آداب و رسوم ارمنی که باید درباره آنها بدانید

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
آداب و رسوم ارمنی که باید درباره آنها بدانید

ارمنی‌ها عموما به عنوان مردمی مهمان‌نواز و مهربان شناخته می‌شوند و دارای فرهنگ، و آداب و رسومی کهن هستند. فرهنگ رایج آن‌ها به آداب ایرانی بسیار نزدیک است. مثلا آن‌ها به بزرگ‌ترها احترام می‌گذارند و روی تربیت بچه‌ها نظارت کامل داشته و آن‌ها را با ارزش‌های خانوادگی تربیت می‌کنند. وقتی عازم جایی متفاوت هستید، مخصوصا اگر به کشور دیگری می‌روید یکی از مواردی که واقعا به کمک شما می‌آید آشنایی با فرهنگ و آداب رسوم مردم بومی آنجاست. در سفر با تور ارمنستان شما می‌توانید وجوه اشتراک زیادی را پیدا کنید. ما در اینجا نگاهی اجمالی به سبک زندگی مردم این کشور می‌اندازیم.

 

ارمنی‌ها با دست دادن و روبوسی سلام احوال‌پرسی می‌کنند

ارمنی‌ها زمانی که به یک‌دیگر می‌رسند به هم دست می‌دهند و روبوسی می‌کنند. شما همچون ایران حین گشت و گذار افرادی را می‌بینید که به هم می‌رسند به گرمی احوال‌پرسی می‌کنند و به صحبت مشغول می‌شوند. مخصوصا روبوسی بین فامیل و آشنایان رواج زیادی دارد. در خیلی موارد ممکن است ببینید در حین احوالپرسی و یا گفتگو دست زنان را نگه می‌دارند، این معنی وجود رابطه خاصی نیست و تنها از روی محبت و صمیمیت بین طرفین انجام می‌شود.

 

۱۰ تجربه‌ی متفاوت در سفر به ارمنستان

ارمنی‌ها از کلمه فرانسوی برای تشکر استفاده می‌کنند

البته این موضوع برای ما کاملا جا افتاده است. ما نیز به جای سپاسگزارم از معادل فرانسوی آن در بیشتر موارد استفاده می‌کنیم. کلمه ارمنی سپاسگزارم "shnorakalutsyun" است اما مردم به جای استفاده از کلمه ارمنی از مرسی که فرانسوی است استفاده می‌کنند. تشکر کردن آن‌ها معمولا استفاده از مرسی و همراه با نوازش است. مثل نوازش محبت‌آمیز پشت دست.

صحبت در مورد سوالات شخصی

در بسیاری از کشورها صحبت در مورد مسائل زندگی شخصی افراد و پرسیدن سوالات خصوصی ناخوشایند است. اما در ارمنستان اوضاع فرق دارد. آن‌ها خیلی راحت و صمیمی هستند و تمایل دارند تا حین گفتگو ارتباط چشمی برقرار کنند. آن‌ها به راحتی سوالات شخصی می‌پرسند و به طور مفصل داستان‌های خودشان را تعریف می‌کنند. برای آن‌ها عادی است که پاسخ سوال‌های شما را بدهند.

 

۵ تفریح هیجان آور در سفر به ارمنستان

وقتی به مهمانی دعوت می‌شوید گرسنه بروید

ارمنی‌ها مانند هر کشوری در قفقاز، مهمان نواز هستند و دوست دارند در خانه خود میهمان داشته باشند. مخصوصا با خارجی‌ها بسیار گرم و صمیمی هستند. آن‌ها برای مهمان‌های خود میزی پر از غذا تدارک می‌بینند و انتظار دارند که همه آن‌ها را امتحان کنید. در واقع اگر از چیزی نخورید به نوعی بی احترامی تلقی می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم اگر از سمت خانواده‌های ارمنی دعوت شدید حتما گرسنه به مهمانی بروید تا خجالت‌زده نشوید.

فرزندان بزرگسال با پدر و مادرشان زندگی می‌کنند

در حالی که دنیا به سمت مدرنیته شدن می‌رود و فرزندان بعد از فارغ‌التحصیلی مستقل می‌شوند اما هنوز در ارمنستان مانند خیلی از خانواده‌های ایرانی، فرزندان تا هنگام ازدواج کنار پدر و مادر زندگی می‌کنند. در موارد زیادی حتی پس از ازدواج هم در خانه‌های بزرگ و خانوادگی زندگی می‌کنند. والدین معمولا هزینه‌های تحصیل، ازدواج و سایر رویدادهای زندگی فرزندان خود را می‌پردازند، این مفهومی است که احتمالا برای بسیاری از مردم غرب اروپا کاملا بیگانه باشد اما برای فرهنگ کشورهای ارمنستان، ایران، ترکیه و شرق اروپا کاملا آشنا است.

 

از مهم‌ترین نمادهای سرزمینی ارمنستان دیدن کنید

نوزادان تازه متولد شده تا ۴۰ روزگی فقط به اقوام نزدیک معرفی می‌شوند

حتی اگر بگوییم این خرافات است اما هنوز خانواده‌های ارمنی به آن پایبند هستند و تا ۴۰ روزگی اجازه ملاقات فامیل را نمی‌دهند. این موضوع در مورد اقوام خیلی نزدیک استثنا هستند. این رسم از زمان‌های دور به خاطر حساسیت بدن نوزاد و انتقال بیماری‌ها رواج پیدا کرده و تا امروز ادامه پیدا کرده است.

زوج‌ها بعد از ازدواج از روی آتش می‌پرند

رسومات ارامنه از فرهنگ مسیحیت و دوره پاگان به صورت تلفیقی تشکیل شده است. برای ارامنه فراموش کردن و کنار گذاشتن تمام رسومات قبل از مسیحیت (دوره پاگان یا بت‌پرستی) تا به امروزه غیرممکن بوده است. بنابراین کلیسای ارامنه این مراسم را بر عهده گرفته و زوج‌های جوان بعد از ازدواج برای فرار از شر و تاریکی از روی آتش می‌پرند تا به خوشبختی و آرامش برسند.

 

زیباترین شهرهای ارمنستان

آب پاشیدن شانس می‌آورد

ارمنستان دارای ذخایر آبی محدود است به همین دلیل افراد ارزش آب را می‌دانند. بسیاری از آداب و رسوم کشور که بر اساس آب برگزار می‌شود نشانگر تقدیر، زندگی و شانس است. یکی از تعطیلات سرگرم‌کننده که ریشه در دوره پاگان دارد ورداور (Vardavar) است که در اصل جشن الهه خلوص و آب است. در این روز در سراسر ارمنستان، مردم در کوچه و خیابان بر روی هم آب می‌پاشند و زندگی و بدن‌شان را پاک‌سازی می‌کنند.

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران