۱۷ عکس از توریستی‌ترین نقاط ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
۱۷ عکس از توریستی‌ترین نقاط ارمنستان

ارمنستان هر ساله بیشتر و بیشتر در دل گردشگران جا باز کرده و هر ساله به تعداد توریست‌هایی که از این کشور زیبا دیدن می‌کنند، اضافه می‌شود. کشوری که سفر به آن‌جا نسبتا ارزان است، جاذبه‌های گردشگری طبیعی زیادی دارد و از با داشتن کلیساهای فوق‌العاده زیبا و جاذبه‌های تاریخی متعدد و البته نزدیکی به ایران، کاملا یک مقصد ایده‌آل برای سفر به حساب می‌آید. اما اگر با تمام حرف‌هایی که زدیم، مجاب نشدید که تور ارمنستان را برای سفر خود انتخاب کنید، بهتر است به عکس‌های زیبایی که در این پست برایتان گرد آورده‌ایم نگاه بندازید تا هر چه بیشتر مشتاق رفتن به این سرزمین شگفت‌انگیز شوید.

 

توریستی‌ترین نقاط ارمنستان

کاسکاد یا هزار پله ایروان، یکی از نمادهای مهم پایتخت ارمنستان به حساب می‌آید. جایی بسیار زیبا که همچون باقی پلکانی در مرکز شهر خوش می‌درخشد و درون آن نیز موزه‌ای هنری به نام کافسجیان دایر است. کاسکاد یکی از جاهایی در ایروان است که حتما در سفر به این شهر از آن دیدن خواهید کرد و می‌توانید از فضای زیبای شهری آن لذت ببرید.

ایروان شهری زیباست و این زیبایی را نه تنها مدیون زیبایی‌های شهری بوده بلکه این جذابیت را از طبیعت فوق‌العاده اطرافش نیز به ارث برده است. در روزهایی که هوا پاکیزه است، شما به راحتی می‌توانید قله‌های برفی را در دور دست مشاهده کرده و از خود شهر به هر طرفی که بروید این زیبایی شگفت انگیز را مشاهده خواهید کرد.

 

میدان باشکوه آزادی در شهر ایروان

قبل از این که ارمنستان به کشوری مسیحی بدل شود، مردمش به خدایان باستان اعتقاد داشته و معابدی را برای پرستش و بزرگداشت آن‌ها بر پا می‌کردند. یکی از معابد که در نزدیکی ایروان واقع شده و به راحتی می‌توانید در سفر به ارمنستان از آن‌جا بازدید به عمل آورید، معبد گارنی است. این تصویر زیبا و حال و هوای ایروان به شکلی است که برای سفرهای دو نفره بسیار عالی‌ست و حتما زوج‌های جوان از بودن در آن‌جا لذت خواهند برد.

همانطور که گفتیم، منابع طبیعی زیبایی در ارمنستان وجود دارد که می‌توانید به دیدنشان بروید. نکته جالب اما وجود صومعه‌ها و کلیساهای زیبا در کنار این منابع طبیعی هستند که همانطور که در عکس بالا می‌بینید، نمایی شگفت‌انگیز را خواهند ساخت. این تصویر اگر چه برای هر کشوری می‌تواند یک مکان خاص و منحصر به فرد به نظر بیاید اما در ارمنستان چندین جای مختلف با چنین خصوصیاتی پیدا خواهید کرد.

در حال حاضر تنها بقایایی از بنا باشکوه کلیسای جامع Zvartnots باقی مانده اما همان نیز از جمله مراکز تاریخی مهم در ارمنستان به حساب آمده و شما می‌توانید تاثیر مستقیم معماری ایرانی را در آن‌جا مشاهده کرده و لوح بزگی که با خط میخی نگاشته شده را نیز ببینید. Zvartnots از جمله جاذبه‌های محبوب در این کشور به حساب آمده و خیلی از توریست‌ها در سفر خود، سری به آن‌جا می‌زنند.

