین نقطه‌ای محبوب در میان علاقه‌مندان به سبک زندگی سالم تبدیل می‌کنند. بسیاری از استراحتگاه‌ها غذاهای ارگانیک محلی را همراه با فعالیت‌های هدایت‌شده در فضای باز در جنگل ارائه می‌دهند. در حالی که پیاده روی در جنگل جاذبه اصلی آغوران به نظر می‌رسد و تا حدودی هم همینطور است، اما موقعیت مرکزی توچال باعث می‌شود تا گذراندن چند ساعت در مکان‌های جالب دیگری مثل چشمه‌های آب گرم ارزکان که به دلیل خواص درمانی شهرت دارند، بسیار آسان باشد. علاوه بر این، دو صومعه نیمه ویران نغوتس و غوکی در فاصله کمی با ماشین سواری در دسترس هستند. هر دوی این بقایای باقیمانده اغلب توسط کوهنوردان از استراحتگاه‌های مجاور مورد بازدید قرار می‌گیرد.

آلاوردی

در نگاه اول ممکن است آلاوردی کسل کننده‌ترین مکان قابل تصور به نظر برسد، یک شهر معدنی دیستوپیایی که تحت سلطه گذشته صنعتی دوران شوروی است با این حال، اگر بدون توجه به شهرت آن، از این شهر بازدید کنید میبینید که چیزهای جالب دیگری هم دارد. آلاوردی در دوران حکومت شوروی به‌عنوان یک مرکز صنعتی برجسته به خاطر معدن غول‌پیکر مس به اوج رسید، اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بسیاری از تولیدات متوقف شده و شهر از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی فلج شد. آلاوردی بالایی دارای کافه‌ها و رستوران‌های فراوانی است که تجربه غذاخوری هیجان‌انگیزی را با چشم‌اندازهای پانورامایی خیره‌کننده از تنگه دبد و کوه‌های اطراف ارائه می‌دهد. بعد از ناهار یا یک استراحت کوچک با قهوه، زمان بیشتری برای بازدید از مکان‌های میراث جهانی یونسکو در نزدیکی سناهین و حقپات خواهید داشت.

 

جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ارمنستان

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران