فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارمنستان

کشور ارمنستان دارای پیشینه تاریخی بسیار قدیمی می‌باشد. تقریبا می‌توان گفت ارمنی‌ها جز اولین گروه‌هایی بودند که به دین مسیحیت روی آوردند. از این رو اکثر فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارمنستان مطابق با دین مسیحیت است. از طرفی ارمنستان در همسایگی ایران نیز است و برای مدتی در طول تاریخ تحت سلطه ایران بود. به همین دلیل فرهنگی عجین شده با کشور ما ایران نیز دارد. از این رو می‌توان گفت که ارمنستان تاریخی قدیمی و پر فراز و نشیب دارد.

آشنایی با فرهنگ هر کشوری قبل از سفر به آن برای گردشگران جذابیت دارد. اگر شروع به خواندن این مقاله کرده‌اید پس حتما قصد سفر با تور ارمنستان را دارید. در این مقاله فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارمنستان را مورد بررسی قرار داده‌ایم. پس تا پایان مطالب همراه ما باشید تا با این فرعنگ کهن و قدیمی آشنا شوید.

 

زبان مردم ارمنستان

مردم کشور ارمنستان به زبان ارمنی با یکدیگر صحبت می‌کنند. یعنی زبان مردم ارمنستان به طور رسمی ارمنی است. ولی از طرفی چون زمانی ارمنستان تحت سلطه مردم روسیه بود پیرمردها و پیرزن‌ها زبان روسی نیز بلد هستند. اگر به کشور ارمنستان سفر کردید بهتر است چند جمله کاربردی برای سفر خود یاد بگیرید. یا از دیکشنری استفاده کنید. زیرا مردم ارمنستان انگلیسی بلد نیستند. کمتر کسی را پیدا خواهید کرد که زبان انگلیسی بلد باشند.

 

 حال و هوای فصول مختلف در ارمنستان 

 زبان مردم ارمنستان

 

جایگاه خانواده در فرهنگ ارمنستان

جایگاه خانواده در فرهنگ ارمنستان بسیار مهم است. زنان و مردان به تشکیل خانواده و سپس حمایت از خانواده خود بسطیار اهمیت می‌دهند. مادران و پدران سعی می‌کنند تا همواره محیطی شاد و امن برای فرزندان خود فراهم کنند. اکثر بافت‌های خانواده‌ها در ارمنستان طوری است که زنان به خانه‌داری و تربیت فرزندان مشغول هستند. از طرفی مردان بیشتر کارهای بیرون از خانه را به دوش می‌کشند.

 

  فرهنگ ارمنستان

 

اخلاق و رفتار مردم ارمنستان

اخلاق و رفتار مردم ارمنستان بسیار ملایم است. ارمنی‌ها دارای روحیه بسیار لطیف و مهربان هستند. آن‌ها خیلی زود با شما دوست خواهند شد. هنگام دیدار یکدیگر با هم دست می‌دهند و روبوسی می‌کنند. بعید نیست در خیابان‌ها یا رستوران‌ها مردم ارمنستان به شما لبخند بزنند و خوراکی به شما تعارف کنند.

 

 خوشمزه‌ترین غذاهای حلال ایروان را در این رستوران‌ها میل کنید 

  فرهنگ ارمنستان

 

عادات غذا خوردن مردم ارمنستان

عادات غذا خوردن مردم ارمنستان خیلی خاص و متفاوت نیست. فقط ارمنی‌ها به سفره‌هایشان اهمیت زیادی می‌دهند. اگر مردم ارمنستان شما را به میهمانی شخصی خود دعوت کنند قطعا زحمت زیادی برای پذیرایی خواهند کشید. آن‌ها میز پذیرایی خود را با چند نوع غذا پر می‌کنند. همچنین به نشانه احترام انتظار دارند تا مهمانان تمامی غذاها را تست کنند. بیشتر جشنواره‌هایی که در ارمنستان برگزار می‌شوند مرتبط با غذا هستند. این اهمیت عادات غذا خوردن مردم ارمنستان را نشان می‌دهد. البته ناگفته نماند که غذاهای ارمنی‌ها بسیار لذیذ و خوشمزه است.

 

 بهترین رستوران‌های ایروان برای خوردن غذاهای اصیل و سنتی ارمنی

  فرهنگ ارمنستان

 

لباس پوشیدن مردم ارمنستان

لباس پوشیدن مردم ارمنستان بیشتر حالت سنتی دارد. آن‌ها هنجارهای اجتماعی را در فرهنگ لباس پوشیدن خود حفظ کرده‌اند. استثنا پیش می‌آید که کسی را با لباس نامناسب در خیابان ببینید. در جشن‌های ملی و مذهبی خود مردم ارمنی لباس سنتی بر تن می‌کنند. در لباس سنتی مردم ارمنستان رنگ‌های مختلف و شادی استفاده می‌شود. آن‌ها برای هر رنگ نماد خاصی را در نظر می‌گیرند. مثلا از نظر مردم ارمنستان رنگ نارنجی نماد فروتنی و رنگ آبی نماد عدالت است.

 

راهنمای خرید در ایروان؛ بازارها و مرکزخریدها

  فرهنگ ارمنستان

 

فرهنگ ازدواج مردم ارمنستان

هنوز هم ازدواج سنتی در فرهنگ ازدواج مردم ارمنستان وجود دارد. به این صورت که خانواده‌ها عروسی را برای پسر خود انتخاب می‌کنند و به خواستگاری آن می‌روند. البته چند سالی است که نحوه آشنایی مدرن و امروزی نیز در بین دختر و پسران و خانواده‌های مردم ارمنستان جای پیدا کرده است. ازدواج در فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارمنستان بسیار مقدس است. ارمنی‌ها برای فرزندانشان جشن عروسی بسیار باشکوهی را تدارک می‌بینند. اکثرا جشن‌های عروسی خود را در روزهای شنبه و یکشنبه برگزار می‌کنند. عروس و داماد بعد از عقد از روی آتش می‌پرند. مردم ارمنستان اعتقاد دارند که این کار باعث می‌شود تا شیطان و پلیدی‌ها در شروع زندگی جدید از آن‌ها دور شود و به سراغشان نیاید.

 

  فرهنگ ارمنستان

 

پرسیدن سوالات شخصی در فرهنگ مردم ارمنستان

همان‌طور که گفتیم مردم ارمنستان بسیار صمیمی و خونگرم هستند. آن‌ها خیلی راحت با غریبه‌ها دوست می‌شوند. برای همین احساس راحتی است که بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر پرسیدن سوالات شخصی در فرهنگ مردم ارمنستان جلوه بدی ندارد. آن‌ها از سوالات شخصی ناراحت نمی‌شوند و کاملا دوستانه و با لبخند به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

 

گشت و گذار شبانه در ایروان؛ شهر پرشور و حال ارمنستان

  فرهنگ ارمنستان

 

فرهنگ مردم ارمنستان در مورد مراسم مذهبی

همان‌طور که اشاره کردیم مردم ارمنستان اکثرا مسیحی هستند. به همین دلیل فرهنگ مردم ارمنستان در مورد مراسم مذهبی مرتبط با دین مسیحیت است. اغلب جشن‌های خود را در کلیساها برگزار می‌کنند. از جمله جشن‌ها و مراسم مذهبی که دارند عبارتند از: عید پاک، جشنواره برکت انگور، جشن ناواسارد و جشن ورداور.

۱۳ آبان ۱۳۹۸

نظرات کاربران