 

اقامت در ۵ هتل شهر تاریخی وانادزور

صومعه تاتو بدون هیچ شکی یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری در ارمنستان است. همانطور که در عکس می‌بینید، این صومعه‌ی بر لبه‌ی صخره‌ای بزرگ بنا شده و دور تا دورآن را کوهستان فرا گرفته است. این مکان در فصل‌های مختلف سال، شکلی متفاوت داشته و بهار چنین سرسبز و زیباست و در زمستان، سراسر برفی و سپید می‌شود. البته صومعه تاتو در ۲۵۰ کیلومتری ایروان واقع شده و رفتن به آن‌جا خیلی راحت نیست اما حتما ارزش دیدن این مسیر را دارد.

میدان‌های اصلی هر پایتختی باید زیبایی منحصر به فرد خود را داشته باشند و میدان جمهوری در ایروان نیز دقیقا به همین ترتیب است. طراحی این میدان را یک هنرمند ارمنی در سال ۱۹۲۴ انجام داد اما ساختش تا سال ۱۹۸۵ طول کشید. میدان جمهوری بنای زیبایی در دو سمت خود داشته و یک فواره‌ی آبی بزرگ نیز در وسط خود می‌بیند. شب‌ها نیز نورپردازی زیبایی در آن‌جا شکل گرفته که به زیبایی آن‌جا می‌افزاید. همچنین بسیاری از برنامه‌های ملی و جشن‌های بزرگ نیز در همین میدان انجام می‌شود.

 صومعه نوراوانک که در عکس بالا می‌بینید، یکی از کلیساهای بسیار قدیمی ارمنستان است که ساختش به قرن ۱۳ میلادی بر می‌گردد. نوراواناک از معدود کلیساهای دو طبقه در زمان خود بوده که در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است و صخره‌هایی بزرگ آن را احاطه کرده‌اند که در فصل بهار سرسبز بوده و زیبایی مضاعفی به آن‌جا می‌بخشند. در مجموع بازدید از صومعه نوراوانک نه تنها بازدید از یک بنای تاریخی و زیبا بلکه رفتن به محلی طبیعی و دیدنی نیز هست.

کلیسای سینت گایانه که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، یکی از نمونه‌های کلاسیک از کلیساهای زیبای ارمنستان است که در شهر واغارشاپات واقع شده و ساخت آن به قرن هفتم میلادی بر می‌گردد. سنت گایانه یکی از راهبه‌هایی بود که برای تبلیغ مسیحیت در قرن سوم میلادی به ارمنستان فرستاده شده بود اما به دستور پادشاه کشته شد و حالا از قدیسان این کشور به حساب می‌آید.

 

خیابان‌گردی، بهترین تفریح در ایروان

ایروان در کنار چندین و چند کلیاسی زیبا، مسجد فوق‌العاده‌ای به نام مسجد کبود یا همان مسجد آبی دارد که شیعیان این شهر در قرن ۱۸ میلادی ساخته‌اند. البته زمانی که ارمنستان تحت سلطه شوروی قرار داشت، این مکان تنها به عنوان موزه فعال بود اما بعد از استقلال این کشور، دوباره کار مسجد به عنوان یک عبادتگاه آغاز شد. مسجد کبود ایروان نه تنها از بیرون، نمایی زیبا دارد بلکه در داخل نیز از معماری دلنشینی برخوردار بوده و البته که مهم‌ترین مسجد در کل ارمنستان نیز به حساب می‌آید.

یکی از کلیساهای متفاوت ارمنستان در واغارشاپات واقع شده و بر خلاف دیگر بناهای مذهبی که عموما در مقالاتمان درباره ارمنستان معرفی می‌کنیم، کلیسایی مدرن است که ساخت آن در سال ۲۰۰۷ آغاز شده بود. این کلیسا همچون برجی زیبا و سنگی در واغارشاپات می‌درخشد و در واقع بخشی از مجموعه Mother See of Holy Etchmiadzin به حساب می‌آید. طراحی این بنا را معمار برجسته‌ای به نام جیم توروسیان انجام داده و ساخت آن بعد از ۴ سال در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید.

البته سفر به ارمنستان تنها بازدید از مراکز طبیعی و کلیساهای تاریخی نیست. اگر به جاهایی همچون ایروان سفر کرده باشید، با انبوهی از فعالیت‌های شبانه‌ی مختلف مواجه هستید و می‌توانید شب‌ها تا پاسی از صبح به خوشگذرانی بپردازید. از کلاب‌های مختلف گرفته تا پارتی‌های شبانه، همه چیز در این شهر برای شما فراهم هست. همچنین هنرمندان بزرگی در طول سال، کنسرت‌های مختلفی را در ایروان برگزار می‌کنند که می‌توانید در آن‌ها نیز شرکت نمایید.

ارمنستان دریا ندارد، اما چند دریاچه فوق‌العاده دارد که مهم‌ترین آن‌ها دریاچه سوان است که از جاذبه‌های گردشگری همیشه محبوب در این کشور به حساب می‌آید. این دریاچه بزرگ در طول تابستان جایی برای آبتنی و انجام تفریحات آبی است، در بهار و پاییز زیبایی طبیعی خیره کننده‌ای دارد و در زمستان نیز پوشش برفی اطرافش، در نوع خودش زیباست. یک کلیسای زیبای نیز در کنار این دریاچه واقع شده که به جذابیت این بخش از ارمنستان می‌افزاید.

دریاچه آرپی که در عکس بالا نمایی از آن را مشاهده می‌کنید، بخشی از پارک ملی آرپی به حساب می‌آید که در استان شیراک در فلات آوتسکیس واقع شده. جدا از جذابیت خود دریاچه که در سفر به ارمنستان می‌توانید از آن‌جا دیدن کنید، خود پارک ملی با داشتن بیش از ۶۲ گونه حیوان که بعضی از آن‌ها از گونه‌های نادر هستند و پرندگان متعدد، محلی فوق‌العاده جذاب برای آن‌ها که عاشق طبیعت هستند، به حساب می‌آید.

 

آشنایی با باغ وحش ایروان

یکی دیگر از شهرهای زیبا و گردشگرپذیر ارمنستان که در عکس بالا نمایی از آن را مشاهده می‌کنید، گیومری است. گیموری دومین شهر مهم و پرجمعیت کشور به حساب آمده و همچون ایروان، جاذبه‌های شهری متعددی را در خود میزبانی می‌کند. این شهر حدودا ۱۲۶ کیلومتر از پایتخت فاصله دارد و اگر حوصله‌اش را داشته باشید، می‌توانید در یک روز به دیدن گیومری رفته و دوباره شب به ایروان بازگردید. شهری که چندین تندیس زیبا، کلیساهای دیدنی، بناهای تاریخی و ... را در خود را دارد و با کافه‌های معروفش، میزبانی عالی برای شما خواهد بود.

اگر قبلا چیزی درباره یادبود الفبای ارمنی چیزی نشنیده باشید، این تصویر سورئال و عجیب برایتان خواهد بود. این مکان در سال ۲۰۰۵ و در سالروز شکل گیری الفبای امرنی در ایروان ساخته شده و حروف ارمنی به شکل تندیس‌های جدا از هم در آن‌جا به نمایش گذاشته شده‌اند. با توجه به در دسترس بودن این مکان، پیشنهاد می‌کنیم، حتما از این بنای یادبود متفاوت دیدن نمایید.

همانطور که می‌بینید، ارمنستان چندین و چند صومعه و کلیسای زیبا دارد که این‌هایی که در عکس‌های امروز دیدید، تنها بخش کوچکی از لیست بلند بالای ابنیه مذهبی در این کشور است. صومعه هاقپات نیز که تصویر زیبایی از غروب خورشید پشت آن را می‌بینید، یکی از بناهای بسیار مهم ارمنستان است که آنگونه که باید و شاید مورد توجه گردشگران قرار نگرفته. این مکان در نزدیکی روستای لوری در شمال کشور واقع شده و ساخت آن به قرن دهم میلادی است. شکل صومعه کاملا مشخص است که مربوط به چه دوره‌است و پیچیدگی‌هایی که در مجموعه‌های قرن دهم به بعد کلیساها و صومعه‌ها در ارمنستان وجود دارد را در این بنا به وضوح می‌توان مشاهده کرد. هاقپات زمانی برای عبادت ارمنیان حواری ساخته شده بود اما حالا یک میراث فرهنگی و مذهبی بسیار مهم برای کشور ارمنستان محسوب می‌شود.

 

بهترین نقاط ارمنستان برای سفر

۱۸ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران